„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
A patrológia az ókeresztény irodalom történetével foglalkozó tudomány. Noha elsősorban azokat a szerzőket tárgyalja, akik az egyház hagyományos tanítását képviselik, nem feledkezik meg az eretnek szerzőkről sem. Az általa vizsgált időszak Nyugaton Nagy Szent Gergelyig (+604) illetve Sevillai Izidorig (+636), Keleten pedig többnyire Damaszkuszi Szent Jánosig (+753) terjed. A legújabb munkák szívesen zárják a kort a II. Niceai Zsinattal (787).1
A patrológia elnevezés csak a 17. században született: Johannes GerhardCaesareai EuszebioszEgyháztörténetének már az a célja, hogy beszámoljon "Isten szavának követeiről", az ő műveikről, valamint a tévtanítókról. A jelenlegi szóhasználat szerint a patrológia tehát elsősorban mindazokkal a művekkel foglalkozik, amelyeket (helyesen vagy tévesen) az egyházatyáknak tulajdonítottak a történelem során. A patrisztika elnevezés is lutheránus eredetű: a theologia biblica, patristica,scholastica et speculativa kifejezések a 17. századi dogmatika tankönyvekben tűnnek fel. A patrisztika tehát az egyházatyák teológiáját jelenti. Találkozunk az ókeresztény irodalomtörténet kifejezéssel is. Ez a tudomány a keresztény szerzők műveit az egyetemes irodalomtörténet részeként vizsgálja, természetesen sajátos teológiai célkitűzéseik figyelembevételével.2
Az egyházatya megjelölésnek liturgikus gyökerei vannak: az afrikai keresztények nevezték pápának püspöküket mint az újjászületés szentségének kiszolgáltatóját. Az egyetemes zsinatokon résztvevő püspökök elődeiket tekintették hitbeli atyjuknak. Szent Jeromos fogalmazta meg azt a négy követelményt, amely alapján valakit egyházatyának lehet nevezni: ősiség, ortodox tanítás, életszentség és egyházi jóváhagyás. A történelem során az egyházatyák névsora változott. Mansuetus milánói püspök 680-ban a görögökhöz sorolja Athanaszioszt, Baszileioszt, Khrüszosztomoszt és Alexandriai Szent Kürilloszt, a latinokhoz pedig Hilariust, Ambrosiust, Hieronymust és Augustinust. A VIII.-IX. században Hilarius helyett már Gregorius Magnust találjuk a latinok között, illetve Gregoriosz Nazianzénoszt Alexandriai Szent Kürillosz helyén a görögöknél. A nagy egyházatyák mellett egyháztanítókként szerepelnek a későbbiekben Szent Hilarius, Nagy Szent Leó, Chrysologus Szent Péter, Jeruzsálemi Szent Kürillosz, Damaszkuszi Szent János és Szent Efrém.3
A patrológia nélkülözhetetlen forrása Caesareai Euszebiosz (+1637) lutheránus teológus 1653-ban megjelent művének címeként. Maga a fogalom azonban sokkal régebbi, hiszen !Ekklhsiastikh; iJstoriva című műve. Tíz könyvben foglalja össze mindazt, amit 324-ig össze tudott gyűjteni az egyházi szerzőktől. Terjedelmes idézetei sokszor az egyetlen forrást jelentik számunkra az általa ismert keresztény és pogány írók azóta már elveszett munkáiból. Szent JeromosDe viris illustribus című műve az első igazi keresztény irodalomtörténet. A pogányok gúnyolódására válaszként ismerteti a keresztény írók munkásságát Simon Pétertől saját magáig, bizonyítva, hogy a kereszténység intellektuálisan sem alacsonyabbrendű a pogányságnál. Mintának SuetoniusPhilónt, Iosephust, és Senecát Az első 78 szakasz szinte teljesen Euszebioszt követi, még a hibáit is átveszi. Szent ÁgostonGennadiusSevillai Szent IzidorDe viris illustribusa (615-618) és Toledói Szent Ildefonz (+667) Egyházi férfiakról című műve számol Be. Keleten Photiosz Myrobibdion vagy Biblia (Roma, 1857-1866) 161 kötete. A Patrologiaecursuscompletus általában előző kiadásokat reprodukál, gyakran sok sajtóhibával. Megbízhatóbbak a berlini és a bécsi tudományos akadémia 1866-tól megjelenő sorozatai: Griechische Christliche Schriftsteller der ersten drei Jahrhunderte (GCS) illetve Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum LatinorumH. de Lubac és J. Daniélou kezdeményezésére a Sources Chrétiennes sorozat, most azonban már bilingvis formában jelenik meg az egyes atyák legkiválóbb kutatóinak bevezetőivel. Angol nyelvterületen a Loeb-Classical Library és az Ancient Christian Writers sorozat közöl eredeti szövegeket és fordításokat. A belgiumi Brepols-ban jelenik meg a Corpus Christianorum, a latin szövegek 1954-től, a görögök 1975-től kezdve. A legfontosabb tanulmányok és cikkek Berlin-ben (Texteund Untersuchungen) és Amszterdam-ban (Vigiliae Christianae) jelennek meg.4
Magyarországon Kühár Flóris szerkesztett egy válogatást Keresztény remekírókVanyó László által szerkesztett l980-tól megjelenő Ókeresztényírók.
Alapvető irodalomtörténeti munkák születtek a század elején A. v. Harnack és O. Bardenhewer tollából. A tankönyvszerzők között meg kell említenünk G. Rauschen, J. Hittig, B. Altaner, A. Stuiber és J. Quasten nevét. Az utóbbi szerző Patrology című műve 1950-től kezdve jelent meg négy kötetben. A negyedik kötetnek már csak az előszavát írhatta meg, a benne levő egyes fejezetek az Augustinianum professzorainak munkái, a szerkesztést pedig A. di BerardinoAltaner tankönyvét Hermann Ipoly László bencés adta ki magyar fordításban (Budapest, 1947). Az imént említett Ókeresztény írók sorozat első kötete Vanyó László: Az ókeresztényegyház ésirodalma (Budapest, 1980).
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére