„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
Felelet: Hiszem elszr, hogy egyenl rk Isten az Atyval s a Fival. Msodszor, hogy nekem is adatott, engem igaz hit ltal a Krisztusnak s minden jttemnynek rszesv tesz, engem vigasztal, s mindrkk velem marad.
A Szentllek teht egyenl rk Isten az Atyval s a Fival. Errl mr beszltnk a Szenthromsggal kapcsolatosan, amikor hasonltottuk a Naphoz, a napsugrhoz s a meleghez. Amikppen a Napbl szletik a napsugr s hozza a meleget, ppen gy az Atya Istentl, az Atytl szletett az r Jzus, s ahol ott van az Atya s a Fi is, ott van a Szentllek, ppen gy, mint ahol a Nap s a napsugr van, ott van a meleg is.
A Szentllek mkdsvel tallkozunk mr az testamentumban is. Az jtestamentumban az Apostolok Cselekedetei msodik rszben olvashat a Szentllek kitltetse. Isten akkor megcselekedte azt a csodt, hogy a 16 nemzetisg, amely Jeruzslemben volt, mind az anyanyelvn hallotta Pter prdikcijt, s azon a napon megkeresztelkedett 3000 ember. Ez volt a keresztyn egyhz els nagy gylekezete. Azt is mondhatjuk, hogy a keresztyn egyhz szletsnapja volt ez. Ennek az emlkre nnepeljk pnksd nnept. A pnksd a pentha grg szbl szrmazik, magyarul tvenet jelent. Az r Jzus feltmadsa utn 40 napig jrt a fldn, tallkozott a tantvnyaival, s a mennybemenetele utn 10 nappal kldte el a Szentlelket, ahogyan azt meggrte. gy a pnksd az 50. napra esik feltmadsa utn. A Szentllek azonban nemcsak akkor tltetett ki, hanem azta is szntelenl mkdik. gy mondja a Kt: nekem is adatott, engem igaz hit ltal a Krisztusnak s minden jttemnynek rszesv tesz, engem vigasztal, s mindrkk velem marad.
Honnan ltjuk ezt? Gondoljtok el, hogy vasrnaponknt az egsz vilgon milyen sokan indulnak el a templomokba. Nem ktelez templomba menni, semmi anyagi haszna nincs abbl senkinek, ha templomba megy, az emberek mgis elindulnak. Valami bels er indtja ket. A Szentllek munkja ez, ami gondoskodott arrl, hogy 2000 v alatt a keresztyn egyhz megmaradjon. Mennyi emberi szervezds, llamalakulat volt azta, s mindegyik minden vltozata elmlt, vllalatok tnkrementek, de az egyhz mindig megmaradt, mert Isten Szentlelke indtja a hvket. Maga a hit is a Szentllek ajndka.
Hogyan mkdik a Szentllek? Ez az Isten titka. Ltjtok, sajt magunkat sem ismerjk, azt sem tudjuk, honnan jn a gondolatunk. A Szentllek segt bennnket, hogy j gondolatokra jussunk, s esznkbe juttatja mindazt, amit az r Jzus tantott neknk (Jn 14,16). Egy emberi llek is alakthatja a msik ember lett. Ha valaki zlltt letet lt, de lesz egy kedves, szeret szv, gyes felesge, aki szpen tud vele beszlni, leszoktathatja ezt az embert a zlltt letrl, s az megvltozhat. Bartok is hatnak egymsra, megvltoztathatjk egymst, egyes politikai sznokok is hathatnak az emberekre, tmegeket mozgathatnak. Ha emberi llek hat az emberi llekre, mennyire inkbb tud hatni a Szentllek, Isten lelke. Az r Jzus azt mondta, csak krni kell, s akkor megkapjuk. Azrt sokat kell imdkoznunk, hogy Isten kldje neknk is Szentlelkt, erstse a mi hitnket, s Krisztusnak s minden jttemnynek tegyen rszesv. Hogyan trtnik ez? gy, hogy hitre vezet. Ha elfogadjuk az r Jzus rettnk val ldozatt, akarjuk kvetni az tantst, akarunk vele egytt szeretetben lni. segt, mert ez mind a mi lelkillapotunktl fgg, s a lelkillapotunkat a Szentllek tudja befolysolni, st meg is tudja vltoztatni. Amikor Biblit olvasunk, templomba megynk, imdkoznunk kell, s krnnk kell Istent, hogy kldje Szentlelkt, segtsen, hogy a prdikcit, az igjt igazn megrthessk, s adjon neknk ert, vigasztalst, btorsgot. rva Bethlen Katnak kilencves kisfia, amikor haldoklott, azt mondta a szleinek. „Ne szomorkodjatok miattam, desanym asszonyom, mert n az r Jzushoz megyek.” s a zsoltrt gy idzte: „Istenben bzom, nem flek, ember mit rthat nekem.” S azt mondta, ott biztosan jobb dolga lesz, mint itt a fldn, s vigasztalta hallos gya mellett lv szleit. Honnan volt ennek a kilencves gyermeknek ennyi ereje? Onnan, hogy sokat olvasta a Biblit, sokat hallott Jzusrl, s a Szentllek hitet s ert adott neki, s gy szembe tudott nzni a halllal is. Sok mindennel kell szembenznnk ebben az letben. Sokszor lesz a lelketekben bizonytalansg, s nem tudjtok, hogy mit csinljatok. Gondoljatok akkor arra, hogy lehet krni Istentl Szentlelknek az erejt, bels tmutatst, vigasztalst, s Isten meghallgatja az imdsgunkat, s Szentlelkvel megsegt.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre