„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
Felelet: Azt, hogy Istent semmi mdon ki ne brzoljuk, se mskppen ne tiszteljk, hanem csak gy, amint az Igjben parancsolta.
97. krds: Ht semmifle kpet nem szabad csinlni?
Felelet: Istent sem nem lehet, sem nem szabad kibrzolni. A teremtmnyek pedig, noha kibrzolhatk, mindazonltal megtiltja Isten, hogy az ember azokrl kpeket csinljon vagy tartson avgbl, hogy vagy azokat, vagy azok ltal Istent tisztelje.
98. krds: Szabad-e teht a templomokban a kpeket megtrni, hogy azok az avatatlan npnek knyvek gyannt szolgljanak?
Felelet: Semmikppen nem, mert ne legynk blcsebbek Istennl, aki az Anyaszentegyhzt nem a nma blvnykpekkel, hanem az szent Igjnek prdiklsval akarja tantani.
A msodik parancsolat gy szl: Ne csinlj magadnak faragott kpet s semmi hasonlt azokhoz, amelyek fenn az gben vagy amelyek alant a fldn vagy amelyek a vizekben a fld alatt vannak. Ne imdd s ne tiszteld azokat; mert n, az r, a te Istened fltn szeret Isten vagyok, aki megbntetem az atyk vtkt a fiakban harmad- s negyedziglen, akik engem gyllnek. De irgalmassgot cselekszem ezerziglen azokkal, akik engem szeretnek, s az n parancsolataimat megtartjk. Isten teht tiltja azt, hogy mi magunknak faragott kpet, azaz blvnyt csinljunk vagy valami hasonlt ahhoz. Ide tartozik a szentkpek fogalma is, ne imdjuk s ne tiszteljk azokat, mert ha azokat imdjuk s tiszteljk, akkor mr kicserltk Istent azokkal. A szobroknak s kpeknek az imdsba egy llektani dolog is belejtszik. Van, aki azt mondja, hogy mg azok eltt imdkozik, Isten eltt imdkozik. De kzben felnz rejuk, azoknak a kpe vsdik a lelkbe, s ntudatlanul azonostja azt a szobrot vagy kpet vagy Istennel, vagy pedig azzal, akit brzol, s gy ahhoz az anyaghoz vagy archoz s pont ahhoz a szoborhoz ktdik. Egy nagyon intelligens ember egyszer (orvos volt) beszlt a Csksomlyi Szz Mrirl. Tudjuk, hogy Csksomlyn van egy Szz Mria-szobor, amely a katolikusok hite szerint csodatv. Amikor ez az orvos arrl beszlt, hogyan szabadult meg a hborban a halltl, akkor nem azt mondta, hogy engem megsegtett Isten, hanem megsegtett engem a Somlyi Mria. Mikor ezt mondta, akkor mr nem is Szz Mrira gondolt, hanem a Somlyi Mrira, a szoborra, ami ott van Csksomlyn, ahhoz ktdtt. Ha egy kpre nznk s kp eltt imdkozunk, akkor ltjuk a szemt, az arct, hozz kapcsoldunk, s lassan mr nem is ahhoz imdkozunk, akit a kp jelent, hanem maghoz a kphez. Ennek a ksrtse mindig fennll. s ha nem llna fenn, akkor is Istent cserlnnk ki vele, mert hiszen Istent kibrzolni nem lehet, nem tudjuk, hogy Isten hogy nz ki, milyen lehet Isten. A kzpkorban lerajzoltk reg szakllas embernek, de tudjuk, hogy Isten egszen ms ennl, Isten nem olyan testben jr, mint amilyen testben mi jrunk. sais 40,18–26. versben gy olvassuk: „s kihez hasonltjtok az Istent, s min kpet ksztetek rla? A blvnyt a mester megnti, s az tvs megaranyozza azt, s olvaszt ezst lncot re. Aki szegny ily ldozatra, oly ft vlaszt, amely meg nem rothad, okos mestert keres, hogy oly blvnyt lltson, amely nem ingadoz. Ht nem tudjtok s nem hallotttok-, ht nem hirdettetett nktek eleitl fogva, ht nem rtetttek- meg a fld fundamentumait? Ki l a fld kereksge fltt, amelynek laki mint sskk eltte, ki az egeket kiterjeszti, mint egy krpitot, s kifeszti, mint a stort laksra. Ki a fejedelmeket semmiv teszi, s a fld brit hibavalkk vltoztatja... Kihez hasonlttok ht engem, hogy hasonl volnk?” Istenrl nem lehet fldi kpet kszteni, Istent nem lehet lefesteni, kifaragni, Isten egszen ms, mint mi emberek. Az imdst nem szabad kicserlnnk a szobrok s kpek eltt val imdkozssal vagy azok imdsval. A Zsoltrok knyve 135,13. verstl olvassuk: „Uram! rkkval a te neved, nemzedkrl nemzedkre emlegetnek tged. Mert brja az r az npnek, s knyrletes az szolgi irnt. A pognyok blvnyai ezst s arany, emberi kezek alkotsai. Szjok van, de nem beszlnek, szemeik vannak, de nem ltnak. Fleik vannak, de nem hallanak, s lehelet sincsen szjokban. Hasonlk lesznek hozzjuk alkotik is, s mindazok, akik bznak bennk. Izrael hznpe: ldjtok az Urat! ronnak hznpe: ldjtok az Urat!”
A katolikus egyhz tantsa szerint a kzpkorban azrt festettk le a szenteket, hogy ezltal tantsk az embereket, most azonban mindenki tud rni s olvasni, s abban az idben is mindenkinek volt fle a hallsra, s prdikci ltal is mindenkit tanthattak.
Vajon a reformtus egyhz a mvszetek ellensge? Nem, mert a Tzparancsolat nem azt mondja, egyltaln nem szabad kpeket s szobrokat kszteni, hanem azt mondja, nem szabad Istent kibrzolni emberi kpben, s nem szabad kpeket s szobrokat kszteni avgbl, hogy azt imdjk s tiszteljk. Ha valakinek a laksban szp kpek s szobrok vannak, az egyltaln nem Isten-ellenes, hiszen Isten teremtett vilgt mutatja s a mvszet szpsgt. Csak akkor vlik bnn, ha azt imdat trgyv teszik. Ezrt nincsenek a mi templomainkban szobrok s kpek, mert betartjuk a Tzparancsolatot, s elkerljk azt, hogy ezek imdat trgyv legyenek.
A msodik parancsolat azonban egy olyan mondattal fejezdik be, amelyik nem csak a msodik parancsolatra rvnyes, hanem ltalban j megszvlelnnk, s sokat kell r gondolnunk, mert meghatrozhatja egsz letnket. n, az r, a te Istened fltn szeret Isten vagyok, aki megbntetem az atyk vtkt a fiakban harmad- s negyedziglen, akik engem gyllnek. Isten arra figyelmeztet itt, hogy nem a sajt magunk szmljra vtkeznk, hanem harmad-negyedziglen bntetst hozhatunk az utdainkra, gyermekeinkre, unokinkra, ddunokinkra a sajt bneink miatt. Vajon hogy van ez? Gondoljatok pldul a vrbajra vagy az AIDS-re. Aki vrbajt szed fel, mert nem hallgat Isten parancsra, hogy ne parznlkodjl, s mindenkivel sszefekszik, az nem csak sajt magt betegtheti meg, hanem az utdai is betegek lesznek. Aki rszeges letet l, s rszegen nemzi a gyermekeit, annak a gyermekei cskkent rtkek lesznek vagy szellemi fogyatkosok.
Vajon nem lelketlen-e az Isten, hogy ilyen kemnyen bntet? Nem, mert megmondja elre: vigyzz, ez kvetkezik a bndbl, kerlnd kell ezt a bnt, nehogy ilyen legyen a gyermeked vagy az unokd. Emltettk, hogy a Tzparancsolat olyan, mint az tjelz tbla: vigyzz, gy kell kzlekedned! Ha nem nzi a sofr az tjelz tblt, akkor utlag hibztathatja-e az tptt vagy az tjelz tbla felrakit? Nem hibztathatja. Ott volt az tjelz tbla, elkerlhette volna a bajt, de a sajt maga makacssga miatt nem kerlte el. ppen gy vagyunk a bnkkel is. Ezrt figyelmeztet Isten elre, hogy megbnteti az atyk vtkt a fiakban harmad- s negyedziglen. De e mellett a kemny bntets mellett ott van az irgalma is: De irgalmassgot cselekszem ezerziglen azokkal, akik engem szeretnek s az n parancsolataimat megtartjk. Az is igaz, hogy valakinek a szp tiszta lete, hite, szeretete that a gyermekre, unokjra, ddunokjra is. Egy desapnak, egy nagyapnak a szp pldja befolysolhatja a csald lett nemzedkeken keresztl, s az utdok is boldogok lesznek, mert emlkeznek r, hogy szp pldt kaptak tle, s gy prblnak lni, ahogyan lt.
Mindezeken fell mg van egy msik remnysgnk is. Emlkeztek az els krdsre: Mi letedben s hallodban egyetlen vigasztalsod? Hogy akr lek, akr halok, nem nmagam, hanem az n hsges Uramnak s Megvltmnak, a Jzus Krisztusnak tulajdona vagyok. Jzus igazn szerette az Atyt, betartotta a parancsolatait, s rette ezerziglen irgalmassgot cselekszik Isten, ezer nemzedken t. Azta nem telt el ezer nemzedk, s az ezerziglenben mi is benne vagyunk az kegyelmbl.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre