„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
62. krds: s j cselekedetnk mirt nem lehet igazsgg Isten eltt, vagy annak valamelyes rszv?
Felelet: Azrt, mert annak az igazsgnak, mely Isten eltt megllhat, vtek nlkl valnak, tkletesnek s Isten trvnyvel mindenben egyeznek kell lennie. mde a mi legjobb cselekedeteink is ebben az letben mind tkletlenek s bnkkel fertzttek.
A megigazuls krdsben a klnbz keresztyn egyhzak felfogsa eltr egymstl. Pl. a katolikus egyhzban nagyon hangslyozzk az rdemszerz j cselekedeteket. Mi a Szentrsbl azt tanultuk, hogy j cselekedeteink nem az rdemszerzs vgybl, hanem Isten irnti hlbl kell hogy fakadjanak. Ha valami jt tesznk, csak azrt tehetjk, mert Isten neknk erre lehetsget adott. Az rdem az v, s nem a mink. Ha engem megsegtett, n is megsegtek mst, de anlkl, hogy n ezzel dicsekednk. Ezrt nlunk nincs rdemszerz j cselekedet, csak hlaad j cselekedet.
63. krds: Hogy lehet ht, hogy a mi j cselekedeteinknek semmi rdeme se legyen, mikor Isten azokat mind ebben, mind a jv letben jutalmazni akarja?
Felelet: A jutalom nem a mi rdemnkrt adatik, hanem kegyelembl.
Isten sokszor megjutalmazza a j cselekedetet. De ha a j cselekedetet azrt cselekszem, hogy jutalmat kapjak Istentl, akkor az mr nem hlbl fakad j cselekedet, hanem zlet. Ha csak azrt adok a koldusnak, mert Isten szzannyit ad vissza, akkor ez mr nem j cselekedet, hanem j vsr. Ismertem egy asszonyt, aki hitben az rdemszerz j cselekedetekre tmaszkodott. Amikor beteg lett, azt mondta: n megkvetelem, hogy Isten jl bnjon velem, mert n mennyi embernek adtam ebdet. Aztn kiderlt, ennek a csaldnak vendglje volt, s igaz, hogy sok embernek adott ebdet, de pnzrt. ezt mgis gy tekintette, mint klnleges j cselekedetet.
Isten megjutalmazza az igazi j cselekedetet, de Isten eltt az a j cselekedet, amelyrt nem vrunk jutalmat, mert a jutalom nem a mi rdemnkrt, hanem kegyelembl s szeretetbl adatik.
64. krds: Nem tesz- ez a tan knnyelmv s gonosz emberekk?
Felelet: Nem, mert lehetetlen, hogy azok, akik igaz hit ltal Krisztusba oltattak, hldatossg gymlcst ne teremjk.
Fel lehet tenni a krdst: Hogyha nem a j cselekedeteinkrt igazulunk meg Isten eltt, nem a j cselekedeteinkrt bocst meg s ad rkletet Isten, akkor rdemes-e jt cselekedni? Nem tesz ez a tan knnyelmv s gonosz emberekk? A vlasz az: Nem, mert lehetetlen, hogy azok, akik igaz hit ltal Krisztusba oltattak, hldatossg gymlcst ne teremjk.
A keresztyn let ms, mint egy zleti megfontolsbl fakad szerzds. A keresztyn let nem rdekkeress, hanem a szeretet s hla gymlcse. Ahol azt mondja a vlegny: kedves leszek a menyasszonyomhoz, elveszem felesgl, mert nagyon gazdag, s gy nekem is j dolgom lesz, az mr csak rdekhzassg. Az igazi hzassg az, amikor szeretem a felesgemet, mert megtapasztaltam az lelki jsgt, szpsgt, szeretett, s ha nem hozna a hzassgba semmit, akkor is szeretnm, akkor is vele lnk, egyszeren azrt, mert szeretem. Az igazi szeretetben nincs rdek, az igazi szeretetben csak szeretet van. gy vagyunk az Istennel val kapcsolatunkban is. Ha igaz hit ltal Krisztusba oltatunk, akkor lehetetlen, hogy ne teremjk a hldatossg gymlcst. Beszltnk egyszer a 20. krdssel kapcsolatosan a Krisztusba val oltatsrl, arrl, amikor az alanyba beoltjk az oltvesszt, a kett sszeforr, s az eredeti vad alany j gymlcst terem. Lehetetlen, hogy ha egy szeld almaft beleoltanak egy vad alanyba, akkor az oltott almafa ne j gymlcst teremjen. s az almafa nem tud krtt teremni, csak almt. ppen gy, ha szvnk egybeforrik Jzus Krisztussal, akkor nem tudunk gonoszak lenni, hanem abban telik rmnk, ha jt tudunk tenni. Ezrt ellenrizni tudjuk magunkat is azzal, hogy milyenek a cselekedeteink. Ha a hmrt betesszk a hnunk al, rgtn megmutatja, van-e lzunk, betegek vagyunk-e vagy egszsgesek. A hmr visszajelzi a test llapott. ppen gy visszajelzik a lelknk llapott a cselekedeteink; megmutatjk, hogy lelkileg egszsgesek vagyunk-e vagy betegek, hogy csakugyan Jzus Krisztus vagyunk-e, vagy esznkben sincs re hallgatni, s nzek, gonoszak vagyunk, s csak fjdalmat okozunk a krlttnk lvknek. Ha gy van, akkor hiba beszlnk arrl, hogy Jzus Krisztusi vagyunk, mert ez nem igaz, nem oltattunk bele, nem teremjk az gymlcst. Viszont ha jt cseleksznk, akkor csakugyan Krisztus ereje dolgozik bennnk. Azt mondta az r Jzus az emberekrl, hogy gymlcseikrl ismeritek meg ket. Mi is gymlcseinkrl ismerjk meg sajt magunkat. Ezrt fontos, hogy ezt az nvizsglatot elvgezzk.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre