„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
Felelet: Azt, hogy soha mg a legcseklyebb kvnsg vagy gondolat se tmadjon fel szvnkben Istennek csak egy parancsolata ellen is, hanem mindenkor teljes szvnkbl gylljnk minden bnt s gynyrkdjnk minden igazsgban.
A tizedik parancsolat gy szl: Ne kvnd a te felebartodnak hzt. Ne kvnd a te felebartodnak felesgt, se szolgjt, se szolgllenyt, se krt, se szamart s semmit, ami a te felebartod.
A tizedik parancsolat gy kezddik teht: Ne kvnd. A msok javainak az elkvnsrl van itt sz. Ehhez hozztartozik az irigysg is. Irigylem a msikat, mert van neki hza. s mert irigylem a msikat, hogy hza van, megprblok lopni, csalni vagy t megcsalni, hogy nekem is olyan hzam legyen, mint neki. Irigylem a msikat, mert szebb felesge van, s megprblom elhdtani a felesgt s elrabolni tle. Elcsalom a msik szolgjt, szolgllenyt. Irigylem, hogy a szomszdomnak tbb llata van, s ha mr nekem nem lehet, ht inkbb azt kvnom, dgljn meg a szomszd kecskje is. Irigyelek mindent, ami a felebartomnak van s nekem nincs. Ide lehetne sorolni azt, hogy ne kvnd a televzijt, a vllalkozst, az autjt s gy tovbb. Ha kvnom mindazt, ami a felebartom, akkor nem csak felebartom ellen vtkezem, de a magam lett is boldogtalann teszem. Jakab apostol kznsges levele 1,14–15. versben azt olvassuk: „Mindenki ksrtetik, amikor vonja s desgeti a tulajdon kvnsga. Azutn a kvnsg megfoganvn bnt szl; a bn pedig teljessgre jutvn, hallt nemz.” Ez gy van: elszr jn a kvnsg. Megkvnom a msik gazdagsgt, s megfogan bennem a gondolat, hogy n is olyan gazdag legyek. De mert becsletes ton hirtelen nem tudok olyan gazdag lenni, esetleg lesz bellem egy tolvaj vagy egy szlhmos. A kvnsg miatt megfogant a bn. Elkvetek egy bnt, amely eredetileg kvnsg volt bennem. Azutn a bn hallt nemz, vagyis hozza a szerencstlensget. Bekerlk a brtnbe, elvesztem a szabadsgomat, a becsletemet. Vagy valakit gyllk, szeretnm, hogy elpusztuljon. De elszr nem merem megtenni, csak a kvnsg van bennem. Aztn egyszer egy mulathelyen bergok, elvesztem az nkontrollomat, s mivel bennem van a kvnsg, nekimegyek a msiknak, s esetleg gy megtm, hogy meghal. A kvnsg megfogant, bnt szlt, a bn pedig teljessgre jutvn, hallt nemzett. Ez a sorrend: kvnsg, bn, hall. Teht, ha el akarom kerlni a bajt, akkor mr a kvnsgot kerljem el s fojtsam el magamban.
Klnben sem lehetek boldog ember, ha mindig azt kvnom, ami a ms, ha irigy vagyok. Kpzeljtek el, hogy valakinek van egy biciklije, s nagyszeren tudna jrni biciklivel iskolba vagy a munkahelyre, mert j a bicikli. De a szomszdjnak motorbiciklije van, s minden napjt megkeserti az, hogy neki mirt nincs s mirt van a szomszdjnak. Irigyli, s az irigysg tnkreteszi a biciklizse perceit. Aztn eljn az id, hogy is tud venni egy motorbiciklit. Igen m, de a szomszdja mr vett egy autt. s akkor nem tud boldogan jrni a motorbiciklivel, mert mindig az gytri, hogy mirt van a msiknak autja. Vgl neki is sikerl venni egy autt. Igen m, de a msik kzben mr egy sokkal modernebb autt vett, s egy szp hzat is ptett. s akkor nem tud jrni bkben az autjval, mert az bntja, hogy mirt van a msiknak modernebb autja, s mirt van mr hza is. Az irigysg nemcsak megfogan s bnt szl, hanem tnkreteszi a lelkillapotunkat is. A hbor utn, amikor nagyon nagy szegnysg volt, mint dikok interntusban laktunk, s nagyon ritkn kaptunk valami hsos telt. Voltak gyermekek, akik nem tudtak nyugodtan enni, mert mindig a msok tnyrjt figyeltk, hogy nem jutott-e nekik nagyobb darab hs, s ezrt voltak boldogtalanok. Msok pedig nyugodtan ettek. A nem irigy embert nem bntja, hogy a msiknak motorbiciklije van, nyugodtan biciklizik, s lvezi a biciklizs perceit, s hogyha neki is motorbiciklije lesz, hlt ad a j Istennek, s nem irigyli, hogy a msiknak mr autja van. Gondolja, majd egyszer lesz nekem is. Boldogan jr a motorbiciklijvel, s aztn majd boldogan jr az autjval, s az egsz lett boldogsgban tlti. Az irigy ember pedig nem tud enni azrt, mert a msiknak nagyobb hs jutott, nem tud boldog lenni azrt, mert a msikat boldogabbnak ltja, s gy tnkreteszi a sajt lett. Az irigysg nemcsak msok ellen val bn, nmagunk ellen val vtek is.
114. krds: De vajon megtarthatjk tkletesen e parancsolatokat, akik Istenhez megtrtek?
Felelet: Nem: mert mg a legszentebbek is, ameddig e fldn lnek, az engedelmessget csak hogy ppen elkezdtk; mde komoly elhatrozssal tnyleg elkezdtek lni Istennek nemcsak egynmelyik, hanem minden parancsolata szerint.
A 113. felelet gy fejezdik be: Mindenkor teljes szvnkbl gylljnk minden bnt, s gynyrkdjnk minden igazsgban. Vajon meg tudjuk-e ezt tkletesen valstani? Emlkeztek mg a Kt elejre? Megtarthatod-e tkletesen mindezeket? Semmikppen nem – mondja az 5. krds –, mert termszet szerint hajland vagyok Isten s felebartom gyllsre. Bennem van az irigysg, a gyllkds maga. Bennem van az ember. De mi az ember megtrse, vagyis az igazi bnbnat? Az ember megldklse s az j ember megeleventse. Emlkeztek mg, mit mondtunk az ember megldklsrl? Nem tudjuk egyszerre meglni, hanem lassanknt ldkljk, Isten segtsgvel, s harcolunk ellene. Azrt mondja itt a felelet: nem tudjuk megtartani tkletesen. Nem: mert mg a legszentebbek is, ameddig e fldn lnek, az engedelmessget csak hogy ppen elkezdtk; mde komoly elhatrozssal tnyleg elkezdtek lni Istennek nemcsak egynmelyik, hanem minden parancsolata szerint. s ez nagyon fontos. Megltszik mgis az letnkn, hogy akarunk-e engedelmeskedni, vagy nem akarunk. Szntelen harc van bennnk, s vagy Isten foglalja el a szvnket, vagy a Stn. Ezrt kell ismt mondanunk: sokat kell imdkoznunk, Szentrst olvasnunk, templomba jrnunk, tpllnunk a lelknket, hogy tudjunk teljes ernkkel igyekezni azon, hogy betltsk Isten parancsolatait.
Emlkeztek mg, hogy mi foglalja ssze a Tzparancsolatot? Hogy is szl a 4. krds? Mit kvetel tlnk Isten trvnye? A felelet: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szvedbl, teljes lelkedbl s teljes elmdbl. Ez az els s nagy parancsolat. A msodik pedig hasonlatos ehhez: Szeresd felebartodat, mint magadat. s a felelet hozzteszi: E kt parancsolattl fgg az egsz trvny s a prftk. Teht, ha e kt parancsolatot be tudjuk tartani, akkor az egsz Tzparancsolatot betartjuk. Mert ha igazn szeretjk Istent, akkor nem imdunk helyette mst, akkor nem csinlunk helyette kpeket, szobrokat, s nem azokat, hanem t imdjuk. Akkor megtartjuk az nnepeket, jrunk a templomba, nem gyalzzuk az nevt, ha szeretjk, akkor nem tudjuk t bntani. s ha szeretjk, akkor engedelmeskednk neki. Ha szeretjk az embereket, akkor tisztelni fogjuk a szleinket s szeretjk ket. Nem fogjuk meglopni az embereket, nem lesznk parznk, nem tesszk tnkre az emberek testt s lelkt, nem csaljuk meg a trsunkat. S ha szeretjk az embereket, nem fogunk nekik hazudni, nem mondunk rosszat rluk, nem tesznk hamis tanbizonysgot. Ha szeretjk az embereket, nem irigykednk. A hibnk az, hogy nincs bennnk elg szeretet. A Tzparancsolat betltsnek lehetsge teht nem attl fgg, hogy n most hogyan prblom kln-kln a parancsolatokat betartani, br erre is igyekeznnk kell, hanem attl, hogyan n meg bennem a szeretet Isten irnt s az emberek irnt. A Tzparancsolat elssorban nem tilts, hanem sztnzs a nagyobb szeretetre, annak az tjt mutatja meg. Nemcsak arrl van sz, hogy nem szabad Isten helyett mst imdni, hanem arrl van sz, milyen nagyszer dolog, hogy Isten szeret engem, s n az v lehetek. Nemcsak arrl van sz, hogy ne csinljak kpeket, szobrokat Isten helyett, hanem arrl van sz, hogy jrja t az egsz letemet, hogy Isten, a lthatatlan, kibrzolhatatlan, megfoghatatlan Isten velem van letem minden tjn, betegsgben, krhzban, vonaton, mindentt, s milyen j, hogy nekem helyette nem egy faragott kpben kell hinnem. Nem arrl van sz, hogy nekem muszj templomba mennem, hanem arrl van sz, hogy mehetek templomba vasrnap, dicsrhetem az Istent, s rezhetem az szeretett. Nem arrl van sz, hogy nem szabad nekem kromkodnom, hanem arrl van sz, hogy gy szeretem Istent, hogy nem is tudnk rosszat mondani rla. Nem arrl van sz, hogy ne csaljam meg az embereket, ne hazudjak az embereknek, ne pletykljak az emberekrl, ne irigykedjek az emberekre, ne csaljam meg a trsamat, hanem arrl van sz, hogy lehet szeretni a szleimet, mint ahogy engem is szeretnek, lehet szeretni igazn, hsgesen a trsamat, lehet szeretni az embereket s lehet segteni rajtuk, s lehet ltni, hogy amikor segtek rajtuk, milyen rmet szerzek nekik, s magamnak is rmet szerzek vele, mert tiszta marad a lelkem. Mirt nem vagyunk ilyenek? Hiszen ilyen letet is lehetne lni! Mi gtolja ezt meg? Az eredend bn, ami bennnk van.
115. krds: Mirt hirdetteti Isten a Tzparancsolatot olyan szigoran, ha azokat ebben az letben senki sem tarthatja meg?
Felelet: Elszr azrt, hogy egsz letnkben egyre jobban megismerjk a mi bns termszetnket, s gy egyre jobban kvnjuk bneink bocsnatt s a Krisztusban val igazsgot. Msodszor, hogy Szentllek kegyelmrt knyrgvn, szntelenl trekedjnk Istennek brzatra mindinkbb megjulni, mg e fldi let utn elrjk a tkletessget.
A Szentrs szerint a Tzparancsolat a trvny, Krisztushoz vezrl mester. A trvny megmutatja, hogy milyeneknek kellene lennnk, s megmutatja azt is, hogy nem tudunk ilyenek lenni, nem vagyunk ilyenek. Elszr azrt hirdetteti Isten a Tzparancsolatot, hogy egyre jobban megismerjk a mi bns termszetnket s egyre jobban kvnjuk a Krisztusban adott bocsnatot. Msodszor azrt, hogy ltva bns voltunkat, krjk az Isten segtsgt s trekedjnk megvltozni, hogy e fldi let utn elrjk a tkletessget.
A bnnel val viszonyunkat ngy latin mondat foglalja ssze a dogmatikban.
1) A bneset eltt az ember „posse peccare et non peccare”, vagyis tudott vtkezni s nem vtkezni. Isten szabadnak teremtette. De az ember ebbl a szabad akaratbl vtkezett. Hallgatott a Stnra, s szembefordult Istennel. Emlkeztek a bneset trtnetre?
2) A bneset utn az ember Krisztus nlkl, Isten segtsge nlkl „non posse non peccare”, azaz nem tud nem vtkezni, vagyis szntelenl vtkezik. Mert ha nem ismeri Istent, nem ismeri el Istent, s csak az ember van benne, s csak a sajt dicssgt keresi, a sajt maga nzse szerint l, akkor az egsz letnek belltottsga a bn s az nzs belltottsga.
3) A Krisztusban jjszletett ember, aki Istenhez tr s megismeri az evangliumot, az „posse non peccare”, azaz tud nem vtkezni. Ez nem azt jelenti, hogy sohasem vtkezik, de mr tud nem vtkezni. Benne van az j ember, s gy mr tud Isten szerint lni is. Mg sokszor legyzi az ember, vtekbe esik, de megbnja, jra felkel, jra megy, szntelenl kri Isten segtsgt, s lassan-lassan mgis jobb lesz. Ezrt le kell mrnnk magunkat, a j cselekedeteinket a beszdmdunkon, az letnkn keresztl, hogy csakugyan javulunk-e egy kicsit. De szntelenl kell tudnunk magunkrl, hogy nem vagyunk tkletesek, mert ha mskppen nem, akkor sokszor gondolatban vtkeznk.
4) Az rkletben majd az ember „non posse peccare”, azaz nem tud vtkezni. Isten megszabadt az embertl, az nzstl, a gyllettl, s az kzelben a szeretet fog uralkodni bennnk. Ezrt mondja a Kt, hogy e fldi let utn elrjk a tkletessget.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre