„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- A Heidelbergi Káté gyakorlati magyarázata Csiha Kálmán Az Isten ösvényein
65. kérdés: Mivel egyedül a hit tesz Krisztusnak és minden ő jótéteményének részesévé, honnan származik ez a hit?
Felelet: Szentlélektől, ki azt a szent evangélium prédikálása által szívünkben felgerjeszti, és a szent sákramentumokkal való élés által bennünk megerősíti.
Mit jelent az a régi magyar szó, hogy gerjeszteni? A tüzet gerjesztik. Amikor szinte elaludna, akkor fújják, hogy fellobbanjon újra a láng. Tűzgyújtásnál is gerjesztik a tüzet: fújják a meggyúlt kicsi lángocskát, hogy nagyobb erőre kapjon. Isten is így gyújtja szívünkben a hitet az evangélium prédikálása által, a sákramentumokkal való élés által pedig megerősíti lelkünkben. A hitre jutást úgy kell elképzelnünk, mint a tavasz érkezését. Tavasszal napsugár hull a földre, Isten meleg esőket ad, olvad a hó, eltűnik a hideg, s a fák egyszerre rügyezni kezdenek. Isten is így hullatja az emberi szívre az Igét, adja a Szentlélek melegét, s egyszer csak megmozdul a szív: rügyezni kezd, s kinyílik benne a hit virága. Szent és csodálatos titok ez, mint maga az élet. Nem tudjuk megmagyarázni, csak tapasztaljuk.
66. kérdés: Mik a sákramentumok?
Felelet: Látható szent jegyek és pecsétek, melyeket Isten azért szerzett, hogy az azokkal való élés által az evangélium ígéretét velünk annál inkább megértesse és megpecsételje, tudniillik azt az ígéretét, hogy ő Krisztus keresztfán való egyetlenegy áldozatáért kegyelemből közülünk kinek-kinek bűnbocsánatot és örökéletet ajándékoz.
Sákramentum azt jelenti magyarul, hogy szent dolog. A sákramentum szent jegy és pecsét, ami által Isten mindig eszünkbe juttatja és megerősíti azt, hogy Jézus Krisztusért bűnbocsánatot és örökéletet ad nekünk. Minden sákramentumnak van egy jegye s van egy pecsétje. A keresztség sákramentumának a jegye: a víz, az úrvacsora sákramentumának a jegye a kenyér és a bor. (A jegy az, amit látunk.) De mindegyik jegyhez hozzá van kapcsolva egy ígéret. A keresztséghez az, hogy aki megkeresztelkedik, az üdvözül, az úrvacsorához is az üdvösség: a bűnbocsánat és az örökélet ígérete. A prédikációt hallgatjuk. Ez a hallható Ige. A sákramentumot látjuk, ezért látható Igének is szoktuk nevezni. Miért van szükség a sákramentumokra, a látható Igére? Ha a háború ideje alatt valaki messze elkerült hazulról, vagy fogságba esett idegen földön, milyen nagy dolog lehetett számára, ha magával vihette a feleségének, édesanyjának, esetleg a gyermekének a fényképét, vagy kaphatott postán egy ilyen képet. Különben is szerette a feleségét, gyermekét, édesanyját vagy bármely hozzátartozóját, de amikor évek múlva egy fényképet kapott, azt elnézte sokáig, nagyon sokat jelentett számára, és gondolatban hazavitte, közel az övéihez. A sákramentum is ilyen fénykép. Az úrvacsorában a kenyér és a bor lelki értelemben vett fényképe Jézus Krisztus megtöretett testének és kiontatott vérének. A keresztség is ilyen lelki fényképe a Jézus vérének, szeretetének és a bocsánatának, amivel tisztára mossa a mi lelkünket.
Mit jelent az, hogy a sákramentum pecsét is? Ha kapunk egy levelet, amiben felszólítanak, hogy bizonyos ügyben jelenjünk meg a bíróságon, akkor ha az valóban hivatalos felszólítás és nem csak egy magánlevél, le van pecsételve. A pecsét, a bélyegző azt jelenti, hogy az iratban foglalt dolog hivatalos, biztos, garantált. A sákramentum pecsét, garancia Isten ígéretére nézve.
67. kérdés: Arra valók-e tehát az Ige és a sákramentumok, hogy hitünket Krisztusnak a keresztfán történt áldozatára mint üdvösségünk egyedüli alapjára irányozzák?
Felelet: Igenis arra valók, mert Szentlélek az evangéliumban tanítja, a szent sákramentumokkal pedig erősíti, hogy a mi teljes üdvösségünk Krisztus egyetlenegy áldozatában rejlik, amely miérettünk a keresztfán ment végbe.
Arra valók, mert ezek mind arra mutatnak, hogy Jézus Krisztus mit tett érettünk, és így hitünket Őhozzá kapcsolják.
68. kérdés: Hány sákramentumot szerzett Krisztus az Újszövetségben?
Felelet: Kettőt: a szent keresztséget és az Úr szent vacsoráját.
Vannak egyházak, amelyekben több sákramentum van. A katolikus egyháznak hét sákramentuma van, azért is mondják azt, hogy hétszentség. Ott sákramentum a házasság, a papi nőtlenség, a gyónás és még mások. Mi azonban sákramentumnak csak azt fogadjuk el, amit Jézus Krisztus rendelt, és amihez hozzákapcsolta a bűnbocsánat és az örökélet ígéretét. A házasság például szent dolog, komolyan kell venni, és hűségesnek kell benne maradni, de a házassághoz nincs hozzákötve az az ígéret, hogy ha valaki megházasodik, annak Isten megbocsát, és örökéletet ad. Ha valaki megházasodik, vagy nem házasodik meg, attól függetlenül üdvözülhet vagy elkárhozhat. A bűnbocsánat és az üdvösség ígérete csak a keresztséghez és az úrvacsorához kapcsolódik.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére