„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A Heidelbergi Kt gyakorlati magyarzata Csiha Klmn Az Isten svnyein
6. krds: Ht Isten az embert ily gonossz s fonkk teremtette?
Felelet: Nem; st inkbb Isten az embert jv s a maga hasonlatossgra, azaz valsgos igazsgban s szentsgben teremtette, azrt, hogy az teremt Istent igazn megismerje, szvbl szeresse s rk dvssgben vele ljen, t dicsrje s magasztalja.
A Szentrsban azt olvassuk, hogy Isten a maga kpre s hasonlatossgra teremtette az embert. Ez azt jelenti, hogy igazsgban s szentsgben teremtette, azrt, hogy Istent igazn megismerje, szvbl szeresse, s rk dvssgben vele ljen, t dicsrje s magasztalja. Ez lett volna az embernek a sorsa: rk rm Isten mellett.
7. krds: Honnan van teht az emberi termszet eme romlottsga?
Felelet: Els szleinknek, dmnak s vnak a paradicsombeli esetbl s engedetlensgbl, minek kvetkeztben a mi termszetnk gy megromlott, hogy mindannyian bnben fogantattunk s szlettnk.
(Itt el kell olvasni a bneset trtnett. Bizonyra ismeritek mr a vallsrkrl: 1Mz 3,1–3.)
Most nzzk meg gy ezt a trtnetet, mint nem kicsi gyermekek, hanem mint felnttek. Isten az embert behelyezte az den kertjbe. den azt jelenti magyarul, hogy boldogsg vagy kert a pusztasgban. Isten szp letet akart adni az embernek, s azt mondta, hogy a kert minden fjrl egyen, csak a j s gonosz tuds fjrl ne. Ez nem valami gymlcsfa volt. Kisgyermek korunkban gy gondoltuk, hogy valami almafrl volt sz. A kzpkorban gy is brzoltk, de ez nem almafa, hanem a j s gonosz tudsnak fja volt. Azt jelentette, hogy az ember az letben mindent tehet, mindenbl vehet, mindent megcselekedhet, csak hogy mi a j s mi a rossz, ezt ne nmagtl dntse el, hanem hagyja Istenre, krje, hogy Isten mondja meg neki. Mert a vilgot Isten teremtette, s jobban tudja, mint mi, hogy mi a j s mi a rossz.
Gyermekkoromban a kicsi, 5–6 ves unokatestvrem bement a kamarba s marszdt nyalt, mert azt hitte, hogy az cukor, s azt gondolta, hogy j. Alig tudtuk megmenteni. Ez trtnik az emberisggel is. Bemegynk Isten nagy kamarjba, s nem hallgatjuk meg, hogy mi a j s mi a rossz, hanem sajt magunk akarunk rendelkezni, aztn tnkretesszk az letnket. Ezt jelenti az, hogy ne egyen az ember a j s gonosz tuds fjrl.
Ez a trtnet szimbolikus s valsgos trtnet is. Nem az els emberrel trtnt csak meg, hanem velnk is megtrtnik jra meg jra. Isten azt mondja, hogy a szeretet j, a gyllet rossz, azrt az emberek mgis a gyllet mellett foglalnak llst, gy szletnek a hbork, a nyomorsgok, s sokszor mg azok is belepusztulnak, akik szerveztk a hbort. Isten azt mondja, hogy j a becslet s rossz a becstelensg, de az emberek nem hallgatnak re, s a vgn brtnbe kerlnek. Isten azt mondja, hogy j a tisztasg, a testi tisztasg is, megrizni magad, szp hzasletet lni. Az emberek nem hallgatnak re, aztn felszedik a vrbajt, az AIDS-et, tnkremegy az letk s meghalnak. Isten a Szentrsban megmondja, hogy mi a j, csak ppen hallgatni kellene re. Amikor Hitler elindtotta a II. vilghbort, ha lelt volna imdkozni s azt mondta volna: Istenem, most elindtom az embereket gyilkolni, mutasd meg nekem, hogy ez j vagy rossz, vajon ha Istenre figyelt volna, rjtt volna-e? Bizonyra rjtt volna, mert meg van rva a Tzparancsolatban: Ne lj – de akkor csak arra gondolt: n legyek az r, n nyerjem meg a hbort, s lett 35 milli halott, egy csom rva, zvegy s nyomorult ember. Mit gondoltok, mikor a kommunizmus uralkodott s emberek szzezrei haltak meg a lgerekben s brtnkben, ha Sztlin lelt volna s magban meggondolta volna, hogy vajon Istennek tetszik-e, amit csinl, bizonyra rjtt volna, hogy nem tetszik, mert meg van rva: Szeresd felebartodat, mint magadat. De akkor nem gondolt erre, Istenre sem gondolt, st Isten ellen volt, ppen azrt, hogy ne Isten mondja meg, mi a rossz s mi a j, hanem mondja meg, s az akarata szerint legyen minden. gy van itt a ksrts a mi letnkben is, itt van a ksrt is, a trtnetbeli kgy.
A kgy a Szentrs jelkpes beszdmdja szerint a Stnt jelenti. Ez a sz a Bibliban tbbszr is elfordul, el egszen a Jelensek knyvig. Mert a Stnnak, a bnnek olyan a termszete, mint a kgynak. Egy rdekes knyv (A zld pokolban) arrl beszl, hogy Nmetorszgbl elmentek az Amazonas vidkre egy film szmra felvteleket kszteni. Egyszer az egyik csnakon elindultak hrman krokodilfej pillangt fogni, mert nagyon szp krokodilfej pillangk voltak azon a vidken. Az egyik vitte a pillangfog hlt, a msik filmezett, s a harmadik vitt egy puskt magval s evezett. Amikor meglttak a parton egy szp krokodilfej pillangt, akkor a knyv szerzje kiugrott a csnakbl, csendesen odament s a pillangfog hlt r akarta bortani, de nem vette szre, hogy az egyik fagon egy riskgy figyelte (mert az pont olyan sznt tud felvenni, mint a fag), s amikor rcsapta a hljt a lepkre, az riskgy rugrott, krltekerztt rajta s elkezdte szortani. A szerz lerja, hogy rezte, hogyan roppannak ssze a bordi. Csak a bal keze maradt szabadon, azzal elkapta a kgynak a nyakt, s is fojtogatta a kgyt. rezte, hogy mr csak percei vannak htra, amikor kiugrott a csnakbl az, akinl a fegyver volt, s tltte a kgy fejt. gy szabadult meg. A jelenetrl kpek is voltak, megdbbent kpek a knyvben.
Ilyen az emberi let is. Megynk a magunk lepki utn, a bnk, vgyak vagy tervek utn, s mikor azt gondoljuk, megvan s elrtk, akkor a bn, amely lczta magt, rnk ugrik, mint az riskgy, s krlszort bennnket, hogy elpuszttson. Mit gondoltok, hogyan lehet megmeneklni? Ha pldnak vesszk az elz trtnetet, ki az, aki az riskgyt leltte? Jzus Krisztus. Nlkle mindannyian a Stn szortsban lennnk. Csak tudott megszabadtani bennnket, s tud most is megszabadtani a bnbl. Vannak alkoholistk, akiket mr gy szorongat az alkoholizmus, hogy csaldjukat, sajt egszsgket is tnkreteszik, s nem tudnak megszabadulni, szorongatja ket a kgy. De ezek kzl az alkoholistk kzl nagyon sokan megszabadultak, mikor elmentek a gygyt hetekre, evangelizcikra, s Jzus Krisztushoz kzel kerltek: megtapasztaltk az hatalmt. Statisztikk szerint az alkoholizmustl az elvonkrk ltal arnylag kevesen tudnak megszabadulni, de sokkal nagyobb a szzalka azoknak, akik Jzus Krisztusban hitre jutottak, hozz kzel kerltek s gy menekltek meg, mert vannak lelki erk is, amik kihatnak a testnkre, az akaratunkra. Ezek az erk Jzus Krisztustl jnnek.
Azt mondja a Kt, hogy az els emberpr bne kvetkeztben a mi termszetnk gy megromlott, hogy mindannyian bnben fogantatunk s szletnk. Ahogyan rkljk szleinknek vagy nagyszleinknek a hajsznt, arct, esetleg a testalkatt, ppen gy rkljk a lelki tulajdonsgait is. gy rkldtt tovbb a bn, ment egyik nemzedkrl a msikra. Mikor megszletnk, mr bennnk van a bn. Sokan azt mondjk egy-egy kisgyerekre: rtatlan, de nzztek meg, ez az rtatlan kisgyermek hogy tud toporzkolni, vistani, mg arcul ti az desanyjt is, ha nem adjk oda azt a jtkot, amire ppen vgyik. Nincs igazn rtatlan emberi let, belnk hullt a gonosz, mindannyiunkban benne van. Megromlott a lelknk, s nincs semmi remnynk arra, hogy a sajt ernkbl megvltozzunk.
8. krds: Annyira megromlottunk-e, hogy a jra egyltaln alkalmatlanok vagyunk, minden gonoszra pedig hajlandk?
Felelet: Bizonyra gy van, hacsak Szentllek jj nem szl bennnket.
A felelet A Szentrs alapjn azt jelenti, hogy nmagunktl, nmagunk erejbl nem tudunk megjavulni. A Rmabeliekhez rt levl 3,10. verstl azt olvassuk: „Amint meg van rva, hogy nincsen csak egy igaz is; nincs, aki megrtse, nincs, aki keresse az Istent. Mindnyjan elhajlottak, egyetemben haszontalanokk lettek, nincs, aki jt cselekedjk, nincsen csak egy is.” Kpzeljetek el egy nylvesszt, amely elgrblt, meghajlott. Azzal mr tbbet nem lehet clba lni, mert mindig letr az trl, s az a nylvessz magtl sohasem fog tudni kiegyenesedni. Valaki kell, aki kiegyenesti. gy vagyunk mi is, elhajlott nylvesszk vagyunk, elhajlott, meggrblt letek vagyunk, eltvesztjk sokszor a clt, amerre mennnk kellene. s nem tudunk clba jutni nmagunktl, Isten kell hogy kiegyenestsen bennnket. A Kt azonban a Szentrs alapjn jjszletsrl is beszl. Ezrt nem szabad vglegesen elkeserednnk s feladnunk a harcot, hanem keresnnk kell az utat mindig Jzus Krisztus fel, hogy segtsen meg bennnket.
Az jjszlets azt jelenti, hogy megvltozom, ms emberr leszek. (Olvassuk el Jn 3,1–8-at.) Eddig gyllkdtem, most szeretek, eddig kromkodtam, most imdkozom, eddig a kocsmba jrtam, most a templomba jrok, eddig msoknak rosszat akartam, most segtek msokon. Mintha egy j ember szletett volna. Erre a magatarts-vltoztatsra mondja a Szentrs, hogy jjszlets. Ehhez azonban bels tvltozs kell, amirl ksbben fogunk tanulni.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre