„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
9. krds: Nem igazsgtalanul cselekszik-e azrt Isten az emberrel, mikor tle trvnyben olyat kvetel, amit teljesteni nem kpes?
Felelet: Nem, mert az embert olyann teremtette, hogy teljesthetn azt. Az ember azonban a Stn sztnzsre szndkos engedetlensgvel mind magt, mind utdait azoktl az isteni ajndkoktl megrabolta.
Kt krdsrl kell itt beszlnnk. Elszr, hogy mi is az, hogy Stn. Az r Jzus tbbszr beszl a Stnrl, s a Szentrsban is tbbszr talljuk a Stn nevt. Van-e Stn? Hol van? Hogy lehet a ltezst megrteni? Hol lehet szrevenni a Stn munkit?
Lehet-e almrl beszlni almafa nlkl? Nem lehet. Ha egy almt ltunk, tudjuk, hogy van almafa is. Ha ltjuk a vilgban a sok bnt, gonoszsgot, gylletet, gyilkossgot, tudjuk, hogy ennek kell fja is, eredje is legyen. Ezt hvjuk Stnnak. Ne gy kpzeljk el a Stnt, mint ahogyan a kzpkorban lerajzoltk, szarvakkal s lpatkkal, mert azzal tutaltk a mese birodalmba, ppen gy, mint az angyalokat, amikor lerajzoltk ket. A Stn valsgos lny. Van rossz szellem, gonosz llek is. Persze ezt ne gy kpzeljtek el, mint egy embert. A vilg gy van felptve, hogy minden az ellentteken alapszik. Az anyagban van pozitv s negatv elektromossg, a nvnyek kztt van gygynvny s van mrgez nvny, az llatok kztt van ragadoz llat s szeld llat, az emberi gondolkozsban van gyllet s van szeretet. s a vilg lpcssen van felptve. A fld svnyi sit felhasznljk a nvnyek. A nvnyeket megeszik az llatok. Az llatokon uralkodik az ember. s mindig gy van, hogy az alsbbrend nem tudja tkletesen felmrni, mikor a felsbbrend beleavatkozik az letbe. Pl. a fvet lelegeli az llat, a f nem tudja, hogy az llat legelte le, csak azt tudja, hogy elszakadtak a szlai. Az llatot hajtja az ember, az llat nem tudja felmrni az embernek az indtkt, csak azt tudja, hogy ha nem megy, akkor tik. ppen gy az embert is klnbz behatsok rik, jk is, rosszak is, s nem tudjuk felmrni pontosan, hogy honnan jnnek, hiszen azt sem tudjuk, hogy a gondolat honnan jn. Tudjuk, hogy vannak gonosz behatsok s vannak j behatsok. A gonosz behats mgtt a Stn ll, a j hatsok mgtt Isten Szentlelke ll.
De mirt is engedte meg Isten, hogy legyen Stn, mirt is engedte meg, hogy legyen bneset, mirt nem teremtette az embert gy, hogy egyltaln ne tudjon vtkezni?
Kpzeljtek el, hogy nagyon j szakemberek lesztek, meghzasodtok, s akkor elmentek hrom vre mondjuk Amerikba, valamilyen tanulmnyi tra, kzben itthon marad a felesgetek. A felesgeteket bezrjtok egy vasrcsos szobba, ahol egy plcn adjk be neki az telt, s nem engedik ki, hogy ne tudjon benneteket megcsalni, s oda se tudjon hozz senki bemenni. Hazamentek hrom v mlva, s gy talljtok felesgeteket, ahogy otthagyttok. Van-e valami rtke a hsgnek? Nincs. Nem tudott htlen lenni, nem tudott megcsalni benneteket, mert be volt zrva. De ha a felesgetek, aki itthon maradt, jrhat szabadon sznhzba, moziba, strandra, s mgis hsges marad hozztok, akkor van rtke a hsgnek, mert meg tudott volna csalni benneteket, de nem csalt meg. Teht, hogy rtke legyen a hsgnek, szksges, hogy legyen lehetsg a htlensgre, hogy rtke legyen a jnak, szksges, hogy legyen lehetsg a rosszra. Ha Isten csak gpet teremtett volna, s nem embert, akkor nem merlt volna fel ez a krds, mert ha a gp elromlik, nem megy tovbb s ksz, de a gp nem tud erklcsi szempontbl j vagy rossz lenni, az ember azonban tud, ebben klnbzik a gptl. Isten ppen ezrt adta a rossz lehetsgt is, a Stn ksrtsnek a lehetsgt is, hogy harcoljunk ellene, s ebben a harcban fejldjn ki az igazi embersgnk.
A fldi let egy nagy prbaid. Szl hozznk a Stn, de szl Isten is, s mi dntjk el, hogy kire hallgatunk. A fldi letben kimutatom, hogy mi is akarok lenni, merre is akarok menni tulajdonkppen. Bizonyra, mivel mr meg vagyunk romolva, nem sikerl mindig tkletesnek lenni, de az irnyt, amerre megynk, azt ltja Isten az letnkben. Az els krdsben azt tanultuk, hogy Jzus Krisztus a Stn minden ksrtstl megszabadt. Ha a Jzus Krisztus vagyok, nincs rajtam hatalma a Stnnak, s akkor a bn nem tud olyan hamar leigzni s vglegesen a foglyv tenni.
10. krds: Bntetlenl hagyja-e Isten ezt az engedetlensget s elszakadst?
Felelet: Semmikppen nem, st inkbb rettenetesen haragszik mind a velnk szletett, mind az elkvetett bnk miatt, s azokat igazsgos tletbl mind ideig val, mind rkk tart bntetssel sjtja, amint maga mondotta: tkozott minden, aki meg nem marad mindazokban, amik megrattak a trvny knyvben, hogy azokat cselekedje.
Mi a velnk szletett bn s mi az elkvetett bn? A velnk szletett bn a megromlott termszetnk. Az, hogy rosszat gondolunk, s hajlandk vagyunk annak megttelre. Az elkvetett bn az, amikor mr vghez is visszk azt a rosszat, amit elgondoltunk.
Mi az, hogy ideig val bntets? Ideig val bntets lehet szegnysg, nyomorsg, betegsg (de nem minden szegnysg, betegsg bnrt val bntets).
Az rkk val bntets a pokol, a krhozat. Az igazsg az, hogy a bnt bntets kell hogy kvesse. Ksbb fogjuk megltni, hogy Isten hogyan oldotta meg ezt az igazsgot.
11. krds: De ht Isten nem irgalmas?
Felelet:Bizonyra irgalmas, de igazsgos is. Ennlfogva igazsga megkveteli, hogy az szent felsge ellen elkvetett bnt mlt, azaz testi s lelki rk bntets sjtsa.
Teht Isten irgalmas, de igazsgos is. Isten irgalmassgt s igazsgossgt Jzus Krisztus keresztfn val szenvedsben ltjuk. Errl lesz sz a Kt msodik rszben, az ember megvltsrl szl rszben.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre