„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
51. krds: Mit hasznl neknk Krisztusnak, a mi Fejnknek ez a dicssge?
Felelet: Elszr azt, hogy Szentlelke ltal mibelnk, az tagjaiba mennyei ajndkot raszt. Msodszor, hogy minket az hatalmval minden ellensg ellen vdelmez s megtart.
Mr sz volt arrl, hogy Jzus Szentlelkt kldi al neknk, s ilyenformn mennyei ajndkokkal lt el bennnket. Most msodszor mondja a Kt, hogy minket az hatalmval minden ellensg ellen vdelmez s megtart. Amikor az egyetemes anyaszentegyhzrl lesz sz, ott is fogunk arrl beszlni, mit is jelent Krisztus vdelme s megtartsa. Most csak azt gondoljuk el, hogy amita megvan a keresztyn anyaszentegyhz, hny hatalom volt ezen a vilgon. Egyik jtt, a msik ment, megbukott, megvltozott, de a keresztyn egyhz megmaradt. Trtnelmi tapasztalat az, hogy mennyei erk tartjk meg az egyhzat s mindazokat, akik abban vannak.
52. krds: Mifle vigasztalsod van abban, hogy Krisztus visszajn tlni eleveneket s holtakat?
Felelet: Az, hogy minden hborsgomban s ldztetsemben flemelt fvel vrom t az gbl tl brmul, aki elbb rettem Isten tlszke el llott s rlam minden krhoztatst elvett, hogy mind a maga ellensgeit, mind az enymet rk krhozatra veti; engem pedig minden vlasztottaival egytt a mennyei rmbe s dicssgbe nmaghoz talvisz.
A Krisztus visszajvetelvel sok szekta foglalkozik, klnskppen a jehovistk, azok, akik megjvendlik klnbz dtumokra, hogy mikor fog visszajnni a fldre Jzus. De ms szektk is foglalkoznak ezzel. Vajon ki tudjuk-e szmtani, vagy nem tudjuk kiszmtani, tudhatja-e ember vagy nem, hogy mikor jn vissza Jzus Krisztus? Jl jegyezztek meg az r Jzus szavt, mert illetkes arra, hogy megmondja, visszajn-e, s mikor jn vissza. Mt evangliuma 24,36. versben gy szl: „Arrl a naprl s rrl pedig senki sem tud, az g angyalai sem, hanem csak az n Atym egyedl.” Hogyha senki nem tud rla, mg az angyalok sem, akkor nem tudhatjk a jehovistk, sem ms szektsok, egy ember sem a fldn, hogy mikor kvetkezik be ez az id. Az emberek szmra vratlan lesz a visszajvetel, mert a 37–39.42. versben ezt olvassuk: „Amikppen pedig a No napjaiban vala, akkppen lesz az ember Finak eljvetele is. Mert amikppen az znvz eltt val napokban esznek s isznak vala, hzasodnak s frjhez mennek vala, mind ama napig, amelyen No a brkba mne, s nem vesznek vala szre semmit, mgnem eljve az znvz, s mindnyjukat elragad, akkppen lesz az ember Finak eljvetele is.” „Vigyzzatok azrt, legyetek kszen ti is, mert nem tudjtok, mely rban j el az embernek Fia.” Ezek az igk mind arra valk, hogy felksztsenek bennnket a szntelen vrakozsra s vigyzsra.
Termszetesen az r visszajvetelnek vannak jelei is. Sok ilyen jel van, ami mind azt jelenti, hogy kzeledik ez az id, de nem szabad hinnnk azoknak, akik tvtra akarnak vezetni bennnket, mert gy szl Jzus: „Meglsstok, hogy valaki el ne hitessen titeket, mert sokan jnek majd az n nevemben, akik ezt mondjk: n vagyok a Krisztus; s sokakat elhitetnek” (Mt 24,4–5). Nem szabad teht mindenfle hresztelsnek hinnnk, mert az visszajvetele vilgosan lthat lesz (26–27): „Azrt ha azt mondjk majd nktek: m a pusztban van: ne menjetek ki. m a bels szobkban: ne higgytek. Mert amikppen a villmls napkeletrl tmad, s elltszik egsz napnyugtig, gy lesz az ember Finak eljvetele is.” Ezt az eljvetelt klnbz jelek elzik meg. De ezek csak jelzik azt, hogy kzeledik, de nem mondjk meg pontosan, hogy mikor. Egy ilyen jel az, hogy jnnek a hamis prftk, s azt mondjk, hogy k a Krisztus, vagy hogy mr visszajtt a Krisztus. Ezen jelek kz tartozik a jehovistk tantsa is, akik azt mondjk, hogy Jzus Krisztus visszajtt az els vilghbor eltt, csak nem ltjk, nem ltja mindenki, csak k tudjk. Ilyen jel az, hogy hallanunk kell hborkrl, hbork hreirl, nemzet tmad nemzet ellen, orszg orszg ellen, lesznek hsgek, dghallok, fldindulsok, keresztynldzsek, sokan megbotrnkoznak, s elruljk egymst, gyllik egymst, hamis prftk tmadnak, s sokakat elhitetnek, a gonoszsg megsokasodik, a szeretet sokakban meghidegl. Ezek ltalnos jelek. A vilgban ezeltt is lehetett ezeket ltni, csak most tbbet ltunk s tbbet hallunk bellk, mert vannak hrkzl eszkzk, de a prfciba ez is beletartozik. Az egyik fontos jel az, hogy Isten orszgnak evangliuma hirdettetik majd az egsz vilgon, bizonysgul minden npnek, s majd akkor jn a vg. Tudjuk, hogy tbb mint 2000 nyelvre le van mr fordtva a Szentrs. Egy jel az is, hogy utols idben Izrael npe megtr Jzushoz. Izraelben mr vannak gynevezett Messisi Gylekezetek, amelyek Jzus Krisztusban hisznek. Mindezeken fell azonban a napot s az rt senki nem tudja, mg az angyalok sem az gben, egyedl csak az Atya.
Jzus Krisztus visszajvetelt teht vrnunk kell. Mindig kszen kell lennnk re. Lehet, hogy visszajn mr a mi letnkben, s ha nem jn, akkor mi megynk hozz. s lehet, hogy a hozz val menetelnk, a hallunk egszen vratlan lesz. gy a vele val tallkozst elkerlni semmikppen nem tudjuk. Ezrt fel kell ksztennk a lelknket, el kell hagynunk a bneinket, kell keresnnk a hozz vezet utat. Szmunkra vigasztals az, hogy Jzus Krisztus jn tlni eleveneket s holtakat, hiszen gy szeret, hogy elbb rettem Isten tlszke el llott. Ezrt minden hborsgomban s ldztetsemben flemelt fvel vrom t az gbl tl brmul. Ezen a fldn sok hamis tlet, hamis rgalom van, hamis vdakkal zrnak brtnbe embereket, de vgl lesz az, aki mindent megtl, s mind a maga ellensgeit, mind az enymet rk krhozatra veti; engem pedig minden vlasztottaival egytt a mennyei rmbe s dicssgbe nmaghoz talvisz. Ne gondoljuk, hogy azrt visz tal nmaghoz, mert azt megrdemeljk, hanem azrt, mert rettem Isten tlszke el llott. Amikor pedig az ellensgekrl beszl a Kt, akkor ne a szomszdra gondoljunk, akivel haragban vagyunk, vagy valamilyen ms nemzetbelire, vagy brmely ms emberre, hanem a legfbb ellensgre: a bnre s Stnra.
Kell-e flnnk, rettegnnk a Krisztus visszajveteltl? Kpzeljk el, hogy egy desapa elmegy dolgozni klfldre, Franciaorszgba vagy Amerikba, s egyszer csak hre jn, hogy hamarosan megrkezik. Vajon a gyermeknek rettegnie kell ettl a megrkezstl otthon, vagy rmmel kell vrnia az desapjt? Nyilvn rmmel. gy vagyunk ppen mi is az r Jzus visszajvetelvel, ezrt mondjuk el mindig az ri imdsgban: Jjjn el a te orszgod. Egy gyermeknek csak akkor kell flnie az apja vratlan hazarkezstl, hogyha felgyjtotta otthon a hzat, vagy valami ms rosszat tett, vagy hogyha az apja egy zsarnok vagy dikttor. Mi azonban tudjuk, hogy Jzus Krisztus szeret bennnket. s br bnsek vagyunk, s sok rosszat tettnk, de ha ezt megbntuk, tudjuk, hogy megbocst, s mint egy j desapa a hazarkezsekor ajndkokat hoz a gyermeknek, tudjuk, hogy az r Jzus Krisztus el fogja hozni neknk a legnagyobb ajndkot, az rkletet.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre