„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
93. krds: Mikppen osztatnak fel ezek a parancsolatok?
Felelet: Kt tblra: melyek kzl az els tbla ngy parancsolatban arra tant, mikppen kell magunkat viselnnk Isten irnt. A msodik tbla arra tant hat parancsolatban, hogy mivel tartozunk felebartainknak.
A Tzparancsolat trtnetbl tudjuk, hogy Mzes kt tblt hozott le a hegyrl, s gy kt tblra oszlik a Tzparancsolat. Az els tbla ngy parancsolatban arra tant, hogy mikppen kell magunkat viselnnk Isten irnt. A msodik tbla arra tant hat parancsolatban, hogy mivel tartozunk felebartainknak. Ez a kett sszetartozik, s egyiket a msiktl elvlasztani nem lehet.
94. krds: Mit kvetel Isten az els parancsolatban?
Felelet: Azt, hogy amint lelkem dvssgt szeretem, oly szorgalmasan eltvoztassak s kerljek minden blvnyozst, varzslst, babonskodst, szenteknek vagy ms teremtmnyeknek segtsgl hvst. Az egyetlenegy s igaz Istent pedig igazn megismerjem, csak benne bzzam, nagy alzatossggal s bketrssel minden jt csak egyedl tle vrjak, s t teljes szvembl szeressem, fljem s tiszteljem, gyannyira, hogy minden teremtett dolgok nlkl el legyek inkbb, semhogy csak a legkisebb dologban is az akarata ellen vtkezzem.
95. krds: Micsoda a blvnyozs?
Felelet: Az, ha az ember az egy igaz Isten helyett, vagy mellette, aki az Igjben magt kijelentette, valami mst kpzel vagy tart istennek, s az bizalmt abba helyezi.
Az els parancsolat gy szl: n, az r vagyok a te Istened, aki kihoztalak tged Egyiptomnak fldjrl, a szolglat hzbl. Ne legyenek nked idegen isteneid nelttem. A Tzparancsolatot eredetileg Izrael npnek adta Isten. Ezrt van benne az, hogy kihozta Izrael npt Egyiptom fldjrl, a szolglat hzbl. Vajon ez valamikppen rvnyes renk is? Vagy renk ez mr egyltaln nem vonatkozik? Tudjuk, hogy bennnket is kihozott Isten valahonnan. Nem Egyiptom fldjrl, hanem Jzus Krisztus ltal kihozott a bn szolgasgbl s a hall rabsgbl. Ezrt a mi Istennk, Urunk. Az els parancsolat azt mondja, hogy ne legyenek neknk idegen isteneink. Lehet-e nknk idegen Istennk? Hiszen mi tudjuk, hogy egy az Isten. A Mennyei desatya az Szent Fia ltal lejtt hozznk. Akkor vonatkozik-e rnk ez a parancsolat? Fontos volt, hogy megzenje Isten Izrael npnek, mert abban az idben a krlttk l pogny npeknek megvolt a maguk blvnya, s sokszor k maguk is blvnyokban hittek. De most vajon velnk mi a helyzet?
Most is lehetnek idegen isteneink. Valakirl azt mondjk: a pnz az istene. Ez azt jelenti, hogy mindent megtesz a pnzrt, ha kell, az Isten parancsolata ellen is. Teht nem Istent tartja a legnagyobb rnak az letben, hanem a pnzt, s aszerint rendezi be az lett, az lesz az istene. Egy lelkipsztor csaldltogatskor hvta a csaldot a templomba. A frfi azt mondta: Tiszteletes r, n anyagilag mr meg tudom engedni magamnak, hogy mindennap megigyam egy veg srt, ez nekem elg, engem nem rdekel a templom. a templomot s az Istent cserlte fel az egy veg srrel, neki a sr volt az istene. Az alkoholistknak a szeszes ital az istenk, azrt mindent megtesznek, s inkbb a kocsmba mennek, mint a templomba. Van, akinek a j tel az istene. Imdom ezt a tlttt kposztt, mondjk, holott imdni csak Istent szabad. Pl apostol gy szl a Filippibeliekhez rt levl 3,18–19. versben: „Mert sokan jrnak mskppen, kik fell sokszor mondtam nktek, most pedig srva is mondom, hogy a Krisztus keresztjnek ellensgei, kiknek vgk veszedelem, kiknek Istenk az hasuk, s akiknek dicssgk az gyalzatukban van, kik mindig a fldiekkel trdnek.” Istennk lehet a pnz, az ital, az tel, isten lehet egy trs, aki maga fel hajltja a frjnek vagy a felesgnek a szvt, uralkodik rajta, s elfordtja Istentl. Lehet, hogy valaki, amg nem hzasodott meg, templomba jrt, azutn mr soha, mert msfel fordtotta a felesge vagy a frje. Minden istenn lehet a mi letnkben. Azt jelenti ez, hogy egyltaln ne egynk, ne igyunk, ne hzasodjunk? Nem azt jelenti. Isten mindent azrt ad, hogy ljnk vele, de amikor tl megy a hatron az Isten ajndkaival val ls, amikor mr nem mi uralkodunk azokon, hanem azok uralkodnak rajtunk, akkor mr istenn lesznek az letnkben, s akkor elszaktanak bennnket Istentl. Idegen isten lehet valakinek az letben a babona. Jobban hisz a fekete macskban, mint az Isten igjben, mint az r Jzus gretben. Elmegy a javasasszonyokhoz, jvendmondkhoz, msokat „megcsinltatkhoz”, s azokban hisz, azokba helyezi a remnysgt, vagy azoktl fl, s nem az Istenbe helyezi a remnysget, s nem t fli, nem az Istent szereti s kveti, hanem gy gondolja, hogy ezek az erk tudnak uralkodni rajta, vagy azok tudnak segteni neki. Amikor segtsgl hvjuk a szenteket vagy ms teremtmnyeket, akkor is Isten ellen vtkeznk, mert azokat tartjuk nagyobb segt ernek, mint Istent, vagy gy gondoljuk, hogy Isten nem hallgat meg bennnket, hanem azok hallgatnak meg. Az els parancsolat azt tantja, hogy Istent tartsam mindenek felett a legfontosabbnak, a legjobban t szeressem, t kvessem, re hallgassak, s benne bzzak, s ne cserljem ki soha semmi mssal az letem felett. Istennek a kicserlse sokszor kicsi dolgokban is megtrtnik, gy, hogy nem figyelnk re s nem is vesszk szre. Figyeljtek meg pldul, hogy bizonyos autkban valami lg a tkr mellett, lehet, hogy csak azrt lg, mert valami kedves emlk, de ha gy tettk oda mint amulettet, mint ami megvd a balesettl, akkor mr Isten helyett abban a kicsi majomban vagy trgyban bznak, amit az ablakra akasztottak. Kicserltk az Istenben val bizalmukat valami mssal. Megszegnytettk magukat, a vilgot teremt s rkletet ad Isten helyett mondjuk egy porcelnfigurban bznak.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre