„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
110. krds: Mit tilt meg Isten a nyolcadik parancsolatban?
Felelet: Nemcsak azt a lopst s rablst tiltja meg, melyet a polgri hatsg megbntet, hanem lopsnak nevezi Isten mindazon gonosz mesterkedseket s fogsokat is, amelyek ltal felebartunk tulajdont akr erszakkal, akr hamissggal magunkhoz ragadni szndkszunk, mint pldul hamis sly s mrtk, hitvny ru s hamis pnz, vagy uzsora, vagy brmi ms eszkz ltal, amit Isten megtiltott. Ideszmtand minden fsvnysg s Isten ajndkainak haszontalan tkozlsa is.
111. krds: S mit kvetel tled Isten e parancsolatban?
Felelet: Hogy felebartom hasznt tlem telhetleg elmozdtsam, vele gy cselekedjem, amint akarnm, hogy msok cselekedjenek velem, s hsgesen munklkodjam, hogy a szklkdk szksgben segteni tudjak.
A nyolcadik parancsolat: Ne lopj. A Kt feleletei nagyon vilgosak. Most ebbl azt emelnm ki, hogy legynk becsletes emberek. Vajon rdemes-e becsletes embernek lenni? Hiszen ltjuk, hogy sokszor a tolvaj vagy hazug emberek rvnyeslnek. Ktfle rtelemben tehetjk fel a krdst, az emberek eltt val viselkedsnkkel s a sajt lelkiismeretnkkel kapcsolatosan.
Az emberek kztt val forgoldsunkban a becslet nlkli let rvid tvon lehet, hogy anyagi hasznot hoz, de hossz tvon ezt is tnkreteszi. Egy olyan kisiparoshoz, aki nem dolgozik jl, aki csal, akirl kiderl, hogy a klienseit meglopja, ksbb nem fognak menni az emberek. A gazdasgi letben verseny van, s ma ez a verseny egyre inkbb rzdik. Olyan zletbe, ahol hamis slyt hasznlnak, ahol rjnnek az emberek, hogy becsapjk ket (mert lassan rjnnek mindenre), a vevk nem mennek tbbet, hanem mennek egy msikba. Egy olyan csalddal, amelyik tolvaj, nem ktnek trsadalmi kapcsolatot az emberek, elkerlik, egyedl marad. Ez mg orszgos, politikai s gazdasgi szinten is rvnyes. Egy olyan orszggal, ahol az alkalmazottak lopnak, sikkasztanak, ahol nincs becslet, ahol nem lehet egy vllalatot felpteni azrt, mert meg fogjk lopni munksai vagy tisztviseli, ahol hazudnak, s nem tartjk be az idpontokat, ms orszgok nem ktnek szerzdst. Egy olyan orszgban, ahol a termkbl kilopjk az rtkes anyagot, nem fog gyrat pteni egy klfldi befektet, mert nem bzik a vllalatokban. risi dolog a bizalom. Ezt hossz vek becsletes munkjval lehet kivvni. Az egyhztrtnelembl tudjuk, hogy Angliban a reformci els idejben, az independentizmus korban klnbz protestns felekezetek alakultak. Ebben az idben volt egy felekezet, amelynek az volt a klnlegessge, hogy tagjai csak a templomban vettk le a kalapjukat, a templomon kvl senki eltt sem tettk ezt meg, mert szerintk ez a tiszteletads csak Istennek jrt. Kpzeljtek el, hogy nem vettk le a kalapjukat a kirly eltt sem. s mgis egy id mlva a kirlyi udvar minden ftisztviselje ebbl a szektbl kerlt ki, mert a kirly rjtt, hogy ezek nem lopnak, nem sikkasztanak, ezek becsletes emberek. A becsletnek hossz tvon anyagi haszna is van.
De az, hogy becsletesek legynk, nemcsak kifel, hanem befel is, sajt lelkiismeretnk eltt is fontos. Tegyk fel, hogy ellopsz egy bizonyos sszeget, s senki sem tudja, hogy elloptad, de te tudod. Megri-e neked, hogy te sajt magadrl tudod: tolvaj vagy? Nem ri meg.
Nagyon kell vigyznunk a becsletnkre. Ezt csak egyszer lehet eljtszani. Amikor az emberek kztt mr elterjedt valakirl, hogy nem becsletes, akkor ezt az elvesztett becsletet nagyon nehz visszaszerezni. A Kt lopsnak nevezi a fsvnysget is, mert Isten azrt ad nekem anyagi javakat, hogy n azzal megajndkozzak, boldogg tegyek msokat is. Csak az tud igazn rvendez ember lenni, aki rmszerz ember lesz. A fsvny ember nem tud rmszerz ember lenni, mert mindig csak sajt magra gondol. Emlkeztek-e mg a prmeket ajndkoz emberkk mesjre? Vigyzzatok, hogy ne cserljtek ki a puha prmeket a gonosz man tvises kveivel, mert akkor ti sem lesztek boldogok.
A lopshoz tartozik az Isten ajndkainak haszontalan tkozlsa is. Amikor eltkozlom, eliszom, elzllm, elkrtyzom a vagyonomat, amivel a csaldomra kellene gondot viselnem, ezzel meglopom azokat, akiket rm bzott Isten. Nem tudok rjuk gondot viselni gy, ahogyan kellene, vagy nem tudok msokat segteni gy, ahogy kellene. Figyeljtek meg, milyen az evangliumi egyensly. Egyik oldalon a fsvnysg, a msik oldalon a tkozls, a bn. A kett kztt kell lnie a keresztyn embernek, sem fsvnynek, sem tkozlnak nem szabad lenni. A 111. krds szerint idetartozik az is, hogy msokat megsegtsek, s felebartom hasznt tlem telhetleg elmozdtsam. Ha az ember uralkodik bennnk, az ember azt mondja: csak n, mindent nekem! Ha az j ember uralkodik bennnk, az j ember azt mondja: segts a msikon, Isten is segtett rajtad. Ez a msokon val segts isteni parancs. Azrt mondja a Kt a Szentrs szavaival, hogy msokkal gy cselekedjem, amint akarnm, hogy msok cselekedjenek velem, s hsgesen munklkodjam, hogy a szklkdk szksgben segteni tudjak. A szegnyek segtse, az anyaszentegyhz fenntartsa, amely intzmnyesen gondozza a rszorulkat, fenntartja az iskolkat s az igehirdetst, az Isten akarata. Ezt a segtsget nem szbelileg, hanem valsgosan kell megadnom. Azt mondja egy kzmonds, hogy az embereknek legksbb a pnztrcja tr meg Istenhez. Megtrhet a beszde, de mg mindig fsvny marad. Megtrhet a magaviselete is, de mg mindig fsvny marad. Legksbb a pnztrcja tr meg, amikor csakugyan ldozni tud. Egy rgi trtnet szerint egy gazdlkod embertl azt krdezte a lelkipsztor: ha lenne tizenkt hz disznja, mennyit adna az egyhznak az rvk rszre? s azt mondta: adnk hatot. Ez nagyon szp, mondta a lelkipsztor. s ha tz disznja volna, akkor mennyit adna? Ht akkor adnk ngyet. s ha hat disznja volna, mennyit adna? Ht akkor adnk kettt. s ha ngy disznja lenne, akkor mennyit adna? Semmit, mondta az ember. Mirt? – krdezte a lelkipsztor. Azrt, mert a ngy diszn megvan. Ngy disznm van, mondta a gazda. Abbl knny adni, ami nincs. Abbl kell adni, ami van.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre