„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
75. krds: Mi emlkeztet s mi biztost tged az r szent vacsorjban afell, hogy Krisztusnak a keresztfn trtnt egyetlenegy ldozatban s minden javaiban neked is rszed van?
Felelet: Az, hogy Krisztus nekem s minden hvnek megparancsolta, hogy egyem ama megtretett kenyrbl s igyam ama pohrbl az emlkezetre, meggrvn ezzel egytt, elszr, hogy az teste a keresztfn nrettem oly bizonnyal megldoztatott s megtretett, vre pedig kiontatott, amily bizonnyal szemeimmel ltom, hogy az rnak kenyere rszemre megtretik s a pohr velem kzltetik. Tovbb, hogy az n lelkemet a maga megtretett testvel s kiontatott vrvel oly bizonyosan tpllja az rkletre, mily bizonnyal n az r szolgjnak kezbl az r kenyert s pohart mint a Krisztus testnek s vrnek nekem adott bizonyos jegyeit elfogadom s szjammal magamhoz veszem.
Most a msodik skramentum, az rvacsora magyarzathoz rkeztnk el. Az els skramentumban mindannyian rszesltetek s rszesltnk, mert az az Isten megelz kegyelmrl szl. Az rvacsora mr a tantvnyoknak szlt s a tantvnyok ltal tantvnyokk letteknek. Az rvacsornl nekem is kell cselekednem valamit. Megbnva a bneimet magamhoz kell vennem azt a kenyeret, ami az r Jzus megtrt testt, s azt a bort, ami az rettnk kiontott vrt jelenti. Vilgosan kell tudnunk, hogy mi az rvacsora. A konfirmcii oktats tulajdonkppen felkszls az rvacsoravtelre, s ezrt vehetnek csak a konfirmci utn rvacsort a reformtusok. Minden rvacsoravtelre, de klnskppen letetek els rvacsoravtelre sokat kell llekben kszlntk. Imdkozzatok azrt, hogy valban dvssgetekre vegytek majd.
Majdnem ktezer ve annak, hogy az r Jzus az rvacsoraosztst s a keresztsg parancst meghagyta. Azta mennyi emberi parancs elveszett, megvltozott, ez a parancs azonban megmaradt, mert ez isteni parancs volt.
Az rvacsort az r Jzus hallnak az emlkre vesszk, ezrt nem csak a bneinket kell megbnni, hanem arra is kell emlkeznnk, hogyan szenvedett az r Jzus a keresztfn rettnk. Amikor a lelkipsztor megtri a kenyeret, akkor arra kell gondolnunk, hogyan tretett, roncsoltatott meg az r Jzus teste a keresztfn. Mikor kitltik a bort s keznkbe vesszk a borral telt kelyhet, akkor arra kell gondolnunk, hogy gy folyt ki az vre rettnk a keresztfn. Az rvacsoravtel az emlkezs perce is. Keznkbe vesznk egy lelki fnykpet, s benne jra ltjuk az r Jzus rtnk val szenvedst.
De az r Jzus azrt is rendelte az rvacsort, hogy amikor vesszk, akkor emlkezetnkbe jusson: rettnk halt meg. Nem csak egyszeren meghalt a keresztfn. Az rvacsora szemlyes dolog. A prdikcit hallgatja az egsz gylekezet, de nem kell vlaszolnia re. Az rvacsoravtelkor felelni is kell a feltett krdsekre. Kezembe veszem a kenyeret, s megeszem. Nekem adjk a kenyeret, n fogadom el, nekem nyjtjk a poharat, n iszom a pohrbl. Nekem kell mondanom: „Hiszem s vallom.” „grem s fogadom.” Mindez szemlyes kapcsolat az r Jzus rettem val hallnak az emlkvel s az r Jzussal is. Mert mg az rvacsort magamhoz veszem, megtretett testvel s kiontatott vrvel tpllja a lelkemet az rkletre.
76. krds: Mit tesz Krisztus megfesztett testt enni s az vrt inni?
Felelet: Nem csupn azt teszi, hogy Krisztus minden szenvedst s hallt hv szvvel elfogadjuk s ezltal bnbocsnatot s rkletet nyernk, hanem ezenfell azt is, hogy Szentllek ltal, aki Krisztusban s egyttal bennnk is lakozik, az testvel mind inkbb-inkbb oly mdon egyeslnk, hogy – mbr a mennyben van, mi pedig a fldn vagyunk – mindazltal testbl val test s csontjaibl val csont vagyunk, s gy, amint testnk tagjait egy llek, gy minket Szentllek ltessen s kormnyozzon rkk.
Az elbbiekben arrl volt sz, hogy az rvacsora emlkezs az r Jzus Krisztusra s hozz val kapcsolds s lelki tplltats. gret a bnbocsnatra s az rkletre nzve. Jzus mg jval halla eltt vitatkozott a farizeusokkal. Jnos evangliuma Jel 1,5. rszben olvassuk: „Bizony, bizony mondom nktek: Ha nem eszitek az ember Finak testt s nem issztok az vrt, nincs let bennetek. Aki eszi az n testemet s issza az n vremet, rk lete van annak, s n feltmasztom azt az utols napon. Mert az n testem bizony tel s az n vrem bizony ital. Aki eszi az n testemet s issza az n vremet, az nbennem lakozik s n is abban.” Teht az rvacsoravtel egy bizonyos bels titokzatos tallkozs Jzus Krisztussal. Klvin gy fogalmazta meg, hogy az rvacsora unio mistica cum Christo, Krisztussal val titokzatos egyesls. Amikor megesszk a kenyeret s megisszuk a bort, az felszvdik a testnkbe, tjut a vrnkbe, s tbb onnan nem lehet elklnteni. Vr lesz belle. Az rvacsorban gy jrja t a lelknket Jzus szeretete, Szentlelke ereje, s gy lesz eggy velnk. Az rvacsora gy Jzus Krisztussal val lelki tpllkozs. Nem csak emlkezs, hanem tbb annl. Amikor egy halottunkra emlkeznk, csak az emlkeink tmadnak fel. rvacsoravtelkor azonban Jzus Krisztus jelen van Szentlelke erejvel, s vele valsgosan tallkozunk llekben hit ltal, s gy, ahogyan a bor s a kenyr tpllja a testnket, gy tpllja az Szentlelke s szeretete a lelknket.
77. krds: Hol grte Krisztus, hogy a hvket testvel s vrvel oly bizonyosan tpllja, amikppen k a megszerzett kenyrbl esznek s a pohrbl isznak?
Felelet: Az rvacsora szereztetsi Igjben a kvetkezkppen; „Az r Jzus azon az jszakn, melyen elrultatk, vette a kenyeret, s hlkat advn megtrte, s ezt mondotta: Vegytek, egytek! Ez az n testem, mely tirettetek megtretik; ezt cselekedjtek az n emlkezetemre. Hasonlatoskppen a pohrt is vette, minekutna vacsorlt volna, ezt mondvn: E pohr amaz j testamentum az n vrem ltal; ezt cselekedjtek, valamennyiszer issztok az n emlkezetemre. Mert valamennyiszer eszitek a kenyeret s issztok e pohrt, az rnak hallt hirdesstek, amg eljvend.”
Ez gretet Pl apostol meg is ismtli, mikor azt mondja: „A hlaadsnak pohara, amelyet megldunk, nem a Krisztus vrvel val kzssgnk-? A kenyr, amelyet megszegnk, nem a Krisztus testvel val kzssgnk-? Mert egy a kenyr, egy test vagyunk sokan; mert mindnyjan az egy kenyrbl rszesednk.”
Hogyan s mikor szerezte az r Jzus az rvacsort? Az rvacsora szereztetsi igjben benne van az idpont. Az r Jzus szerezte azon az jszakn, melyen elrultatk. Erre az estre, erre az jszakra hvta ssze a tantvnyait. Ez az jszaka egybeesett a pskabrny elksztsnek idejvel. Bizonyra emlkeztek a vallsrkrl arra, hogy Izrael npe minden esztendben megnnepelte az Egyiptombl val kijvetel emlkt. Ilyenkor ltk meg a pskabrnyt, annak az emlkre, hogy amikor a tz csapst mrte Isten Egyiptomra, a tizedik csaps az volt, hogy mindentt meghalt az elsszltt gyermek. Isten azonban azt parancsolta Izrael npnek, ljenek meg egy brnyt, a brnynak a vrvel kenjk meg az ajtflft, s ahol a brny vre rajta lesz az ajtflfn, oda nem tr be az ldkls angyala, s nem hal meg senki. Ez a meglt brny volt a pskabrny. A pska vagy pszka magyarul talmenetelt jelent. tment a hall, s nem bntotta ket. Ennek az emlkre Isten parancsbl minden vben elfogyasztotta Izrael npe a pskabrnyt. Amikor az r Jzus ebbl az alkalombl lt ssze tantvnyaival (Lk 22,7–20), akkor vette a kenyeret, megtrte, s ezt mondta: „Ez az n testem, mely tirettetek adatik: ezt cselekedjtek az n emlkezetemre. Hasonlkppen a pohrt is, minekutna vacsorlt, ezt mondvn: E pohr ama j szvetsg az n vremben, mely tirettetek kiontatik.” Teht a pskabrny helyre a sajt ldozatt tette, a sajt testt s vrt, azrt, hogy amikppen a pskabrny ltal Izrael npe megszabadult az egyiptomi fogsgbl, gy a bn s a hall fogsgbl az r Jzus lete, vre rn szabaduljunk mi meg. Akkor azt mondta az r Jzus: „De m annak a keze, aki engem elrul, velem van az asztalon. s az embernek Fia jllehet elmegy, mint elvgeztetett, de jaj annak az embernek, aki ltal elrultatik.” Tudjuk, hogy akkor Jdsra gondolt. Jds nem szlt semmit, a tantvnyok sem tudtk, hogy mirl van sz, de az r Jzus mr tudta. Tudta, hogy Jds hamis llekkel veszi a kenyeret s bort. Jl kszljetek az rvacsoravtelre. Hamis llekkel, bnbnat nlkl nem lehet rvacsort venni, mert akkor tletet esznk s iszunk magunknak, akkor olyanok lesznk, mint Jds, aki egytt vette vele az rvacsort s kzben mr kszlt az rulsra.
Pl apostol azt mondja: „A hlaadsnak pohara, amelyet megldunk, nem a Krisztus vrvel val kzssgnk-? A kenyr, amelyet megszegnk, nem a Krisztus testvel val kzssgnk-? Mert egy a kenyr, egy test vagyunk sokan; mert mindnyjan az egy kenyrbl rszesednk.”
Az rvacsoravtel tulajdonkppen kt kzssget teremt. Egy kzssget Jzussal, amikor vele lelkileg eggy lesznk. Egy msik kzssget is teremt, a testvreinkkel, akikkel egytt vesznk rvacsort. Ezrt rvacsoravtel eltt mindenkitl bocsnatot kell krni, akit megbntottunk, s mindenkinek meg kell bocstanunk, mert a bneink, a haragtartsunk gtoljk ezt a kzssget. Ha egy elektromos vezetkbe porcelndarabot iktatunk, akkor ezen a porcelndarabon nem megy t az ram, s nem fog vilgtani az a krte, amelynek vilgtani kellene, mert nincs meg a kapcsolata az ramkrrel. Ha gy akarunk tallkozni az r Jzussal, hogy nem mondjuk el neki a bneinket, nem krnk bocsnatot, nem akarunk megvltozni, akkor ez a be nem vallott bn olyan, mint az ramkrbe beiktatott porcelndarab, meggtolja a vele val kapcsolatot, nem tud a lelknkbe bejnni Krisztus bocsnatnak az rama. Ha nem bocstunk meg azoknak, akikkel egytt vesznk rvacsort, s nem krnk bocsnatot azoktl, akiket megbntottunk, akkor ez az isteni ram vezetst gtol izoll rsz, a haragtarts meggtolja az emberekkel val kzssgnket, s nem tudjuk dvssgnkre venni az rvacsort. Mert egy a kenyr, egy test vagyunk sokan; mert mindnyjan az egy kenyrbl rszesednk. Arra kell gondolnunk, hogy mindannyiunkrt egyformn meghalt Jzus Krisztus, egyformn megbocst neknk, ha hozz trnk, ezrt mi is egyformn meg kell hogy egymsnak bocsssunk. Klvin azt tantotta: ha bnbnattal, hittel s komoly elhatrozssal vesszk az rvacsort, akkor olyan lesz az letnkben, mint az es, amely megntzi a fldet, s az gymlcst terem. De ha nem bnjuk meg a bneinket, nem trnk Istenhez, s nem akarunk egymsnak megbocstani, akkor az rvacsoravtel sajt magtl nem hasznl neknk semmit, olyan lesz, mint az az es, amelyik ksziklra hullt, s a kszikla nem fog gymlcst teremni sohasem.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre