„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
69. krds: Mikppen emlkeztet s biztost tged Isten a keresztsgben arrl, hogy Krisztusnak a keresztfn val egyetlenegy ldozata neked javadra szolgl?
Felelet: gy, hogy a vzzel val kls lentst maga Krisztus rendelte, s egyttal azt grte, hogy az vre s Lelke az n lelkem tiszttalansgt, azaz minden bnmet oly biztosan lemossa, mint amilyen bizonyosan leviszi klsleg a test szennyt a vz, amellyel megmosakodom.
A keresztsg vize szent jelkp. Amikppen a vz megmossa a testnket, ha megmosakodunk benne, ppen gy Jzus Krisztus vre, bocsnata, rtnk val halla, szenvedse tisztra mossa a mi lelknket. Ha gy van, akkor jelent-e valamit keresztelskor a kinttt vz mennyisge? Nem jelent semmit sem, hiszen csak jelkp. Az skeresztynek idejbl szrmaz iratokbl olvassuk: az is megtrtnt, hogy a sivatagban kellett megkeresztelni valakit, ahol nem volt vz. Akkor lestak a fldbe addig, amg kaptak egy kis nedves homokot, s azzal kereszteltek. Nem az anyag mennyisge szmt, hanem Jzus Krisztus rettnk val halla s grete. A keresztsg azt pldzza, amit a Jelensek knyvben olvasunk: „s a Jzus Krisztus minket szeretett, s megmosott bennnket a mi bneinkbl az vre ltal” (Jel 1,5). A keresztsg erre emlkeztet. Ezenkvl a keresztsg beiktats is a keresztyn anyaszentegyhzba. Jegy a lelknkn, hogy Krisztusi vagyunk.
70. krds: Mit jelent a Krisztus vrvel s lelkvel val megmosats?
Felelet: Jelenti, hogy Istentl bnbocsnatot nyernk kegyelembl, Krisztus vrrt, melyet rettnk az ldozatban a keresztfn kiontott. Tovbb jelenti, hogy Szentllek megjt s Krisztus tagjv szentel, hogy a bnknek naprl napra mindinkbb meghaljunk s istenfl s feddhetetlen letet ljnk.
Vagyis a keresztsg egyttal beiktats a keresztyn anyaszentegyhzba, Krisztus kzssgbe.
71. krds: Hol grte Krisztus, hogy minket vrvel s lelkvel oly bizonyosan megmos, mint ahogy a keresztsg vize megmos bennnket?
Felelet: A keresztsg szereztetsi Igjben, ahol gy szl: „Elmenvn azrt tegyetek tantvnyokk minden npeket, megkeresztelvn ket az Atynak, a Finak s a Szentlleknek nevben”.
„Aki hisz s megkeresztelkedik, idvezl; aki pedig nem hisz, elkrhozik.” Ez gretet msutt is ismtli az rs, mikor a keresztsget jjszlets feredjnek s bneink elmosatsnak nevezi.
Figyeljk meg, hogy a keresztsg szereztetsi Igjhez hozz van ktve az dvssg grete: Aki hisz s megkeresztelkedik, idvezl; aki pedig nem hisz, elkrhozik.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre