„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- A Heidelbergi Káté gyakorlati magyarázata Csiha Kálmán Az Isten ösvényein
31. kérdés: Miért neveztetik Krisztusnak, azaz Felkentnek?
Felelet: Azért, mert őt az Atya rendelte, és Szentlélekkel felkente a mi legfőbb prófétánkká és tanítónkká, ki nekünk a mi váltságunk felől az Istennek titkos tanácsát és akaratát tökéletesen kijelentette, és a mi egyetlenegy főpapunkká, ki az ő testének egyszeri áldozatával minket megváltott és érettünk az Atya előtt könyörgésével szüntelenül közbenjár, és örökkévaló királyunkká, aki minket Igéjével és Szentlelkével kormányoz és a nekünk szerzett váltságban oltalmaz és megtart.
Az előző alkalommal szó volt arról, hogy a bibliai időkben minden névnek jelentése volt. A Jézus névnek az a jelentése, hogy üdvözítő, szabadító, Krisztusnak az a jelentése, hogy felkent. Régen, amikor a királyokat szolgálatba állították, akkor felkenték őket szentelt olajjal. Így olvassuk a Sámuel könyvében a Saul felkenetését is. Ez az olajjal való megkenés a hivatalba való állítást jelentette. Valami olyan volt, mint a levélen a hivatalos pecsét, vagy mint most egy újonnan épült templomnak a felszentelése, vagy a lelkipásztorok szolgálatba való állítása. Jézus Krisztusnak hármas felkenetése van. Őt az Atya rendelte és Szent-lelkével felkente, vagyis szolgálatba állította, hogy legyen a mi legfőbb prófétánk, egyetlenegy főpapunk és örökkévaló királyunk. Tehát Jézus Krisztusnak ez a hármas tisztsége van: próféta, főpap és király.
Mit jelent az, hogy próféta? A próféták voltak azok, akik Isten akaratát megjelentették a népnek, vagy megjelentették az előre bekövetkezendő dolgokat. Görögül profono azt jelenti: előre hangzik, előre mond; ebből a jelentésből, ebből a szóból lett a próféta név. Próféta az, aki előre megmondja Isten akaratát és a bekövetkező dolgokat. Krisztus prófétai tisztje azt jelenti, hogy ő mondta meg nekünk az előre bekövetkező dolgokat, ő közölte velünk és tökéletesen kijelentette Isten addig elrejtett akaratát. Tökéletesen megmutatta az utat nekünk, hogy hogyan járjunk. A próféták csak néha voltak kapcsolatban Istennel, amikor Isten általuk üzent. Jézus Krisztus mint Isten fia mindig kapcsolatban volt Istennel, és így ő a teljes igazságot mondta meg. Ezért mondta: „én vagyok az út, az igazság és az élet” (Jn 14,6). Ezért amikor valaki jön valami új tanítással, akkor mindig meg kell néznünk azt, hogy beszélt-e arról Jézus Krisztus és mit mondott róla. Mert Jézus Krisztus Isten Fia, és jobban tudja azt, hogy mit akar Isten, mi a célja velünk, mi fog bekövetkezni a világra, mint sok ember, aki ma elkezd filozofálni és különböző tanokat hirdetni. Jöhetnek hozzátok jehovisták vagy más szektások, akik azt mondják, hogy ekkor és ekkor lesz a világ vége, mert ők kiszámították a Bibliából. De ha ismeritek Jézus Krisztus tanítását, és elolvassátok Máté evangéliuma 24. részét, akkor meglátjátok, hogy az Úr Jézus azt mondta: azt a napot és órát senki nem tudja, még az angyalok sem a mennyben, csak egyedül Isten. Ha pedig azt a napot és órát senki nem tudja, még az angyalok sem, akkor honnan tudhatja az, aki benneteket félre akar vezetni, hogy mikor lesz a világ vége? Ezért kell olvasni a Bibliát, tudni jól Jézus Krisztus tanítását. Az ő szavával a tévtanítóknak rögtön meg tudunk felelni. Hogy mi lesz velünk, mit akar velünk Isten, hogy van-é örökélet, ezt mind Jézus Krisztus tiszta tanításából tudjuk meg.
Másodszor Ő a mi egyetlenegy főpapunk. Az Ószövetség idejében a főpap minden évben egyszer bemutatta Istennek a bűnért való áldozatot, amikor a bűnbakot feláldozták. Jézus Krisztus az az egyetlen igaz főpap, aki nem egy állatot áldozott fel, hanem saját maga jött szenvedni a mi bűneinkért, és szerezte meg bűneink bocsánatát a keresztfán. Ezért mondja a Káté, hogy testének egyszeri áldozatával minket megváltott. Ezért Ő az egyetlenegy főpapunk. Ő jár az Atya előtt könyörgésével közben értünk, és Ő vigyáz miránk. De olyan értelemben is a mi főpapunk, hogy a mi egyházunknak nincs pápája vagy pátriárkája. Nekünk nincs látható legfőbb főpapunk. A püspökök főpásztorok, főlelkipásztorok, de az egyetlen igaz főpapja egyházunknak, egyetlen igaz feje, akire mi hallgatunk, Jézus Krisztus. Ezért nálunk hitbeli kérdésekben nem az a döntő, hogy valakinek mi a véleménye, hanem az, hogy mit mondott Jézus Krisztus. A lelkipásztorok, esperesek és püspökök első feladata, hogy azt teljesítsék és hirdessék, amit az Úr Jézus Krisztus mondott. A katolikusok azt mondják, az ő egyházuk feje Jézus Krisztus földi helytartója, a pápa. Mi azt mondjuk, nem kell földi helytartó, a Szentírásban benne van Jézus Krisztus tanítása, reá kell figyelnünk, és szerinte kell élnünk. Ő a mi egyházunknak a feje. Őt nem lehet helyettesíteni. A lelkipásztorok, esperesek, püspökök csak adminisztratív vezetők, akiknek Jézus Krisztusra kell hallgatniuk, de hogyha ellenére mondanának valamit, akkor mindig a Jézus Krisztus szava, igéje marad a döntő.
Végül Ő a mi örökkévaló királyunk. Most ne vérengző királyokra gondoljatok, hanem gondoljatok olyan régi királyokra, akik a harcban mindenütt elöl mentek, s azáltal tűntek ki, és azáltal lettek és maradtak királyok, hogy a népüket védelmezték. Nem hátulról irányították a hadseregeket, mint sokszor a mostani vezetők. Jézus Krisztus is így ment elöl, a halálba is előttünk ment, a feltámadásba is előttünk ment, és úgy kormányoz bennünket, mint ahogyan egy igazságos király kormányozza országát. Mivel kormányoz? Igéjével és Szentlelkével. A szívünket kormányozza. Ezért kell sokat Bibliát olvasni, templomba járni, hogy értsük az ő akaratát, és Ő segít Szentlelkével szerinte élni. Úgy fejeződik be a felelet hogy: a nekünk szerzett váltságban oltalmaz és megtart. Figyeljétek meg: itt nem válság van írva, hanem váltság. A két szó között ez a t betű nagyon nagy különbséget fejez ki. A válság egy nehéz helyzetet jelent, pl. azt mondják: egy kormány vagy egy ország válságos helyzetben van, lehet, hogy megbukik. A váltság az a megváltás. Amikor a bűneinkből megvált Isten, és örökéletre vezet. A nekünk szerzett váltságban oltalmaz és megtart Jézus Krisztus. Ő szerezte nekünk nem a válságot, hanem a váltságot, a megváltást, és ebben oltalmaz és megtart. Természetesen az Ő oltalmazása és megtartása minden válságos időben is érvényes. A gondok között is.
32. kérdés: És te miért neveztetel keresztyénnek?
Felelet: Azért, mert hit által Krisztusnak tagja és így az ő kenetének részese vagyok, azért, hogy az ő nevét valljam, magamat neki élő hálaáldozatul adjam, és hogy ebben az életben a bűn és a Sátán ellen szabad lelkiismerettel viaskodjam, az élet után pedig az örökkévalóságban Krisztussal minden teremtményen uralkodjam.
A magyar szóhasználatban kétféleképpen mondjuk a keresztyént. A római katolikusok kereszténynek mondják, és mi keresztyénnek mondjuk. Elég sajnálatos, hogy míg magyar nyelvterületen a két különböző elnevezés meghonosodott, a külföldi nyelvekben általában csak egy jelzi ezt. Nálunk a keresztény szót a katolikusok használják. (Egy magyarázat szerint a jelentése: a kereszt tény, azaz Jézus keresztre feszítése valóságosan megtörtént.) Mi a keresztyén szót használjuk, ami a görög kristianoi szóból származik, ami a Szentírásban Krisztus-félét Krisztus-követőt jelent. Az Apostolok Cselekedeteiben olvassuk, hogy így nevezték az első keresztyéneket. Tehát mi nem a keresztből indulunk el a nevünknél, hanem Krisztustól indulunk el, mert nevünk történelmileg is, nyelvtanilag is Krisztustól származik.
Azért neveztetünk keresztyénnek, mondja a Káté, mert hit által Krisztusnak tagja és így az ő kenetének részesei vagyunk. Hogy vagyunk hit által Krisztusnak tagja? A 28. kérdésben arról van szó, hogy nem mindenki üdvözül, hanem csak azok, akik hit által Krisztusba oltattak. Ha visszaemlékeztek, itt arról beszéltünk, hogy eggyé leszünk Krisztussal. Az ő ereje, békessége, szeretete, Szentlelke árad belénk, és segít nekünk szerinte élni. Természetesen nem tudunk olyanok lenni, mint ő, de töredékes, bűnös földi módon mégiscsak van bennünk az Ő erejéből és az ő szeretetéből valami. Az egyház jelképesen Jézus Krisztus földi teste. Egyháztagok vagyunk, így Jézus földi testének is tagjai vagyunk. Így vagyunk hit által Krisztusnak tagja és az ő kenetének részese. Mi is Jézus Krisztus kenete? Az, hogy a Szentlélekkel felkente az Atya a mi legfőbb prófétánkká, aki elmondta nekünk Isten akaratát, egyetlenegy főpapunkká, aki szenvedett bűneinkért, megváltott minket, és közbenjár értünk, s örökkévaló királyunkká, aki védelmez és megtart. Ez azt jelenti, hogy nekünk is ebben a hármas tisztségben kell szolgálnunk.
Ő próféta volt, Isten akaratát hirdette. Én is az életemmel, szavaimmal Isten akaratát hirdetem. Ő főpap volt, bemutatta a bűnért való áldozatot, meghalt értem is. Én is áldozatot mutatok be Istennek, a jócselekedeteimmel a hálám áldozatát. Ő király, aki harcol értünk, megtart bennünket, és küzd a Sátán ellen. Nekem is kell harcolnom a testvéreimért, a bűn és a Sátán ellen. Az Ő akarata szerint kell élnem, és akkor ígérete szerint majd az örökéletben Ővele együtt fogok uralkodni minden teremtményen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére