Apostoli atyk
Apostoli atyknak nevezzk az els szzadban vagy a msodik szzad elejn mkd keresztny rkat, akiknek tantsa kzvetlenl tkrzi az apostolok igehirdetst. Maga a kifejezs ismeretlen volt az segyhzban, csak a 17. szzadban vezette be J. B. Cotelier (Patres aevi apostolici, 1672). a kvetkez t szerzt sorolta ide: Barnabs, Rmai Szent Kelemen, Antiochiai Szent Ignc, Szmirnai Szent Polikrp s Hermsz. Ksbb kzjk szmtottk Hierapoliszi Papiaszt s a Diogntoszhoz rt levl szerzjt is. Vgl ide kerlt a Didakh szerzje is. Nyilvnval azonban, hogy nem egysges csoportrl van sz, hiszen Hermsz Psztora s a Barnabs levl formja s tartalma miatt az apokrifokhoz soroland, mg a Diogntoszhoz rt levelet clkitzse az apologtkhoz viszi kzel.5
Az apostoli atyk mvei pasztorlis jellegek. Tartalmuk s stlusuk elssorban az apostolok leveleire emlkeztet. A tradci korszaka fel vezetnek bennnket az jszvetsg vilgbl. Noha a birodalom tvoli rgiiban szlettek meg, mgis meglepen egysges kpet mutatnak a szzadfordul egyhznak tantsrl. Mindegyikre jellemz, hogy Krisztus msodik eljvetelt a kzeljvbe helyezik. Ugyanakkor Krisztus szemlyisge mg lnken l az apostolokkal val kzvetlen kapcsolat miatt. A szerzk nem trekszenek a keresztny tants tudomnyos exaktsg s teljes kr kifejtsre, mveik inkbb alkalmi jellegek.6
Rmai Szent Kelemen helye az apostoli szukcessziban bizonytalan. Irneusz Pter harmadik utdjnak tartja. Euszebiosz datlsa alapjn 92 s 101 kztt kormnyozta az egyhzat. Tertullianus szerint egyenest Ptertl kapta a hatalmat, de a bkessg kedvrt lemondott Linus javra s csak Anakltosz halla utn foglalta el ismt Szent Pter szkt. De vannak szinte fantasztikusnak tn kori tallgatsok is, a 4. szzadban szletett Martyrium S. Clementis szerint pedig vrtanhallt halt.
A Clemens Romanus neve alatt fennmaradt rsok kzl csak egy tekinthet hitelesnek: a Levl a korinthosziakhoz. Domitianus idejn trt ki a vita Korintus-ban: 95 krl levltottak nhny presbitert. Nhnyan azonban hsgesek maradtak hozzjuk, a helyi egyhz ismt prtokra szakadt, mint Szent Pl idejben. Valsznleg az ott idz rmaiak vittk el Kelemennek a pognyok szmra is botrnyos megosztottsg hrt.
A levl bevezetsbl (1-3. fejezet), kt f rszbl (4-36 s 37-61), valamint a befejez ttekintsbl ll (62-65). Fknt a msodik frsz foglalkozik konkrtan a helyi vitkkal. Isten, aki a termszetben lev rendet is teremtette, elvrja, hogy teremtmnyei tiszteljk a rendet s legyenek engedelmesek. Az szvetsgben is ltezett hierarchia s Krisztus rendelkezse nyomn neveztk ki utdaikat az apostolok is. A bktleneknek bnbnatot kell gyakorolni. A befejezs hangja remnyked: a levlvivk bizonyra mr a bke hrvel trnek vissza Rm-ba.
Egyhztrtnelmi szempontbl azrt jelents az els fejezet, mert beszmol Pter rmai tartzkodsrl, Pl hispniai tjrl s az apostolfejedelmek vrtansgrl. A hatodik fejezet Nero keresztnyldzsrl tesz emltst s vrtank sokasgrl beszl.
Dogmatrtnetileg azrt jelents, mert itt tallkozunk elszr az apostoli szukcesszi vilgos s egyrtelm megfogalmazsval: a helyi kzssgnek azrt nincs felhatalmazsa a presbiterek levltsra, mert ezt a jogot kizrlag az apostolok utdai gyakorolhatjk. A levlnek a puszta lte azt mutatja, hogy a rmai egyhzat illeti meg a vgs dnts joga. Jelents tovbb dogmatrtnetileg, hogy emlti a halottak feltmadst. Itt talljuk az els keresztny utalst a Phoenix-legendra, amely ksbb is gyakran elkerl az keresztny irodalomban s mvszetben. A 20. fejezet pedig sztoikus hatsrl rulkodik, amikor a vilgban uralkod rendet s harmnit emlti.
A liturgia trtnete is gazdagodik a levlbl. A "szolglat"-ban (leitourgiva) is vilgos a klnbsg a hierarchia s a laiktus kztt. A hierarchia tagjai: eJpiskopoi kai; diavkonoi, illetve ms helyeken egyttesen presbuvteroi. Legfontosabb feladatuk a liturgia megnneplse, az ldozati adomnyok bemutatsa. A levl vge fel szp imt tallunk, amely valsznleg a rmai egyhz liturgikus imja volt. Tanskodik Krisztus istensgrl, aki Isten szeretett fia (hjgaphmevno" pai'"). A zr rszbl az egyhz llam-kprl rteslnk.
A levl szletsnek idpontja kikvetkeztethet abbl is, hogy Nero ldzsnek emltse utn jabb ldzsekrl beszl. Ezek az utalsok nyilvn a Domitianus uralkodsa idejn zajl megprbltatsokra vonatkoznak (95 s 96). Az apostolok mr nem lnek, st az ltaluk kinevezett presbiterek is tadtk mr a hivatalukat msoknak, s az rhoz kltztek. Euszebiosz rizte meg szmunkra Hegeszipposz beszmoljt (kb. 180) arrl, hogy Domitianus idejben viszlyok dltak az egyhzban.
Noha a szerz nem emlti nmagt nv szerint, hanem Isten Rm-ban idz egyhzaknt jelli meg magt s tbbes szm els szemlyben beszl, a stlus egysge egyetlen szerzre utal. Clemens Romanus a levelet kzssgben val felolvassra sznta, ezrt retorikailag is alaposan kidolgozta. Mg a ksbbi idkbl is van bizonytkunk arra, hogy a liturgia vgzsnek rszeknt is felolvastk. Ezt megknnyti az a tny, hogy az els frsz kevs konkrt utalst tartalmaz az adott szitucira s az egsz kzssghez szl. Quasten valsznnek tartja, hogy szerzje zsidkeresztny, mivel sok szvetsgi s kevs jszvetsgi utalst tallunk a szvegben.
A szveget kt fontos kdex rizte meg szmunkra: a Codex Alexandrinus az 5. szzadbl (nhny fejezet kivtelvel) s a Codex Hierosolymitanus 1056-bl.7
Ex Epstola sancti Clemntis papae Primi ad Cornthios:
II/37-39, 625-626; III/36-38, 53-54, 63-64, 367-368, 382-384, 1251-1252;
IV/327-328, 331-332, 334-335, 337-338, 1285-1286
Antiochiai Szent Ignc ht levelet rt ton Rma fel, ahol vrtansg vrt r Traianus uralkodsa idejn (110 krl). Ngy levelet irt Szmirn-bl (Magnszia, Trallsz, Efezus s Rma keresztnyeinek), hrmat pedig Trosz-bl (Filadelfi-ba, Szmirn-ba s Polkarposznak). Ezek a levelek ksbb olyan npszerek lettek, hogy szvegket kibvtettk, de a keresztny hagyomny mindig a rvidebb vltozatot fogadta el hitelesnek. Ignatiosz hasonl tmkkal foglalkozik, mint Clemens Romanus, taln ismerte is levelt, de stlusuk nagyon eltr egymstl: Antiochia msodik pspknek rvid leveleit tjrja a szenvedly, egynisge jelenik meg kpeinek gazdagsgban. Szellemi vgrendeletnek minden sora az egyhz egysgnek megrzst szolglja.
Teolgiai zenetnek magva a vilgban megtallhat isteni oikonomiva: Istennek az a szndka, hogy megszabadtsa a mindensget s az embert e vilg fejedelmnek nknytl. A prftk ltal ksztette fel az emberisget erre a diadalra, amelyben beteljesedtek a prftk vrakozsai (Magn.9,l-2). Ignatius vilgosan vallja mind Krisztus embersgt, mind istensgt (Eph.7,2 s Smyrn.l,l.). Krisztusra vonatkoz jelzi: gevnnhto" kai; ajgennhto", a[crono" s aovrato". Tmadja a doktistkat, akik tagadtk Krisztus emberi termszett s szenvedst. Krisztolgijt Szent Plra alapozza, de gazdagtja Szent Jnos is. Az egyhzat az ldozatbemutats helynek mondja (qusiasthvrion). Az elnevezs mgtt az llhat, hogy az eukarisztit az egyhz ldozatnak tekinti. hasznlja elszr a katolikus egyhz kifejezst az egsz kzssg megnevezsre (Smyrn. 8,2).
Kln ki kell emelnnk azt az egyhzszervezeti formt, amely leveleibl eltnik: a pspk Isten kpviselje, a papok kpezik az apostoli tancsot s a diaknusok vgzik Krisztus szolglatt. A monarchilis episzkoptus felel az egsz nyjrt. Nem is emlti a prftkat, akiket pedig a Didakh lersa szerint a Llek kld egyik egyhzbl a msikba. Mg a fiatal pspk tekintlye sem krdjelezhet meg (Magn.3,l). A pspk elssorban tantja a hveknek, a vele val kzssg megrzse vd meg leginkbb a tvedstl s az eretneksgtl. a liturgia fpapja, s Isten titkainak intzje. Sem a keresztsg, sem az Eukarisztia nem mehet vgbe nlkle (Smyrn. 8,1-2). A hzassgok is az jelenltben kttetnek, amelyek egybknt Krisztus s Egyhznak rk kapcsolatt jelkpezik (Pol. 5,1). A Kiszsiba s a Rm-ba kldtt levelek kezd sorait sszevetve kitnik, hogy Rmt a tbbi egyhz fl helyezi.
Krisztolgijhoz hasonlan misztikja is egyarnt mutatja Szent Pl s Szent Jnos hatst: a Krisztussal val egyesls s a benne val let eszmjnek sszefondsbl szletik Ignc kedvenc gondolata: Krisztus kvetse. Ahogyan Krisztus utnozta az Atyt, gy kell neknk t utnozni. Elssorban a szenvedsben s a hallban kell kvetnnk t (Rm. 6,3). Ezrt aggdik amiatt, hogy a rmaiak esetleg megmenthetik a vadllatok torkbl. A vrtansg szmra Krisztus tkletes kvetse (Smyrn. 4,2). Kedvenc tmja tovbb Pl gondolata: a keresztnyek lelke Krisztus istensgnek temploma (Eph.l5,3). Nemcsak Krisztus van bennnk, hanem a Krisztussal val egysg rvn valamennyi keresztnyt sszekti az isteni egysg. Gyakran hangslyozza azonban, hogy ez az egysg csak akkor ll fenn, ha a keresztnyek egysgben maradnak pspkkkel hitben, engedelmessgben s imdsgban. Misztikja teht nem az egyni llek kr pl, hanem a liturgikus testletknt mkd hv kzssg a kzpontja.
A levelek hitelessgt ktsgbe vontk protestns krk, mivel nem tudtk elfogadni, hogy mr Traianus korban megjelenhetett az episzkoptusnak ez a centralizlt formja. A kls s bels bizonytkok azonban olyan ersek, hogy manapsg mr senki nem vonja ktsgbe a levelek hitelessgt. Maga Szent Polkarposz is tanskodik ltezskrl kzvetlenl Ignc halla utn. A patrolgia risai szintn killtak a hitelessg mellett: J. B. Lightfoot, A. v. Harnack, Th. Zahn s F. X. Funk.
A levelek hrom recenzijrl szoks beszlni. A rvid recenzi a Codex Mediceus Laurentianusban maradt fenn, mgpedig csak grgl. Ez a recenzi a msodik szzadbl szrmazik. A hossz recenzi a 4. szzadban szletett. Az apollinristkkal kapcsolatban lev kompiltor hat msik levelet csatolt az eredeti hthez. A szr nyelv rvid vltozatot 1845-ben publikltk, valsznleg a rvid recenzi szr vltozatnak rvidtse, s nem az eredeti forma.8
Ex Epstola sancti Igntii Antiochni epscopi et mrtyris ad Ephsios: III/56-57, 60-61
Ex Epstola sancti Igntii Antiochni epscopi et mrtyris ad Smyrnaos: III/109-110
Incipit Epstola sancti Igntii Antiochni epscopi et mrtyris ad Romnos: III/250-251, 254-255, 258-259
Incipit Epstola sancti Igntii Antiochni epscopi et mrtyris ad Magnsios: III/418-420, 422-423, 425-427
Incipit Epstola sancti Igntii Antiochni epscopi et mrtyris ad Polycrpum: III/459-460, 463-464
Incipit Epstola sancti Igntii Antiochni epscopi et mrtyris ad Trallinos: IV/258-259
Ex Epstola sancti Igntii Antiochni epscopi et mrtyris ad Trallinos: IV/261-263
Ex Epstola sancti Igntii Antiochni epscopi et mrtyris ad Philadelphnses: IV/265-266
Szent Polkarposz Szmirna pspke volt. Nagy tekintlynek rvendett, mert apostoltantvny volt. Euszebiosz beszmol arrl, hogy Irneusz szerint Szent Jnos lbnl lt (Hist. Eccl. 5,20,5). Ireneusztl azt is tudjuk, hogy az apostolok neveztk ki Szmirna pspki szkre. Tekintlynek kzvetett bizonytka, hogy Aniktosz ppa elfogadta vitapartnernek a hsvt idpontjnak krdsben. A quartodecimnusok llspontjt kpviselte az apostolokra hivatkozva. A ppa is kitartott nzete mellett, hogy mindig vasrnap kell nnepelni a hsvtot, mgis bkben vltak el. Polkarposz valsznleg 155-ben tartzkodott Rmban, ahol tallkozott Markionnal is. Ez a tallkozs azonban kevsb mondhat bksnek. Ireneusz beszmolja szerint (Adv. Haer. 3,3,4) Markion krdsre, hogy megismeri-e, Polkarposz gy vlaszolt: "Megismerlek bizony, Stn elsszltte". Rmai tartzkodsa idejn azonban rt el eredmnyeket valentininusok s markionitk megtrtsben.
Rmbl val visszatrse utn hamarosan mrtrhallt szenvedett. Errl a szmirnai egyhznak egy frgiai egyhzhoz rt levelbl rteslnk. Ez az els rszletes beszmol egy vrtan hallrl. Gyakran tekintik az els mrtraktnak, de nem csupn a rmai hatsgok kihallgatsi jegyzknyvrl van sz, hanem a keresztny levlirodalom egyik gyngyszemrl. Statius Quadratus prokonzul megksrelte rvenni a hittagadsra: "Tedd le az eskt s elbocstalak! tkozd meg Krisztust!" Polkarposz szinte csodlkozva vlaszol: "Nyolcvanhat esztendeje szolglok neki, s nekem semmi rosszat nem tett. Hogyan kromolhatnm kirlyomat, megvltmat?" (Mart. Polykarpi 9,3). A levl az els olyan dokumentum, amely bizonytja a mrtrok kultuszt, ugyanakkor vilgosan klnbsget tesz a Krisztus irnti hdolat s a mrtrok tisztelete kztt: "t imdjuk, aki Isten Fia, a vrtankat mint az r utnzit, tantvnyait szeretjk mltn az tulajdon kirlyuk s tantjuk irnti fellmlhatatlan jindulat miatt, akiknek br lennnk mi is trsai s tantvnyai." (17,3). A levl alrja egy bizonyos Markion. A levl szerkezetben rtegeket klnbztethetnk meg. A 14. fejezet liturgikus imt tartalmaz, a vgn pedig klnbz korbl szrmaz utiratokat tallhatunk. Bizonyra hatssal volt az rra a 4. Makk. is.
A szmirnai pspk szmos levelet rt a szomszdos keresztny kzssgeknek, de csak a Philippiekhez rt levelet ismerjk. A teljes szvege ennek is csak latin fordtsban olvashat. A grg szveg csak 9,2-ig maradt fenn. A levl gy jtt ltre, hogy Antiochiai Szent Ignc megkrte a filippi keresztnyeket, hogy rjanak Antiochiba. A krs teljeslt, s Polkarposzt krtk fel a levl tovbbtsra. A fennmaradt levl vlasz a filippieknek. A keletkezs trtnete s a levl tartalma egyarnt azt mutatja, hogy milyen lnk levelezs folyt az egyhzak kztt. A leveleket egybknt le is msoltk, sszegyjtttk, s a gyjtemnyeket is megkldtk egymsnak. A filippiek is krik a Polkarposz birtokban lev leveleket.
P. N. Harrison vlemnye szerint a birtokunkban lev levl valjban kt levlnek egy tekercsre val msolsa rvn jtt ltre. Szerinte Polkarposz klnbz idpontokban rta ezeket a leveleket, s hamarosan keletkezsk utn msoltk ssze ket. A 13. s esetleg a 14. fejezet szvege ksretben kldte volna el Polkarposz Ignc leveleit hamarosan a vrtansga utn. Az elmlet szerint a levl els 12 fejezete hsz vvel ksbb rdott. Ezt tmasztja al az a tny is, hogy a szerz kikel Markion ellen. Ez az elmlet nagyon meggyznek tnik, s elhrtja azokat az ellenvetseket is, amelyek Szent Ignc leveleinek korai datlsa ellen felhozhatk. Vany Lszl azonban nem lt semmilyen knyszert okot a levl egysgnek megbontsra, tbbek kztt azrt sem, mert a 9. fejezetben nem kifejezetten Szent Ignc vrtansgrl beszl a szerz, hanem ltalnossgban a keresztny vrtank kitartsrl.
Annak ellenre, hogy a levl nem kifejezetten doktrinlis tartalm, mgis megvdi a megtestesls dogmjt s Krisztus kereszthallt a tvtantkkal szemben (7,1).
A filippi egyhz szervezete a levl alapjn Quasten szerint gy rekonstrulhat, hogy presbiterek bizottsga vezette, mivel Polikrp nem tesz emltst pspkrl, viszont az idelis presbiter alakjnak megrajzolsval nagy jelentsget tulajdont a papsgnak (6,1). Azonban arrl sem szabad elfeledkezni, hogy Polikrp nmagt is a presbiterek kz sorolja. Sokkal fontosabb taln a levl olyan szempontbl, hogy kiket nem emlt mg. Sz sincs vndorl karizmatikusokrl, prftkrl s "apostolok"-rl. A prftk szmra az szvetsg vilgba tartoznak, s amikor az apostolokrl beszl, a Tizenkettt rti rajtuk.
Clemens Romanus vagy Ignatius leveleihez kpest ez a levl sokkal szlesebb kr keresztny irodalmat ismer. Mfaj szempontjbl az erklcsi exhortcik sorban van helye neki. Biztosan ismerte a Korintusiakhoz rt levelet, taln fel is hasznlta. Ismeri tovbb Mt evangliumt, Pter els levelt, Pl leveleit a pasztorlis levelekkel egytt, az Apostolok Cselekedeteit, s a Zsidkhoz rt levelet. Klns, hogy nem tallunk utalst sem Jnos leveleire, sem evangliumra.9
Incipit Epstola sancti Polycrpi epscopi et mrtyris ad Philippnses: IV/230-231
Ex Epstola sancti Polycrpi epscopi et mrtyris ad Philippnses: IV/233-234, 236-237, 239-240, 242-243
Ex Epstola Ecclsiae Smyrnnsis De martyrio sancti Polycrpi: III/1148-1149
Incipit Epstola Brnabae nuncupta: IV/37-38
Ex Epstola Brnabae nuncupta: IV/40-41, 43-45, 47-48
|