XXI. RNAPJA
54. krds: Mit hiszel az egyetemes keresztyn Anyaszentegyhzrl?
Felelet: Hiszem, hogy Isten fia a vilg kezdettl fogva a vilg vgezetig az egsz emberi nemzetsgbl Szentlelke s Igje ltal magnak az igaz hitben megegyez, rkletre elvlasztott sereget gyjt, azt oltalmazza s megtartja; s hiszem, hogy ennek a seregnek n is l tagja vagyok s mind-rkk az maradok.
A felelet kezdete teht: Hiszem, hogy Isten fia a vilg kezdettl fogva a vilg vgezetig az egsz emberi nemzetsgbl Szentlelke s Igje ltal magnak az igaz hitben meg-egyez, rkletre elvlasztott sereget gyjt. Vagyis az egyhzat Jzus Krisztus gyjti a vilg kezdettl a vilg vgezetig. Ez azt jelenti, hogy az r Jzus szletse eltt is voltak Istenben hv emberek, akik lelkileg az egyhzhoz tartoztak (tanultunk brahm, Izsk, Jkob trtnetrl), brahm is a hvk atyja volt, s Isten anyaszentegyhzban volt benne, mg akkor is, ha akkor nem tudtk, hogy lesz keresztyn egyhz. Az els karcsonyt megelz idkben is lt Jzus az Atynl, s Szentlelke ltal gyjttte az seregt. Most is gyjti s a vilg vgezetig gyjteni fogja.
Honnan ltjuk, hogy a vilg vgezetig megmarad az egyhz? Mr beszltnk errl. Gondoljtok el, hogy az r Jzus feltmadsa ta mennyi minden trtnt a vilgon. Megbukott a Rmai Birodalom, aztn a Nmet-rmai Birodalom, a kzelebbi idkben megbuktak a nagy diktatrk. Milyen ersnek ltszott a Hitler hadereje, milyen ersnek ltszott a Sztlin hadserege! Az Istent tagad Szovjetuninak mindene volt: fegyvere, gyja, felszerelse, titkosrendrsge, kmhlzata, s mgis megbukott. Az egyhznak nem volt semmije sem, csak Krisztusa, csak Istene, csak hite volt, s az Egyhz megmaradt. Ki gyjttte nehz idkben is s ki rizte meg az egyhzat? A krdsre a felelet gy folytatdik: Jzus Krisztus rkletre elvlasztott sereget gyjt, azt oltalmazza s megtartja. A trtnelembl, a sajt letnkbl ltjuk mi regebbek, hogy Isten oltalmazta s megtartotta az egyhzat. Egy fl vszzad alatt az ateizmus vilgban a hivatalos llam el akarta trlni. A kommunista ideolgia azt lltotta, hogy az egyhz meg fog semmislni. Elvettk tle az iskolkat, a tants s a szeretetszolglat lehetsgt. Igyekeztek mindenkppen megnyomortani, gy is, hogy kevesebb lelkipsztor legyen, de az egyhz mgis megmaradt, s ezek a nagy vilghatalmak elvesztek, sszedltek, eltntek. A vilgban sok minden fog mg trtnni, sok klnbz politikai hatalom lesz, de mindegyik vltozik s vgl is eltnik, felbomlik, csak az egyhz az, ami a vilg vgezetig megmarad. Hogyan gyjti Isten az anyaszentegyhzat? Szentlelke s Igje ltal. Ezt is lemrhetjk a mindennapi letben. Hogy lettetek ti egyhztagok, keresztynek? Hogy kereszteltek meg benneteket? Valamikor az r Jzus meghagyta: „Tegyetek tantvnyokk minden npeket, megkeresztelvn ket az Atynak, a Finak s a Szentllek Istennek nevben. Tantvn ket, hogy megtartsk mindazt, amit n parancsoltam nktek, s m n tiveletek vagyok minden napon a vilg vgezetig” (Mt 28,18–20). Azta hny emberi parancs megsemmislt, de ez megmaradt, mert ez mennyei parancs volt, s Isten Szentlelkvel gondoskodott rla, hogy ennek a parancsnak engedelmeskedjenek az emberek. Ennek a parancsnak engedelmeskedve kereszteltek meg benneteket is. Jttk templomba, Kt-rra, s ha a Szentllek megrinti a szveteket, ers hitetek lesz. Ti is benne vagytok ebben a sereggyjtsben. Vasrnaponknt mennek templomba az emberek. Isten gyjti ket a Szentllek ltal. Az Igt hallgatni mennek, s ott ersdnek. Ez a kett Isten nagy ajndka: az Ige s a Szentllek. Ezltal lesz az egyhz npe igaz hitben megegyez, rkletre elvlasztott sereg.
Mindenki dvzl-e, aki az egyhzban van? Nem. Mert az egyhzban vannak olyanok is, akik formlisan vannak csak benne, akik csak azrt fizetik az egyhzi adt, hogy esetleg helyk legyen a reformtus temetben. Vannak, akik kromkodnak, istentelenek, s csak formlisan keresztynek. Istent becsapni nem lehet. Az r Jzus ezzel kapcsolatosan mondta a mr idzett, tengerbe vetett gyalom pldzatt, azt, hogy minden halat sszefog a halszhl, de amikor a partra vonjk, akkor kivlogatjk a halakat. Ilyen az anyaszentegyhz is, mindenfle hal van benne, van olyan is, aki komolyan hisz, olyan is, aki nem hisz komolyan. Isten kegyelme mindenkit hv, mindenkit bekert a kegyelem hljba, de ez nem azt jelenti, hogy aki be van rva az anyaknyvbe, s be van rva az egyhzfenntartk nvsorba, az most mr hivatalbl dvzlni fog. Ki fog teht dvzlni? Ki fog bejutni az rkletbe? Ki hova jut a nagy vlogatskor? Azt mi, emberek itt a fldn soha nem tudhatjuk. Kvetkeztethetnk jelekbl, azonban lehet, hogy valakire rmondjuk, hogy ez hitetlen ember, s kiderl egy hnap mlva vagy egy v mlva vagy tz v mlva, hogy megtrt, megvltozott, s nagyon komoly hite van, vagy hogy akkor is hitt, amikor mi hitetlennek minstettk. Lehet, hogy valakire azt mondjuk, hogy ez igazn kegyes hv ember, s aztn kiderl, hogy az egsz csak hazugsg s kpmutats volt. Mi, emberek ezt nem tudjuk megllaptani. A Szentrsban gy van rva, hogy az ember azt ltja, ami a szeme eltt van, Isten azt ltja, ami a szvben van. Ezrt beszlnk lthat s lthatatlan egyhzrl. Melyik a lthat egyhz? A lthat egyhz azoknak a nvsorbl, azokbl az emberekbl ll, akik be vannak rva az egyhzi nyilvntartsokba, ezeket ltjuk, de ezek nem dvzlnek mind. Melyik a lthatatlan egyhz? A lthatatlan egyhzba azok tartoznak, akik a lthat egyhzban is benne vannak, de valban hisznek, valban a Jzus Krisztusi. Ezek szmunkra lthatatlanok, ezeknek csak Isten ltja igazn a szvket, mi csak kvetkeztethetnk rjuk, de nem felttlen rvnnyel. Melyik teht a nagyobb: a lthat vagy a lthatatlan egyhz? Nyilvn a lthat egyhz a nagyobb. Mert a lthat egyhzban mindenki benne van, a lthatatlanban pedig azok vannak benne, akik benne vannak a lthatban is, de akik csakugyan hisznek. Ezeket Isten ltja egyedl, hogy igaz hitben megegyez, elvlasztott sereghez tartoznak. Mirt elvlasztott sereg ez? Azrt, mert az egyhznak a grg neve ekklsia, s ez magyarul azt jelenti: elhvottak, kihvottak kzssge. Ezeket elhvja Isten a bnbl, a hallbl. Ezek engedelmeskednek Isten elhvsnak, s gy lesznek az kzssgnek a tagjai.
Vajon csak a reformtusok dvzlnek-e? Nem. Vallsi sovinisztk lennnk, ha azt mondannk, hogy csak azok dvzlnek, akik a mi egyhzunkban vannak, hiszen minden egyhzban lehetnek olyanok, akik Jzus Krisztusban igazn hisznek. Akkor mirt van szksg a sokfajta egyhzra? s mi mirt ragaszkodunk a mi egyhzunkhoz?
Kpzeljetek el egy hegyet, amelyre klnbz utak vezetnek. Van j t, van olyan t, amely szakadkon megy t, van olyan t, amely nagy kerlkn vezet, van olyan t, amelyen nem lehet rendesen feljutni, csak nagyon nagy knldsok rn. De mindegyik t a hegyre megy. A nagy kitrkkel vezet t is s a j egyenes t is a hegyre megy. Ehhez hasonlan minden keresztyn egyhz Jzus Krisztushoz igyekszik. Csak mindegyik mg valamit hozztesz. A rmai katolikus egyhz azt mondja: Igen, Jzus Krisztus, a megvlt, de amellett ott van Szz Mria, ott van a szentek tisztelete, a lelkipsztornak kell meggynni a bneinket, hogy Isten megbocsssa, s ott vannak az rdemszerz jcselekedetek. A baptistk azt lltjk: Igen, Jzus Krisztus a legfontosabb, de amellett nlklzhetetlen az, hogy az emberek felntt korukban legyenek megkeresztelve. A szombatistk azt lltjk: Igen, Jzus Krisztus nagyon fontos, de felttlenl dnt dolog, hogy ne egynk disznhst, s tartsuk meg a szombatot. s mindegyik azt mondja, hogy ezek nlkl a hozzadsok nlkl nincs dvssg.
gy az dvssg feltteleknt Jzus Krisztus mell minden egyhz mg valamit odatesz, vagy a szombatot, vagy a felntt keresztsget, vagy a jehovistk szervezett, vagy a szenteket, vagy valami mst. Egyedl a reformtus s az evanglikus egyhz az, amelyik Jzus Krisztus mell nem tesz semmit. Mi hangslyt helyeznk arra, hogy csak azt higgyk, ami a Szentrsban van. Akik kerl utakon mennek, azokrl nem mondjuk, hogy nem dvzlnek, ha Jzus Krisztusban hisznek, mert azt csak Isten tudja igazn, ki dvzl. Azokat is elfogadjuk keresztyneknek. Mindenkinek tisztelni kell a meggyzdst, mert abban ntt fel. De ugyanakkor, amikor elismerjk msok hitt, szeretnnk kell a magunkt, s tisztban kell lennnk vele. A msok hitt tisztelni, amit az kumenikus mozgalom is szolgl, nem azt jelenti, hogy a magunk hitt megtagadjuk, hanem azt, hogy legynk tisztban a magunk egyhza tiszta tantsval, s rizzk meg azt a hitet, azt az utat, amelyet Jzus Krisztus mutatott, s amelyrt szenvedtek az seink.
Amikor a hegyre megyek, tudom, hogy mindenki a hegyre igyekszik, de ha n tudok egy j utat, akkor n tiszta udvariassgbl nem fogok egy rossz ton menni, hanem a j ton, s a j ton viszem majd a gyermekemet is s a trsamat is.
J tnak tartjuk reformtus hitnket, mert a Szentrson, Jzus Krisztus tantsn alapszik, s mi csak azt hisszk, amit Jzus Krisztus mondott, s mst vagy annak ellenkezjt nem fogadunk el.
Teht: a klnbz keresztyn tantsok az Istenhez vezet utat s vele egytt az dvssg elnyerst keresik. Ez csak Jzus Krisztus ltal lehetsges („n vagyok az t, az igazsg s az let; senki sem mehet az Atyhoz, hanem ha nltalam.” Jn 14,6).
Sok valls tantsa nem elgszik meg a Krisztusban adott megvltssal, hanem mint ktelez felttelt mg egy vagy tbb dolgot hozztesz s ezzel kerl utakra vezeti az embereket, meggyengtve Krisztus egyedl dvssgszerz hatalmt.
Rajzoljuk le az dvzls tjt a klnbz egyhzakban:
Az 54. krds felelete gy fejezdik be: Hiszem, hogy ennek a seregnek n is l tagja vagyok s mindrkk az maradok. Kik az egyhz l tagjai? Vajon azok, akik a fldn lnek? S azok halott tagjai, akik meghaltak? Nem. Akik meghaltak, azok is lnek Istennl. Az egyhz l tagjai azok, akik valban meglik a hitket, templomba jrnak, imdkoznak, nekelnek, szeretik egymst, adakoznak, fenntartjk az egyhzat, segtik a szegnyeket, szeretet rad bellk, Krisztus szerint lk, Krisztust kvetni akark. S kik az egyhz halott tagjai? Azok, akik mindezzel nem trdnek. Akiknek nem jrja t a lelkt az evanglium, akiknek a lelke halott. Hova mennek vasrnap az egyhz l tagjai? A templomba. s hova mennek az egyhz halott tagjai? A kocsmba.
A legnagyobb dolog, ha el tudjuk mondani: n is ennek a Jzus Krisztus ltal gyjttt, vdelmezett s megtartott egyhznak l tagja vagyok. Az egsz konfirmci ezrt van, hogy ennek a seregnek l tagjai legyetek, hogy szvetekbl szeresstek az Istent, az r Jzust, az embereket, s prbljatok ebben a vilgban, ahol annyi nyomorsg, gyllet, bnat van, rmben s Isten szeretetben lni. Egy sereg nem gy gyz, hogy csak a sereg vezre harcol. Az egyhz sem gy gyz, hogy csak a lelkipsztor prdikl. Mindenkinek szolglni kell benne Jzust. Nektek is. Amikor konfirmlni fogtok, feleskdtk, hogy ennek a seregnek hsges tagjai lesztek. Isten segtsen meg benneteket, hogy azok is maradjatok, s szolgljtok benne az r Jzust.
55. krds: Mit rtesz a szentek kzssgn?
Felelet: Elszr azt, hogy a hvk egyenknt s egyttesen mind tagok az r Krisztusban, s minden javaiban s ajndkaiban rszesek. Msodszor, hogy mindenki ktelessgnek kell ismerje, hogy ajndkaival a tbbi tagok javra s dvssgre kszsggel s rmmel szolgljon.
Rgebben a szentek egyessgt mondtk. Elszr azt mondja a Kt, hogy egyenknt s egyttesen mind tagok vagyunk az r Krisztusban, s minden javaiban s ajndkaiban rszesek. Ezrt mindenkit testvrnknek kell nznnk. Mindenkirt meghalt Jzus Krisztus, mindenkit szeretett, s ezrt neknk is mindenkit szeretnnk kell, s nem szabad egyik embernek lenznie a msikat, st mindenki ktelessgnek kell ismerje, hogy ajndkaival a tbbi tagok javra s dvssgre kszsggel s rmmel szolgljon. Teht a szentek kzssge nem azt jelenti, hogy Szent Jzsefnek, Szent Pternek vagy Szz Mrinak, Szent Bonifciusnak a kzssge, hanem azoknak a kzssge, akikrt meghalt Jzus Krisztus, akik megbntk a bneiket, Istenhez trtek, s mg akkor is, ha bnsek, igyekeznek tiszta letet lni, letket Istennek szentelni, mert megbocstott nekik, s elhvta ket szp, igaz szolglatra, keresztyni letre az emberek kztt. Kegyelembl vagyunk szentek. Megszentel Isten. Pl apostol a sok bnnel terhelt korinthusi gylekezetet gy szltja meg: Isten gylekezetnek, amely Korinthusban van, a Krisztus Jzusban megszentelteknek, elhvott szenteknek. Ez azt jelenti, hogy mi Jzus Krisztusban vagyunk megszenteltek, volt a tkletes, a szent, az igaz, de hogyha mi hisznk benne, akkor ltala bennnket is gy nz Isten, minthogyha nem vtkeztnk volna, neknk is megbocst Isten, s az szentsgt renk hullatja. Ez bennnket hlra s alzatra kell hogy indtson s arra, hogy teljes ervel igyekezznk a Krisztus szerinti letre, ktelessgnknek rezzk, hogy a tbbi tagok javra s dvssgre rmmel s kszsggel szolgljunk. Ezrt nagy tveds az, amikor a magukat megtrtnek vall emberek a tbbieket lenzik, s csak magukkal trdnek. Az igazn megtrt keresztyn ember Isten dicssgre msokat szolgl szeretetben.
Isten sok ajndkot ad neknk. Van, akinek a vigasztals ajndkt adja, van, akinek j eszet ad, s lesz belle orvos vagy gyvd vagy lelkipsztor vagy politikus, de akkor se felejtse el, hogy a tbbi tagok javra kell szolglnia. Isten arra tant bennnket, hogy egymst felemeljk, segtsk s az egsz npnket Istenhez vigyk kzelebb, mert ez is renk bzatott, s mindezt kszsggel s rmmel tegyk. Isten nem olyan keresztyn egyhztagokat akar, akik minden munktl hzzkodnak, s akik nagy nehezen segtenek embertrsaikon, hanem olyanokat, akik rlnek annak, ha jt tehetnek, ha segthetnek valakin. A szentek kzssge a lthatatlan egyhz, azoknak a kzssge, akik komolyan kvetik Jzus Krisztust, neki adtk az letket, s ez ltszik is a mindennapi forgoldsukon.
56. krds: Mit hiszel a bnknek bocsnatrl?
Felelet: Hiszem, hogy Isten Krisztus elgttelrt minden bnmrl s bns termszetemrl, mely ellen egsz letemben harcolnom kell, soha tbb meg nem emlkezik, hanem engem Krisztus igazsgval kegyelmbl megajndkoz, hogy soha tbb krhozatba ne jussak.
Vajon mirt bocst meg neknk Isten? Mert megrdemeltk? Nem. Mert olyan jk vagyunk? Nem. Mert megbntuk a bneinket? Nem. Biztos, hogy bnbnat nlkl nincs bocsnat. De a bnbnat matematikai kifejezssel lve mg csak szksges, de nem elgsges felttele a bocsnatnak. Jzus Krisztusrt bocst meg Isten, mert szenvedett a mi bneinkrt, meghalt rettnk a keresztfn. Ha megbnjuk a mi bneinket, s Jzus Krisztusrt krjk, hogy Isten bocssson meg, akkor soha tbb nem emlkezik a mi bneinkrl, mintha nem is lettek volna. Ez az rem egyik oldala. Emlkeztek a tkozl fi trtnetre, aki az apjnak minden vagyonbl a res rszt mind eltkozolta? S mikor visszatrt, az desapja nem hnyt a szemre semmit sem, csak elbe futott, tlelte, s azt mondta: Vgjtok le a hzott tulkot, s hzzatok sarut a lbra s gyrt az ujjra, mert az n fiam meghalt, s feltmadott, elveszett, s megtalltatott. Ez a szemrehnys nlkli nagy szeretet vr bennnket Istennl. De van az remnek egy msik oldala is. A Kt azt mondja, hogy minden bnmrl s bns termszetemrl, mely ellen egsz letemben harcolnom kell, soha tbb meg nem emlkezik. Vagyis egsz letemben harcolnom kell a bneim ellen. Isten ltja a szvemet, s nincs szmomra teljes bocsnat, hogyha bnbnatom csak formlis vagy kpmutats, s nem akarok harcolni a bneim ellen. Az ember egy klns helyzetben van, amirl azt mondta Luther Mrton: simul iustus et peccator, egyszerre igaz s bns. Vagyis Isten igaznak nz, Isten megbocst, elfelejti a mi bneinket, de neknk tudnunk kell, hogy bnsk vagyunk, s minden ernkkel kell harcolnunk a bneink ellen. Isten megajndkoz Krisztus igazsgval kegyelmbl, hogy ne jussak krhozatba, de elvrja tlem, hlbl mindent kvessek el azrt, hogy gy ljek, ahogyan mondja. Ha igazn a Jzus Krisztus vagyok, akkor nem csak azrt kell harcolnom a bneim ellen, mert Isten ezt elvrja tlem, hanem kell hogy fjjanak a bneim, s sajt magam bels akaratbl s fjdalmbl kell hogy megszlessen bennem a bneim ellen val kzdelem. Itt van a klnbsg a katolikus egyhz s a reformtus egyhz gyakorlata kztt. A rmai katolikus hit szerint a papnak kell meggynni a bneinket, s bocst meg az Isten nevben. Nlunk Istennek kell elmondani bneinket s Jzus Krisztusnak, s Jzus Krisztusrt Isten megbocst. Persze, ha valaki nem tud magtl megszabadulni a bneitl, s szksgt rzi annak, hogy a lelkipsztornak is elmondja, akkor el lehet mondani, s egytt lehet imdkozni, hogy a j Isten bocsssa meg azokat. Lehet a lelki vvdsokban keresni valakit, aki segt bennnket, hogy Isten kzelbe jussunk imdsgunk ltal. De mindig tudnunk kell, hogy Isten, ha szinte szvvel hozz trnk, neknk Jzus Krisztusrt bocst meg.