„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
Felelet: Azt, hogy senki ellen hamis tanbizonysgot ne tegyek; beszdt flre ne magyarzzam, senkit ne rgalmazzak, ne gyalzzak s meghallgatsa nlkl knnyelmen ne krhoztassak; hanem kerljek mindenfle hazugsgot s csalrdsgot mint a Stnnak sajt mveit, hacsak Isten rettenetes haragjt magamra vonni nem akarom; trvnykezsben s egyb dolgaimban az igazsgot kedveljem, szintn kimondjam s megvalljam; s felebartom tisztessgt s j hrnevt tlem telhetleg megoltalmazzam s elmozdtsam.
A kilencedik parancsolat: Ne tgy a te felebartod ellen hamis tanbizonysgot. Ide tartozik a beszd becslete. Beszltnk mr arrl, hogy az r Jzus azt mondta, ne eskdzznk, hanem legyen a beszdnk gy, gy s nem, nem, mert ami azon fell van, a gonosztl van. Vagyis az adott sz legyen adott sz. Vilgunkban sok helyen elveszett a sz becslete. De ne felejtstek el, a sz becsletvel is gy vagyunk, mint az anyagi javak becsletes kezelsvel vagy tolvajlsval. Az embereket rvid tvon be lehet csapni, lehet hazudni nekik, de aztn soha tbbet nem fognak hinni neked. A sz becslete hossz tvon anyagilag is hasznot hoz az embernek, mert bznak benne, zletet ktnek vele, alkalmazzk, tudjk, hogy igazat mond. A hazug emberrl pedig gy szl a kzmonds: Knnyebb utolrni a hazug embert, mint a snta kutyt. Egyszer azt mondta valaki: Ha olyan helyzetbe kerlsz, hogy mindenkppen valamit hazudnod kell, akkor mondd az igazsgot, az a legjobb hazugsg, mert arra nem lehet rjnni.
Ehhez a parancsolathoz tartozik a pletyka krdse is. Figyeljtek meg, hogy a pletyka, a rgalmazs mennyi bnatot okoz az embereknek. Sok bnatuk van az embereknek, sok bnatforrs van. Bnatforrs a betegsg, a szegnysg, a gond. De egy nagy bnatforrs az emberek rosszakarata is, amikor jlesik nekik, hogy msokrl vagy rlad rosszat mondjanak, pletykljanak, hozztoldjanak a szavaidhoz, tetteidhez valami rosszat. Ha neked ez rosszulesik, akkor ne felejtsd el, hogy msoknak is ugyangy fj, ha te mondasz rluk rosszat, ha te magyarzod flre a beszdket, ha te rgalmazod meg ket. Ezrt mondja a Kt, hogy senki ellen hamis tanbizonysgot ne tegyek, a beszdt flre ne magyarzzam, ne rgalmazzam meg, ne gyalzzam, s ami nagyon fontos, meghallgatsa nlkl ne krhoztassam, ne tljem el. Mert bn az emberek felett meggondolatlanul tlkezni. Mit mond az r Jzus az tlkezsrl? Olvassuk el a Mt evangliuma 7. rsznek els 5 verst: „Ne tljetek, hogy ne tltessetek. Mert amilyen tlettel tltek, olyannal tltettek, s amilyen mrtkkel mrtek, olyannal mrnek nktek. Mirt nzed pedig a szlkt, amely a te atydfia szemben van, a gerendt pedig, amely a te szemedben van, nem veszed szre? Avagy mi mdon mondhatod a te atydfinak: hadd vessem ki a szlkt a te szemedbl; holott me, a te szemedben gerenda van? Kpmutat, vesd ki elbb a gerendt a te szemedbl, s akkor gondolj arra, hogy kivessed a szlkt a te atydfinak szembl!”
Fiatal koromban egy napfogyatkozst nztnk vgig. Hogy jobban lssuk, vegcserepeket bekormoztunk, s a kormozott vegen keresztl nztk a napot. Persze mindenkinek kormos lett az arca. Mikor szrevettk, mindenki elkezdett kacagni, mutogatott a msikra, s kikacagta azt, hogy milyen kormos. De senki sem jtt r, hogy maga is olyan kormos, mint a msik. Ilyen az az ember, aki mindig msokat tl meg. Nem veszi szre, hogy is vagy ugyanabban, vagy msban ppen olyan hibs. St llektani dolog, hogy leginkbb olyan bnket vesznk szre s tlnk el msokban, ami bennnk uralkodik. Azrt jl gondoljuk meg mindig magunkban, amikor valakit eltlnk. Vajon mirt is tljk el? Vajon nem vagyunk-e mi is ugyanabban a bnben? Azt is nagyon fontos betartani, amit a Kt mond, hogy meghallgatsa nlkl senkit knnyelmen ne tljek el. Elszr nzzem meg, hogy amit mondanak rla, az csakugyan igaz-e. Elszr vele beszljek, s ha hibsnak tartom, legyen bennem annyi btorsg, hogy a szembe mondjam meg, hogy hibs. Szeretettel mondjam meg, de a szembe mondjam meg. Mert nem valami hsies, inkbb becstelen dolog valakit a hta mgtt hibztatni. Csak a gyva ember beszl a msik htnl. Az szinte, becsletes, nyltszv ember megmondja szembe, szeretettel a dolgokat, hogy javtani tudjon a msikon.
Sohase higgytek el, ha valaki nektek valakirl rosszat mond, vagy azt mondja, hogy az illet ezt meg ezt mondta rlatok, mert az nem biztos. Prbljtok meg szembesteni az illetket: vajon csakugyan gy van-e, ahogy mondottk? gy sokszor kiderl, hogy torztott a pletyka.
Az kori grg blcsnek, Szkratsznek hrom szrje volt. Amikor hallott valamit, ezt a hrom szrt tette r. s ha a hrom szrn tment a pletyka, akkor foglalkozott vele. Egyszer jtt valaki hozz, s azt mondta: Valakirl valami nagyon fontos dolgot akarok neked mondani. Erre Szkratsz azt krdezte: Vrj, vrj, mieltt elkezded, mondd meg, hogy amit akarsz mondani rla, az j dolog? Ht, nem j dolog, mondta a msik, valami rossz dolog. Szkratsz folytatta: s mondd, amit tudatni akarsz rla, az egsz biztosan igaz, utnajrtl? Ht nem jrtam utna, mondta az illet, de hallottam. s mondd csak, krdezte harmadszor Szkratsz, abbl, amit elmondasz, valami j szrmazik msok szmra? Ht nem szrmazik semmi j, mondta az illet. Szkratsz erre azt mondta: Nzd, ha amit akarsz mondani, nem j, nem is biztos, hogy igaz, s semmi j nem szrmazik belle, inkbb ne mondd, mert nincs semmi haszna. Ezt a hrmas szrt tegytek r ti is mindig a pletykkra. s ha hozztok rkezik egy pletyka, ne legyetek a pletyka felersti. Ne legyetek olyanok, mint a hangszrk, amelyek kritika nlkl felerstik a hangot, ami hozzjuk rkezik, hanem prbljatok visszafordt pontok lenni. Mit rtek ezen? rkezik hozzd egy rossz hr. Prbld meg visszafordtani. Mondj az illetrl valami jt. Gondolj arra, hogy neked is milyen rosszulesne, ha a bartod nem mondana jt rlad, hanem tdtan a rosszat anlkl, hogy tudn, mi az igazsg.
Attl pedig Isten rizzen meg benneteket, hogy gylletbl, rosszindulatbl ti mondjatok valami hazugsgot, csalrdsgot msok ellen. A Kt ezt a Stn munkjnak nevezi. s ezrt Isten haragszik, mert Isten elvrja tlnk, hogy becsletes emberek legynk, hogy a szavunk ne res fecsegs legyen, hanem abban hinni lehessen. Mert klnben, amikor rla beszlnk s az akaratrl, akkor sem fognak hinni neknk.
Trvnykezsben termszetesen az igazsgot kell kedvelnem, kimondanom, megvallanom. Nagyon fontos a 112. felelet vge is: s felebartom tisztessgt s j hrnevt tlem telhetleg megoltalmazzam s elmozdtsam. Ezrt beszltnk arrl, hogy visszafordt pontok legynk. Oltalmazni s elmozdtani egyms tisztessgt s j hrnevt. Jt tenni a beszdemmel is. Ez az Isten akarata.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre