„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
20. krds: Mindenek dvzlhetnek-e Krisztus ltal, akik dm ltal elvesztek?
Felelet: Nem mindenek, hanem csak azok, akik igaz hit ltal bel oltatnak s minden jttemnyt magukhoz kapcsoljk.
dm ltal bejtt a bn a vilgba, s mindenki bns, de Krisztus ltal bejtt a bocsnat a vilgba, mert megfizetett a mi bneinkrt. Akkor most mr mindenki dvzl Krisztus ltal? Mindenki bejut az rkletbe? Mit gondoltok: igen vagy nem? A Kt azt mondja: Nem mindenek, hanem csak azok, akik igaz hit ltal Krisztusba oltatnak. Mit is jelent az, hogy Jzus Krisztusba oltatni? Tudjtok, hogyan oltjk a szlt vagy a gymlcsft? Az gat egy bizonyos helyen levgjk, az oltvnyt hozzillesztik az alanyhoz, s a kettt jl sszektzik, s mindaz a nedv, ami az gban keringett, most mr tmegy az oltott gba is, s a kett sszeforrik teljesen. Az alanynak az energijval termi a j gymlcst. A vadszlbe gy lehet beleoltani mondjuk a muskotlyt, s lesz belle illatos, finom szl. Ha nem oltottk volna bele, akkor szinte ehetetlen vadszlt termett volna. ppen gy vagyunk mi is: Krisztusba oltatunk hit ltal. Ahogy a ks ltal s a rafia ltal elvgzi az oltst az, aki rt hozz, s egszen ms lesz a gymlcse annak a nvnynek, mint ami eddig lett volna, ppen gy hit ltal Isten elvgzi bennnk azt, hogy Krisztusba oltassunk, s Krisztus igje, energija, bocsnata, szeretete jjjn a mi letnkbe, s teremjnk az kegyelmbl szerinte val gymlcst. Ezrt csak azok dvzlnek, akik Krisztusba oltatnak, akik bekerlnek az vrkeringsbe. Ez csak hit ltal trtnhet, mert csak hit ltal lehet t megfogni, megtapasztalni. De ht vajon nem igazsgtalan Isten, hogy csak azok jutnak be az rkletbe, akik hit ltal Krisztusba oltatnak, s minden jttemnyeit magukhoz kapcsoljk?
Kpzeljtek el, hogy valaki fuldoklik egy folyvzben, s a partrl egy msik valaki utnadob egy ktlre kttt mentvet, s kilt neki, hogy fogja meg. Ha az illet megfogja a mentvet, akkor kihzzk a partra s letben marad, de ha magt olyan okosnak, blcsnek, nagyszernek kpzeli, hogy neki nincs szksge segtsgre, s kikacagja azt, aki a mentvet dobta, s nem fogja meg, akkor elsllyed, megfullad, meghal. Vajon ki a hibs? Aki a mentvet dobta? Nem, mert benne teljes volt a szeretet s a segteni akars, s mindent elvgzett, hogy sikerljn megmenteni azt az embert. A hibs az az ember volt, aki visszautastotta ezt a mentvet s nem fogta meg.
Lelki rtelemben vve mindannyian egy ilyen folyban fuldoklunk. Ezt a folyt gy hvjk, hogy bn s hall. Mindannyian bnsek vagyunk, s mindegyiknknek egyszer meg kell halni. Nem tudjuk, hogy mi jn mg az letnkben, de az a legbiztosabb, hogy egyszer meg kell halni mindegyiknknek, desanynknak, desapnknak, majd a trsadnak is, neked is. Isten azonban dobott egy mentvet. Ki ez a mentv? Jzus Krisztus. s Isten azt mondja: Fogd meg, higgy benne, kapcsold magadhoz, s ltala n kihzlak a partra. A bocsnat partjra, az rklet partjra. Nem fogsz megfulladni, nem fogsz elveszni, vr rd az let. Van, aki megfogja ezt a mentvet, s megmenekl. Van, aki magt olyan okosnak, blcsnek, nagyszernek kpzeli, hogy kikacagja Istent, Jzus Krisztust, a hitet, s nem fogja meg a mentvet, s elvsz. Isten a hibs, ha elvsz? Nem. Isten red bzza, hogy fogd meg a mentvet, s ha megfogod, megmenekltl, s ha visszautastod, akkor nincs senki segtsged, akkor elvesztl. Isten azrt adta Jzus Krisztust, azrt adta az Anyaszentegyhzat, azrt adta a vallsrk, konfirmcik alkalmait, az istentiszteleteket, hogy tbbet figyeljnk re s tudjuk megfogni a mentvet. S amikor konfirmlunk, arrl tesznk bizonysgot, hogy mi megfogtuk a mentvet, s hogy a Jzus Krisztusi vagyunk.
21. krds: Mi az igaz hit?
Felelet: Az igaz hit nemcsak oly biztos ismeret, amelynl fogva igaznak tartom mindazt, amit Isten az Igjben neknk kijelentett, hanem azon fell mg az a szvbli bizodalom is, melyet Szentllek az evanglium ltal gerjeszt bennem, hogy Isten nemcsak msoknak, hanem nekem is bnbocsnatot, rk igazsgot s dvssget ajndkoz az ingyen kegyelmbl, egyedl a Krisztus rdemrt.
A hit ltal tudjuk megfogni a mentvet, Jzus Krisztust. A Kt kt dolgot mond a hitrl, s ehhez hozzkapcsolhatjuk a harmadikat is. Elszr az igaz hit biztos ismeret. Ahhoz, hogy hinni tudjak, kell tudnom azt, hogy miben higgyek. Ahhoz, hogy hinni tudjak Jzus Krisztusban, kell tudnom a Jzus Krisztus trtnett, tantst, a Szentrsban lv isteni zenett. Ezrt tanuljuk a Ktt.
Azonban ez nem elg. A Ktt nem csak sszel kell megtanulni, a Ktt szvvel is meg kell tanulni. Ezrt az igaz hithez hozztartozik a szvbeli bizodalom is. Az a szvbeli bizalom, hogy nemcsak elmlet az, hogy Isten megbocst az embereknek, s bizalom abban: nemcsak msnak, hanem nekem is megbocst. Nekem is igazsgot, dvssget s rkletet ajndkoz az kegyelmbl, Jzus Krisztusrt. Ez valami olyasmi, hogy nem elg tudnom azt, vannak szleim, van desanym, ha kzben mindennap remegve gondolok arra: ad-e nekem ebdet? Ha igazn szeretem desanymat, s tudom, hogy szeret engem, akkor biztos vagyok abban, hogy fogok kapni ebdet. ppen gy vagyunk az r Istennel is. Bizonyosaknak kell lennnk abban, hogy szeret bennnket. Szeretetnek a jele, hogy elkldte rtnk Jzus Krisztust. Szeretetnek a jele az, hogy ti most itt vagytok s rla beszlnk, mert gondoskodott arrl, hogy ez mindig gy legyen, mindig halljanak rla az emberek.
A harmadik, amit ksbb mond el a Kt, az, hogy nem elg ismerni az Igt, Jzus Krisztus tantst, nem elg bznunk benne, hanem szeretni s kvetni is kell t. Azt mondta egyszer az r Jzus: nem az megy be a mennyeknek orszgba, aki azt mondja Istennek: Uram, Uram, vagyis aki csak beszl, hanem aki cselekszi a mennyei Atya akaratt. Majd megltjtok a Kt vgn: az igaz hithez hozztartozik az is, hogy cselekedjnk, ne csak nagy szavakat mondjunk, s ne csinljunk semmit, hanem az letnk bizonytsa azt, hogy valban hisznk Istenben.
sszefoglals:
A hit Istenrl val tuds s bel vetett felttlen bizalom s neki val engedelmessg.
22. krds: Mit kell hinnie a keresztyn embernek?
Felelet: Mindazt, amit neknk az evanglium gr, s amit a mi kznsges s ktsg nlkli keresztyn hitvallsunk ttelei az Apostoli Hitvallsban sszefoglalva tantanak.
Azt kell hinnnk, amit neknk az evanglium gr, vagyis ami a Bibliban van. A Biblia tantst nagyon rviden sszefoglalja az Apostoli Hitvalls. Ezt azrt hvjk Apostoli Hitvallsnak, mert a hagyomny szerint mg az apostoli idkbl, vagyis a keresztynsg els idejbl szrmazik. Ezt az Apostoli Hitvallst, mskppen a Hiszekegyet, megtalljtok minden keresztyn egyhznl. Ahogyan a Heidelbergi Ktt megtalljuk minden reformtus egyhznl, gy a Hiszekegyet minden keresztyn egyhz vallja. Ktnk rgi fordtsa kznsges hitvallsnak mondja az apostoli hitvallst. Az j fordtsokban mr a kznsges sz helyett az egyetemest hasznljuk, mert kzben a szavak jelentse vltozott. Kznsges s egyetemes egyformn azt jelenti, hogy ltalnosan elterjedt, mindenki ltal hasznlt, mindenki.
23. krds: Hogyan szlnak a mi hitvallsunk ttelei?
Felelet: Hiszek egy Istenben, mindenhat Atyban, mennynek s fldnek teremtjben.
s Jzus Krisztusban, az egyszltt Fiban, a mi Urunkban, aki fogantatott Szentllektl, szletett Szz Mritl, szenvedett Poncius Piltus alatt; megfesztettk, meghalt s eltemettk. Alszllt a poklokra, harmadnapon feltmadt a halottak kzl, felment a mennybe, ott l a mindenhat Atya Isten jobbjn; onnan jn el tlni lket s holtakat.
Hiszek Szentllekben. Hiszem az egyetemes keresztyn anyaszentegyhzat, a szentek kzssgt, a bnk bocsnatt, a test feltmadst s az rk letet. men.
A kvetkez krdsekben az Apostoli Hitvallst magyarzza a Kt.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre