105. krds: Mit kvetel Isten a hatodik parancsolatban?
Felelet: Hogy felebartomat sem gondolatommal, sem beszdemmel, sem magaviseletemmel, annl kevsb cselekedetemmel vagy magam, vagy msok ltal bosszsggal ne illessem, ne gylljem, meg ne srtsem, vagy meg ne ljem; st minden bosszvgyat magambl kiirtsak; magam rontsra ne trjek, nmagamat knnyelmen veszedelembe ne ejtsem. A kzhatalom kezben pedig azrt van fegyver, hogy a vrontst megelzze.
A hatodik parancsolat: Ne lj. Az letet az Isten adta, s csak veheti el. Ezrt Isten parancsa ellen vtkezik az, aki megli embertrst. A dolog azonban nem ilyen egyszer, mert lni nemcsak fegyverrel vagy kssel lehet: szval is. Tnkre lehet tenni veszekedssel, hamissggal is embertrsunk lett gy, hogy vgl ngyilkos lesz, s akkor tulajdonkppen n ltem meg, mert n sodortam ngyilkossgba. Meg lehet valakinek lni a becslett egy hamis vddal, a boldogsgt egy pletykval. Kpzeljnk el egy fiatal hzasprt, akik szeretik egymst. Valaki elkezdi terjeszteni rluk, hogy a felesg megcsalja a frjt, a frj elhiszi, bnatban elkezd rszegeskedni, egyszer rszegen felbiztatva jn haza, s megli fltkenysgben a felesgt. Ki az igazi gyilkos? A frj? Nem, hanem az, aki elindtotta a pletykt. Ezrt jl vigyzzunk a beszdnkre, hogy mit indtunk el, mi lesz belle, bnat, fjdalom, gyllet, hall vagy pedig letszeretet, jsg s rm.
Isten eltt nem csak az szmt, amit elkvettem, hanem az is szmt, amit a szvemben rzek. Mt evangliuma 5,21. verstl olvassuk az igt: „Hallotttok, hogy megmondatott a rgieknek: Ne lj, mert aki l, mlt az tletre. n pedig azt mondom nektek, hogy mindaz, aki haragszik az atyjafira ok nlkl, mlt az tletre: aki pedig azt mondja az atyjafinak: Rka, mlt a ftrvnyszkre: aki pedig ezt mondja: Bolond, mlt a gyehenna tzre.”
A hatodik parancsolattal kapcsolatosan felvetdik a katonasg krdse is. A kzhatalom kezben pedig azrt van fegyver, hogy a vrontst megelzze, mondja a Kt. Vajon a rendrk, amikor rendet tartanak s fegyvert viselnek, vtkeznek-e? Vajon szabad-e a keresztyn embernek fegyvert viselnie?
A hbor rettenetes dolog. Az emberek kivetkznek embersgkbl, elllatiasodnak, szadistk lesznek. rtatlanok szenvednek, emberek millii pusztulnak el. Minden ernkkel harcolnunk kell s imdkoznunk azrt, hogy ne legyen sohasem hbor. De az letben vannak knyszerhelyzetek. A trk vilgban, amikor a trkk rtrtek a magyarokra, felgettk a falvakat, elvittk rabsgba a gyermekeket, akkor a frfiaknak mi volt a ktelessgk? Az, hogy azt mondjk: nem fogunk fegyvert s elszaladjanak, vagy az, hogy megvdjk a kisgyermekket, hogy ne tegye egsz letre rabszolgv a trk? Ha egy rablgyilkos betr a hzatokba, s elkezdi gyilkolni a szleidet, a testvredet, akkor neked mi a ktelessged? Az, hogy azt mondd: jaj, n keresztyn ember vagyok, s nem szabad senkinek sem rosszat tennem, s flrevonulsz, nem csinlsz semmit, vagy elmeneklsz? Nem, akkor az a ktelessged, hogy odamenj, s lessed a betrt, s megmentsed desanydat vagy a felesgedet, a gyermekeidet s testvreidet, hogy ne tudjk meglni ket. Mert ha nem vded meg ket, akkor a hallukrt te is felels vagy. Az let sokkal bonyolultabb, mint ahogyan azt kvlrl gondolnnk.
Ezrt rja a Kt, hogy a kzhatalom kezben pedig azrt van fegyver, hogy a vrontst megelzze. Nem azrt, hogy elkvesse a vrontst, hanem, hogy megelzze. Ha sokan nem is szeretik a rendrket, akkor is a rendrsgnek fontos feladata van: megelzni a rablgyilkossgokat, a lopsokat. Nagy szerepe van a hadseregnek is, de csak akkor, ha nem megtmadtatnak vele egy msik orszgot, hanem ha igazn nvdelembl vdi az vit. Ezrt nem lehet kimondani azt, hogy fegyvert viselni bn, s keresztyn ember nem viselhet fegyvert. Ltjuk az szvetsgbl, hogy amikor a klnbz pogny kirlyok Ltot fogsgba vittk, brahm sszegyjttte a vitzeit, utnuk ment, megszabadtotta Ltot, a fogsgba elhurcolt asszonyokat s gyermekeket, s jl tette, mert ez volt a ktelessge. Az r Jzus tantvnyai is fegyvert viseltek, Pternl kard volt, amivel levgta a fpap szolgjnak a flt. Igaz, az r Jzus azt mondta neki: Tedd el a kardodat, Pter, mert aki fegyvert fog, fegyver ltal vsz el. Ezzel egy nagy igazsgot s figyelmeztetst is mondott, de mgis megengedte, hogy Pter karddal jrjon. Az Apostolok Cselekedeteiben olvasunk a czreai pogny szzadosrl, Kornliuszrl, aki maghoz hvatta Ptert, s megkeresztelkedett s az egsz hzanpe, de nem olvassuk azt, hogy lemondott volna a katonskodsrl. Amikor Keresztel Jnoshoz kijttek az emberek megkeresztelkedni a bnknek bocsnatra, akkor kijttek hozz a vitzek is. Ezt olvassuk a Lukcs evangliuma 3,14. versben: „s megkrdk t a vitzek mondvn: Ht mi mit cselekedjnk? s monda nkik: Senkit se hbortsatok, se ne patvarkodjatok, s elgedjetek meg a zsoldotokkal.” Nem mondta, hogy hagyjtok ott a katonasgot. Mikor Jzus meggygytotta a szzados beteg szolgjt Kapernaumban, ltva a szzados hitt, azt mondta: „Bizony mondom nktek, hogy Izraelben sem talltam ilyen nagy hitet.” De nem mondta a szzadosnak, hogy azonnal hagyja ott a katonasgot (Mt 8,5–13).
Ltjuk teht, hogy a Szentrs nem tiltja a katonskodst, Jzus sem tiltotta. Azonban, ha valaki fegyvert fog, akkor tudja meg, Isten eltt felels azrt, hogyan bnik azzal a fegyverrel, tmad-e, vagy vd rtatlanokat, mert Isten aszerint fogja megtlni, amint cselekedett.
106. krds: Ez a parancsolat csak a gyilkossgrl szl?
Felelet: Nem csak, hanem amikor Isten a gyilkossgot tiltja, ugyanakkor arra tant, hogy a gyilkossgnak mr a gykert gylli, mint az irigysget, gyllsget, a haragot s a bosszvgyat, s minden ilyent titkos gyilkossgnak tart.
Teht amikor Isten a gyilkossgot tiltja, akkor mr annak a gykert is eltli, az irigysget, a gylletet, a haragot, a bosszt, s mindezeket titkos gyilkossgnak tartja. Mert ha ezekkel van eltelve a lelknk, s azt kvnjuk, hogy a msik haljon meg, s csak azrt nem merjk vgbevinni a gyilkossgot, mert flnk a vilgi trvnytl, akkor mr llekben gyilkosok vagyunk, mert Isten eltt az is szmt, hogy mit rznk a szvnk mlyn.
Van mg egy gyilkossg, ami elterjedt a mai trsadalomban, ez a mvi abortusz, az, amikor megfogan a gyermek az desanya szve alatt, s azt a gyermeket meglik, elveszik. Azt mondjk, mg akkor ntudatlan, de nem: amikor ezt vgzik, a gyermek mr ki van fejldve. A magzat 12 hetes korban szoktk ezt a mttet elvgezni. Akkor mr megvan minden testrsze. Egy megdbbent film errl szl, a Nma sikoly. 1964-ben tudtak elszr ultrahangokkal lefilmezni egy ilyen gyermekelvtelt. A kicsi az anyamhben ppen szopta az ujjt. Amikor a mszert az anya testbe bevezettk, a gyermek szvdobogsa 60-rl 200-ra emelkedett. Flt. Megprblt meneklni, rmlten hzdott fel az anyja szve fel. Azutn a mszer leszaktotta a fejt, a kezt, a lbt, s vge volt. (J lenne megszerezni ezt a filmet a kolozsvri Katektikai Kzpontbl s viden megnzni.)
J. Gutzviller Ember, Isten, vilg cm knyvben rt errl a krdsrl, hallgasstok meg. A cme: Egy magzat naplja.
Oktber 5.
Ma kezddtt meg az letem. Apm s anym mg nem is tudjk. Kisebb vagyok ugyan a gombost fejnl, de mgis nll lny vagyok. S mr minden testi s lelki adottsgom meg van hatrozva. Pldul a szemem olyan lesz, mint az apm, a hajam pedig szke s gndr, mint az anym. Mr az is el van dntve, hogy lny leszek.
Oktber l9.
Az els vr- s nyirokednyfalak sejtjei s els tereim keletkezben vannak. Mivel egyes szerveim mg nem fejldtek ki teljesen, desanym segti vrvel az n vrkeringsemet. Ha majd megszlettem, akkor az els hnapokban mr csak a tejre lesz szksgem.
Oktber 23.
Mr kinylt a szm is. Egy v mlva, amikor kedves szleim gyacskm fl hajolnak, majd rjuk mosolygok. Az els szavam biztos az „anym” lesz…
Utirat: Az a vlekeds, hogy n mg nem vagyok nll ember, hanem csupn anym testnek egy rsze, egyszeren nevetsges! Hiszen mg a vrcsoportom is egszen ms, mint az anym.
Oktber 25.
Ma elkezdett dobogni a szvem. Sznet nlkl vgzi majd szolglatt letem vgig, anlkl hogy valaha is pihenne. Milyen csoda ez!
November 2.
Karom s lbam elkezdtek nni. Igaz ugyan, hogy amg teljesen kifejldnek, annyira, hogy jl hasznlhassam ezeket a vgtagjaimat, mg szletsem utn is j darab idnek kell eltelnie…
November 12.
Most sarjadnak mr kezemen az ujjaim. Ezekkel a kezekkel hdtom meg a vilgot, s j bartknt nyjtom kezemet embertrsaim fel.
November 20.
desanym csak ma tudta meg egsz bizonyosan az orvosnl, hogy engem a szve alatt hord. Milyen nagyon rlhet!
November 25.
Mr lthat rajtam, hogy lny leszek! Szleim biztosan azon tanakodnak, hogy mi legyen a nevem. De szeretnm mr n is tudni!
November 28.
Szerveim mr teljesen kifejldtek. Egszen nagy vagyok mr.
December 10.
Hajam s szemldkm is elkezdett nni. Mennyire rl majd anym szke kislnynak!
December 13.
Hamarosan ltok majd! Szemeimet mr csak egy gyenge varrat tartja zrva.
Fnyek, sznek, virgok – milyen pomps lesz! De legjobban mgis annak rlk, hogy lthatom anymat! Csak ne tartana olyan sokig! Mg tbb mint hat hnapig.
December 24.
A szvem teljesen kifejldtt. lltlag vannak kisbabk, akik valami szervi szvbajjal jnnek a vilgra. A doktor bcsiknak rettent fradsgukba kerl, hogy az ilyen kisbabkat opercival megmentsk. Hla az Istennek, az n szvem rendben van. Egszsges, ers gyermek leszek. Mindenki rl majd nekem.
December 28.
desanym ma megl.
Ha megfigyelitek, a magzat ppen hromhnapos volt. Az az id ez, amikor el szoktk venni. Addigra mr ennyire ki van fejldve.
Adja Isten, hogy amikor majd a nem tudom hnyadik gyermek jelentkezik, s az asszonyok klnbz tancsokkal jnnek, akkor jusson eszetekbe ez a napl, a szv alatt hordott kicsi let lma, s sohase gy fejezdjn be a trtnet, mint itt, hogy: desanym meglt, hanem gy, hogy: desanym igazi anya volt s vilgra hozott, s cserbe a szli let minden hittel s szeretettel hordozott fradsgrt, ragyogja majd be leteteket a szvbl jv, hls gyermekmosoly.
107. krds: Elg-e ht, ha gy senkit meg nem lnk?
Felelet: Nem elg, mert mikor Isten az irigysget, gyllsget s haragot krhoztatja, ezzel azt is kvnja, hogy a mi felebartunkat gy szeressk, mint magunkat, hogy irnta trelemmel, bkessggel, szeldsggel, knyrletessggel s szvessggel viseltessnk, krt tlnk telhetleg rla elhrtsuk, s ellensgeinkkel is jt tegynk.
Jzus azt mondja Mt evangliuma 5,43. s kvetkez verseiben: „Hallotttok, hogy megmondatott: Szeresd felebartodat s gylld ellensgedet. n pedig azt mondom nktek: Szeresstek ellensgeiteket, ldjtok azokat, akik titeket tkoznak, jt tegyetek azokkal, akik titeket gyllnek, s imdkozzatok azokrt, akik hborgatnak s kergetnek titeket.” 46. vers: „Mert ha azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, micsoda jutalmt veszitek? Avagy a vmszedk is nem ugyanazt cselekszik-? s ha csak a ti atytokfiait kszntitek, mit cselekesztek msoknl tbbet? Nemde a vmszedk is nem azonkppen cselekesznek-?” Ha csak azokat szeretjk, akik bennnket szeretnek, akkor mg mindig csak zletelnk. Adok egy kis szeretetet, hogy kapjak egy kis szeretetet, adok bkessget, hogy kapjak bkessget, segtek valakit, hogy az is segtsen rajtam. Ez mg nem krisztusi let, ez mg csak zlet, legfeljebb egy jindulat zlet. Az igazi Krisztus szerinti let az, amikor jt teszek, s nem vrom, hogy visszafizessk. Nem elg nem lni, hanem vdeni s segteni kell az letet.