„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
72. krds: Teht a vzzel val kls lents maga a bnk elmossa-e?
Felelet: Nem, mert egyedl Jzus Krisztus vre s Szentllek tisztt meg minket minden bntl.
Az dvssget a hithez kti az r Jzus. A keresztsg nem adja automatikusan az dvssget, csak annak a jegye. Ha valaki kap egy sznhzjegyet, akkor biztostva van afell, hogy ha valban elmegy a sznhzba, oda beengedik, s neki ott egy szk fenn van tartva. De ha nem megy el az eladsra, hiba van meg a jegye, resen marad a helye. gy vagyunk a keresztsggel is. A keresztsg s az rvacsora szent jegy. Biztostk arra nzve, hogy ha csakugyan Jzus Krisztusra hallgatunk, s tadjuk neki az letnket, akkor bejutunk az rkletbe, de hogyha nem megynk hozz, akkor hiba van a jegy nlunk, kvl maradunk az dvssgen, mint az a sznhzjegy-tulajdonos, aki nem ment el az eladsra.
73. krds: Mirt nevezi ht Szentllek a keresztsget jjszlets feredjnek s bnk elmosatsnak?
Felelet: Isten nem ok nlkl szl ekkppen. Mert nemcsak arra akar ezzel tantani minket, hogy mikppen a test szennyt a vz, akkppen a mi bneinket a Krisztus vre s Lelke mossa le, hanem sokkal inkbb arra, hogy ez az isteni zlog s jegy biztost minket afell is, hogy mi bneinktl lelkileg oly bizonnyal megtisztulunk, amikppen a lthat vzzel megmosatunk.
Teht ezzel tant bennnket Isten, hogy mint a test szennyt a vz, akkppen a mi bneinket a Krisztus vre s lelke mossa le, s ez jegy, zlog, biztostk afell, hogy mi olyan biztosan megtisztulunk Krisztus ltal a mi bneinktl, mint ahogy a vz lemossa a test szennyt. (De csak akkor, ha tadjuk magunkat Krisztusnak.)
74. krds: Meg kell-e keresztelni a kisgyermekeket?
Felelet: Meg, mert miutn k is ppgy Isten szvetsghez s az Anyaszentegyhzhoz tartoznak, mint a felnttek, s mivel Isten Krisztus vre ltal a bnktl val vltsgot s a hitet munkl Szentlelket nekik is ppgy gri, mint a felntteknek: ennlfogva a keresztsg mint a szvetsg jegye ltal ket is szksges beoltani Isten Anyaszentegyhzba s megklnbztetni a hitetlenek gyermekeitl gy, amint az szvetsgben is trtnt a krlmetlkeds ltal, melynek helybe Krisztus az jszvetsgben a keresztsget szerezte.
Vannak szektk, egyhzak, ahol nem keresztelik meg a kisgyermeket, mert azt mondjk, hogy az nem tud semmit sem arrl, ami vele trtnik. Majd csak akkor keresztelik meg, amikor feln, s maga is bizonysgot tesz arrl, hogy hisz. Ebben, emberileg gondolkozva, van valami logika, azonban az evanglium alapjn egszen ms a helyzet, mert a keresztsg nem az n elhatrozsom kls jelkpe, hanem Jzus Krisztus rtem val szenvedsnek s szeretetnek a jelkpe. Amikor megszlettetek, akkor desanytok, desaptok megcskolt benneteket. Akkor mg nem tudttok, kicsoda desanytok s desaptok, s nem tudttok, mit jelent az, hogy megcskolnak benneteket, de az volt a fontos, hogy k tudtk, szerettek benneteket, s azzal a cskkal elkteleztk magukat, hogy szeretni is fognak s felnevelnek. Aztn mikor majd felnttetek, megrtitek, mit jelent szleitek szeretete. ppen gy vagyunk a keresztsggel is. Amikor megszlettnk erre a fldre, vrt a szleink szeretete, de ppen gy vrt az r Jzus szeretete is. A keresztsg mennyei csk, az r Jzus cskja, zenete, amivel zeni, hogy szeret bennnket. Mikor kicsik voltunk, nem tudtuk, mit jelent a szleink cskja, nem is az volt a fontos, az volt a fontos, hogy szerettek a szleink. A keresztsgben sem az a fontos, hogy mi gyermekknt mit tudunk Jzusrl, hanem az, hogy Jzus Krisztus meghalt rtnk, s szeret bennnket, s annak zlogaknt, zeneteknt adja a keresztsg skramentumt.
Amikor feln az ember, akkor megrti, mit jelent a Jzus Krisztus szeretete, mint ahogyan megtapasztalja a szlei szeretett is.
Ha a keresztsg az n bels elhatrozsom kls jelkpe lenne, akkor elszr rtelmesen hitre kellene jutnom s azutn kellene megkeresztelkednem. De mert a keresztsg Isten megelz kegyelmnek s szeretetnek a jelkpe, ezrt meg kell keresztelni a kisgyermekeket is, mert hiszen Jzus Krisztus a kisgyermekekrt is meghalt, ket is szereti, s nekik is rkletet grt.
Az szvetsgben az egyhzhoz val tartozs jele a krlmetls volt. A figyermekeket nyolcnapos korukban krlmetltk. Akkor az volt az egyhzhoz val tartozs jelkpe. A krlmetls ltal beiktattk ket Isten anyaszentegyhzba. A keresztyn egyhz kls jelkpe a keresztsg. Mi a keresztsg ltal iktatjuk be gyermekeinket a Krisztus egyhzba. De mirt szl gy a keresztsg szereztetsi Igje: Aki hiszen s megkeresztelkedik, dvzl, aki nem hiszen, elkrhozik? Ezek szerint elszr hinni kell, azutn megkeresztelkedni. A Szentrsban azonban ktfajta keresztelsi parancsot tallunk. Az egyik, amirl itt sz volt, a felntteknek szlt, mert Jzus Krisztus korban nem voltak a kicsi gyermekek megkeresztelve, s aki mr felntt, annak elszr hitre kellett jutni s magnak kellett dntenie, hogy meg akar-e keresztelkedni vagy nem. Most is vannak olyanok, akiket nem kereszteltek meg gyermek korukban, mert hitetlenek voltak a szleik, de k sajt akaratukbl be akarnak lpni az egyhzba, s akkor felntt korban keresztelik meg ket. Van azonban egy msik keresztelsi parancs is, ami a gyermekeknek szl a Mt 28,8–20-ig terjed verseiben: „s hozzjuk menvn Jzus, szla nkik, mondvn: Nkem adatott minden hatalom mennyen s fldn. Elmenvn azrt tegyetek tantvnyokk minden npeket, megkeresztelvn ket az Atynak, a Finak s a Szentlleknek nevben. Tantvn ket, hogy megtartsk mindazt, amit n parancsoltam nktek, s m, n tiveletek vagyok minden napon a vilg vgezetig.” Ez mr a gyermekek szmra szl, itt nem az ll, hogy elszr hinni kell s azutn megkeresztelkedni, hanem az, hogy tegyetek tantvnyokk minden npeket. Hogyan? Elszr megkeresztelvn ket az Atynak, a Finak s a Szentlleknek nevben, azutn tantvn ket, hogy megtartsk mindazt, amit Krisztus parancsolt. Veletek is ez trtnt, velnk is, mindnyjunkkal. Elszr megkereszteltek, azutn tantottak bennnket. A tants a konfirmcival fejezdik be, akkor tesznk fogadalmat arrl, hogy Jzus Krisztushoz s az anyaszentegyhzhoz hsgesek lesznk. A keresztsg Jzus rtnk val ldozatnak s gretnek kls jelkpe. A konfirmci viszont a mi bels elhatrozsunk kls jelkpe. A keresztsg ltal elhvott Krisztus, s erre az elhvsra mi a konfirmci ltal vlaszolunk. Gykeresen tves az a felfogs, amikor jrakeresztelik azokat, akik mr egyszer meg voltak keresztelve. A keresztsg egyszeri, egyszer kell megcselekedni valakivel s tbbszr nem, mert Jzus Krisztus grete, amit a keresztsg kifejez, mindrkk s mindenkire rvnyes.
Teljesen mellkes dolog, hogy mennyi vzzel vagy hogyan ntjk le a gyermeket, hogy almertjk a vzbe, vagy nem mertjk al, mert ezek mind csak a kls jelhez tartoznak. Egyszer egy keresztelsnl azt mondtk a szlk: Tiszteletes r, tessk tbb vizet tlteni a fejre, mert mr nagyocska a gyermek. gy gondoltk, minl nagyobb a gyermek, annl tbb vzre van szksge, hogy rvnyes legyen a keresztsg. Nem rtettk a keresztsg lnyegt.
Az, hogy a keresztsg jegy, olyanformn is rthet, mint amikor a psztor megblyegzi a birkt, jegyet st re. A jegy a brnyon azt jelenti, hogy a nyjhoz tartozik. A krlmetlkeds alkalmval testi volt a jegy, a keresztsgben ez lelkiv lett. Azt jelenti, hogy Krisztusi vagyunk, Krisztushoz tartozunk.
Ha letetekben valami nagyon nehz helyzetbe jutntok s gy rezntek, hogy teljesen el vagytok hagyatva, jusson eszetekbe majd az, hogy meg vagytok keresztelve, a Krisztusi vagytok, s Krisztus igjt olvastk felettetek a keresztelsetekkor, ami gy fejezdik be, hogy s m, n tiveletek vagyok minden napon a vilg vgezetig. Ez is a keresztelsi grethez tartozik, hogy Krisztus veletek van minden napon, a nehz napokon is, letnk minden nehz napjn is, s velnk marad rkk, mert mi az vi vagyunk.
A keresztelskor a szlk s a keresztszlk is fogadalmat tesznek: gy nevelik a megkeresztelt gyermeket, hogy az majd a sajt hitrl nknt tegyen vallst a konfirmcikor a gylekezet eltt. Ez trtnt veletek is. Gondoljatok vissza egy rgi fogadalomra, amit szleitek, keresztszleitek tettek. Ti nem is tudtatok rla, amikor k megfogadtk Isten szne eltt, hogy hozzsegtenek benneteket ahhoz, hogy konfirmljatok, s most ez az id egyre kzelebb rkezik hozztok. Konfirmcikor vissza kell nzni llekben a keresztelsnkre, s meg kell ksznni Istennek, hogy mr ntudatosan fogadalmat tudunk tenni Isten eltt s Jzus Krisztusnak tadhatjuk magunkat. A keresztelskor a jelen lv gylekezet is megfogadja, hogy gyermekei nevelsrt mindent megtesz. Azrt gondoljatok arra, hogy a keresztsg ltal beiktatdtatok s most a konfirmci ltal fogadalmatokon keresztl is beiktatdtok az anyaszentegyhz kzssgbe. Keresztszl csak az lehet, aki konfirmlt, mert mr fogadalmat tett arrl, hogy valban kvetni akarja Jzus Krisztust, nem utastja vissza a keresztsgben kapott kegyelmet, s megfelel tudsa is van arra nzve, hogy a keresztgyermekt milyen irnyba vezesse. Akkor, amikor keresztszlk lesztek, erre is gondoljatok, sokat imdkozzatok a keresztgyermekeitekrt, s gondoskodjatok rla, hogy olvassanak Biblit, s jrjanak a Krisztus tjn, mert a keresztszlk fogadalomttele felelssgvllals Isten s a gylekezet szne eltt a megkeresztelt gyermekrt.
Felmerl az a krds, hogy ms vallsak lehetnek-e keresztszlk. Mindenki, aki Jzus Krisztusban hisz, lehet keresztszl, de hogy ne hgtsuk fel a hitnket, s biztostsuk a komoly nevelst a gyermekeinknek, ezrt a keresztszlk kztt kell legalbb egy hzaspr legyen, aki reformtus, k lesznek a f keresztszlk, mert k tudjk igazn, hogy mi a ktelessgk a gyermekkel szemben.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre