„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
35. krds: Mit jelent az, hogy „fogantatk Szentllektl, szletk Szz Mritl”?
Felelet: Azt, hogy Isten rkkval Fia, aki valsgos s rk Isten s az is marad, Szz Mrinak testbl s vrbl Szentllek munkja ltal igaz emberi termszetet vett fel avgett, hogy egyben Dvidnak valsgos magva s az atyjafiaihoz mindenben hasonlatos legyen, kivve a bnt.
A Szentrs tantsa szerint Jzus Krisztus Szz Mritl szletett. Jzus nem gy szletett, mint minden gyermek ezen a vilgon, aki egy frfi s egy n egyttlsbl szletik. Mieltt Jzus megszletett volna, Mria nem lt frfival. Szlethetett volna gy, mint mindenki ms, de Isten azt akarta, hogy mskppen szlessk. Olvassuk el a Lukcs evangliuma 1,26–35-ig terjed verseit. Mirt akarta Isten, hogy gy szlessen Jzus? Kt dologrt. Elszr azrt, mert mi szletsnkkor mr eldeinktl hozzuk a bnt. Ez a velnk szletett az rkltt bn, amirl mr sz volt. A nemzedkek gy kapcsoldnak egymsba, mint egy lncban a lncszemek, s mindegyik lncszem, mindegyik nemzedk tovbbadja a kvetkez nemzedknek a bns termszetet. Jzus Krisztus mskppen szletett. Isten kikapcsolta az rkld emberi bnt, hogy a Szentllek ltal szletett Jzus bntelen legyen. Azonkvl a Szztl val szlets egy bizonyos jel is volt. Szletse eltt mr arrl szlt a prfcia, hogy Betlehemben fog megszletni. A Dniel prfta knyvbl nagyjbl ki lehetett szmtani, hogy mikor trtnik ez meg. Az is meg volt rva, hogy Dvid csaldjbl fog szletni. De akkor, mikor megszletett Betlehemben, a Dvid csaldjban mg szlettek msok is, kellett egy megklnbztet jel, ez volt a szztl val szlets jele. gy olvassuk az szvetsgben az sais prfta knyvnek 7,14. versben: „Ezrt d jelt nktek az r maga: m, a szz fogan mhben, s szl fiat, s nevezi azt Immnuelnek.” Az sais 9,6. verstl gy szl a prfcia: „Mert egy gyermek szletik nknk, fi adatik nknk, s az uralom az vlln lszen, s hvjk nevt: csodlatosnak, tancsosnak, ers Istennek, rkkvalsg atyjnak, bkessg fejedelmnek. Uralma nvekedsnek s bkjnek nem lesz vge a Dvid trnjn s kirlysga felett, hogy flemelje s megerstse azt jogossg s igazsg ltal mostantl mindrkk. A seregek Urnak buzg szerelme mvelendi ezt!”
Fel lehet tenni a krdst: Vajon most ebben a modern vilgban hogyan lehet hinni abban, hogy Jzus Krisztus szztl szletett? Elszr is tisztban kell lennnk azzal, hogy Isten, aki a semmibl vilgot teremtett, csillagmillirdokat, letet, llatokat s embert alkotott, meg tudja cselekedni azt is, hogy egy l n testben ltrehozzon egy gyermeket. De nagyon rdekes az is, amit az orvostudomny a partenogenzisrl mond. Bizonyos llatoknl elfordul, hogy az utdok szztl szletnek. Megllaptottk, hogy elmletileg ez az embernl is lehetsges. Ha valaki teht a tudomny nevben kignyolja Jzus Krisztus szztl val fogantatst s szletst, akkor elszr tisztban kell lennie a krds tudomnyos oldalval. ltalban azok szoktk kignyolni a Szentrs tantst, akik sem a Szentrst, sem a tudomnyokat nem ismerik jl. Termszetesen mi nem azrt hisznk a Szztl val fogantatsban s szletsben, mert tudunk a partenogenzisrl, hanem azrt, mert ezt gy rja a Szentrs s ez az Isten zenete. A tudomny megllaptsai vltoznak, azonban a Szentrs sohasem vltozik. Akkor is rvnyes, amikor a tudomny bizonyos iskoli ellene mondanak, s akkor is rvnyes, amikor a tudomny llsa prtolja.
A Szentrs arrl beszl, hogy Jzus Krisztusnak mg voltak testvrei. A Lukcs evangliumban is azt olvassuk, hogy: „Szl az elsszltt fit” (Lk 2,6) Betlehemben. A Jzus Krisztus testvrei azonban csak kznsges emberek voltak. Innen is ltszik, hogy Jzus ms volt, mskppen rkezett a fldre, mint a tbbiek.
Mirt kellett Jzusnak valsgos emberknt is megszletnie? A 16. krds feleletben megkaptuk erre a dogmatikai vlaszt. Ezen tl azonban mg egy egszen gyakorlati dologra is gondolnunk kell. Tudjuk, hogy a hangyk ltalban kitaposott svnyeken jrnak. Kpzeljk el, hogy erre az svnyre valami hangya-hallt okoz mreg hull, de a hangyk ezt nem tudjk, mennek a megszokott svnyen a hall fel. Tegyk fel, hogy meg akarom menteni ket. Elveszem az svnyrl ket, mshova teszem, vagy visszafordtom ket. A hangyk azonban ezt nem rtik. Visszamennek a rgi csapsra s mennek a hall fel. Csak gy tudnm ket igazn megmenteni, ha hangyv vltoznk, hangyanyelven elmondanm nekik, hogy ms tra trjenek, mert itt a hall vrja ket. Esetleg csodkat is tennk, hogy szrevegyk, tuds s hatalom van a szavaim mgtt s hallgassanak rem.
Fldre val szletsvel ezt tette az r Jzus. A hangykrt hangyv, vagyis az emberekrt emberr szletett. Szletsvel belpett a trtnelembe, s emberi szavakkal elmondta az embereknek, hogy Isten tjra kell trnik, mert hallos mreg hullt a fldi tra: a bn. s ha nem vltoztatunk utat, elvesznk. Megszletsvel, fldn, emberknt val jrsval letagadhatatlann vlt a jelenlte, az emlke s a tantsa. Ha csak csoda mdon mennyei hanggal zent volna Isten, ksbb azt mondtk volna, hogy akik hallottk, csak hallucinltak, vagy lmodtak. Megszletsvel azonban fldi realitss, trtnelmi valsgg vlt a mennyei zenet.
36. krds: Mi hasznt veszed Krisztus szentsges fogantatsnak s szletsnek?
Felelet: Azt, hogy mineknk kzbenjrnk, aki rtatlansgval s tkletes szentsgvel bneimet, melyekben n fogantattam, Isten szne eltt elfedezi.
Ha Krisztus csak ember lett volna, s pont olyan bns lett volna, mint a tbbi ember, akkor nem tudott volna bennnket megvltani. Hiszen tudjuk, hogy egy teremtmny sem viselheti Isten rk haragjnak slyt, sem msokat attl meg nem szabadthat. Ezrt kellett Jzus Krisztusnak nem csak emberi testben megjelenni s embernek lenni, hogy istensgnek erejvel bneink bntetst elhordozza s az letet visszaszerezhesse s ajndkozhassa. gy lehet mineknk kzbenjrnk, aki rtatlansgval s tkletes szentsgvel bneinket Isten szne eltt elfedezi.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre