„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
Felelet: Azt, hogy fldi letnek egsz idejben, klnsen pedig a hallban, Istennek az egsz emberi nemzet bnei ellen val haragjt testben-lelkben elhordozta, hogy szenvedsvel mint egyetlenegy engesztel ldozattal a mi testnket-lelknket az rk krhozattl megszabadtsa s szmunkra Istennek kegyelmt, az igazsgot s rkletet megszerezze.
Krisztus szenvedse nem csak egy ember szenvedse volt. Isten fia volt, ltta az egsz emberi trtnelmet, ltta, hogy az emberek mennyit bntottk, gyilkoltk egymst, s mennyit fognak mg gyllkdni s gyilkolni ezen a fldn. nem csak testben, hanem lelkben is szenvedett. Milyenek voltak ezek a lelki szenvedsek? Kpzeljtek el, hogy egy desanynak van kt fia. A kt gyermek gylli egymst, s az egyik megli a msikat. Mit szenvedhet az desanya, ltva ezt! Hiszen mind a kt gyermeket szereti s mind a kt gyermek az v. Kpzeljtek el, mit szenvedhetett az r Jzus, amikor lelkben ltta az egsz emberisg bnt. Tudta, hogy az emberek, akiket szeret, egyms ellen fordulnak, meglik s knozzk egymst. Mennyit kellett szenvednie a lelkben, hogy a Gecsemn-kertben Nagycstrtkn vrt vertkezzen. Egy nagy lelki szenvedsben knnyen megizzadunk, vertkeznk, de kpzeljtek el, milyen nagy lelki szenveds kell hogy legyen az, amelyben valaki vrt vertkezik. Jzussal ez trtnt, erre a szenvedsre sznta oda magt, hogy egyetlenegy engesztel ldozat legyen a mi bneinkrt, s testnket-lelknket az rk krhozattl megszabadtsa.
Amikor Izraelben jrtam, akkor dbbentem r annak a Kt-krdsnek a teljes igazsgra, hogy Jzus Krisztus egyetlenegy ldozatval eleget tett a mi bneinkrt. A zsid fpapok minden vben megldoztk a templomban az ldozati brnyt, Jzus Krisztus azonban meghalt a mi bneink miatt, s ezrt felesleges ezt az ldozatot tovbb folytatni, mert nem egy llat felldozsa vlt meg, hanem Jzus Krisztus. Ez meg van rva a Szentrsban, s beteljesedett a trtnelemben is. Krisztus Urunk szletse utn 71-ben Titus rmai csszr porig rombolta Jeruzslemet, s lerombolta a templomot is, ahol a bnrt val ldozatok folytak. A zsid hit szerint csak a templomban szabad bemutatni a bnrt val ldozatot, s csak a jeruzslemi templom volt az igazi templom, a tbbi csak zsinagga: tantsi hely. A templomot ksbb, a II. szzadban megprbltk felpteni, azonban nem sikerlt. A fldbl lngok trtek el, ki tudja, milyen geolgiai problma kvetkeztben, de Isten akaratbl. Az ptk megijedtek, s a templomptst nem folytattk tovbb. Ksbb pedig a trtnelem gy alakult, hogy nem tudtk a templomot felpteni, s most sem tudjk, hiszen most mr ott van az arab vilg kzpontja. gy Isten a trtnelemben is gondoskodott arrl, hogy megsznjn a bnrt val ldozat, hogy egyedl csak a Jzus Krisztus egyetlenegy bnrt val ldozata maradjon. A Kt azt mondja, ezzel megszabadtotta testnket-lelknket az rk krhozattl. Mit is jelent az, hogy krhozat? A poklot jelenti. Ksbb errl mg fogunk beszlni. A krhozat kifejezs azonban nagyon gazdag. Aki odajut, annak kr volt lni a fldn, annak minden igyekezete krba veszett, s ott csak a kr fog uralkodni. Szmunkra azonban Jzus Krisztus megszerezte Istennek kegyelmt, az igazsgot s az rkletet. A Jnos evangliumban rva van, ezt mondja Jzus: „s n rkletet adok nkik, s soha rkk el nem vesznek, s senki ki nem ragadja ket az n kezembl” (Jn 10,28).
38. krds: Mirt szenvedett Jzus Poncius Piltus brsga alatt?
Felelet: Azrt, hogy rtatlan ltre vilgi br ltal tltessk el, s hogy ezltal minket Isten kemny tletbl, amely renk vrt volna, megmentsen.
Poncius Piltus tlete rgzti Jzus Krisztus gyt a trtnelemben is. Hiszen Poncius Piltus trtnelmi szemly volt. A zsid np rosszakarata s Poncius Piltus is benne volt az Isten terveiben, mert benne volt Jzus Krisztus eltltetse, halla s azutn feltmadsa is. Ezrt olvassuk az Apostolok Cselekedeteirl szl knyv 4,27–28. versben: „Mert bizony egybegyltek a te szent Fiad, a Jzus ellen, akit felkentl, Herdes s Poncius Piltus a pognyokkal s Izrael npvel, hogy vghezvigyk, amirl a te kezed s a te tancsod eleve elvgezte volt, hogy megtrtnjk.”
39. krds: Nagyobb dolog-e az, hogy megfeszttetett, mint ha msnem halllal halt volna meg?
Felelet: Bizonyra nagyobb: mert ebbl vagyok bizonyos, hogy azt az tkot, melynek terhe rajtam volt, magra vette: mert Isten a kereszthallt megtkozta.
Jzus Krisztusnak a legrettenetesebb halllal kellett meghalnia rettnk. Ezrt van rva gy a Gal 3,13. versben: „Krisztus vltott meg minket a trvny tktl, tokk levn rettnk: mert meg van rva: tkozott minden, aki fn fgg.” Hogy a legnagyobb elvetettsg mlysgeibe is utnunk tudjon jnni, ezrt vlasztotta Krisztus az tkozott hallt, a kereszthallt. Azrt, ha akrmilyen szenvedsben lennl, gondolj arra, hogy Jzus mg mlyebb szenvedsben volt, s meg tud rteni tged.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre