„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
33. krds: Mirt neveztetik Krisztus Isten egyszltt Finak, ha mi is Isten fiai vagyunk?
Felelet: Azrt, mert egyedl csak Krisztus Istennek rk termszete szerint val Fia; mi pedig rette kegyelembl fogadtattunk Isten gyermekeiv.
Krisztus nem teremtetett, hanem szletett. Istentl jtt, gy, mint ahogy a napsugr a Napbl. Mi kegyelembl fogadtattunk Isten gyermekeiv. Emlkeztek, mondtam pldzatkppen, hogy egy gazdag desapa gyermeke tallkozik egy szegny, rongyos, hes koldusgyermekkel. Megsajnlja nagyon ezt a szegny gyermeket, neki adja minden pnzt, felltzteti, s hazaviszi a szleihez, s azt mondja: desapm, n gy megszerettem ezt a gyermeket, az n kedvemrt engedd meg, hogy itt legyen a mi hzunkban. Fogadjuk rkbe. s az desapa, mivel jszv, rkbe fogadja ezt a gyermeket. Ez a gyermek ppen gy az apa hzban n fel, mint a msik gyermek, csakhogy mgis klnbzik tle. Nem az apa termszet szerinti gyermeke, hanem csak egy rkbe fogadott gyermek. ppen gy vagyunk mi is Isten kegyelembl rkbe fogadott gyermekei Jzus Krisztusrt.
34. krds: Mirt nevezed t mi Urunknak?
Felelet: Mert mind testnket, mind lelknket a bntl s a Stn minden hatalmtl nem aranyon vagy ezstn, hanem az drga vrn vltotta meg s tette a maga tulajdonv.
Az korban voltak rabszolgk s voltak urak. A rabszolgk sokszor gazdt cserltek a rabszolgapiacon. Ha valaki megvette a rabszolgatarttl a rabszolgjt, akkor ezentl a rabszolga az v volt, s volt ennek a rabszolgnak az ura. Most kpzeljk el, hogy volt egy gonosz lelk rabszolgatart, aki ttte-verte a rabszolgit, s rlt annak, ha azok szenvedtek. Ha arra jrt egy j r, aki megvette a szenved rabszolgt azrt, hogy szp letet adjon neki s felszabadtsa, akkor lett ennek a rabszolgnak az ura, a megvlt ura, aki megvltotta, kivltotta t a szolgasgbl. Jzus Krisztus nlkl mindannyian a gonosz rabszolgatart r, a Stn kezben lennnk. Ezt a gyakorlatban is megfigyelhetjk. Akik az alkoholizmus, a kbtszer, a parznasg, a zlls vagy a gyilkos gondolatok rabjai, azokon uralkodnak ezek a szenvedlyek, s a szenvedlyeken keresztl uralkodik rajtuk mint gonosz rabszolgatart a bn, a Stn. A j r, aki jtt megvltani bennnket, Jzus Krisztus. azt akarta, hogy mi ne szenved rabszolgk legynk, ezrt megvltott bennnket, vagyis megfizetett rettnk, kivltott bennnket, megvett bennnket a Stn hatalmtl. Ez a vsr nem aranyon vagy ezstn, hanem az drga vrn trtnt meg, vagyis a keresztfn rettnk val szenvedsben. gy vltott meg s gy tett bennnket a maga tulajdonv. Ezrt a mi Urunk, s mi hozz tartozunk, vd s riz bennnket.
Aki ezt megrti, annak az letben nagy tulajdoncsere fog vgbemenni, az mshoz fog tartozni, mint akihez addig tartozott, ameddig nem hitt Jzus Krisztusban. Valahogy olyan ez a hozz val tartozs, mint a szerelem. Ha valakit megszeretnk, akkor egyszerre csak rezzk, hogy az vi vagyunk, j vele egytt lenni. Tartzkodunk attl, ami neki fj, szeretnk neki rmet szerezni. gy van ez Jzussal is. Ha hozz kapcsoldunk, s megrtjk azt: megvltott bennnket, feltmad a szvnkben az rm, hogy az vi lehetnk, s mindenben gy igyekeznk lni, hogy neki rmet tudjunk szerezni, mert ami neki rm, az neknk is rm lesz. Ezrt mondja az els krds: egyetlenegy vigasztalsom, hogy mind testestl, mind lelkestl, akr lek, akr halok, nem nmagam, hanem az n hsges Uramnak s Megvltmnak, a Jzus Krisztusnak a tulajdona vagyok. Ez az uralom felettnk nem a kegyetlen rabszolgatart uralma a rabszolgval szemben, hanem annak az rnak az uralma, aki megvltott bennnket a bntl s azutn szabadd tett, hogy most mr szeretetbl engedelmeskedjnk neki, s fogadjuk el felettnk val r voltt. Ezrt mondja a Szentrs: „Mindazonltal neknk egy Istennk van, az Atya, akitl van a mindensg, mi is benne, s egy Urunk, a Jzus Krisztus, aki ltal van a mindensg, mi is ltala” (1Kor 8,6).
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre