Az Atya Istenrl
IX. RNAPJA
26. krds: Mit hiszel, mikor ezt vallod: „Hiszek egy Istenben, mindenhat Atyban, mennynek s fldnek teremtjben”?
Felelet: Hiszem, hogy a mi Urunk Jzus Krisztus rkkval Atyja, aki a mennyet s a fldet, minden benne lvkkel egytt semmibl teremtette, s azokat rkkval tancsval s gondviselsvel fenntartja s igazgatja: nnekem az Firt, a Krisztusrt Istenem s Atym; ezrt gy bzom benne, hogy semmit sem ktelkedem afell, hogy mind testi, mind lelki szksgeimre gondot visel, st mg mindazt a rosszat is, amit e siralomvlgyben rem bocst, javamra fordtja; mivelhogy ezt megcselekedheti mint mindenhat Isten, s meg is akarja cselekedni mint hsges Atya.
Honnan lett a vilg? Tudjuk, hogy egyszer nem volt. Tudjuk, hogy kezdetben nem volt let, st azt is tudjuk, hogy 20 millird vvel ezeltt nem volt vilgossg, s azt is tudjuk, hogy nem voltak csillagrendszerek sem. A Big-bang elmlet ta tudjuk, hogy az egsz mindensg egy nagy robbansbl keletkezett. A robbans eltt nem volt kzzelfoghat anyagi vilg. Honnan lett minden?
A mindensg s az let keletkezsrl ktfajta elmlet van. Az egyik a hitetlenek ideolgija, a materializmus elmlete, amit klnskppen a kommunizmus terjesztett. Ez azt mondja, hogy a vilgot senki nem teremtette, csak gy magtl, vletlenl lett. Elszr azt mondtk, hogy mindig is volt, de most mr bebizonytotta a tudomny, hogy nem volt mindig. A vilgegyetem tgul. A csillagrendszerek risi sebessggel tvolodnak egymstl. Ha idben ezt visszaforgatjuk, akkor rjvnk, hogy egymilli vvel ezeltt sokkal kzelebb voltak egymshoz, azeltt mg kzelebb. Volt egy pont, amikor minden egy helyen volt, de nem a mai anyagi formjban, mert atomszerkezet, teht anyag sem volt. Ezt dolgozta ki a Big-bang elmlet. (A Big-bang elmletrt Nobel-djat kaptak a felfedezk.) Teht nem volt mindig a mai vilg. Honnan lett akkor? Csak kt felelet van r: hogy vletlenl magtl, vagy pedig Isten teremtette. Prbljuk meg flretenni most egy pillanatra a Biblit, s tmaszkodjunk csak a sajt esznkre. Honnan ltjuk azt, hogy a vilg nem vletlenl magtl lett, hanem a vilgot Isten teremtette?
Ami vletlenl magtl lesz, abban nincs logika, annak nincs clja, az nem rtelmes dolog. Amiben valami logika van, azt mr valaki csinlta. Nzztek meg a szket, ngy lba van, ennek a ngy lbnak az a hatrozott feladata, hogy tartsa a szknek az l rszt, s ha egy hta van, nekitmaszkodhatsz. Most elhinntek-e, ha n azt mondanm: ez a szk vletlenl, magtl lett? Egyszer kidlt egy fenyfa, azt aztn sodorta a szl, csapkodta a villm, beleesett a patakba, s horzsoldott itt, ott, mg vgl odakerltek a szegek is vletlenl, s az enyv is egszen vletlenl pont oda, ahova kellett, s egszen vletlenl lett ngy egyforma hossz lba, s ez magtl vletlenl kialakult. Elhinntek-e? Nem. Mirt nem? Mert ltjtok ebben a szkben a logikt, rtelmessget; ngy ppen egyforma hossz lba van, s ez azrt van gy, hogy ne billegjen, szimmetrikus lrsze van, s htrsze van, hogy lehessen nekitmaszkodni. Ha rnztek erre a szkre, br soha nem ltttok az asztalost, aki csinlta, tudjtok, hogy volt egy asztalos, aki ezt a szket ksztette. Mert ebben a szkben benne van az asztalos rtelmessge, logikja, s ez a szk szolgl valamit, cllal csinltk.
Ez a helyzet a vilggal is. Sokkal bonyolultabb dolog egy csillagrendszer, mint ez a szk. Sokkal bonyolultabb dolog az let a fldn, mint ez a szk. Azt is kellett valakinek csinlni.
Kpzeljtek el, hogy kt ember, aki elmaradott vidkrl jtt, s nem ismeri a mai technikt, kinyit egy htszekrnyt. Megkapjk a rajzt, tanulmnyozzk. Az egyik azt mondja: Ezt nzd meg, milyen rtelmes dolog, valaki kellett, hogy kitallja. Az ammnik itt sszeprseldik, felmelegszik, azutn tovbb jn a vezetkeken, kitgul, a kitguls helvonssal jr, lehl, s ezltal hti az egsz htszekrnyt. Majd jra sszeprseldik, s megint lehl. Ilyen clszer krforgs van benne, s ezltal a htszekrny egy bizonyos ammnikmennyisggel mindig hteni tud. Ezt a htszekrnyt valaki kellett hogy tervezze s csinlja. A msik azt mondja: Ugyan, ez a htszekrny, ez vletlenl, magtl lett. vmillik folyamn a vasrc hnykoldott, aztn villm csapta, vihar sodorta, es verte, vzbe, tzbe belekerlt, kiolvadt, aztn kialakult egy ilyen htszekrny. Mg vletlenl ammnik is kerlt bele. Melyik embernek van igaza? Nyilvn az elsnek. A msodik nem gondolkod ember, nem ltja meg a htszekrnyben rejl logikt, s ezrt nem tud eljutni a tervezjig, mert nem gondolkozik. Ilyen a hitetlen ember is, mert nem csak a htszekrnyben, hanem az egsz vilgban ilyen krforgs van. Pl. ilyen az oxign krforgsa. Az llatok s az emberek elhasznljk az oxignt, s szndioxidd alaktjk, de ott vannak a nvnyek, amelyek bellegzik a szndioxidot, s sznn s oxignn alaktjk vissza. Ilyenformn a vilgban van egy letet biztost oxignkrforgs, ppen mint a htszekrnyben az ammnikkal. Ugyanazon mennyisg oxignnel mindig van friss leveg, s lni tudnak az emberek, az llatok s a nvnyek is. Ezt a krforgst megnzi az egyik ember, s azt mondja: Itt kell legyen valaki, aki ezt kitallta, itt minden gy sszefgg, s mindennek clja van, az egsz azrt van gy, hogy let legyen a fldn. Ez a krforgs nem vletlen, ezt valaki kitallta, valaki megcsinlta, mint a htszekrnyt. A msik ember azt mondja: Magtl, vletlenl alakult ki az egsz, ezt nem csinlta senki. Melyik gondolkozik rtelmesebben? Nyilvn az els, mert megltta benne a logikt.
De ilyen a vz krforgsa is. A vz elprolog, a magasban sszesrsdik, aztn lehull mint es, s ilyenformn mindig friss vizet adnak a forrsok, a patakok, a folyk, s nem posvnyosodnak el a tavak. Ha nem lenne meg ez a krforgs, akkor minden llvz elposvnyosodna, ihatatlann vlna. Nem lenne desviz patak, foly, s vgl is nem lenne let a fldn. Gondoljtok, hogy ez vletlenl van? Aki azt mondja, hogy vletlenl van, ppen olyan, mint aki azt mondja, hogy a htszekrnyben vletlenl van az ammnik krforgsa. Mert ahhoz, hogy legyen let a fldn, szksges ez a krforgs.
Kpzeljetek el egy risi modern gyrat, amely a nagyvrosokban megszrn a levegt, az autk kipufoggzt, a szndioxidot, felhasznlva szenet, cellulzt, ptanyagot, oxignt termelne. Bizonyra sok plet, gp s specilis vegyi anyag kellene hozz, de lds lenne a vrosok szmra. Kpzeljtek el, hogy valaki megcsinln ennek az risi gyrnak a kicsinytett mst, mondjuk ezerszer kisebbre csinln meg. A japnok nagyon rtenek ahhoz, hogy miniatr dolgokat csinljanak. Ezerszer vagy milliszor kisebbre csinlnk meg. Ha valaki megnzn ezt a milliszor kisebb gyrat, s azt mondan, hogy ezt nem csinlta senki, ez magtl jtt ltre, nevetsges dolgot lltana. Hiszen egymilliszor kisebbnek megcsinlni sokkal nehezebb, mint ilyen nagynak.
Most vegynk el egy falevelet (fel lehet mutatni a falevelet), ez is egy ilyen gyr, csak lehet, hogy tzmilliszor kisebb, mint az eredeti. Szntelen vegyi munka folyik benne. Felveszi kvlrl a szndioxidot, talaktja sznn s oxignn. Kibocstja az oxignt, s elraktrozza a szenet, s kemnytt, cellulzt gyrt. Vajon ez magtl, vletlenl lett? Ez is egy zem, ppen gy dolgozik, mint a nagy gyr, csakhogy tzmilliszor kisebb. Mily csodlatos, ha belegondolsz, r kell dbbenni arra, hogy ezt valaki csinlta, valaki tervezte. Kpzelj el egy falevelet, amelyet milliszor megnagytannk, a bels titkos csatorniban jrni tudnnk, s ltnd, hogyan jn be a szndioxid, hogyan termeldik az oxign, hogy raktrozdik el a szn, hogy termeldik a rostos faanyag, a cellulz. Ltnnk, hogyan megy el kln csatornn minden anyag a maga helyre, hol veszik be a szndioxidot, s hol adjk ki az oxignt. Valami csodlatos utazs lenne benn a falevlben, egy milliszor nagyobb falevlben. Akkor igazn megrtennk, hogy azt valaki csinlta.
Lttam egyszer egy automata varrgpgyrat, egyetlenegy ember volt az emeleten, aki irnytotta az egszet. Minden futszalagon ment, megllt a munkadarab, kinylt egy fr, megfrta a munkadarabot, az tovbbment, kinylt egy csavar, s becsavarodott a megfelel helyre stb. A futszalag vgn kijtt a villanyvarrgp. Ha valaki bemenne ebbe a gyrba, s nem ltna senkit sem, csak azt, hogy a futszalag viszi az anyagot, hogy mkdik a fr, hogy jn a csavar, bekerl a csavarmenetbe, s illeszkedik magtl ssze a varrgp, akkor nem buta lenne-e az az ember, ha azt mondan, hogy ezt a gyrat senki sem tervezte, ez csak gy kialakult magtl? Nyilvn rettenetesen ostoba lenne. Az rtelmes ember azt mondan: Milyen csodlatos ez, milyen csodlatosan tervezte meg valaki ezt az automata varrgpgyrat. Ltjtok, ilyen az let is. Minden sszepasszol. Az emberek, az llatok, a napsugr, a meleg, a tl, a tavasz, minden sszepasszol. S ilyen az emberi szervezet is, hogy sszepasszol benne minden. Mennek az erekben maguktl, s szlltjk a vrs vrsejtek az oxignt, harcolnak a fehr vrsejtek a bacilusok ellen, dobog a szv, mkdik a td stb. Minden egy csodlatos gpezet. Egy csodlatos automata varrgpgyr. Milyen ostoba is az az ember, aki azt mondja, hogy ezt senki nem csinlta, ez magtl keletkezett.
Tudjtok, hogy az let a tudomny szerint az egysejtbl llt el. Az egysejtnek kb. szzezer bels alkatrsze van. Ha a kezetekbe adnk most egy csavart s egy anyt, ami rcsavarodik a csavarra, s azt mondanm: higgytek el, hogy ez a csavar magtl, vletlenl keletkezett, elkezdett hnykoldni a vasrc, magtl kiolvadt, s kialakult a menet rajta, az anyn meg bell alakult ki vletlenl a menet, s rdekes mdon ez a kett pont sszepasszol, s ez egszen vletlenl trtnt, ezt senki nem tervezte, senki nem irnytotta, senki nem csinlta – elhinntek-e nekem? Nem, mert azon az egyszer csavaron ltszik a clszersg. Kt darab, ami sszeillik, amivel lehet dolgozni, s aminek rtelmes clja van, nem keletkezhetett vletlenl. Mit gondoltok? Mi a bonyolultabb, a csavar vagy az egysejt? Nyilvn az egysejt. Hiszen az egysejtnek szzezer bels alkatrsze van, s maga a gnlnc a dezoxiribonukleinsav, aminek csak egy kicsi rsze felfedezsrt Nobel-djat kaptak a tudsok, annyira bonyolult, hogy alig lehet nyomon kvetni. Mit gondoltok, ha egy csavarrl nem hisszk el, hogy magtl, vletlenl alakult ki, vajon elhihetjk-e az egysejtrl? Arrl sem tudjuk elhinni. Valaki kialaktotta.
Most a vilg, a biolgia egy j felfedezsnek a bdulatban van. Ez a klnozs. Ltrehoztak egy brnyt egy birka sejtjbl, s ezzel lemsoltk az eredeti birkt. Erre azt mondhatn a hitetlen ember, hogy me, nincs Isten, mert mi is tudtunk egy birkt teremteni. De ha ezt a birkt meg tudtk csinlni, akkor ez a birka magtl, vletlenl lett? Nem. Valaki csinlta, valaki megtervezte, valaki ksrletezett vele, valaki elrta, valaki ltrehozta, de ez sem az eredeti, nem az els. Hiszen ezt is a birka sejtjbl csinltk, teht mr egy meglv sejtbl hoztk ltre. De ha egyszer a fldn ltrehoznnak tudomnyosan egy eredeti sejtet, ez sem dnten meg azt, hogy az els sejtet az Isten teremtette, mert hiszen az a sejt, amit ltrehoznnak, az sem vletlenl jnne ltre. Annak a ltrejttt is egy rtelem irnytan, csak egy olyan emberi rtelem, amely elleste Isten teremtett dolgainak a felptst.
Figyeljtek meg az emberi s llati sztnket. Amikor a tyk kotlani kezd, rl a tojsra. Azeltt hiba ltetnnk, nem l, akkor rl, s ha kigyl a hz, akkor is rajta marad, mert benne van az sztn, hogy ki kell klteni az j tyknemzedket. Bergson, a szzad eleji hres filozfus, aki elszr ateista volt, be akarta bizonytani mg jobban a darwinizmust, s a vgn gy lett istenhv. tette fel azt a krdst, hogy honnan van a tykban ez az sztn. rklte a tykmamtl, a tykddnagymamtl? De az els tyk honnan rklte? Mert ha az els tyk nem lt volna re a tojsra, nem kelt volna ki a kvetkez tyknemzedk. Ebben az sztnben benne van a logika, a knyszersg, a kvetkez nemzedk. A tykba bele van tpllva a kotls ideje, mint egy komputerbe, mint az rba, amelyet felhzunk, hogy reggel 6-kor vagy 7-kor csengessen, s akkor elkezd csengetni. Ki tpllta bel? Sajt maga nem tudta magba beletpllni. gy van beletpllva az emberbe is pl. az, hogy egy bizonyos idben szerelmes tud lenni, csaldot tud alaptani. Bele van tpllva az asszonyokba az, hogy amikor llapotosok lesznek, mr gyljn a tejk, hogy amikor a gyermek megszletik, legyen tej, amivel szoptassanak, s legyen bennk az anyai rzs, hogy vigyzzanak a gyermekkre s szeressk.
Nzztek meg a mheket. Logaritmussal kiszmtottk, hogy a legnagyobb befogadkpessg s legersebb fal sejt az a hatszg sejt, amit a mhek ptenek. Honnan tudtk k ezt? Szmoltak k logaritmussal? Nem. Isten beljk tpllta az sztnt, hogy hogyan ptsk a sejteket.
A teremtett vilgban mindentt Istennel tallkozunk. Az sztnk is mind az akaratrl beszlnek. Ha jszaka valaki jrt a kertben, reggel, amikor kimegynk, a homokos ton ltjuk a lbnyomt. Nem ltjuk az arct, nem tudjuk, hogy nz ki, csak azt tudjuk, hogy valaki jrt a kertben, mert ott van a lbnyoma. gy van tele a teremtett vilg Isten lbnyomval: a logikval, a clszersggel, az rtelemmel, a csodlatos sszehangoldsokkal, az sztnkkel, a teremtett lettel, a csillagok jrsval, s folytathatnnk tovbb.
Ezt a titokzatos Istent, aki mindent teremtett, s aki mindent fenntart, Jzus Krisztus ltal tudjuk igazn megismerni, mert Jzus Krisztus Atyja. Krisztus elmondta, hogy t az Atya kldte erre a vilgra, s az Atyhoz ment vissza errl a vilgrl.
Ez a vilgot teremt Isten Jzus Krisztusrt nekem is Istenem s Atym – mondja a Kt. Hogyan is lehet ezt megrteni? Kpzeljtek el, hogy van egy gyermek, akit nagyon szeret az desapja. Ez a gyermek tallkozik az utcn egy rongyos, utcra dobott rva gyermekkel. Megszereti, hazamegy, s azt mondja: desapm, az n kedvemrt fogadd fiadnak ezt a gyermeket. s az desapa a gyermeke kedvrt ezt az utcagyereket is fiv fogadja. Persze hogy nem termszetes fia, de ott van az hzban s az szeretetben. Ltjtok, Jzus Krisztusrt gy fogad bennnket is fiv Isten. s ha megismerem az szeretett, akkor nem ktelkedem afell, hogy mind testi, mind lelki szksgeimre gondot visel, st mg mindazt a rosszat is, amit e siralomvlgyben rem bocst, javamra fordtja, mivelhogy ezt megcselekedheti mint mindenhat Isten, s meg is akarja cselekedni mint hsges Atya. Tudtok erre mondani egy pldt? A Szentrsban hol van ez a plda? Ki volt az, akivel sok rosszat tettek a testvrei, s ezt a rosszat Isten mind javra fordtotta? Emlkeztek a Jzsef trtnetre? Milyen rosszat tettek vele a testvrei? Meg akartk lni, aztn eladtk rabszolgnak. Rosszat tett vele Potifr is, mikor brtnbe zratta. De Isten gy rendezte, mindez hozzjruljon ahhoz, hogy vgl is Jzsef Egyiptom msodik embere legyen. Ezrt amikor a testvrei flve elbe mentek, s azt gondoltk, hogy meg fogja ket bntetni, azt mondta: Ti rosszat gondoltatok fellem, de Isten jra gondolta azt fordtani.
Ezrt sohase essetek ktsgbe. Ha az letnkben akrmilyen rossz jn renk, abbl Isten mindig tud valami jt kihozni, ha abban a rosszban hsgesek maradunk hozz.
Isten azonban nem csak a fldet, hanem a mennyet is teremtette. Mi is a menny, vagyis a mennyorszg? Hiszen akrhova nznk, nem ltjuk a mennyorszgot, s az rhajsok a raktikkal sem talltk meg azt.
Dicsekedtek azzal a Szovjetuni rhajsai is, hogy leszlltak a Holdra, de ott sem lttk Istent. De ht ez nagyon buta dicsekeds volt, mert nemcsak az van, amit ltunk. Pldul az ultraszneket nem ltjuk, az ultrahangokat nem halljuk, mgis vannak. Az nagyon buta gondolkozs, ha azt mondjuk, hogy csak abban hiszek, amit ltok. Ltjuk vajon a gondolatot? Azt sem ltjuk, s mgis van. Ltjuk-e a szeretet rzst? Azt sem ltjuk, de mgis van.
Hol van mgis ez a mennyorszg, ez a menny? Hogy lehet elkpzelni? Az a legizgalmasabb, hogy az elmleti fizika mr ennek is nyitogatja a kapuit. Ma mr tudomnyosan elkpzelhet egy hely, ahova innen beltni nem lehet. Se fnysugr, se rdihullm, se rakta innen oda be nem megy. Ha azonban ott vannak, onnan minket ltnak, st az egsz jvnket egy szempillants alatt ltjk. Ezt nem n mondom, ez egy tudomnyos cikknek a megllaptsa. Nem tudom, hallottatok-e a negyedik dimenzirl? Ennek a hatrai kvl vannak a miltalunk rzkelt tren s idn. Egy egszen ms vilg ez, de ezt a msik vilgot Einstein kpletei alapjn matematikval kiszmtottk. A negyedik dimenzi nem egy hipotzis, hanem matematikailag bebizonytott dolog. Az rhajk mr azokkal a kpletekkel mennek, ami mindebbl kvetkezik. Rjttek arra, hogy nagy tvolsgoknl s nagy sebessgeknl a tmegvonzs newtoni kpletei mr nem felelnek meg. Innen indult el az a kutats, amivel aztn eljutottak a negyedik vagy tdik dimenzi fogalmig is. Ebben a kutatsban mi egy kicsit mg bszkk is lehetnk, mert az alapjait, a nemeuklideszi geometria alapjait Lobacsevszkijjel egy idben Bolyai Jnos, erdlyi tuds rakta le. Bolyaitl indult ki az a tudomnyos kutats, amely bebizonytotta, hogy a lthat vilgon kvl van egy msik, ltalunk lthatatlan vilg, amelyben ms trvnyek uralkodnak. Ez a tudomnyos kutats sszeesik a Szentrs tantsval. Termszetesen mi nem azrt hisznk a Szentrsban, a mennyorszg ltezsben, mert most mr ezt a mai tudomny is kezdi bebizonytani, hanem azrt, mert az r Jzus Krisztus neknk elmondta. De j tudni azt, hogy amit elmondott ezeltt 2000 vvel, arra lassan most mr a tudomny is rjtt, vagy legalbbis utal re.