„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
120. krds: Mirt parancsolja Krisztus, hogy Istent gy szltsuk meg: „Mi Atynk”?
Felelet: Azrt, hogy mindjrt imdsgunk kezdetn felbressze bennnk a gyermeki flelmet s bizodalmat Isten irnt, amely knyrgsnk fundamentuma: tudniillik, hogy Isten Krisztus ltal Atynkk lett, s mindent, amit tle hittel krnk, sokkal inkbb megad neknk, mint szleink, kik pedig a fldi jkat tlnk meg nem tagadjk.
121. krds: Mirt teszi hozz ezt is: „aki a mennyekben vagy”?
Felelet: Hogy Istennek mennyei felsgrl semmifle fldi dolgot ne gondoljunk, tovbb, hogy minden lelki s testi szksgnk kielgtst az mindenhatsgtl vrjuk.
Isten hatalmas r, a semmibl teremtette a csillagmillirdokat, az letet a fldn, a lthat s lthatatlan vilgot. De Isten irgalmas, szeret desatya is. Az atya a rgi magyar nyelvben azt jelentette, hogy desapa. Mikor hozz imdkozunk, mintha azt mondannk: desapnk. Persze egy j desapra gondolunk, mert sajnos vannak rossz apk is, rszegesek, szeretetlenek, nzk; ilyenek is vannak. De mi gondoljunk egy j, szeret desapra, aki fegyelmet tart, de szereti a gyermekeit.
Ide tartozik az Isten nevnek a krdse is. Jehova tani azt mondjk, nem szabad Istent mskppen szltani, mint Jehovnak. Legjobban az r Jzus, Isten fia tudta, hogyan kell megszltanunk Istent. s ezt mondta: „Mi Atynk, aki a mennyekben vagy.” Ez nem azt jelenti, hogy nincs a fldn is Isten, hanem azt, hogy nem olyan, mint egy fldi ember, hanem mindenhat Isten, s azrt eltte mindig tisztelettel s szeretettel kell megllnunk, tudva azt, hogy neknk mindent megadhat, amire szksgnk van. Ezrt ha kzletek valaki olyan helyzetbe kerlne, hogy senkitl semmi szeretetet s megrtst nem kapna, akkor se felejtse el, hogy Istenhez lehet imdkozni, mert szeret bennnket. Neki mindent el lehet mondani, s nla meghallgatst s megrtst lehet tallni. Az r Jzus pldzatban is elmondta neknk, milyen a Mennyei Atya. Hallgassuk meg a Lukcs evangliuma 15,11–24-ig terjed verseit. „Monda pedig: Egy embernek vala kt fia. s monda az ifjabbik az atyjnak: Atym, add ki a vagyonbl rm es rszt! s az megoszt kztk a vagyont. Nem sok nap mlva aztn a kisebbik fi sszeszedvn mindent, messze vidkre kltzk, s ott eltkozl vagyont, mivelhogy dobzdva lt. Minekutna pedig mindent elklttt, tmada nagy hsg azon a vidken, s kezde szksget ltni. Akkor elmenvn, hozzszegdk annak a vidknek egyik polgrhoz, s az elkld t az mezeire disznkat legeltetni. s kvnja vala megtlteni az gyomrt azzal a moslkkal, amit a disznk ettek, s senki sem d vala nki. Mikor aztn magba szllt, monda: Az n atymnak mily sok brese bvlkdik kenyrben, n pedig hen halok meg! Flkelvn elmegyek az n atymhoz, s ezt mondom nki: Atym, vtkeztem az g ellen s teellened. s nem vagyok immr mlt, hogy a te fiadnak hvattassam: tgy engem olyann, mint a te breseid kzl egy. s felkelvn, elmne az atyjhoz. Mikor pedig mg tvol volt, meglt t az atyja, megesk rajta a szve, s odafutvn, a nyakba esk, s megcskolgat t. s monda nki a fia: Atym, vtkeztem az g ellen s teellened, s nem vagyok immr mlt, hogy a te fiadnak hvattassam. Az atyja pedig monda az szolginak: Hozztok ki a legszebb ruht, s adjtok fel r, s hzzatok gyrt a kezre s sarut a lbaira! s elhozvn a hzott tulkot, vgjtok le, s egynk s vigadjunk. Mert ez az n fiam meghalt, s feltmadott: elveszett, s megtalltatott.” Mr beszltnk a tkozl firl. Itt mg csak azt kell elmondani, hogy Jzus hogyan rja le a Mennyei Atyt. Amikor bnbnattal hazatr a fi, mr tvolrl megltja t az desapja, mert mindig figyelte, tudta, hogy vissza fog jnni hozz. Amikor megltta, megesett rajta a szve, elbe futott, tlelte, s megcskolta. Isten ilyen szeretettel vr mindig bennnket, mg akkor is, ha sok mindent eltkozoltunk a mennyei javakbl s a sajt lelknkbl is, nla mindig otthont s szeretetet tallunk, mert a Mennyei des Atya. Ezrt szltjuk Mi Atynknak az imdsgban.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre