„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
Felelet: Mivel Isten minden frtelmet megtkozott, azrt azt neknk is szvbl gyllnnk kell, s mind a szent hzassgban, mind azon kvl tiszta s fegyelmezett letet kell lnnk.
109. krds: Csak a hzassgtrst s a ms effle frtelmet tiltja-e Isten e parancsolatban?
Felelet: Mivelhogy testnk s lelknk a Szentllek temploma, Isten azt akarja, hogy mindkettt tisztn s szentl rizzk meg. Ezrt megtilt Isten minden tiszttalan cselekedetet, viselkedst, beszdet, gondolatot, vgyat, s mindazt, ami erre ingerelhetne.
Ne parznlkodj. Mit jelent parznlkodni? Jelenti a hzassgon kvli nemi letet. Isten nem azrt adta neknk ezt a parancsolatot, mintha klnskppen ugrltatni szeretne vele bennnket, hanem azrt, hogy megvdje az letnket. A szexulis let olyan, mint a tz. A tz lehet lds is. Hogyha j helyen rakjk a tzet, akkor tlen melegti a szobt, lehet vele ebdet fzni, tet kszteni, vilgtani. De ha rossz helyre rakjk a tzet, pldul tudatlan gyermekek az gy al, akkor felgyl az egsz hz. A nemi let is ilyen. Isten azrt adta, hogy boldogg tegyen vele bennnket. Ezrt adta a szerelmet, az udvarls idejt is, hogy egymst megismerjk, megszeressk, s azutn a hzassgot, hogy benne egytt ljnk, gyermekeink szlessenek, s csaldunk legyen. De jl kell tudnunk azt, hogy a szexulis let tzt hov rakjuk, nehogy felgyljon tle az egsz hz, s tnkremenjen az egsz letnk.
Vannak nemi betegsgek, mint a vrbaj, s aki nem vigyz magra, az felszedi elbb-utbb, s a gyermekeit vagy az unokit is megmrgezi vele. A vrbajnl mg veszlyesebb az AIDS, ami nagyon hamar tnkreteszi az emberi letet. Ez mind olyan utakon terjed, ahol nem tartjk be az Isten trvnyeit. Mert akik hzassgban s hsgben lnek, szeretik egymst, s nem lnek mssal, azok nem kapjk meg ezeket a betegsgeket. Ma az orvosok is azt mondjk, hogy az AIDS ellen az egyedli biztos vdekezs a hsges hzastrsi let.
De a hsges hzastrsi let az ember boldogsgt is jelenti, mert ha valaki megcsalja a trst, az elbb-utbb kiderl, kvetkeznek a feszltsgek, a vitk, a vls, s rvn marad a gyermek, tnkremegy a csaldi boldogsg. Az igazi hzasletrl azt mondja a Szentrs, hogy „lesznek ketten egy testt”, a kt let egszen egybeforr. Azok, akik igazn szeretik egymst, sokszor szinte mg hasonltanak is egymsra. A gondolkozsuk is nagyon sokszor egyforma lesz, s csak egytt tudnak boldogok lenni, a kt let egszen egybeforr.
Most divat lett a szexulis letet filmekre kivinni. Ez zlstelen dolog. Az r Jzus azt mondta: „Ne dobjtok drgagyngyeiteket a disznk el, hogy visszafordulva meg ne tapossanak titeket.” Az, hogy n szeretem a trsamat, vagy valakibe szerelmes vagyok, s szeret, az Isten ajndka, az egy drgagyngy, amit meg kell riznem szpnek, tisztnak, egy kicsit szentnek, mert az igazi szerelem mindig tbb, mint a puszta szexualits. Igazn boldogg kell tennem azt, akit szeretek. Sokan ezt gy gondoljk el, hogy a hzassg eltt is egytt lnek. Igen, de ha n valban szeretem a msikat, akkor a becslett is igyekszem megrizni. s ha valban szeretem, akkor nem szgyellem megmondani Isten s emberek eltt, hogy szeretem, s vele akarok lni. s ez a hzassg. Hogyha pedig nem vagyok kpes ezt megmondani, s nem tudom mg biztostani neki a hzasletet, akkor ne vegyem el a tisztasgt, s ne tegyem tnkre, mert nem tudom, hogy mi kvetkezik ebbl. Lehet, hogy llapotos lesz, s holnap engem elt egy aut, s akkor ottmarad a gyermekvel.
Egyszer a brtnben elmondta egy fiatalember, hogy nagyon szeretett egy kislnyt, aki mg csak alig 15 ves volt, pedig 17. A bartai biztattk, hogy ljen egytt ezzel a lnnyal. nem akarta, de vgl mgis rvette magt, s a lnytl kvetelte, hogy aludjon vele egytt. A lny srt, nem akarta megtenni, s knyrgtt: Tudod, hogy n szeretlek tged, de ne vedd el az n tisztasgomat, engedd, hogy boldogan menjek frjhez s igazi menyasszony legyek. De megkttte magt s azt mondta: Ha nem adod meg magad, akkor elhagylak, s nem jvk tbbet hozzd. Vgl a lny megadta magt, egytt ltek, s r egy htre (ez a diktatra idejn, a magyar forradalom utn volt) letartztattk a fiatalembert. A brtnben srva mondta el, hogy letben egyetlen valaki szerette igazn, ez a lny, s ezt a lnyt is tnkretette, mert lehet, hogy a lny llapotos lett, el van tlve 15 vre, s mi lesz vele, amg kiszabadul a brtnbl. Tnkretette a lnynak a becslett s az lett. Ezrt, ha igazn szeretnk valakit, akkor meg kell riznnk a hzassg eltt tisztnak, hogy akkor aztn igazn zavartalanul s boldogan lhessnk vele egytt.
Azonban a Ne parznlkodj parancsa nem csak a testre, hanem a llekre is rvnyes, hogy ne legyen parzna a beszdnk, az egsz modorunk, viselkedsnk, gondolatunk, vgyunk. Nagyon sok film ppen ennek mond ellent, s mind erre ingerel, de az igazi Krisztus-kvet igyekszik megtartani a gondolatait is tisztnak, s tudja azt, hogy a szexulis let az Isten ajndka, ami arra szolgl, hogy boldog, szp csaldi letnk legyen. Abban a percben, ahogy ettl elszakadunk, sajt magunkat tesszk tnkre s raboljuk meg az igazi rmktl. Mert ha egy leny egytt l valakivel, akkor annak mr nyoma van. Mindenik fi szeretne elvenni egy tiszta let lenyt, s ha elbb-utbb, a hzassgnl kiderl, hogy az mssal lt, akkor mr ktsgek merlnek fel a fi lelkben, s mr nem tudnak olyan boldogok lenni, mint ha egytt kezdtk volna meg az letet ilyen rtelemben is. Sokszor a fiatalok mskppen gondolkoznak. Azt hiszik, hogy dicssg megrontani egy lnyt. De gondoljtok el, hogy mi lenne, ha a ti hgotokkal csinln ezt valaki, aztn kikacagn s otthagyn. Vajon nem lobbanntok-e haragra?
A msok hzaslett is tisztelnnk kell. Nem szabad megrontani azzal, hogy elcsaljuk a ms felesgt, frjt. Egy kirakatban lttam egyszer egy nagyon olcs ruht. Bementem s megkrdeztem, hogy mirt ilyen olcs, s megmutattk, hogy htul valahol kiszakadt s megstoppoltk. Ezrt az ra lement. Ilyen az emberi let is. Hogyha a becsletnket, a hsgnket feladjuk, s aztn bocsnatot krnk egymstl (meg is lehet s meg is kell bocstani egymsnak), az let mr nem lesz olyan boldog, mint azeltt volt, mert mr „stoppolt” let. Vigyzzatok, hogy a ti boldogsgotok a hzassgban soha ne legyen ilyen stoppolt boldogsg.
Az is fontos, hogy a hzassgra tudatosan kszljetek. Nemsokra trsat fogtok magatoknak vlasztani, s attl fgg a jvend hzasletetek s a boldogsgotok, hogy milyen trsat vlasztotok. A trsvlasztst nagyon meghatrozza a krnyezet, a barti kr is. Ha egy rszeges, hazug, parzna bartod, bartnd vagy barti krd van, akkor abbl a barti krbl fogsz megszeretni valakit, mert azzal a barti krrel jrsz ssze. s akkor lesz majd neked is egy rszeges, parzna, hazug, tolvaj, tiszttalan lelk trsad. Amikor megszeretted, akkor mr nehz szaktani vele, mert a szerelem vak, nem ltja gy a msiknak a hibit, ahogyan ltni kellene. Ezrt nagyon fontos az, hogy milyen trsasgban mozogtok. Ha j a trsasgotok, ha van ifjsgi kr, IKE-csoport, IKE-konferencia, akkor mgis nagyobb a valsznsge annak, hogy olyan trsat kaptok majd magatoknak, aki szp letet szeretne lni. Mert az Isten kzelben, az IK-ben, az ifjsgi bibliarkon, IKE-konferencikon azok vannak, akik az Isten szerinti szp letre vgynak.
Fontos kihasznlni az udvarls idejt is. Az udvarls s a jegyessg ideje nem a testi egyttls alkalma kell hogy legyen, hanem annak a lehetsge, hogy bebarangoljtok az egyms lelkt, klnbz krdseket felvessetek egymsnak, hogy lsstok, hogyan gondolkozik a msik azokrl a dolgokrl, amelyek neked fontosak, mert egy leten keresztl fogsz s nemcsak a testvel, hanem a lelkvel is egytt lni. s sokszor a lelke is megkeserthet. Ha te hiszel, s nem hisz, ha te szereted az irodalmat, kikacagja, ha te szereted a sportot, gylli, az mr mind srldsi fellet. Ha te szeretsz templomba jrni, de inkbb a vendglbe szeretne menni, ha te szeretnd, hogy szp otthonotok legyen, s rendben legyen minden, pedig nem szereti rendezni a lakst, s nem tart tisztasgot, akkor megint nem lesztek boldogok. Mindent meg kell beszlnetek egymssal, hogy mieltt elindulntok az letbe, mr tudjtok, kivel fogtok lni.
Ebbl a nagy vilgbl ad neknk egypr ngyzetmtert Isten, az otthonunkat. Azt boldogtalannak vagy boldognak mi rendezzk be. Ezrt idejben meg kell gondolni, hogy kivel s milyennek ptjk fel, hogy ott veszekeds, durvasg, hazugsg vagy pedig szeretet, jsg, rm s bke legyen. Meg kell egymssal beszlnetek a gyermekvllals krdst is, hogy ne ljetek majd egytt egy olyan asszonnyal, aki megli a gyermekt a szve alatt, hanem olyannal, aki igazi desanya lesz. s ne ljetek egytt egy olyan frfival, aki nem szereti a gyermekeket, hanem olyan legyen majd a frjetek, hogy szeresse, dolgozzon rtk, s szeressen benneteket.
Hogy mindezt meg tudjtok valstani, ahhoz szksges, hogy tiszta legyen a lelketek s tiszta lelk trsat keressetek. Ezrt mondja a 109. krds felelete: Mivelhogy testnk s lelknk a Szentllek temploma, Isten azt akarja, hogy mindkettt tisztn s szentl rizzk meg. Ezrt rizztek meg a lelketeket. Mert gy van rva a Szentrsban: „Minden fltett dolognl jobban rizd meg szvedet, mert abbl indul ki minden let.”
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre