XVI. RNAPJA
40. krds: Mirt kellett Krisztusnak a hallt elszenvednie?
Felelet: Azrt, mert Isten Igazsgnak semmi ms mdon a mi bneinkrt megfizetni nem lehetett volna, csakis Isten Finak halla ltal.
A 12–18-ig terjed krdseket, feleleteket s azoknak a magyarzatt kell ismt elolvasni.
41. krds: Mirt hogy el is temettetett?
Felelet: Azrt, hogy megbizonytsa, hogy valsggal meghalt.
Jnos evangliuma vgn azt olvassuk, hogy amikor a megfesztett kt gonosztevnek megtrtk a lbszrcsontjait, az r Jzussal nem ezt tettk, hanem lndzst szrtak az oldalba, onnan vz s vr jtt ki, halott volt, mert a teste mr bomlani kezdett. A hitetlenek kzl prbljk gy magyarzni, hogy tetszhalott volt, vagy hogy valami klnleges jga-tudomnnyal elaltatta magt. Az azonban, hogy bedftk a drdt az oldalba, s abbl vz s vr jtt ki, bizonytja, hogy valsggal meghalt.
42. krds: Ha Krisztus meghalt rettnk, mirt kell neknk is meghalnunk?
Felelet: Mert a mi hallunk nem bneinkrt val megfizets, hanem csak meghals a bnre nzve s talmenetel az rkletre.
A hall a bn kvetkezmnye. Ezrt sokan azt mondhatjk, hogy ha Krisztus meghalt a mi bnnkrt, akkor mr neknk nem kell meghalnunk. Valjban ez gy is van, mert a mi hallunk talmenetel az rkletre. Az r Jzus azt mondta Jnos evangliuma 11,25. versben: „n vagyok a feltmads s az let, aki hisz n bennem, ha meghal is l. s aki csak l s hisz n bennem soha meg nem hal.” Ha Jzus Krisztus vagyunk, akkor teht a mi hallunk csak talmenetel az rkletre. A testnk itt marad, a lelknk Istenhez megy. Olyanforma ez, mint amikor tltznk, levetnk egy ruht, ami itt marad a szekrnyben, s felvesznk egy msikat. Az rkletben felvesszk a msik testet. Errl majd ksbb fogunk tanulni.
A halltl flnk, mert szmunkra ismeretlen dolog. rezzk, hogy tletre kell mennnk Isten el. Azonban ha mr engedtk magunkat e fldn megtltetni, bneinket megvallottuk, bocsnatot krtnk rtk, a Jzus Krisztusi vagyunk, benne hisznk, s szeretjk t, akkor a halltl nem kell flni. A fldi let az rklet elszobja. A hall talmenetel egy ajtn az elszobbl az igazi otthonba. Az els keresztynek azrt tudtak Jzus Krisztusrt minden ldzst elszenvedni, amikor lve meggyjtottk vagy amikor az oroszlnok el vetettk ket, mert tudtk, hogy a halllal nem fejezdik be minden, hanem akkor kezddik igazn az igazi let.
43. krds: Mi tovbbi hasznot vesznk Krisztus kereszten val ldozatbl s hallbl?
Felelet: Azt, hogy az hallnak erejvel a mi embernk vele egytt megfeszttetik, megletik s eltemettetik, hogy a test gonosz indulatai ne uralkodjanak tbb bennnk, hanem mi magunkat hlaldozatul neki szenteljk.
A Kt teht azt mondja, hogy az hallnak erejvel a mi embernk vele egytt megfeszttetik, megletik s eltemettetik. Hogy kell ezt rteni? Emlkeztek, amikor Gandhirl beszltnk, vagy amikor azokrl az apckrl beszltnk, akik ostoroztk magukat? Amikor Jzus Krisztus rtnk val szenvedsre gondolunk, akkor feltmad bennnk a lelkiismeret. Tudjuk, a bnnk fjdalmat okoz Jzusnak, s akkor fj neknk, hogy mi is fjdalmat okozunk. trezzk igazn, hogy Jzus Krisztus mit tett rtnk, s jobbak akarunk lenni, msok akarunk lenni, s a bennnk lv embert, az Isten nlkli letet igyeksznk meglni, eltntetni, elkerlni, s igyeksznk igazn Jzus Krisztust szeretni s kvetni. Ha tgondoljuk, hogy mit tett rtnk Jzus, akkor belevltozik a lelknk. A konfirmci ideje alatt is, amg az r Jzussal foglalkozunk s rla tanulunk, erre kell trekednnk, akkor lesz igazi a konfirmcink, ha megvltozik a lelknk, hogyha kzelebb kerlnk hozz, ha megltjuk, hogy mit tett rtnk, s feltmad a lelkiismeretnk, s mi is jt akarunk tenni, s bnjuk a bneinket.
44. krds: Mirt teszed hozz: szlla al poklokra?
Felelet: Hogy az n legnagyobb ksrtseimben biztostva legyek afell, hogy az n Uram, a Krisztus, az kimondhatatlan gytrelmvel, fjdalmaival s rettegseivel, melyeket lelkben, a keresztfn s azeltt is elszenvedett, engem a pokol rettegstl s gytrelmeitl megszabadtott.
Mi is tulajdonkppen a pokol? A kzpkorban lefestettk az rdgket szarvval s lpatval, s ezzel a mesk birodalmba utaltk ket. Lefestettk a poklot is gy, hogy ott stkben szurokban fzik az embereket. Ezzel szintn a mesk birodalmba utaltk, ahol a vasvills rdgk rakjk a tzet az emberek al. Igaz, Jzus Krisztus is beszl tzrl. Azt mondja a Mrk rsa szerint val szent evanglium 9,43. s kvetkez verseiben: „s ha megbotrnkoztat tged a te kezed, vgd le azt: jobb nked csonkn bemenned az letre, mint kt kzzel menned a gyehennra, a megolthatatlan tzre, ahol az frgk meg nem hal, s tzk el nem aluszik. s ha a te lbad botrnkoztat meg tged, vgd le azt: jobb neked sntn bemenned az letre, mint kt lbbal vettetned a gyehennra, a megolthatatlan tzre, ahol az frgk meg nem hal, s tzk el nem aluszik. s ha a te szemed botrnkoztat meg tged, vjd ki azt. Jobb nked fl szemmel bemenned az Isten orszgba, mint kt szemmel vettetned a tzes gyehennra, ahol az frgk meg nem hal, s tzk el nem aluszik.” Mi volt az az g gyehenna? Jeruzslem mellett volt egy szemttelep, ezt hvtk gyehennnak, amit meggyjtottak, s mindig gett. Jzus Krisztus ezt pldakppen hasznlja a krhozatra, a hall utni let elvetettsgre, amikor azok, akik itt a fldn Isten nlkl ltek, Isten akarata ellenre ltek, rosszat tettek az embereknek, vtkeztek Isten trvnyei ellen, s nem bntk meg, azok a gyehennra kerlnek. Teht lehetne mondani gy, hogy a lelki szemttelepre, az rklet szemttelepre. Itt a fldn egytt lnek az Istent kvet s Istent gyalz emberek. A j- s rosszakarat emberek. Isten lehetsget ad mindenkinek az letre. St sokszor azt ltjuk, hogy az istentelen emberek mg nagyobb elnykhz jutnak, mint az Istent hv emberek. Ezt nem rtettk meg a tantvnyok sem. Az r Jzus akkor mondta el nekik a konkoly pldzatt a Mt rsa szerint val evanglium 13,24–30. verseiben: „Hasonlatos a mennyek orszga az emberhez, aki az fldbe j magot vetett. De mikor az emberek alusznak vala, eljve az ellensge, s konkolyt vete a bza kz, s elmne. Mikor pedig felnevekedk a vets, s gymlcst terme, akkor megltszk a konkoly is. A gazda szolgi pedig elllvn, mondnak nki: Uram, avagy nem tiszta magot vetettl-e a te fldedbe? Honnan van azrt benne a konkoly? pedig monda nkik: Valamely ellensg cselekedte azt. A szolgk pedig mondnak nki: Akarod- teht, hogy elmenvn, sszeszedjk azokat? pedig monda: Nem. Mert amikor sszeszeditek a konkolyt, azzal egytt netaln a bzt is kiszaggatjtok. Hagyjtok, hogy egytt njn mind a kett az aratsig, s az arats idejn azt mondom majd az aratknak: Szedjtek ssze elszr a konkolyt, s ksstek kvkbe, hogy meggesstek; a bzt pedig takartstok az n csrmbe.” Ezt a pldzatot meg is magyarzta Jzus nekik, mert krtk a tantvnyok. A 37. s kvetkez versekben olvassuk: „ pedig felelvn monda nkik: Aki a j magot veti, az az embernek Fia. A szntfld pedig a vilg, a j mag az Isten orszgnak fiai, a konkoly pedig a gonosznak fiai. Az ellensg, aki a konkolyt vetette, az rdg; az arats pedig a vilg vge; az aratk pedig az angyalok. Amikppen azrt sszegyjtik a konkolyt s meggetik: akkppen lesz a vilgnak vgn. Az embernek Fia elkldi az angyalait, s az orszgbl sszegyjtik a botrnkozsokat mind, s azokat is, akik gonoszsgot cselekesznek. s bevetik ket a tzes kemencbe: ott lszen srs s fogcsikorgats.”
Mi teht az a tz, amirl itt Jzus beszl? Vajon csakugyan olyan stben forralt szurok, mint ahogyan a kzpkorban lefestettk?
A mennyorszgnak s a pokolnak, a tlvilgnak a dolgait csak hasonlatokban tudjuk megrteni. Ez a tz minden bizonnyal msfajta tz lesz, mint a fldi. Lelki rtelemben vett tz. Jean-Paul Sartre egzisztencialista filozfus egyik szndarabjban foglalkozott a pokol krdsvel. A darab cme: Zrt ajtk mgtt. Amikor felmegy a fggny, akkor egy szllodai szobt ltunk, amelyben egy villanykrte csng a plafonrl. A szobban van egy asztal s hrom szk. Elszr nincs bent senki sem, aztn nylik az ajt, s a ports beksr egy fiatal lenyt. A lny csodlkozva krdezi: Ez a hely, ahova engem kldtek? Igen, mondja a ports. Biztosan ide kldtek? Biztosan. De hol vannak az stk, hol van a szurok? Ne trdjn azzal. Foglaljon helyet. A lny lel, a ports kimegy. Kis id mlva beksr egy frfit. A frfit bemutatja a lnynak, s a frfit is lelteti. A frfi azt krdezi: Biztosan ez a hely, ahova engem kldtek? Hol van a tz, s hol vannak a villk? A ports felel: Csak nyugodtan, sajt magtl is fog menni a dolog. Becsukdik az ajt, egy kicsit csendben vannak, aztn egy 40–45 v krli nt ksrnek be. A n is krlnz s is krdezi: Biztos, hogy engem ide kldtek? Ht hol vannak az stk, hol vannak az rdgk? Legyen nyugodt, anlkl is minden fog menni, mondja a ports. Az ajt becsukdik, egy darabig csendben vannak, aztn elkezdenek egymsnak vicceket meslni, s nagyokat nevetnek. Vgl azt mondjk: Ne unjuk magunkat, mindenki mondja el az lete trtnett. Akkor elkezdi a hsz v krli lny mondani: n beleszerettem egy fiatalemberbe, teherbe estem tle, s nem mertem a szleimnek megmondani, beugrottam a folyba, ngyilkos lettem, s ezrt kerltem a pokolba, mert nem szabad ngyilkosnak lenni. De n gy ltom, itt egszen ms a helyzet. gy gondoltam, hogy itt stkben fzik az embert, tzet tesznek alja. De ltom, ez nem igaz. Milyen j nyugodtan el tudunk beszlgetni itt. A frfi azt mondja: n egy dl-amerikai titkos szervezetben voltam benne. A szervezetet elkezdtk nyomozni, s felgngyltettk, engem is elfogtak, hallra tltek s kivgeztek, s nyilvn azrt kerltem ide a pokolba, mert a szervezet nem felelt meg az Isten cljainak. n is azt gondoltam: milyen rossz itt, de most ltom, hogy milyen j. A 40–45 ves n is elmesli az lett, hogy postafnk volt egy postahivatalban, csnya pletykkat indtottak el rla, s egyszer annyira felmrgeldtt, hogy aki t igazsgtalanul vdolta, megttte, az meghalt, s azrt kerlt a pokolba, de ht gy ltja, itt egszen ms, mint a fldn magyarztk, itt nincsenek rdgk, nem szurkljk ket villkkal, nem fzik szurokban, hanem itt minden j. Ekkor hirtelen kinylik az ajt, megjelenik a ports, s azt mondja: Mirt hazudnak? A fldn lehetett hazudni, de itt nem lehet hazudni tbbet. Lssa meg mindenki a msiknak az lett gy, ahogy az valban volt. A villany lealszik, a fny rvettdik az ablakra, s ltszik az lete a fiatal lnynak, aki nagyon zlltt letet lt, valban teherbe esett egy frfitl, a gyermeket megszlte, de mivel tjban volt feslett letben, megfojtotta, s beledobta a Szajnba, s azrt kerlt a pokolba, mert meglte a sajt gyermekt.
A frfinak is lejtszdik az lete. Valban egy dl-amerikai titkos szervezetben volt benne, s amikor a szervezetet elkezdtk nyomozni, felgngylteni, akkor jelentkezett besgnak, s nagy pnzt kapott, amirt elrulta a tbbieket, akiket kivgeztek, s ezrt kerlt a pokolba, mert msok vre rn gazdagodott meg.
A negyven v krli n lete is ltszik. Valban postafnkn volt, de leszbikus, vagyis homoszexulis volt. A hozz beosztott fiatal lnyokat knyszergette, hogy vele folytassk ezt a dolgot, s aki ellenllt, azt elbocstotta. A fiatal lnyok szegnyek voltak, s ezrt sokszor a sajt becsletk ellen kellett vtkeznik, hogy vele gy egytt ljenek. Egy ilyen alkalommal benyitott vletlenl az egyik lnynak a vlegnye, s hogy a dolog ne derljn ki, azrt ttte agyon a fiatalembert. Azrt kerlt teht a pokolba, mert gy vgzett egy emberrel.
A villany ismt felgyl, benyit a ports, s azt mondja: Most mr ismerik egymst, j szrakozst kvnok.
Egy darabig csend van. Akkor odahzdik a fiatal lny az idsebb nhz s azt mondja: Mi ketten tartsunk ssze, taln csak nem fogunk egy kvet fjni egy rulval, aki a msok lete rn gazdagodott meg? De a frfi is szreveszi rgtn, hogy ellene beszlnek, s odafordul is az idsebb nhz, s azt mondja: Mi ketten tartsunk ssze, taln egy gyermekgyilkossal nem fogunk egy kvet fjni, bartsgot ktni? s elkezdi mindig kett vdolni a harmadikat, mert egyik sem akar a sajt vtkrl beszlni. Elszr csak suttognak, azutn mr kiablnak egymsra: Te gazember, te rul, te gyilkos, te gyermekgyilkos! A nk egymsnak tmadnak s tpik egyms hajt, a frfi pedig tlegeli ket. Odarohannak a csenghz, rzzk, s bejn a ports. Azt mondjk neki: Uram, egyet kzlnk vegyen ki, mindegy, hogy kit, de egyet vegyen ki. A ports azt mondja: Maguknak nincs semmi ms bntetsk, csak hogy egytt legyenek, az rkkvalsgig egytt legyenek. rtsk meg, szeressk egymst, bkessgben ljenek! s becsukja az ajtt. De k nem tudnak bkessgben lni, mindig szvetkezik kett a harmadik ellen, mert a fldn is megszoktk a szvetkezst, a msik eltiprst, megsemmistst, s ezzel egytt nmagukat is menteni akarjk. s tovbb folytatdik a veszekeds, az tkozds, a verekeds. Ismt odamennek a csenghz s rzzk. Bejn a ports, s ismt mondjk neki: Uram, egyet vegyen ki kzlnk, mindegy, hogy kit, csak egyet, mert gy nem tudunk lni. A ports pedig ismt mondja: Itt nem lehet ignyekkel elllni. Ha valahol a fldn lennnek, a brtnben tarthatnnak hsgsztrjkot, de ez itt nem megy, itt a legfelsbb r az Isten, gy rendelkezett, maguknak itt van a helye. Nincs semmi ms bntetsk, csak az, hogy egytt legyenek az rkkvalsgig; rtsk meg. Kimegy. k azonban ezt nem tudjk megrteni, egymst szidjk tovbbra is, rzzk a csengt, vgl a cseng leszakad, nem cseng tbb, nem tudnak jelt adni magukrl, s ott maradnak egytt ebben az llapotban az rkkvalsgig. Ez a pokol. Ez az a tz, ami a lelkekben g, s nem a testekben. Mert a fldn lehetett gonosznak lenni a jk krra, lehetett kihasznlni msokat, a pokolban azonban mind azok lesznek egytt, akik le akarjk tiporni a msikat, s ezrt egymst akarjk majd ott letiporni, s azt a tzet, ami ott gni fog, sajt maguk fogjk tpllni egyms ellen. Mi a pokol igazi bntetse? Kik lesznek a pokolban? Akiknek itt a fldn nem kellett a szeretet, a bocsnat, a jsg, nem kellett Isten. Azok lesznek ott egytt. Semmi ms nagyobb bntetsk nem lesz, mint amit akartak, hogy ott legyenek egytt, ahol nincsen szeretet, nincsen bocsnat, nincsen jsg, nincsen Isten kzelsge. Ez lesz az a tz, az a freg, ami soha el nem alszik.
s mi a mennyorszg? A mennyorszg az, ahol azok lesznek egytt, akiknek kellett a szeretet, a jsg s Isten kzelsge. Ott lesznek, ahol van szeretet, van bocsnat, van jsg, ahol ott van Isten kzelsge. Mert ha Isten egyszer mennyorszgot akar teremteni s boldog letet tl a hallon, akkor szksges, hogy elklntse ktfel az embereket. Mert ha oda is bemenne mindenki vlogats nlkl, akinek nem kell a szeretet, nem kell a jsg, nem kell a bocsnat, nem kell az Isten, akkor ott is megrontank a tbbiek lett, s ott sem lenne mennyorszg.
Ezrt a hall utn az tletben nagy rostls kvetkezik. A pokolhoz s a mennyorszghoz vezet ton ktfel vlnak az emberek. Mint a bza s konkoly pldzatban. Ezrt mondja az r Jzus a Mt evangliuma 13,47–50. verseiben: „Szintn hasonlatos a mennyeknek orszga a tengerbe vetett gyalomhoz [kerthl], amely mindenfle fajtt sszefogott. Melyet, minekutna megtelt, a partra vontak a halszok, s lelvn, a jkat ednyekbe gyjtttk, a hitvnyakat pedig kihnytk. gy lesz a vilg vgn is: eljnnek majd az angyalok, s kivlasztjk a gonoszokat az igazak kzl. s a tzes kemencbe vetik ket, ott lszen srs s fogcsikorgats.” Itt most a hlban: az anyaszentegyhzban mind egytt vagyunk. A vilgban is mind egytt lnek az emberek. A nagy vlogats azutn kezddik el, miutn tletre llunk Isten el. Nem tudjuk pontosan, milyen lesz a mennyorszg, s milyen lesz a pokol. De hasonlatkppen a fentiekbl megrthetjk. s mind a kett mr itt a fldn kezddik el. Ez a fldi let vagy a mennyorszg, vagy a pokol elszobja. Kpzeljetek el kt csaldot ugyanolyan fizetssel, ugyanolyan lakssal, ugyanannyi gyermekkel, ugyanolyan egszsgi llapottal, csak ppen az egyik csaldban istentelenl lnek, rszegeskednek, verik egymst, kromoljk Istent, s verik a gyermekeket. Ott az let egy kicsit pokol, ott mr kezddik a pokol. A msik csaldban pedig, ugyanolyan krlmnyek kztt, szeretik egymst, Biblit is olvasnak egytt, nekelnek s imdkoznak, templomba jrnak, szp kirndulsokra mennek egytt, s egytt rlnek az letnek. Itt mr megkezddtt egy kicsit a mennyorszg. Jl nzznk krl az letnkben, vajon mi minek az elszobjban vagyunk, s a csaldunk vajon minek az elszobjban van. Ha majd ti is csaldot alapttok, jl gondoljtok meg, hogy kit vesztek el felesgl, vagy kihez mentek frjhez, hogy az otthonotok ne a pokol elszobja, hanem a mennyorszg elszobja legyen.
Azt mondtuk, hogy a Kt a hv ember hitvallsa. Ha az r Jzus szeretetben s rtnk val megvlt hallban hisznk, s t kvetjk, akkor tudjuk, hogy bennnket a pokol szenvedstl megvltott.