„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
Felelet: „Ne vigy minket ksrtsbe, de szabadts meg a gonosztl.” Azaz, mivel mi magunkban oly gyarlk vagyunk, hogy mg csak egy szempillantsig is meg nem llhatunk, a mi eskdt ellensgnk pedig, a Stn, a vilg s a mi tulajdon testnk minket szntelenl ostromolnak: te tarts meg, s Szentlelkednek erejvel ersts meg minket, hogy szilrdan ellenllhassunk s a lelki tusakodsban meg ne gyzettessnk, mg vgre teljes diadalt vesznk.
Itt arra krjk Istent, hogy ne vigyen minket olyan helyzetbe, amikor a Stn meg tudna bennnket ksrteni. „Ne vigy minket ksrtsbe”, ebben az is benne van, hogy ne vigy minket nagy prbk al, de szabadts meg bennnket a gonosztl, hogy meg ne tudjon minket gyzni.
128. krds: Hogyan rekeszted be ezt az imdsgot?
Felelet: „Mert tied az orszg, a hatalom s a dicssg mindrkk.” Azaz mindezeket azrt krjk tled, mivelhogy te a mi kirlyunk s mindenhat vagy, ki neknk minden jt meg is akarsz, meg is tudsz adni, hogy ezek ltal nem mirenk, hanem a te szent nevedre trjen rk dicssg.
Ez az utols mondat nem fordul el Lukcs evangliumban, s ezrt a katolikus egyhznl nem mondjk mindig a Mi Atynknak a befejezst. Ez az utols mondat ltalnos, imdsgot befejez mondat volt az r Jzus korban. A mi imdsgunkban benne van a Mi Atynknak a teljes szvege. Tisztban kell lennnk azzal, hogy mindezt azrt krjk, mert Isten minden, az a fldi orszg is, amiben lnk, az Isten orszga is, a hatalom is s a dicssg is, s mindrkk minden az v. Lehet, hogy tle megprbljk ellopni, elrabolni, le lehet hazudni, de ltjtok, mindazok az orszgok, amelyek ellene fordultak Istennek, sszeomlottak. S a dicssg egyedl az Isten marad s a hatalom is.
129. krds: Mit jelent ez a szcska: „men”?
Felelet: Az „men” azt jelenti: ez igazn s bizonyosan meglesz. Mert Isten az n knyrgsemet sokkal bizonyosabban meghallgatta, mint amennyire n azt szvemben kvnom.
Az mennek azonban van egy olyan rtelme is, hogy gy legyen, gy lesz. Az istentiszteleten, amikor a lelkipsztor azt mondja, hogy men, a gylekezetnek hangosan r kell felelnie, hogy men. Ezt ne felejtstek el. Amikor krjk bneink bocsnatt, Istent dicsrjk, vagy a betegeknek gygyulst, magunknak segtsget krnk, ha kvnjuk, hogy az valban gy legyen, akkor az menre mindig hangosan feleljk r, hogy men. Az igehirdets vgn is, ha gy rezzk, hogy egyetrtnk azzal, amit hirdetett a lelkipsztor, mondjuk r hangosan: men. Ez si keresztyn szoks volt, de mr az szvetsg idejn is azt olvassuk, hogy Dvid, amikor elhelyezte a Tzparancsolat ldjt, akkor azt mondtk: „ldott legyen az r, Izrael Istene, rktl fogva mindrkk. s monda a sokasg: men” (1Krn 16,36). Pl apostol, mikor a nyelveken szlsrl beszl, azt mondja, inkbb szeretne a gylekezetben egy szt rtelemmel mondani, mint tzezret nyelveken: „mert ha sszevissza beszltek, s csak llekkel mondjtok az ldst, az ott lv avatatlan mikppen fog a mi hlaadsunkra ment mondani, mikor nem tudja, hogy mit beszltek?” (1Kor l4,16). Innen is ltszik, hogy az els keresztyneknl ha valaki a gylekezetben imdkozott, a gylekezet mindig hangosan rmondta az ment. Istentiszteleti rendnkben ezrt van benne a hangos men-monds.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre