„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
Felelet: A szent evanglium prdiklsa s a keresztyn egyhzi fegyelem, amely kettvel a mennyorszg a hvknek megnyittatik, a hitetlenek eltt pedig bezratik.
A Mt evangliuma 16. rsz 13. verstl olvassuk: „Mikor pedig Jzus Czrea Filippi krnykre mne, megkrd tantvnyait, mondvn: Engemet, embernek Fit kinek mondanak az emberek? k pedig mondnak: Nmelyek Keresztel Jnosnak, msok Illysnek, nmelyek Jeremisnak vagy egynek a prftk kzl. Monda nkik: Ti pedig kinek mondotok engem? Simon Pter azt mondta: Te vagy a Krisztus, az l Istennek Fia. Az r Jzus gy felelt: Boldog vagy, Simon, Jnnak fia, mert nem test s vr jelentette ezt meg neked, hanem az n mennyei Atym. De n is mondom neked, hogy te Pter vagy [Pter azt jelenti magyarul, hogy kszikla], s ezen a kszikln ptem fel az n anyaszentegyhzamat, s a pokol kapui sem vesznek rajta diadalmat. s neked adom a mennyek orszgnak kulcsait, s amit megktsz a fldn, a mennyekben is ktve lszen, s amit megoldasz a fldn, a mennyekben is oldva lszen.” A katolikus egyhz ehhez kti a ppk hatalmt, mert gy rtelmezi, hogy a ppa Pter apostol utda. Azonban ha ennek az ignek a lnyegt nzzk, akkor ltjuk: Pter vallst tett arrl, hogy Jzus Krisztus Isten Fia.
Az a hitvalls, az a hit, hogy Jzus Krisztus Isten Fia, volt a kszikla, amire felptette az anyaszentegyhzat Jzus, s ezzel kapcsolatban adta Pternek s a tbbi apostolnak is a mennyorszg kulcst. Mi a mennyek orszgnak kulcsa? Az r Jzus, az Isten Fia meghalt rtnk, s ltala Isten bnbocsnatot s rkletet ad neknk. Megnyitja a mennyorszg ajtajt ltala. („n vagyok az ajt, aki nrajtam t megy be, megtartatik.”) Ez a mennyorszg kulcsa. Ha mi hirdetjk ezt, s valaki elfogadja, akkor megnylik eltte a mennyorszg ajtaja, mert bnbocsnatot s rkletet nyert, ha visszautastja, akkor bezrul eltte. gy vannak Pter kveti, az apostolok s minden lelkipsztor a kulcsok hatalmnak a birtokban azzal, hogy hirdetik az r Jzus rtnk val hallt, ltala a bnbocsnatot, az rkletet, s ezltal lehetsget ad az embereknek arra, hogy higgyenek s dvzljenek. Be is zrja, mert hirdeti, hogy akik nem hisznek, sajt magukat zrjk ki. Amikor azt hirdetjk itt a fldn az rvacsoravtelkor, hogy ha valaki nem bnja meg a bneit, s nem tr Istenhez, nem jut be az rkletbe, ez biztosan meg fog trtnni az tletkor, mert ezt Jzus Krisztus mondta. Mi csak az szavt hirdetjk, de az ebben a fldi letben s az rkletben is rvnyes. gy az ige megnyitja elttnk az rklet kapujt, vagy ha nem engedelmeskednk neki, bezrja elttnk. A mennyek orszgnak kulcsainl az els felttel az evanglium prdiklsa. A msodik a keresztyn egyhzi fegyelem, vagyis az olyanokat, akik nyilvnvalan bnben vannak, s nyilvnvalan nem akarnak megtrni a bnbl, kizrjuk az rvacsora kzssgbl.
84. krds: Mi mdon nyittatik meg s mi mdon zratik be a mennyorszg az evanglium prdikltatsval?
Felelet: Oly mdon, hogy Krisztus parancsolatbl minden hvnek egyenknt s egyetemlegesen hirdetik s nyilvnosan megbizonytjk, hogy Isten nekik Krisztus rdemrt minden bneiket valsggal megbocstja, valahnyszor az evanglium greteit igaz hittel magukhoz kapcsoljk. Viszont minden hitetlennek s kpmutatnak hirdettetik, hogy mindaddig Isten haragja s az rk krhozat al vannak zrva, amg meg nem trnek. Ez evangliumi bizonysgttel szerint tl Isten mind ebben, mind a jv letben.
Az elz krds magyarzatnl ezt mr kifejtettk.
85. krds: Mi mdon nylik meg s zrul be a mennyorszg a keresztyn egyhzi fegyelem ltal?
Felelet: Oly mdon, hogy Krisztus parancsolatbl azok, kik jllehet nvleg keresztynek, de nem keresztyn tant s letet folytatnak, miutn egynhnyszor atyafisgosan intst kaptak, de tvelygseikkel s bneikkel fel nem hagynak, az egyhznak vagy azoknak, akiket az Anyaszentegyhz arra rendelt, bejelentetnek. s ha intskre sem trnek meg, akkor azok a szent skramentumoktl val eltilts ltal kirekesztik ket a keresztyn gylekezetbl, s gy Isten maga is kizrja ket Krisztus orszgbl. De viszont, ha igazi megjobbulst grnek s azt megbizonytjk, mint Krisztusnak s az egyhznak tagjai ismt visszafogadtatnak.
Ide kapcsoldik az rvacsortl val eltilts s az eklzsiakvets krdse. Mit jelent ez? Az olyanokat, akik nyilvnval bnkben vannak, elszr a lelkipsztor ngyszemkzt meginti, azutn ezt megismtli kt presbiterrel, s ha az illet azutn sem tr meg, akkor presbitriumi hatrozattal eltiltjk az rvacsoravteltl, egszen addig, mg csak meg nem bnja bneit. Aki a bnt valban megbnta s fogadalmat tesz, hogy azt elhagyja, a presbitrium feloldozza a tilts all. Az rvacsortl valakit eltiltani teht csak presbitriumi hatrozattal lehet. A presbitrium bizonyos esetekben az egyhzbl ki is tehet valakit. Ilyenkor minden jogt megvonjk, adomnyait nem fogadjk el, s csak akkor veszik vissza, ha eklzsit kvetett.
A presbitriumnak olyan rettnek kell lennie, hogy lelkileg meg tudja tlni: kit tiltson el az rvacsortl, s kit oldozzon fel az eltilts all. Egyszer valaki egy falusi bl alkalmval agyon akarta tni az apjt. A lelkipsztor beszlt vele, az illet nem volt hajland az apjtl bocsnatot krni, mert a felesge biztatta az apja ellen. A lelkipsztor ismt beszlt vele, kt presbiterrel ment el hozz, vgl kzltk, hogy eltiltjk az rvacsortl, s ezt kihirdetik a templomban is. Ks jszaka lett, mire megbnta bnt, s a presbitrium eltt fogadalmat tett arra, hogy megvltozik. Mg azon jszaka elment, az desapjtl bocsnatot krt, s kibklt vele.
Az eklzsiakvetst s az rvacsortl val eltiltst nagyon komolyan kell venni mg akkor is, ha egy vrosi gylekezetben vagyunk, s nem ismeri mindenki a bneinket. Isten akkor is ismeri, eltte kell magunkat megvizsglnunk. Bns voltom nem azt jelenti, hogy nem vehetek rvacsort, de meg kell bnnom a bneimet, s krnem kell Istent, hogy segtsen elhagyni azokat. szinte s igaz llekkel vehetek csak rvacsort, s szintn s igazn meg kell bocstanom annak, aki ellenem vtkezett, s bocsnatot kell krnem attl, aki ellen hibt kvettem el.
Az rvacsoravtel krdshez kapcsoldik a reverzlis krdse is. Vannak egyhzak, amelyek vegyes hzassg esetn reverzlist krnek a msik fltl. Ha pl. egy reformtus ifj vagy lny egy katolikussal kt hzassgot, akkor alratjk vele azt, hogy minden gyermeke katolikus lesz. Ez a reverzlis. Aki reverzlist ad, az nem vehet rvacsort, mert a konfirmcii fogadalmt megszegte, hiszen konfirmcikor fogadalmat tesznk Isten eltt, hogy a reformtus anyaszentegyhznak hsges tagjai maradunk. Aki gyermekeit ms vallsra adja, az nem tartja fontosnak a sajt hitt, nem hsges tagja az egyhznak, s gy megtagadta konfirmcii fogadalmt. Mi nem mondjuk, hogy a ms vallsak elkrhoznak. De tudjuk, hogyan harcoltak seink azrt, hogy megszabaduljunk sok kzpkori babontl, s csak abban higgynk, amit az r Jzus tantott. A mi seink, a reformtorok renk a Szentrson alapul tiszta hitet hagytk. Ezrt ahhoz neknk hsgesnek kell maradnunk az utdainkban is. Beszltnk arrl, hogy egy hegyre sok ton fel lehet menni, mert mindegyik a hegyre visz. De vannak j utak s rossz utak. Fel kell mennnk a hegyre Istenhez, be kell jutnunk az rkletbe, az dvssgbe, de ha a gyermekeinkre nem azt az utat hagyjuk, amit mi a legjobbnak tallunk, hanem egyszeren lemondunk rluk, s azt mondjuk, hogy menjenek egy msik kerl, rosszabb ton s nem trdnk velk, akkor szeretjk-e igazn a gyermekeinket?
Msok hitt mi sem vehetjk el erszakkal. A Tzparancsolatban meg van rva, hogy ne kvnd azt, ami a felebartod. Nem kvnhatjuk el erszakkal a jvend trsunknak a hitt sem, gyermeknek a hitt sem, de sem kvnhatja a minket. Meg kell becslni egyms hitt, de nem szabad feladni a magunkt. Ezrt a rgi erdlyi trvny szerint a vegyes hzassgban a fik kvetik az apjuk, a lnyok az anyjuk vallst. Termszetesen, ha sajt magtl t akar trni a mi hitnkre a msik fl, akkor azt szeretettel s rmmel fogadjuk, de knyszergetni soha nem szabad. Nem szabad betrni erszakkal, knyszertssel a csaldok bels letbe, mert az gysem hitbl trtnik, de nem szabad engedni azt sem, hogy a mi hitnkre rtrjenek.
Ide kapcsoldik az a krds, hogy milyen hzassg a j hzassg. Abban az letkorban vagytok, amikor mr udvaroltok is vagy udvarolnak nektek. Lehet, hogy aki most tetszik neked, az trsad lesz egy leten t. Vajon milyen trsat vlassz magadnak? Csodk lehetnek, de minden emberi szmts szerint boldogabb az a hzassg, ahol mind a kt fl egyformn gondolkozik, egy nyelven beszl, egy kultrban ntt fel, egy egyhzhoz tartozik. A vegyes hzassgban, ha jn a vasrnap, s vgysz a templomba, egyedl kell menned, mert a trsad s esetleg a gyermekeid is ms vallsak, s azok msik templomba mennek. Akkor vagy htlen leszel a sajt templomodhoz, s msz a msik templomba, vagy egyedl a sajt templomodba, vagy nagyon nagy erfesztsedbe kerl, mg rbeszled ket, hogy legyen egy szp vasrnapod, s jjjenek el k is a te templomodba. Itt mr ktfel szakad a csald. Nem tudtok egytt rvacsort venni, nem tudtok egytt szp egyhzi letet lni. Nem is beszlek arrl, amikor ms nyelvek, ms kultrban nttek fel a hzastrsak. Lehet, hogy nem is a templomba akarnak menni, csak megnzni egy futballmeccset. Az egyik az egyik csapatnak drukkol, a msik a msik csapatnak, s mr ott van az ellentt lehetsge az letben. Nektek mr ntudatosan kszlntk kell a szp hzassgra, s a szp hzassg els logikus kvetelmnye, hogy olyan trsatok legyen, akinek a nyelve, a kultrja, a vallsa, az letfelfogsa a tietekkel megegyezik. Lehet, hogy hazulrl ti ezt nem tudjtok, de mi az letben nagyon sokat ltjuk, milyen nagy baj az, ha az egyik hisz, a msik nem hisz, az egyik a templomba menne, a msik kikacagja, kignyolja, az egyik szp letet akar lni, a msik rszeges, otromba, csnya beszd. Ktfel szakad az ember lelke az ilyen csaldban. Nektek ntudatosan kell kszlntk arra, hogy szp csaldi letet ptsetek fel magatoknak. Erre val rszben az IKE, az Ifjsgi Keresztyn Egyeslet s a Reformtus Ifjsgi Egyesleti Konferencik, amikor elmlytjk a hitnket, s olyanokkal ismerkednk meg, akik a mi hitnkn vannak, velnk egyformn gondolkoznak, s az ember ebbl a krnyezetbl vlaszthat magnak trsat. Milyen szomor dolog az, amikor azt mondjk majd a katolikus trsadnak, hogy ha nem ott eskszik s te nem adsz reverzlist, akkor nem gynhat, s nem ldozhat. Neked pedig azt mondja a mi trvnynk, hogy ha megtagadod hitedet a gyermekeidben, nem vehetsz rvacsort. Ezek kibkthetetlen krdsek. Azonban azt is tudnotok kell, hogy sok nyugati orszgban ez megsznt, s mr nem krik a katolikusok a reverzlist, mert tulajdonkppen ezt feloldottk, de a katolikus egyhz elmaradt papjai elmaradt vidkeken mg mindig erszakoljk. Ezrt mindezekkel elre szmoljatok. Ha valaki ortodoxszal kt hzassgot, akkor az ortodox egyhz az egsz csaldot hivatalbl berja ortodoxnak, legtbbszr anlkl, hogy megkrdeznk, vagy tisztznk a hzastrssal. Automatikusan a hzassg ltal mindenki ortodox lesz. Ugyangy van bizonyos szektknl is, csak akkor fogadnak el hzastrsnak, ha te is tllsz a hitkre. Aki ezt teszi, az elrulja egyhzunkat. Neknk a hitnk drga, msnak a hitt tiszteljk, becsljk, de a magunkt nem szabad feladni, mert akkor a hitnk ruliv vlunk.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre