„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
99. krds: Mit kvetel Isten a harmadik parancsolatban?
Felelet: Azt, hogy nemcsak tkozdssal vagy hamis eskvssel, de mg szksgtelen eskdzssel se kromoljuk Isten nevt, se tiszteletlenl ne emltsk; se ezekben a rettenetes bnkben mg csak elhallgatssal vagy eltrssel se vegynk rszt, hanem Isten szentsges nevt flelemmel s hdolattal emltsk avgbl, hogy a mi igaz vallsttelnkkel, segtsgl hvsunkkal s minden beszdnkkel s cselekedetnkkel t magasztaljuk.
100. krds: Oly slyos bn-e eskvssel vagy tkozdssal az r nevt kromolni, hogy Isten mg azokra is haragszik, akik amennyire tehetnk, azt meg nem tiltjk vagy meg nem akadlyozzk?
Felelet:Bizonyra nagy: mert nincsen is nagyobb bn, vagy amely ellen Isten haragja rettenetesebb lenne, mint az nevnek kromlsa. Azrt meg is parancsolta, hogy ez a bn halllal bntettessk.
A harmadik parancsolat gy szl: Az rnak, a te Istenednek nevt hiba fel ne vedd, mert nem hagyja azt az r bntets nlkl, aki az nevt hiba felveszi. Itt sok mindenrl van sz. Elssorban a kromkodsrl. Istent gyalz np vagyunk. Menjetek ki az utcra, vagy menjetek egy kocsmba, figyeljtek meg az emberek beszdt, sokszor minden ok nlkl Istent gyalzzk s kromoljk. vszzadok ta gyalzzuk Istent, s vszzadok ta bntet bennnket. 500 v ta nem nyert a magyar np hbort, s 500 v ta vltozatlanul Istent kromolja. Nem dbbennk re, hogy beteljesedik rajtunk a Tzparancsolat, hogy nem hagyja Isten bntets nlkl azt, aki az nevt hiba felveszi.
Persze lehet azt mondani, hogy ez egy rossz szoks, s van ebben is igazsg, de a szleink, nagyszleink, eldeink rossz szoksait s rksgt nem kell tvennnk, mert ezeltt 100 vvel mg tehnszekren jrtak, most pedig rhajval mennek a Holdra, mert az emberisg fejldtt, s nem maradt a tehnszekr mellett. ppen gy lelkileg is fejldni kell, el kell hagyni a rosszat, meg kell tisztulni, Istenhez kzelebb kell kerlni.
A kromkods nem csak bn, hanem mveletlensg is. A mvelt npek nem tudnak igazn kromkodni. A nmetek azt mondjk: „Donnerwetter Kruzifix”, mennydrgs kereszt, ez a legnagyobb kromkods, az angoloknak a legnagyobb srts, ha azt mondjk, hogy „Dog’s boy”, kutyaklyk. Csak a magyarok tudnak ilyen csnyn kromkodni s a mveletlen npek. Minl mveletlenebb egy np, annl csnybban kromkodik, mert mveletlensge folytn nem tudja idegessgt mskppen levezetni, csak drasztikus, durva szavakban. Sajnos ezen a vonalon mveltsg szempontjbl is nagyon htul llunk. Egy kedves knyvet olvastam egyszer, Hozzl nekem kengurut volt a cme. Egy magyar hzaspr rta, akik kiksrtek a 60-as vekben egy regasszonyt Ausztrliba, mert ott ltek a gyermekei, s azok fizettk nekik az tikltsget. Pr hnap utn visszahoztk a nnit, s megrtk ausztrliai lmnyeiket. Lertk, hogy Sydneyben, amikor dlben vagy kora dlutn vge van a munknak, nagy tmeg jn ki az zemekbl, irodkbl, zsfoltak a buszok, villamosok, s megtrtnik, hogy valakinek rlpnek a lbra, vagy vletlenl meglkik, de udvariasan azt mondjk: pardon, s minden el van intzve. Egy ilyen alkalommal velk utazott egy magyar frfi az autbuszon, aki akkor ment ki Ausztrliba. Tkletesen tudott angolul, de nem ismerte az ausztrliai szoksokat, s amikor vletlenl meglktk s a lbra lptek, elkezdett hangosan kromkodni, gy, hogy a magyar kromkodsokat lefordtotta angolra. Erre dbbent csend lett, lecsengettk a villamost, az megllt a nylt plyn, kirlt, t leltettk, hoztak neki egy pohr vizet, s orvosrt kldtek. Azt hittk, megbolondult, s milyen szgyen volt, amikor kiderlt, hogy nem, ez az ember nem bolond, ez csak magyar, s a magyarok mg ezen a mveltsgi fokon vannak.
Mindent el kell kvetnnk azrt, hogy npnket felemeljk. Ezrt mindnyjan felelsk vagyunk, mindenki a maga helyn. Azt, aki nem gy viselkedik s beszl, ahogyan kellene, szeretettel figyelmeztessk. Igaz, sokszor nagyon nehz mst figyelmeztetni. Valaki, mg jl a kommunizmus idejn az egyik tglagyrban dolgozott mint tisztvisel. Az igazgat beosztottja volt. Az igazgat, ha valamirt felidegesedett, mindig kromkodott, Istent gyalzta az emberek eltt. A beosztottjnak nagyon fjt, hogy ez az ember, aki klnben nagyon rendes volt, gy viselkedik. Ezrt mindig megragadta az alkalmat, hogy megelzze az igazgat idegessgt, s ami felbosszantotta volna, azt munkaidn kvl rendbe tette, elintzte, hogy semmi baj ne legyen. Az igazgat egy id mlva felfigyelt erre, s megkrdezte tle, hogy mirt dolgozik munkaid utn, s mirt vgez el olyan dolgokat, amelyek nem re tartoznak. Ekkor a mi embernk gy felelt: Azrt, mert nekem fj, hogy az igazgat elvtrs idegessgben gyalzza Istent, s inkbb elvgzem a ms munkjt is, hogy ne legyen ideges s ne kromolja Istent. Az igazgat ezt a szvre vette, s amikor egy alkalommal egytt kerltek krhzba, akkor mr oda is eljutottak, hogy egytt olvastk a Biblit. gy lett ksbb, mg a diktatra alatt az egyikbl gondnok s a msikbl presbiter.
Mi elhallgathatjuk, hogy mellettnk gyalzzk Istent? Bizonyra kellemetlen szlni. De nem szabad elhallgatni, meg kell vltoztatni azt, aki gy tesz, mert ha Istent igazn szeretem, akkor nem hallgathatom el, hogy t gyalzzk, hiszen ha igazn szeretem desanymat vagy a trsamat, s valaki elmondan gazembernek, tolvajnak, csalnak, parznnak, hazugnak, vajon trnm-e? Nem trnm, mert szeretem, ezrt megvdenm. De ha Istent gyalzzk, azt eltrm. Mirt trm el? Mert nem szeretem igazn. Ha igazn szeretem, akkor figyelmeztetem az embereket, akik kromkodnak, s igyekszem, hogy megvltoztassam ket. Ha egy gyrban szidjk az igazgatt, hazugsgokat mondanak re s bemocskoljk, legalbbis megszltjk azt, aki ezt teszi. Ha egy llamft szidnak s hazug dolgokat mondanak re, durvn srtegetik, a becsletbe gzolnak, akkor a hazugsgot lltt felelssgre vonjk. Csak egyedl Istent lehet szidni bntetlenl? Az szvetsgben ezt nagyon komolyan vettk. gy szl Mzes III. knyve 24,16. verse: „s aki szidalmazza az rnak nevt, halllal lakoljon, kvezze azt agyon az egsz gylekezet, akr jvevny, akr bennszltt, ha szidalmazza az rnak nevt, halllal lakoljon.” Az jszvetsgben mr nemcsak az tlet, hanem a kegyelem, a bnbnat s a bocsnat lehetsge is ott van. De nagyon komolyan kell vennnk azt, hogy tiszta legyen a beszdnk, mert ami a szvnkben van, az jn ki a sznkon is. Hiba vdekeznk azzal, hogy ideges voltam s azrt kromkodtam, mert az azt jelenti: ideges voltam, nem tudtam uralkodni magamon, kinylt egy ajt a lelkemben, s kijtt onnan az, ami benne volt: az Isten gyllete, az Istent gyalz beszd. Azrt kell imdkoznom teht, hogy ne csak a beszdem vltozzon meg, hanem a szvem is, s azrt kell imdkoznunk, hogy a mi magyar npnknek ne csak a beszde vltozzon meg, hanem a szve is, hogy ne legynk istenkromlk, mveletlenek, kulturlatlanok, szgyen az eurpai nemzetek kztt, hanem legynk elsk tudsban, szp beszdben, becsletben, viselkedni tudsban, s legynk megvltozott szvvel elsk a Krisztus irnti hsgben is. Npnk felemelse mindannyiunk kzs gye. Egy lelkipsztorra rbzatott egy gylekezet, egy miniszterre sokkal tbb bzatott: egy egsz orszg, de egy fiatalra rbzatott a bartai s a szlei lete is, azoknak is lehet kedvesen, szelden, alzatosan, szpen szlni. s rbzatik a csald mindenkire, mikor meghzasodik vagy frjhez megy. Rbzatnak a szlkre a gyermekek, s azokat csak gy lehet nevelni, ha mi magunk is j pldt adunk. Ezrt ebben a nagy harcban vegyetek ti is rszt. Amikor konfirmltok, az is beletartozik a fogadalmatokba, hogy nem csak nmagatokrt, hanem az egsz egyhzunkrt s npnkrt gy ltek, hogy segteni fogtok, hogy ms letet ljnk, hogy minsgi egyhzz s minsgi nemzett legynk az Isten kzelben.
A kromkods bne ellen gy is tudunk harcolni, hogy este, mikor imdkozunk, ha aznap kromkodtunk, bocsnatot krnk Istentl, s mindig krjk, segtsen meg, hogy megtisztuljon a beszdnk. Olvassuk sokat a Biblit, sokat imdkozzunk, s jrjunk a templomba, s akkor a szvnk lassan talakul.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre