„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
80. krds: Mi klnbsg van az rvacsora s a ppista mise kztt?
Felelet: Az rvacsora neknk arrl tesz bizonysgot, hogy minden bneink teljessggel megbocsttatnak Krisztus amaz egy ldozatrt, melyet maga a keresztfn egyszer vghezvitt. Tovbb, hogy mi Szentllek ltal Krisztusba oltatunk, ki most a maga valsgos testvel a mennyekben, az Atynak jobbjn van s azt akarja, hogy t ott imdjuk. A misben pedig az tanttatik, hogy lk s holtak bnei nem bocsttatnak meg Krisztus knszenvedsrt, ha misemond papok ltal Krisztus azokrt naponknt is meg nem ldoztatik. Azonfell az is tanttatik, hogy Krisztus teste szerint, igazn s testileg jelen van a kenyr s a bor szne alatt, s ennek okrt azokban kell t imdni. Eszerint a mise alapjban vve nem ms, mint megtagadsa Jzus Krisztus egyetlenegy ldozatnak s knszenvedsnek.
A rmai katolikus egyhzban azt vallottk, hogy amikor a lelkipsztor elmondja az imdsgot, akkor az ostya tvltozik valsgosan Krisztus testv, ez volt a transsubstantiatio. A katolikus pap azrt hajol meg az oltr eltt, azrt vet keresztet, mert gy tudja, hogy az oltrban van az ostya, s az ostyban testileg ott van Jzus Krisztus. Ha azt mondtk: ldozs, arra gondoltak, hogy mikor a pap megtri az ostyt, mivel abban testileg ott van Jzus, akkor mg egyszer megldozza, vagyis mg egyszer megli Jzust a mi bneinkrt. Szmunkra ezt mg elgondolni is borzalmas. A mostani katolikus egyhz mr rszben mdostott ezen az llspontjn, de mg nem mondtk ki a mdostst, csak a liturgiban van mskppen, mint ahogyan eddig volt. Az eddigi katolikus hit szerint teht Isten azrt bocstja meg a bneinket, mert a pap megldozza Jzus Krisztust (ez tulajdonkppen ahhoz hasonl, mint amikor az szvetsgben a papok mindig jra megldoztk a np bneirt a bnbakot), a hv pedig testi rtelemben szjval veszi maghoz a megldozott Krisztust. Ez latinul a manducatio oralis, azaz a szjjal val evse Jzusnak.
A mi hitnk szerint Jzus Krisztus egyszer halt meg a keresztfn rettnk. Borzalmas lenne, ha mi megprblnnk t akr jelkpesen is jra meglni, vagy megenni a testt. A kereszten val egyetlenegy ldozatval eltrlte bneinket, s Isten is eltrlte a bnrt val ldozatot. Beszltnk arrl, hogy a zsidk bnrt val ldozatot csak a templomban mutathattak be. Titus rmai csszr Krisztus utn 71-ben, mikor Jeruzslemet elfoglalta, lerontatta a zsid templomot. Isten gy rendezte a vilgtrtnelmet, hogy azt tbb ne tudjk felpteni, ezrt Izraelben nincs tbb, megsznt a bnrt val ldozat. gy Isten az szvetsgi bnrt val ldozatot megszntette, mert a trtnelemben is Jzus Krisztus bemutatta a nagy bnrt val ldozatot, rettnk s a vilg minden bnrt meghalt a keresztfn, azrt, hogy szmunkra legyen bnbocsnat s rklet.
Az rvacsora az egyszeri ldozatra emlkeztet, amit a keresztfn egyszer vghezvitt. Az rvacsorban vele valban tallkozunk, t magunkhoz vesszk, de nem a szjunkkal a gyomrunkba, hanem hit ltal a lelknkbe, a szvnkbe vesszk. Ez a manducatio spiritualis (Krisztussal lelkileg val tpllkozs). A katolikus (ppista) mise, az ldozs megtagadsa Jzus keresztfn trtnt egyszeri ldozata rvnyessgnek, mert jra meg jra megismtli azt, hogy rvnyes legyen. Igaz, mr sokat kzeledtek a mi felfogsunkhoz, ha a dogmatikban nem is, legalbb a liturgiban, amikor gy imdkoznak: „Istennk, segts neknk, hogy az r Jzus valsgos testnek nzzk az rvacsora ostyjt.”
A reformci idejn eldeink nagyon sokat harcoltak azrt, hogy gy vegyk kenyrrel s borral az rvacsort, ahogyan azt az r Jzus rendelte. A kzpkori katolikus egyhz csak ostyt adott. Azt mondta, hogy az az r Jzus teste, s a testben benne van a vr is, a bort csak a papok ittk. Most is ltalban gy van. Azonban most mr megteszik azt, hogy bemrtjk az ostyt a borba, s az j rendeletek szerint, ha valaki kln kvnna ostyval s borral rvacsort venni, akkor ezt gy is kiszolgltatjk neki. Nagyon rlnk annak, hogy a katolikus egyhz felfogsban kzeledik a mi hitnkhz. De mind ez ideig nem mondtk ki a protestns egyhzakkal val kzs rvacsorzst.
81. krds: Kik jrulhatnak az r asztalhoz?
Felelet: Azok, akik bneik miatt valban bnkdnak, mindazonltal bznak abban, hogy bneik meg vannak bocstva, s a mgis fennll emberi gyarlsgot Krisztus szenvedse s halla elfedezi, egyszersmind buzgn trekednek is, hogy hitket erstsk s letket megjobbtsk. A meg nem trk s a kpmutatk pedig tletet esznek s isznak nmaguknak.
A Heidelbergi Kt hrom felttelt jell meg a Szentrs alapjn. Az els az, hogy aki rvacsort vesz, valban bnkdjon a bnei miatt. Ezrt tartunk az rvacsoravtel eltt mindig nagyhetet, ms szval bnbnati hetet. Ilyenkor el kell jnnnk a templomba, klnskppen szmba kell vennnk bneinket. Akit megbntottunk, attl bocsnatot kell krnnk, aki bennnket bntott meg, annak meg kell bocstanunk, s mindenekfelett Istentl kell bocsnatot krnnk a vtkeinkrt.
A msodik felttel, hogy bzzunk abban, a bneink meg vannak bocstva a Jzus Krisztusrt. Aki hitetlenl, bizalom nlkl megy rvacsort venni, annak nem lesz dvssgre az rvacsoravtel. Az rvacsora Jzus rtnk val hallnak s szeretetnek a jelkpe. Bennnket Isten bocsnata s szeretete vr. Az rvacsora a bocsnat s szeretet csodlatos mennyei vendgsge.
A harmadik felttel: trekedjnk arra, hogy hitnket erstsk s bneinket megbnjuk. Tudjuk, hogy mg e fldn jrunk, soha nem lehetnk tkletesek. De Isten ltja bennnk az akaratot, hogy valban bnjuk-e bneinket, s igazn elhatroztuk-e, mskppen fogunk lni. Ezrt az rvacsoravtelnl a lelkipsztor feltesz ngy krdst, s mindegyik krdsnl megkrdezi: „Hiszitek-e, valljtok-e?” A felelet egyes szm els szemlyben trtnik: „Hiszem s vallom.” Ezt mindenkinek hangosan kell mondania. Az els krdsnek az a lnyege: hisszk-e, hogy az Istentl igazsgban, szentsgben s rtatlansgban teremtett els ember bnesete folytn mi magunk is bnsk vagyunk, sajt ernkbl Isten tletbl meg nem llhatnnk, st bntetst, hallt s krhozatot rdemelnnk? Ez a krds a Heidelbergi Kt els rsznek, az ember nyomorsgrl szl rsznek felel meg. Erre mindenki hangosan vlaszol: „Hiszem s vallom.” A msodik krds gy szl: „Hiszitek-e, hogy Isten a bns emberen megknyrlt, Szent Fit, az r Jzus Krisztust megvltsunkra testben elbocstotta, kinek egyszeri s tkletes ldozatval a bnnek hatalmt s a krhozatnak erejt elvette, titeket ingyen kegyelembl megvltott, s bneinket rte megbocstja?” Erre is egyes szm els szemlyben felelnk: „Hiszem s vallom.” A harmadik krds gy hangzik: „Hiszitek-e, hogy Isten, aki feltmasztotta az r Jzus Krisztust, ltala minket is feltmaszt a hallbl, s e fldi let utn neknk rkletet ajndkoz? Hiszitek-e, valljtok-e ezt?” A felelet: „Hiszem s vallom.” Ha megfigyelitek a msodik s harmadik krdst, ez megfelel a Heidelbergi Kt msodik rsznek, az ember megvltsrl szl rsznek. A negyedik krds gy szl: „gritek-e, fogadjtok-e, hogy ti e kegyelemrt hlbl leteteket az rnak szentelitek, s mr a jelenval vilgban mint az megvltottai, az dicssgre ltek? gritek-e, fogadjtok-e ezt?” Itt is a felelet egyes szm els szemlyben van: „grem s fogadom.” Ez megfelel a Heidelbergi Kt harmadik rsznek, ami az ember hldatossgrl szl.
Kik jrulhatnak az r asztalhoz?
Akik tisztban vannak a bneikkel s mindazzal, amit a Heidelbergi Kt els rsze az ember nyomorsgrl tant, s akik hiszik, ami a Heidelbergi Kt msodik rszben, az ember megvltsrl szl rszben van. Bznak abban, hogy Jzus Krisztusrt bneik meg vannak bocstva, s rkletet ad nekik Isten, s arra trekednek, hogy letket megjobbtsk, s hlbl teljes ervel igyekeznek Isten akarata szerint lni. A felelet gy fejezdik be: A meg nem trk s kpmutatk pedig tletet esznek s isznak nmaguknak. A Korinthusbeliekhez rt els levl 11,27–29. verse gy szl: „Azrt aki mltatlanul eszi e kenyeret, vagy issza az rnak pohart, vtkezik az r teste s vre ellen. Prblja meg azrt az ember magt, s gy egyk abbl a kenyrbl, s gy igyk abbl a pohrbl, mert aki mltatlanul eszik s iszik, tletet eszik s iszik magnak, mivelhogy nem becsli meg az rnak testt.”
Ez egy nagyon kemny ige. Igazban vve mindannyian mltatlanok vagyunk, mert nem vagyunk tkletesek. Bnztnk, vtkeztnk, megbntottuk Istent s embertrsainkat is. Itt azonban egy msfajta mltatlansgrl van sz. Az mltatlan az rvacsorra, aki hazudik Isten eltt is s nmaga eltt is. Aki nem bnja meg a bneit, aki mltnak, tkletesnek tartja magt, lenz msokat, nem kr bocsnatot Istentl s az emberektl, az a mltatlan. Ezrt mondja a Kt: A meg nem trk s kpmutatk pedig tletet esznek s isznak nmaguknak. Istent nem lehet becsapni, Isten eltt nem lehet sznhzat jtszani. Az embereket becsaphatjuk azzal, hogy mi milyen tkletesek, szentek, kegyesek, jk, vallsosak vagyunk. De Isten eltt hazudni nem lehet. Nem tudom, emlkeztek-e Ananis s Safira trtnetre. Az Apostolok Cselekedeteiben olvassuk, hogy az els idben a keresztynek annyira szerettk egymst, hogy mindenket eladogattk, s a fldjeik rt letettk az apostolok lbai el, hogy sztosszk a szegnyek kztt. Akkor Ananis s Safira sszebeszltek. Nekik is volt egy darab fldjk, azt eladtk, az rnak egy bizonyos rszt elvittk az apostolokhoz, letettk a Pter lba el, s azt mondtk, hogy ennyirt adtk el a fldet, s az egsz sszeget elhoztk. Nem lett volna ktelez, hogy minden pnzket odaadjk, mondhattk volna azt, hogy flretettnk magunknak, s ennyit hozunk a szegnyeknek, de k hazudtak, jobbaknak akartak ltszani, mint amilyenek voltak, kpmutatskodtak. Pter megkrdezte tlk: Ennyirt adttok el a fldet? s k azt mondtk: Ennyirt. S akkor azt mondta Pter: Mirt hazudtok, nem nekem hazudtatok, hanem a Szentlleknek. Ananis s Safira, mind a ketten sszeestek s meghaltak. Isten megmutatta, figyelmeztetskppen, hogy eltte hazugsggal, kpmutatssal nem lehet lni. Ez renk is rvnyes. Sokat kell imdkoznunk az rvacsoravtel eltt, el kell mondanunk Istennek minden bnnket, bocsnatot s segtsget kell krnnk tle, hogy megszabaduljunk bneinktl. Csak gy lehet dvssgnkre venni az rvacsort, ha szinte llekkel vesszk, klnben krhozatunkra vesszk azt.
82. krds: Bocsthatk-e az r asztalhoz azok is, kik tudomnyukkal s letkkel azt bizonytjk, hogy hitetlenek s istentelenek?
Felelet: Nem: mert ez Isten szvetsgt srten meg, s az haragjt felgerjeszten az egsz gylekezetre. ppen ezrt a keresztyn egyhz ktelessge, hogy a Krisztus s az apostolok rendelse szerint, a kulcsok hatalmval, az ilyeneket kizrja, amg letket meg nem jobbtjk.
A felelet teht az, hogy nem. Jl figyeljk meg a krdst. Nem arrl van sz, hogy bocsthat-e az r asztalhoz bns ember, hanem olyan bns ember, aki nem bnja meg a bnt, s hitetlenl veszi az rvacsort, aki tudatosan Isten gyalzatra, Istent srtve l. A Kt azt mondja, hogy az ilyeneket a kulcsok hatalmval ki kell zrni az rvacsora kzssgbl, amg letket meg nem jobbtjk.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre