„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
78. krds: Az rvacsorban lv kenyr s bor tvltozik-e Krisztus tulajdon testv s vrv?
Felelet: Nem; st, miknt a keresztsgben lv vz nem vltozik t Krisztus vrv s nem maga a bnk elmossa, hanem annak csak isteni jegye s zloga: ppen gy az rvacsorban lv szent kenyr is nem Krisztus tulajdon teste, noha a skramentumok mivoltrt s Szentllek beszdmdja szerint a kenyr Krisztus testnek neveztetik.
A Szentrsban gy olvassuk, hogy vette az r Jzus a kenyeret, hlkat advn megszegte, s ezt mondta: „Ez az n testem, mely tirettetek adatik.” A kezben volt a kenyr, s az nem a teste volt, csak jelkpezte a testt. Skramentumi rtelemben vve s nem anyagilag volt az teste. Ha anyagilag lenne az rvacsora kenyere az teste, akkor hs z lenne. Az rvacsora kenyere csak jelkpezi az testt, olyan, mint egy lelki fnykp. A keresztsgben sem Jzus vre a vz, csak emlkeztet arra, hogy amikppen lemossa a test szennyt a vz, akkppen mossa le Jzus vre, az rtnk val szenvedse a mi bneinket. ppen gy az rvacsorban lv kenyr is nem Krisztus tulajdon teste, csak a skramentum beszdmdja szerint azt jelenti. Ha tallkozol egy idegennel, s beszlsz a csaldodrl, s elveszed a fnykpt az desanydnak, desapdnak vagy a testvrednek, s azt mondod: ez az n desanym, ez az n desapm vagy testvrem, vagy ez az a kislny vagy fi, akit n szeretek, akkor az, amit te mutatsz, nem desanyd vagy desapd vagy a testvred. Az egy darab papr, egy fnykp, de mgis desanydat, desapdat, a testvredet vagy valaki mst jelenti, akit te szeretsz, s hozz ktdnek az rzelmeid. Az rvacsora kenyere is ilyen rtelemben vve az r Jzus teste, s az rvacsora bora ilyen rtelemben az r Jzus vre.
79. krds: Mirt nevezi teht Krisztus a kenyeret az testnek, a poharat az vrnek vagy az vre ltal val j szvetsgnek? Azonkppen Pl apostol is mirt nevezi a kenyeret s a bort Krisztus teste s vre velnk val kzlsnek?
Felelet: Krisztus nem ok nlkl szl ekkppen; mert nemcsak arra tant minket ezzel, hogy amikppen a kenyr s a bor tplljk a fldi letet, azonkppen az megfesztett teste s kiontott vre a mi lelknknek valsgos tele s itala az rkletre; hanem sokkal inkbb arra tant, hogy e lthat szent jegyekkel s e zloggal biztost afell, hogy Szentllek munkja ltal oly bizonnyal rszesekk tesz minket az testben s vrben, mint mily bizonnyal e szent jegyeket az hallnak emlkezetre testi sznkkal magunkhoz vesszk. Azonfell, hogy az szenvedse s engedelmessge oly bizonnyal a mink, mintha a mi bneinkrt a mi sajt szemlynkben mi magunk szenvedtnk volna el mindent s mi magunk tettnk volna eleget.
Az rvacsorban a kenyr kenyr, a bor bor marad, nem vltozik t ms anyagg, de szmunkra Krisztus megtrt testt s kiontott vrt jelenti. A kenyr s a bor lelki rtelemben Krisztus teste s vre. Ezrt amikor az rvacsort vesszk, akkor nem a szjunkkal vesszk magunkhoz Krisztust, nem esszk meg Krisztust, nem a gyomrunkba kerl Krisztus, hanem a lelknkkel vesszk magunkhoz, s a lelknkbe, a szvnkbe kerl, hogy tplljon az rkletre. gy ersti hitnket s biztost arrl, hogy rtnk is meghalt, s az rkletnek grete szmunkra is rvnyes.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre