„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
Tudjuk, hogy a Kt hrom nagy rszre oszlik. Az els rsz szl az ember nyomorsgrl, arrl, hogy bnsek vagyunk, s egyszer meg kell halnunk, a msodik az ember megvltsrl, arrl, hogy Jzus Krisztus bneinkrt val szenvedsvel neknk bnbocsnatot s rkletet szerzett. A harmadik rsz szl a hldatossgrl. Ide tartoznak a j cselekedetekkel kapcsolatos krdsek is.
86. krds: Mirt kell jt cselekednnk, ha a mi nyomor-sgunkbl minden mi rdemnk nlkl, kegyelembl, Krisztus ltal vltatunk meg?
Felelet: Azrt, mert Krisztus, miutn minket az vrvel megvltott, egyszersmind meg is jt minket az Szentlelkvel a maga hasonlatossgra, avgre, hogy sok jttemnyrt Isten irnt val hlnkat egsz letnkkel megmutassuk s t dicstsk. Ezenkvl azrt is, hogy a magunk igaz hite fell annak gymlcsbl bizonyosak legynk. Vgl pedig, hogy a mi istenfl letnkkel ember-trsainkat is megnyerjk a Krisztusnak.
Istennek hromflekppen lehet engedelmeskedni. Lehet engedelmeskedni flelembl. Nem kromkodom, mert megbntet az Isten, nem teszek rosszat msoknak, mert meg-bntet Isten, adok a szegnynek, mert ha nem adok, megbntet Isten. Templomba megyek, mert ha nem jrok templomba, megbntet Isten. De ha mindezt csak flelembl teszem, ha flelembl engedelmeskedem Isten paran-csolatainak, csakolyan vagyok, mint az a rabszolga, aki azrt dolgozott, mert ha nem, akkor tttk. Ha gy gondolkozom, akkor mg csak rabszolgasorsban lek, s nem vagyok igazn Isten gyermeke, mert igaz, hogy Isten megbntethet, s Isten sokszor meg is bnteti az embert, de ha csak a bntetstl val flelembl engedelmeskedem, akkor mg nagyon messze vagyok az igazi keresz-tynsgtl.
Lehet Istennek engedelmeskedni rdekbl. Megyek a templomba, mert akkor megsegt Isten, imdkozom, mert akkor megsegt Isten, adok a szegnyeknek, mert akkor Isten tzszer annyit ad vissza. s valban igaz, ha megyek a templomba s imdkozom, megsegt Isten, s hogyha adok a szegnynek, Isten sokszor tzszer annyit is visszaad. De ha csak azrt megyek a templomba, hogy megsegtsen Isten, s csak azrt nem kromkodom, hogy megsegtsen, ha csak azrt adok a szegnynek, hogy tzszer annyit adjon nekem vissza, akkor mg mindig nem vagyok igazi keresztyn, mert akkor rdekbl engedelmes-kedem. Akkor rdekember vagyok, zletelni akarok Istennel. Adok Istennek egy rt, az istentisztelet rjt egy hten, hogy nekem adjon ht eredmnyes boldog napot. Adok a koldusnak egy kicsi sszeget, hogy kapjak tzszer, szzszor annyit vissza. Ez mg mindig csak zlet, nem keresztynsg. Megbnom a bneimet, hogy Isten megbocsssa nekem s rkletet adjon, ez is gy csak zlet, s mg nem keresztynsg.
De lehet Istennek engedelmeskedni hlbl, szeretetbl. Megyek a templomba, mert oda-visz a szvem. Szeretem Istent, mert is szeret engem, rvacsort veszek, s tlem azt, hogy mennyire szeretett engem Jzus, mikor meghalt az n bneimrt is. Megbnom a bneimet, nem azrt, hogy Isten bocsnata ltal elnykhz jussak, hogy Isten segtsen meg jobban engem, hanem azrt, mert fjnak a bneim, mert fj, hogy Krisztus akarata ellen cselekszem, s neki fjdalmat okozok. Adok a szegnynek, nem azrt, mert ha nem adnk, megbntetne Isten, nem azrt adok, hogy szzannyit adjon nekem vissza, hanem mert megsajnlom a koldust, mert visz a szvem, mert arra gondolok, hogy az r Jzus adott nekem egszsget, munkt, fizetst, akkor n hogyne adnk annak, aki nyomorultabb nlam, hiszen n milyen nyomorult lennk Krisztus nlkl, s Krisztus mg az lett is nekem adta. Nem aranyon vagy ezstn, hanem az drga vrn vltott meg, azt fizette rettem.
Ezrt mondja a Kt azt, hogy Krisztus, miutn minket az vrvel megvltott, egyszersmind meg is jt minket az Szentlelkvel a maga hasonlatossgra. Ez egy bels megjuls, amikor mr nem flelembl, nem rdekbl, hanem szeretetbl s hlbl szeretjk Istent, s cselekedjk a jt az dicssgre. Isten irnt val hlnknak egsz letnkn kell ltszodnia. Ha jt tudtunk cselekedni, akkor gondolhatunk arra, hogy csakugyan kvetjk Krisztust, de ha csak beszlnk, s soha ldozatot nem hozunk, nem cseleksznk jt, csak rosszat, akkor hazugsg, kpmutats az egsz keresztynsgnk, s ennl a kpmuta-tsnl csnybb dolog nincs.
Vgl azrt is kell jt cselekednnk, hogy istenfl letnkkel embertrsainkat is megnyerjk a Krisztusnak, mert ktelessgnk msokat is Istenhez vezetni. Amikor az r Jzusrl s Istenrl beszlnk, az emberek, de mg a gyermekeink, az unokink is elszr bennnket nznek meg. Ha az letnk nem fedi, amit mondunk, st egszen mskppen viselkednk, akkor akadly lesznk szmukra az Istenhez vezet ton. Ha egy lelkipsztor mindig arrl prdiklna, hogy szp csaldi letet kell lni, szeretni kell egymst, jzan letet kell lni, de naponta rszegen hznk ki a sncbl, kromkodna, s vern a felesgt, vajon akkor mg hinnnek neki az emberek? Tudna mst Istenhez vezetni? Nem tudna. Mindenki a maga krnyezetben egy kicsit lelkipsztor, s gy a maga, a bartai, a csaldja krben meg a munkahelyn pldt kell mutatnia, hogy msokat is Istenhez tudjon vezetni.
Egy munks, aki hitetlen krnyezetben ntt fel, elmondta lelkipsztornak, azon gondolkozott, hogy van-e Isten, s ha van, akkor neki melyik egyhzhoz is kellene tartoznia. A gyrban mellette dolgozott egy jehovista s egy reformtus. Egyszer rosszul rezte magt a gpnl, s hangosan megszlalt: Jaj, de rosszul vagyok. A jehovista szomszdja azt mondta neki: llj be kznk, s mikor majd az Armagedon eljn, s mi lesznk az urak a vilgon, akkor nem lesz betegsg, s mindig egszsges leszel. A reformtus pedig, amikor meghallotta, hogy rosszul rzi magt, azt mondta: lj le egy kicsit, n dolgozok a te gpeden is. s vgezte helyette a munkt. Mikor a lelkipsztorhoz eljtt ez a munks, azt mondta: azrt jtt el a reformtus egyhzban konfirmlni, mert meggyzte az a reformtus munkatrsa, aki helyette a gpn dolgozott, szeretetvel s a j cselekedetvel, hogy a reformtusoknl van az igaz hit s az igaz szeretet. gy nyerjk meg embertrsainkat is a Krisztusnak a j cselekedeteinkkel, vagy gy tasztjuk el Krisztustl ket, ha nem tudunk jt cselekedni.
Azt is kell tudnunk, hogy j cselekedeteink nem rdemek. A katolikus egyhzban beszlnek rdemszerz j cselekedetekrl, st mg arrl is, hogy lelki bank is van, s ha pldul sokszor mond el valaki egy Mi Atynkot, akkor abbl jut annak is, aki nem mond el egy Mi Atynkot sem. Mi ilyenekben nem hisznk. Az r Jzus nem tantotta ezt. Nincsenek rdemszerz j cselekedeteink, nincs neknk rdemnk Isten eltt, amivel mi dicsekedhetnk Isten s az emberek eltt, mert azt mondja Pl apostol: „Ha valamid van, nem azrt van-e, hogy Istentl kaptad?” Ha valamink van, amibl tudunk msnak adni, azrt van, mert Isten megsegtett bennnket, s neknk adott. Ezrt nem a mi rdemnk az, ha msokon segthetnk, hanem Istentl adott lehetsgnk, az irnta val hlnknak megmutatsa, s az dicssgt szolglja. A magunk szmra pedig jelzi azt, hogy csakugyan a Krisztusi vagyunk. Mr volt sz rla: gymlcsrl lehet megismerni a ft. ppen gy az embert is a cselekedeteibl. lljunk azrt Isten mrlegre: tettnk-e valami jt, nem rdekbl, nem flelembl, hanem Isten irnti hlbl, jutalmat nem vr, tiszta szeretetbl csak az elmlt hten is?
87. krds: Nem dvzlhetnek-e teht azok, akik hldatlan s bnben megtalkodott letkbl Istenhez meg nem trnek?
Felelet: Semmikppen nem, mert mint az rs mondja: sem a szemrmetlenek, sem a blvnyimdk, sem a parznk, sem a lopk, sem a fsvnyek, sem a szitkozdk, sem a ragadozk s az ezekhez hasonlk Isten orszgt rksgl nem brhatjk.
Mi a megtrs? Ez rgi magyar kifejezs, gy is mondhatnnk, hogy megforduls. Valaki megy egy ton, s egyszer csak rjn arra, hogy az az t nem j. Valaki elindul Kolozsvrrl Marosvsrhelyre, s egyszerre rdbben, hogy nem keletre megy, hanem valahova dlnek vagy szaknak. Eltvesztette az utat, ez az t nem fog j helyre vinni, s akkor megfordul, megtr, s visszamegy azon az ton, amin jtt, s a j irnyba indul. Ez a megtrs. Kpzeljtek el, hogy n most megyek innen az ajttl a szekrnyig (be kell mutatni valsgosan, ahogy megynk), s akkor megfordulok, mert rjvk, hogy rossz irnyba mentem, nem itt van a kulcs, amit keresek, s elindulok a msik irnyba, amerre megfordultam. Ha most n megfordultam az ton, akkor mr rgtn a clnl vagyok? Nem. A cl mg messze van, csak az irnyom vltozott meg, s a clhoz mindig kzelebb fogok rkezni. Elzleg, mikor rossz irnyba mentem, a j cltl mind tvolabbra jutottam, most mg messze vagyok, de a j cl fel igyekszem. ppen gy van a megtrsnl is. Rajzoljuk le:
Amikor megtrek, ez nem azt jelenti, hogy mr tkletes vagyok, hogy mr a clnl vagyok, hanem hogy megvltozott az letirnyom, hogy most mr ms irnyba megyek, harcolok a bneimmel, Isten dicssgt akarom keresni, de azrt tudnom kell, hogy n mg mindig bns vagyok, mg mindig messze vagyok a cltl. Isten nekem megbocstott Jzus Krisztusrt, s gy nz, mintha nem vtkeztem volna, de n magamrl kell hogy tudjam: bns vagyok. A Stnnak az a legnagyobb ksr-tse, hogy amikor megtrek Istenhez, elhiteti velem, hogy n most mr tkletes lettem. A Stn mindent elkvet, hogy ne trjnk Istenhez, de ha mgis hozz trnk, utnunk nyl, bekpzeltt, dlyfss, kpmutatv tesz. Ez az utols prblkozsa. Rbr, beszljek arrl, hogy milyen j vagyok n, hogy megtrtem. Lenzet velem msokat, hogy gy gondoljam, msok rosszabbak s mltatla-nabbak, mint n.
Az igazn megtrt embernek annyira fjnak a bnei, s annyi szeretet s msok irnti segtsi vgy van benne, hogy nincs ideje msokat lenzni s magt msoknl klnb-nek tartani, hanem igyekszik mindig jt tenni s szeretettel szolglni msoknak. Az igazn Istenhez trt ember nem azt hangoztatja, hogy megtrt, nem mondja ezt el sajt magrl, hanem gy l, hogy a krltte l emberek mondjk: Ez csakugyan Isten gyermeke, ebben az emberben csodlatosan sok szeretet van, ez az ember mindenkivel jt tesz, jr a templomba, s a szemben jsg s rm van. rdemes azon az ton menni, amin ez az ember jr.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre