„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
31. krds: Mirt neveztetik Krisztusnak, azaz Felkentnek?
Felelet: Azrt, mert t az Atya rendelte, s Szentllekkel felkente a mi legfbb prftnkk s tantnkk, ki neknk a mi vltsgunk fell az Istennek titkos tancst s akaratt tkletesen kijelentette, s a mi egyetlenegy fpapunkk, ki az testnek egyszeri ldozatval minket megvltott s rettnk az Atya eltt knyrgsvel szntelenl kzbenjr, s rkkval kirlyunkk, aki minket Igjvel s Szentlelkvel kormnyoz s a neknk szerzett vltsgban oltalmaz s megtart.
Az elz alkalommal sz volt arrl, hogy a bibliai idkben minden nvnek jelentse volt. A Jzus nvnek az a jelentse, hogy dvzt, szabadt, Krisztusnak az a jelentse, hogy felkent. Rgen, amikor a kirlyokat szolglatba lltottk, akkor felkentk ket szentelt olajjal. gy olvassuk a Smuel knyvben a Saul felkenetst is. Ez az olajjal val megkens a hivatalba val lltst jelentette. Valami olyan volt, mint a levlen a hivatalos pecst, vagy mint most egy jonnan plt templomnak a felszentelse, vagy a lelkipsztorok szolglatba val lltsa. Jzus Krisztusnak hrmas felkenetse van. t az Atya rendelte s Szent-lelkvel felkente, vagyis szolglatba lltotta, hogy legyen a mi legfbb prftnk, egyetlenegy fpapunk s rkkval kirlyunk. Teht Jzus Krisztusnak ez a hrmas tisztsge van: prfta, fpap s kirly.
Mit jelent az, hogy prfta? A prftk voltak azok, akik Isten akaratt megjelentettk a npnek, vagy megjelentettk az elre bekvetkezend dolgokat. Grgl profono azt jelenti: elre hangzik, elre mond; ebbl a jelentsbl, ebbl a szbl lett a prfta nv. Prfta az, aki elre megmondja Isten akaratt s a bekvetkez dolgokat. Krisztus prftai tisztje azt jelenti, hogy mondta meg neknk az elre bekvetkez dolgokat, kzlte velnk s tkletesen kijelentette Isten addig elrejtett akaratt. Tkletesen megmutatta az utat neknk, hogy hogyan jrjunk. A prftk csak nha voltak kapcsolatban Istennel, amikor Isten ltaluk zent. Jzus Krisztus mint Isten fia mindig kapcsolatban volt Istennel, s gy a teljes igazsgot mondta meg. Ezrt mondta: „n vagyok az t, az igazsg s az let” (Jn 14,6). Ezrt amikor valaki jn valami j tantssal, akkor mindig meg kell nznnk azt, hogy beszlt-e arrl Jzus Krisztus s mit mondott rla. Mert Jzus Krisztus Isten Fia, s jobban tudja azt, hogy mit akar Isten, mi a clja velnk, mi fog bekvetkezni a vilgra, mint sok ember, aki ma elkezd filozoflni s klnbz tanokat hirdetni. Jhetnek hozztok jehovistk vagy ms szektsok, akik azt mondjk, hogy ekkor s ekkor lesz a vilg vge, mert k kiszmtottk a Biblibl. De ha ismeritek Jzus Krisztus tantst, s elolvasstok Mt evangliuma 24. rszt, akkor megltjtok, hogy az r Jzus azt mondta: azt a napot s rt senki nem tudja, mg az angyalok sem a mennyben, csak egyedl Isten. Ha pedig azt a napot s rt senki nem tudja, mg az angyalok sem, akkor honnan tudhatja az, aki benneteket flre akar vezetni, hogy mikor lesz a vilg vge? Ezrt kell olvasni a Biblit, tudni jl Jzus Krisztus tantst. Az szavval a tvtantknak rgtn meg tudunk felelni. Hogy mi lesz velnk, mit akar velnk Isten, hogy van- rklet, ezt mind Jzus Krisztus tiszta tantsbl tudjuk meg.
Msodszor a mi egyetlenegy fpapunk. Az szvetsg idejben a fpap minden vben egyszer bemutatta Istennek a bnrt val ldozatot, amikor a bnbakot felldoztk. Jzus Krisztus az az egyetlen igaz fpap, aki nem egy llatot ldozott fel, hanem sajt maga jtt szenvedni a mi bneinkrt, s szerezte meg bneink bocsnatt a keresztfn. Ezrt mondja a Kt, hogy testnek egyszeri ldozatval minket megvltott. Ezrt az egyetlenegy fpapunk. jr az Atya eltt knyrgsvel kzben rtnk, s vigyz mirnk. De olyan rtelemben is a mi fpapunk, hogy a mi egyhzunknak nincs ppja vagy ptrirkja. Neknk nincs lthat legfbb fpapunk. A pspkk fpsztorok, flelkipsztorok, de az egyetlen igaz fpapja egyhzunknak, egyetlen igaz feje, akire mi hallgatunk, Jzus Krisztus. Ezrt nlunk hitbeli krdsekben nem az a dnt, hogy valakinek mi a vlemnye, hanem az, hogy mit mondott Jzus Krisztus. A lelkipsztorok, esperesek s pspkk els feladata, hogy azt teljestsk s hirdessk, amit az r Jzus Krisztus mondott. A katolikusok azt mondjk, az egyhzuk feje Jzus Krisztus fldi helytartja, a ppa. Mi azt mondjuk, nem kell fldi helytart, a Szentrsban benne van Jzus Krisztus tantsa, re kell figyelnnk, s szerinte kell lnnk. a mi egyhzunknak a feje. t nem lehet helyettesteni. A lelkipsztorok, esperesek, pspkk csak adminisztratv vezetk, akiknek Jzus Krisztusra kell hallgatniuk, de hogyha ellenre mondannak valamit, akkor mindig a Jzus Krisztus szava, igje marad a dnt.
Vgl a mi rkkval kirlyunk. Most ne vrengz kirlyokra gondoljatok, hanem gondoljatok olyan rgi kirlyokra, akik a harcban mindentt ell mentek, s azltal tntek ki, s azltal lettek s maradtak kirlyok, hogy a npket vdelmeztk. Nem htulrl irnytottk a hadseregeket, mint sokszor a mostani vezetk. Jzus Krisztus is gy ment ell, a hallba is elttnk ment, a feltmadsba is elttnk ment, s gy kormnyoz bennnket, mint ahogyan egy igazsgos kirly kormnyozza orszgt. Mivel kormnyoz? Igjvel s Szentlelkvel. A szvnket kormnyozza. Ezrt kell sokat Biblit olvasni, templomba jrni, hogy rtsk az akaratt, s segt Szentlelkvel szerinte lni. gy fejezdik be a felelet hogy: a neknk szerzett vltsgban oltalmaz s megtart. Figyeljtek meg: itt nem vlsg van rva, hanem vltsg. A kt sz kztt ez a t bet nagyon nagy klnbsget fejez ki. A vlsg egy nehz helyzetet jelent, pl. azt mondjk: egy kormny vagy egy orszg vlsgos helyzetben van, lehet, hogy megbukik. A vltsg az a megvlts. Amikor a bneinkbl megvlt Isten, s rkletre vezet. A neknk szerzett vltsgban oltalmaz s megtart Jzus Krisztus. szerezte neknk nem a vlsgot, hanem a vltsgot, a megvltst, s ebben oltalmaz s megtart. Termszetesen az oltalmazsa s megtartsa minden vlsgos idben is rvnyes. A gondok kztt is.
32. krds: s te mirt neveztetel keresztynnek?
Felelet: Azrt, mert hit ltal Krisztusnak tagja s gy az kenetnek rszese vagyok, azrt, hogy az nevt valljam, magamat neki l hlaldozatul adjam, s hogy ebben az letben a bn s a Stn ellen szabad lelkiismerettel viaskodjam, az let utn pedig az rkkvalsgban Krisztussal minden teremtmnyen uralkodjam.
A magyar szhasznlatban ktflekppen mondjuk a keresztynt. A rmai katolikusok keresztnynek mondjk, s mi keresztynnek mondjuk. Elg sajnlatos, hogy mg magyar nyelvterleten a kt klnbz elnevezs meghonosodott, a klfldi nyelvekben ltalban csak egy jelzi ezt. Nlunk a keresztny szt a katolikusok hasznljk. (Egy magyarzat szerint a jelentse: a kereszt tny, azaz Jzus keresztre fesztse valsgosan megtrtnt.) Mi a keresztyn szt hasznljuk, ami a grg kristianoi szbl szrmazik, ami a Szentrsban Krisztus-flt Krisztus-kvett jelent. Az Apostolok Cselekedeteiben olvassuk, hogy gy neveztk az els keresztyneket. Teht mi nem a keresztbl indulunk el a nevnknl, hanem Krisztustl indulunk el, mert nevnk trtnelmileg is, nyelvtanilag is Krisztustl szrmazik.
Azrt neveztetnk keresztynnek, mondja a Kt, mert hit ltal Krisztusnak tagja s gy az kenetnek rszesei vagyunk. Hogy vagyunk hit ltal Krisztusnak tagja? A 28. krdsben arrl van sz, hogy nem mindenki dvzl, hanem csak azok, akik hit ltal Krisztusba oltattak. Ha visszaemlkeztek, itt arrl beszltnk, hogy eggy lesznk Krisztussal. Az ereje, bkessge, szeretete, Szentlelke rad belnk, s segt neknk szerinte lni. Termszetesen nem tudunk olyanok lenni, mint , de tredkes, bns fldi mdon mgiscsak van bennnk az erejbl s az szeretetbl valami. Az egyhz jelkpesen Jzus Krisztus fldi teste. Egyhztagok vagyunk, gy Jzus fldi testnek is tagjai vagyunk. gy vagyunk hit ltal Krisztusnak tagja s az kenetnek rszese. Mi is Jzus Krisztus kenete? Az, hogy a Szentllekkel felkente az Atya a mi legfbb prftnkk, aki elmondta neknk Isten akaratt, egyetlenegy fpapunkk, aki szenvedett bneinkrt, megvltott minket, s kzbenjr rtnk, s rkkval kirlyunkk, aki vdelmez s megtart. Ez azt jelenti, hogy neknk is ebben a hrmas tisztsgben kell szolglnunk.
prfta volt, Isten akaratt hirdette. n is az letemmel, szavaimmal Isten akaratt hirdetem. fpap volt, bemutatta a bnrt val ldozatot, meghalt rtem is. n is ldozatot mutatok be Istennek, a jcselekedeteimmel a hlm ldozatt. kirly, aki harcol rtnk, megtart bennnket, s kzd a Stn ellen. Nekem is kell harcolnom a testvreimrt, a bn s a Stn ellen. Az akarata szerint kell lnem, s akkor grete szerint majd az rkletben vele egytt fogok uralkodni minden teremtmnyen.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre