„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
A patrolgia az keresztny irodalom trtnetvel foglalkoz tudomny. Noha elssorban azokat a szerzket trgyalja, akik az egyhz hagyomnyos tantst kpviselik, nem feledkezik meg az eretnek szerzkrl sem. Az ltala vizsglt idszak Nyugaton Nagy Szent Gergelyig (+604) illetve Sevillai Izidorig (+636), Keleten pedig tbbnyire Damaszkuszi Szent Jnosig (+753) terjed. A legjabb munkk szvesen zrjk a kort a II. Niceai Zsinattal (787).1
A patrolgia elnevezs csak a 17. szzadban szletett: Johannes GerhardCaesareai EuszebioszEgyhztrtnetnek mr az a clja, hogy beszmoljon "Isten szavnak kveteirl", az mveikrl, valamint a tvtantkrl. A jelenlegi szhasznlat szerint a patrolgia teht elssorban mindazokkal a mvekkel foglalkozik, amelyeket (helyesen vagy tvesen) az egyhzatyknak tulajdontottak a trtnelem sorn. A patrisztika elnevezs is luthernus eredet: a theologia biblica, patristica,scholastica et speculativa kifejezsek a 17. szzadi dogmatika tanknyvekben tnnek fel. A patrisztika teht az egyhzatyk teolgijt jelenti. Tallkozunk az keresztny irodalomtrtnet kifejezssel is. Ez a tudomny a keresztny szerzk mveit az egyetemes irodalomtrtnet rszeknt vizsglja, termszetesen sajtos teolgiai clkitzseik figyelembevtelvel.2
Az egyhzatya megjellsnek liturgikus gykerei vannak: az afrikai keresztnyek neveztk ppnak pspkket mint az jjszlets szentsgnek kiszolgltatjt. Az egyetemes zsinatokon rsztvev pspkk eldeiket tekintettk hitbeli atyjuknak. Szent Jeromos fogalmazta meg azt a ngy kvetelmnyt, amely alapjn valakit egyhzatynak lehet nevezni: sisg, ortodox tants, letszentsg s egyhzi jvhagys. A trtnelem sorn az egyhzatyk nvsora vltozott. Mansuetus milni pspk 680-ban a grgkhz sorolja Athanaszioszt, Baszileioszt, Khrszosztomoszt s Alexandriai Szent Krilloszt, a latinokhoz pedig Hilariust, Ambrosiust, Hieronymust s Augustinust. A VIII.-IX. szzadban Hilarius helyett mr Gregorius Magnust talljuk a latinok kztt, illetve Gregoriosz Nazianznoszt Alexandriai Szent Krillosz helyn a grgknl. A nagy egyhzatyk mellett egyhztantkknt szerepelnek a ksbbiekben Szent Hilarius, Nagy Szent Le, Chrysologus Szent Pter, Jeruzslemi Szent Krillosz, Damaszkuszi Szent Jnos s Szent Efrm.3
A patrolgia nlklzhetetlen forrsa Caesareai Euszebiosz (+1637) luthernus teolgus 1653-ban megjelent mvnek cmeknt. Maga a fogalom azonban sokkal rgebbi, hiszen !Ekklhsiastikh; iJstoriva cm mve. Tz knyvben foglalja ssze mindazt, amit 324-ig ssze tudott gyjteni az egyhzi szerzktl. Terjedelmes idzetei sokszor az egyetlen forrst jelentik szmunkra az ltala ismert keresztny s pogny rk azta mr elveszett munkibl. Szent JeromosDe viris illustribus cm mve az els igazi keresztny irodalomtrtnet. A pognyok gnyoldsra vlaszknt ismerteti a keresztny rk munkssgt Simon Ptertl sajt magig, bizonytva, hogy a keresztnysg intellektulisan sem alacsonyabbrend a pognysgnl. Mintnak SuetoniusPhilnt, Iosephust, s Senect Az els 78 szakasz szinte teljesen Euszebioszt kveti, mg a hibit is tveszi. Szent gostonGennadiusSevillai Szent IzidorDe viris illustribusa (615-618) s Toledi Szent Ildefonz (+667) Egyhzi frfiakrl cm mve szmol Be. Keleten Photiosz Myrobibdion vagy Biblia (Roma, 1857-1866) 161 ktete. A Patrologiaecursuscompletus ltalban elz kiadsokat reprodukl, gyakran sok sajthibval. Megbzhatbbak a berlini s a bcsi tudomnyos akadmia 1866-tl megjelen sorozatai: Griechische Christliche Schriftsteller der ersten drei Jahrhunderte (GCS) illetve Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum LatinorumH. de Lubac s J. Danilou kezdemnyezsre a Sources Chrtiennes sorozat, most azonban mr bilingvis formban jelenik meg az egyes atyk legkivlbb kutatinak bevezetivel. Angol nyelvterleten a Loeb-Classical Library s az Ancient Christian Writers sorozat kzl eredeti szvegeket s fordtsokat. A belgiumi Brepols-ban jelenik meg a Corpus Christianorum, a latin szvegek 1954-tl, a grgk 1975-tl kezdve. A legfontosabb tanulmnyok s cikkek Berlin-ben (Texteund Untersuchungen) s Amszterdam-ban (Vigiliae Christianae) jelennek meg.4
Alapvet irodalomtrtneti munkk szlettek a szzad elejn A. v. Harnack s O. Bardenhewer tollbl. A tanknyvszerzk kztt meg kell emltennk G. Rauschen, J. Hittig, B. Altaner, A. Stuiber s J. Quasten nevt. Az utbbi szerz Patrology cm mve 1950-tl kezdve jelent meg ngy ktetben. A negyedik ktetnek mr csak az elszavt rhatta meg, a benne lev egyes fejezetek az Augustinianum professzorainak munki, a szerkesztst pedig A. di BerardinoAltaner tanknyvt Hermann Ipoly Lszl bencs adta ki magyar fordtsban (Budapest, 1947). Az imnt emltett keresztny rk sorozat els ktete Vany Lszl: Az keresztnyegyhz sirodalma (Budapest, 1980).
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre