„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
12. krds: Mivel teht Isten igazsgos tletbl ideiglenes s rkk tart bntetsre vagyunk mltk: mikppen szabadulhatunk meg a bntetstl s juthatunk ismt kegyelembe?
Felelet: Isten azt akarja, hogy igazsgnak elgttel adassk. Ezrt neknk tkletesen meg kell fizetnnk, vagy sajt magunk erejbl, vagy ms ltal.
Lttuk, hogy bnsk vagyunk, s a bn bntetst rdemel. Isten azt akarja, hogy igazsgnak elgttel adassk. Ezrt neknk tkletesen meg kell fizetnnk, vagy sajt magunk erejbl, vagy ms ltal. Ez termszetes is. Ha valakinek tartozom, az adssgot meg kell adnom. Krds, hogy mi magunk kpesek vagyunk-e a tkletes megfizetsre, helyre tudjuk-e hozni a mi bneinket.
Kpzeljk el, hogy mtl fogva tkletes letet lnnk, nem gondolnnk, nem csinlnnk semmi rosszat, Istennek mindenben engedelmeskednnk, tkletes gyermekei lennnk. Ismerve azonban magunkat, mr ez is elkpzelhetetlen. De tegyk fel, hogy sikerl. Vajon akkor megfizethetnnk a mi bneinkrt? Nem. Mert eddig nem voltunk tkletesek, eddig gondoltunk, cselekedtnk is rosszat, vagy nem cselekedtnk jt, nem segtettnk gy msokon, ahogy kellett volna, beszdnk sem volt mindig olyan, amilyennek lennie kellett volna. Teht ha mtl kezdve tkletesek lennnk, azzal mg nem fizetnnk meg az ezeltti bneinkrt. Mert kpzeljtek el, hogy valaki ezeltt hrom vvel betrt egy bankba, kirabolta a kasszt, meglt hrom embert s eltnt, aztn most elfogjk, s az illet azt mondja: j, j, ezeltt hrom vvel igaz, hogy gyilkoltam, ltem, raboltam, de azta semmi rosszat nem csinltam, vajon akkor nem tlnk el? Eltlnk. Nem az szmt, hogy most nem csinltam semmi rosszat, hanem az szmt, hogy azeltt egyltaln csinltam-e valami rosszat. ppen gy vagyunk mi is Istennel szemben. Bnsk vagyunk, s nem tudunk a bneinkrt megfizetni.
13. krds: Mi magunk kpesek vagyunk-e a megfizetsre?
Felelet: Semmikppen nem, st inkbb naprl napra nveljk tartozsunkat.
Egy napunk sincs egszen tkletes, amiben vagy gondolatban, vagy beszdben, tettben vagy mulasztsban valami hibt ne kvettnk volna el.
14. krds: Ht brki, aki csak teremtmny, megfizethet-e mirettnk?
Felelet: Egy sem. Elszr azrt, mert Isten nem akar ms teremtmnyt megbntetni az ember bnrt. Msodszor, mert teremtmny nem viselheti el Isten bn ellen val rk haragjnak slyt, sem msokat attl meg nem szabadthat.
Krds teht az, hogy meg tudunk-e szabadulni valami msnak a felldozsval. Pl. egy llat megfizethet-e? Nevetsges lenne azt gondolni, hogy megfizethet. Meglni pl. egy kutyt azrt, hogy szenvedjen a mi bneinkrt, ez egsz gyermekes gondolkozs lenne. Igaz, hogy az szvetsgben minden vben elvgeztk a bnrt val ldozatot, amikor felldoztak egy brnyt vagy kost a bnkrt. Innen is szrmazik az a kifejezs, hogy bnbak. A zsid fpap jelkpesen rrakta a npnek a bneit s aztn megltk a np bnei miatt a kost. Ezt minden vben meg kellett csinlni. Ennek azonban volt egy msik jelentse: elre mutatott Jzus Krisztusra, aki majd valban el tudja hordozni a mi bneinknek a bntetst. Mi azonban mst nem bntethetnk a mi bneinkrt, s egy teremtmny sem tudn elviselni az Isten bn elleni haragjt, s egy msik ember sem tudna mihelyettnk szenvedni, hiszen a msik ember nmagt sem tudja megvltani.
15. krds: Milyen kzbenjrt s megvltt kell teht keresnnk?
Felelet: Olyat, aki valsgos s igaz ember, mindazonltal minden teremtmnynl hatalmasabb, azaz egyszersmind valsgos Isten is.
Valaki olyan tud csak bennnket megvltani, aki bntelen, aki nkntesen elvllalja bneink bntetst, s akinek hatalma van megvltani bennnket. Ezrt tkletes embernek kell lennie, aki azonban ennl nagyobb is, akinek isteni termszete van.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre