„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
Felelet: „Mindennapi kenyernket add meg nknk ma.” Azaz vedd gondjaidba a mi minden testi szksgeinket, hogy gy megismerjk, hogy minden j egyedli forrsa te vagy, s hogy a te ldsod nlkl sem a mi gondoskodsunk s munknk, sem adomnyaid nlunk nem gyarapodnak. ppen ezrt, a mi bizodalmunkat minden teremtmnytl elfordtva, egyedl csak beld helyezzk.
Figyeljtek meg, nem gy van rva, hogy az n mindennapi kenyeremet add meg nekem ma, hanem gy: „mindennapi kenyernket (teht tbbesszmban) add meg nknk ma”. Ez azt jelenti, hogy ne csak a sajt kenyernket krjk, hanem gondoljunk a sok szegnyre, hezre, s szmukra is krjk a kenyeret. n akkor rtettem meg ezt igazn, amikor Arad klvrosban mg az 50-es vekben szerveztem a gylekezetet. Nagy szegnysg volt akkor. Az egyik presbiter meghvott disznlses vacsorra. imdkozott az asztalnl, mint mskor is, s az imdsgban azt mondta: des Atynk, j Istennk, ksznjk neked, hogy megsegtettl, hogy ezt a disznt felhizlalhattuk, levghattuk, s egsz vre van ennival, de arra krnk tged, minden szegny embernek rendeljed ki az telt, hogy ebben az vben senki se hezzen sehol sem. Akkor rtettem meg igazn, hogy mit is jelent az, hogy „mindennapi kenyernket add meg nknk ma”.
s nincs arrl sem sz, hogy a mi holnapi kenyernket is, ne csak a mait. Elgedjnk meg mindig a maival, s bzzunk abban, hogy Isten minden napra ki fogja rendelni a kenyernket. Termszetesen azrt dolgozni, kzdeni is kell, de bzni is kell abban, hogy Isten kirendeli. Kt vvel a konfirmcim utn a szleimet egy jszaka elvittk a diktatra alatt knyszerlakhelyre, s teljesen egyedl maradtam. Akkor mg tandjat is kellett fizetni az iskolban, ezrt nyron elindultam munkt keresni. Egy rva osztlytrsammal jrtuk vgig mind a munkalehetsgeket, eredmnytelenl, de mind a ketten bztunk Istenben, imdkoztunk, s kezdettl fogva arra gondoltunk: mi eljrjuk ezt a munkakeresst, ez a mi feladatunk, ppen gy, mintha meg lennnk bzva, hogy valaki ms idegennek, kvlllnak munkt szerezznk, a vgn azonban Isten gondoskodni fog rlunk. s gy is trtnt. Amikor az utols 25 banisom leesett s elgurult, mr fel sem vettem, gondoltam, j lesz egy koldusnak, aki megtallja. Akkor tallkoztunk egy msik osztlytrsunknak a mrnk desapjval, aki munksokat keresett a Rv–Esklli csatornhoz, s rgtn felfogadott bennnket. Isten kirendelte utols percben a megoldst, s vgig mindig gy kirendelte. Higgytek ti is, hogy ha bizalommal lesztek hozz, mindent elkvettek, s igyekeztek jl dolgozni mindentt, akkor Isten mindig ki fogja rendelni a mindennapi kenyeret.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre