Els rsz Az ember nyomorsgrl
II. RNAPJA
3. krds: Honnan ismered meg a te nyomorsgod?
Felelet: Isten trvnybl.
Vajon sajt bnssgnket meg tudjuk ismerni az Isten trvnyn kvl? Minden ember meg van arrl gyzdve, hogy igazn j, a tbbiek lehetnek bnsk, nyomorultak, de a lelke mlyn j, mg akkor is, ha nha hibkat kvet el. Az 1930-as vekben bekertettk a rendrk New York egyik legvrengzbb rablgyilkost. A felszltsra nem adta meg magt. A tzprbajban 12 rendrt meglt, vgl is hallos sebet kapott. Mieltt meghalt volna, egy paprra a vrvel rrta: n j ember voltam. Mg is meg volt gyzdve arrl, hogy j volt. Ha csak sajt magunkhoz hasonltjuk magunkat, nincs hasonltsi alapunk. Nem tudjuk magunkat megismerni. Ha a szomszdhoz hasonltjuk magunkat? Kevs embert lttam eddig, aki azt mondta volna, hogy a szomszdja sokkal jobb, mint . ltalban a szomszdokat bnsebbeknek, rosszabbaknak gondoljuk, mint mi vagyunk. Errl gondoskodik a sajt embernk, a bennnk lv nzs. gy nem tudjuk megllaptani, hogy milyenek vagyunk.
Kihez kell magunkat hasonltanunk? Egyvalaki van, aki bn nlkli s tkletes volt: Jzus Krisztus. Hozz kell magunkat mrnnk. Hol talljuk meg Jzus Krisztust? A Szentrsban. Ezrt a Szentrs az a tkr, amelybe ha belenznk, megltjuk a sajt magunk arct, s megltjuk azt is, hogy milyeneknek kell lennnk, mit kvn tlnk Krisztus. Az Isten trvnye az, ami neknk utat mutat.
4. krds: Mit kvetel tlnk Isten trvnye?
Felelet: Megtant arra minket Krisztus Urunk rviden Mt evangliuma 22. rsznek 37-tl 40-ig terjed verseiben: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szvedbl, teljes lelkedbl s teljes elmdbl. Ez az els s nagy parancsolat. A msodik pedig hasonlatos ehhez: Szeresd felebartodat, mint magadat. E kt parancsolattl fgg az egsz trvny s a prftk.
Az Isten trvnyre Krisztus Urunk tant bennnket. Kt irnya van ennek a trvnynek: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szvedbl, teljes lelkedbl s teljes elmdbl. Ez azt jelenti, hogy Isten szeretetnek teljes szvbl kell trtnnie. Vajon szeretjk-e Istent? Vagy csak az ajndkait szeretjk? Sokan vannak, akik megbetegszenek, s akkor rgtn zgoldnak Isten ellen. Nem sikerl nekik valami, s akkor elfordulnak Istentl. Ez azt jelenti, hogy nem is Istent szerettk, csak az ajndkait: az egszsget vagy az anyagi jltet, s mikor ezt elvesztettk, mr Istent sem szerettk. Teljes lelknkbl, teljes elmnkbl kell szeretnnk Istent. Ez azt jelenti, hogy Isten szeretete nemcsak rzelem, hanem rtelem is, teljes letnk tadsa is. Ez az els s nagy parancsolat.
Mit gondoltok, akik kromkodnak, azok eleget tesznek ennek a parancsolatnak? Azok szeretik Istent? Nem szeretik. Mg akkor sem, ha azt mondjk, hogy szeretik, akkor sem szeretik teljes szvkbl, mert a szjukon ott van az istengyalz beszd. Akit igazn szeretnk, azt nem tudjuk gyalzni. Arrl nem tudunk minden gonosz dolgot elmondani. Azt mindig szeretettel emltjk. Mit gondoltok, akik nem jrnak templomba, azok szeretik igazn Istent? n azt gondolom, hogy ha igazn teljes szvbl szeretnk Istent, nem csak szvk egy kicsi rszbl, hanem teljes lelkkbl s elmjkbl ragaszkodnnak hozz, akkor jnnnek a templomba, mert ott Istenrl hallanak, ott Istent dicsrik, ott az kzelben vagyunk. Az istentisztelet alkalmval Istenhez jvnk t tisztelni. Azrt aki igazn szereti Istent, az jn a templomba. Ha valaki az reg desanyjt sohase ltogatja meg, s kzben arrl radozik, hogy mennyire szereti, akkor ott valami nincs rendben. Ha igazn szereti, akkor el is megy hozz. Igaz, Isten mindentt ott van, s hozz el lehet menni imdsgban is, de aki otthon Isten utn vgyakozva imdkozik, azt egsz biztosan elviszi a szve a templomba is, hogy a gylekezettel egytt dicsrje Istent, nekeljen hozz s hallgassa az igjt.
A msodik parancs: Szeresd felebartodat, mint magadat. Kpzeljetek el egy ktkar mrleget (le lehet rajzolni a tblra), ami akkor van j helyzetben, hogyha a mutatja felfel mutat. Ez akkor van gy, ha a serpenyben mindkt oldalon egyenl slyok vannak. A keresztyn letben is meg kell lennie ennek az egyenslynak. Ha azt mondom, hogy szeretem az Istent, de nem az embereket, akkor a mrlegnek csak az egyik serpenyjben van sly, s a mutat oldalra mutat. Akkor mg mindig nem szeretem Istent, mert azt mondja Jnos apostol levele, hogy ha valaki nem szereti felebartjt, akit lt, akkor hogyan szeresse Istent, akit nem lt (1Jn 4,20). Ha Isten azt kvnja, hogy szeressem felebartomat s n nem szeretem, csak azt mondom, hogy Istent szeretem, akkor nem szeretem Istent sem, mert nem az akarata szerint lek. Vannak ilyen keresztynek, akik elvonulnak az emberektl, elfordulnak, azt hiszik, j keresztynek, mert k sokat imdkoznak, de nem elg csak imdkozni, hanem szeretni is kell felebartainkat s segteni is kell rajtuk.
A msik szlssg az, amikor a felebarton segtek, de nem szeretem Istent. Akkor csak egy szocilis munks leszek, ami klnben j dolog, de ez jra nem keresztynsg, megint elmozdul a mrleg nyelve, csak ellenkez irnyba. Akkor vagyok j helyen, ha egyszerre szeretem Istent, s egyszerre szeretem felebartaimat. A villanykrte is csak akkor tud gni, ha mind a kt plusra be van kapcsolva. Az emberi let is akkor valsul meg igazn, hogyha Isten s az ember szeretetbe egyarnt be van kapcsolva.
De kicsoda az n felebartom? Erre felel az irgalmas samaritnus pldzatval az r Jzus (olvassuk el a pldzatot: Lk 10,25–37). Ennek a pldzatnak a megrtshez tudnunk kell, hogy a zsidk s a samaritnusok haragban voltak egymssal. Ellensgnek tekintettk egymst. Mgis amikor jtt a samaritnus, azt az agyonvert embert, akit zsid ltre a zsidk elkerltek (mert lehet, fltek a rablktl, vagy egyszeren nem akartak segteni), ez az irgalmas samaritnus az ellensg tborbl val embert feltette a sajt jszgra, kimosta a sebeit, elvitte a vendgfogad hzhoz, s kifizette a tpllsra, gondozsra szksges sszeget. St mg azt is meggrte, hogy visszajn, s ha hinyozni fog valami, azt is kifizeti. A pldzat vgn az r Jzus megkrdezte: ki volt a felebartja annak, akit kifosztottak a rablk? A vlasz ez volt: az, aki knyrlt rajta. Az r Jzus gy fejezi be a pldzatot: „Eredj el, s te is akkppen cselekedjl.” Felebartom teht minden ember. A hozznk kzelllkkal szemben termszetesen mg nagyobb felelssggel tartozunk, de minden emberen segtennk kell, s minden embert gy kell szeretnnk, mint sajt magunkat. Fggetlenl attl, hogy hozznk tartozik-e, vagy taln ppen az ellensgeink kzl val. Persze ez neknk mr nagyon nehz, a szvnk ehhez mr tlsgosan megromlott. Itt is ltjuk az Isten trvnybl, hogy milyenek kellene hogy legynk s milyenek vagyunk.
A nagy parancsolatban ssze van foglalva: Az dvssgnk tja ez: szeretni Istent s szeretni az embereket. Emlkeztek, Adynak is van egy ilyen verse:
Nem volna ms valls,
Nem volna csak ennyi:
Imdni az Istent
s egymst szeretni...
Ez minden igaz vallsnak a lnyege. Volt egy nagy egyhzatya a IV. szzadban, Augustinus, aki azt mondta: szeress s tegyl, amit akarsz. Mert aki igazn szereti Istent s igazn szereti az embereket, az nem tud rosszat tenni.
Az a baj, hogy ez a szeretet hinyzik bellnk. Ha betartank ezt a parancsolatot, lennnek hbork? Gyllnk-e a nemzetek egymst? Emberek, rokonok egyms ellen fordulnnak-e? Nem. Milyen boldog lenne a vilg! Mindenkin segtennek, aki bajban van, s senkit sem gyllnnek. Csakhogy az emberisg ppen ezt a kt nagy isteni parancsolatot felejtette el, s ebbl jtt minden hbor, nyomorsg, szenveds a vilgra. A vilgnak azonban mi is rsze vagyunk, a ti letetek is rsze. Ezrt a mi letnk kicsi krben feladatunk megvalstani az isteni parancsot: szeretni Istent s szeretni az embereket. Megltjtok, ha megprbljtok, akkor az a szeretet, amit ltnak bennetek az emberek, gykeret fog verni az szvkben is, s ki fog sugrozni rtok is. Higgytek el, nem rdemes gylletben, sokkal inkbb rdemes szeretetben lni.
Egy tanulsgos rgi mese arrl beszl, hogy sok-sok idvel ezeltt kis emberkk ltek a fldn. A legtbben egy Swabeedoo nev faluban laktak, s swabeedoo-dahnak neveztk magukat. Ezek az emberkk mindig boldogok voltak, flig r mosollyal szaladgltak fel s al, s mindenkit kszntttek.
A legjobban azt szerettk, ha egymsnak puha, meleg szrmcskket ajndkoztak. Ezrt mindenki a vlln hordott egy prmekkel telt tarisznyt. Ha tallkoztak, egyik a msiknak egy-egy ilyen kis prmet adott, s azt mondta: Szeretlek tged! gy mindenki gy rezte, hogy msok elismerik s rtkelik t.
A falun kvl, egy hideg, stt barlangban lakott egy man. Magnyos volt, s gy tnt, hogy senkivel sem tud kijnni. A szrmeajndkozst nagy szamrsgnak tartotta. Egy este a man a faluba ment, s tallkozott egy bartsgos swabeedoo-dahhal. Ez rmosolygott, s gy szlt: Tessk, adok neked egy meleg, puha szrmcskt. Egszen klnleges szrme ez, ppen neked tartogattam, hiszen olyan ritkn ltlak.
A man krlnzett, hogy vajon hallja-e valaki, majd gy suttogott: Hallgass ide, tudod-e, hogy ha minden szrmdet elajndkozod, egy szp napon elfogynak? Ezzel tovbbment, s egy zavarba jtt, ktsgbeesett swabeedoo-dah emberkt hagyott maga utn.
Az els, akivel ez a kis swabeedoo-dah tallkozott, egy j bartja volt, akivel mr sok szrmcskt kicserlt. Ez meglepdtt, hogy bartja csak egy hideg pillantsra mltatta, amikor a szrmt ajndkozta, st mg azt is mondta, hogy vigyzzon a szrmetartalkra, mert elfogy. Azon a napon mindenik swabeedoo-dah mg hrom msiknak is ezt mondta: Sajnlom, nem adhatok neked puha, meleg szrmt. Vigyznom kell, hogy el ne fogyjanak.
A kvetkez napon mindenki elkezdte flretenni a szrmket. Bizalmatlanul nztek egymsra, s veszekedsekre kerlt sor, hogy kinek van a legtbb prmje, majd ms trgyakra kezdtk becserlni, ahelyett hogy elajndkoztk volna, mint azeltt. Mg szrmerabls is elfordult.
A man elbb elgedett volt a hazugsga eredmnyvel. Meg akarta tudni, hogy vajon az emberkk gy reznek s cselekednek-e, mint , nz gondolataival. Idvel azonban a faluban szomor dolgok trtntek. Nhny idsebb ember, akivel nem trdtek, bnatban meghalt. Amikor a man ezt meghallotta, gy szlt magban: Istenem, n csak azt akartam nekik megmutatni, hogy milyen is a vilg valjban. n nem kvntam a hallukat. Majd gondolkodni kezdett azon, hogy mit is lehetne tenni.
Barlangja mlyn felfedezett egy titkos bnyt, ahol hideg, szrs kveket lehetett tallni. Szerette a kvek hidegen ingerl tapintst, s gyakran elgedetten nzte a tsks khalmokat, abban a tudatban, hogy azok mind az vi. Elhatrozta, hogy megosztja kveit a kis swabeedoo-dahokkal. Ezrt megtlttt egy zskot kvekkel, s elvitte a faluba. Az emberkk a kveket hlsan fogadtk. jra volt valami, amit egymsnak ajndkozhattak. Csakhogy a szrs kvek ajndkozsa mr nem okozott olyan rmet, hinyzott a bartsg s a szeretet rzse. A megajndkozottak inkbb zavartan, sszeszurklt ujjakkal mentek tovbb.
Nmelyek a kis swabeedoo-dahok kzl jra kezdtek meleg, puha szrmcskket adni egymsnak, s egy-egy ajndkozs utn az ajndkozt s a megajndkozottat egyarnt rm tlttte el. Taln azrt volt szokatlan valakitl meleg, puha szrmt kapni ajndkba, mert azeltt olyan sok hideg kvet cserltek ki egyms kztt. A szrmk ajndkozsa azonban sohasem vlt jra szokss Swabeedoo-ban.
Csak nhny emberke jtt r, hogy tulajdonkppen folytathatnk a meleg, puha szrmcskk ajndkozst egymsnak, anlkl hogy a tartalkuk elfogyna. Hiszen ha adnak, kapnak is. Azonban a swabeedoo-i emberek legtbbjnek szvben mr bizalmatlansg volt. Ez a beszdkbl is kiderlt, amikor pldul ilyeneket mondtak:
– Nem tudom, hogy vajon msok rtkelik-e az n puha szrmcskimet.
– n egy puha szrmt adtam, s ezrt csak egy hideg, szrs kvet kaptam. Nem leszek tbbet olyan buta, hogy ezt tegyem.
– Ha nem adsz nekem szrs kvet, n sem adok neked. J?
– Szeretnk a fiamnak egy meleg, puha szrmcskt adni, de nem rdemli meg – s gy tovbb.
Nha egyik-msik emberke kiment a faluba, s elkezdett mindenkinek egy-egy szrmcskt ajndkozni, mint rgen, de legtbbszr valami visszatartotta ket attl, hogy ezt tegyk. Rendszerint gy trtnt, hogy kimentek s lttk, milyen is a vilg valjban, ahogy a man mondta. s ltek szegnyen, rm nlkl.
Isten a szeretet puha, meleg szrmcskinek ajndkozst bzta renk.
Szvembl kvnom, hogy sohase furakodjk a szvetekbe valamilyen man, mert az ll rva a Szeretet himnuszban (Pl apostolnak a Korinthusbeliekhez rt els levele 13,1–3. versei): „Ha embereknek vagy angyaloknak a nyelvn szlok is, szeretet pedig nincsen nbennem, olyann lettem, mint a zeng rc vagy peng cimbalom. s ha jvendt tudok is mondani, s minden titkot s minden tudomnyt ismerek is; s ha egsz hitem van is, gyannyira, hogy hegyeket mozdthatok ki helykrl, szeretet pedig nincsen nbennem, semmi vagyok. s ha vagyonomat mind feltetem is, s ha testemet tzre adom is, szeretet pedig nincsen nbennem, semmi hasznom abbl.”
5. krds: Megtarthatod-e tkletesen mindezeket?
Felelet: Semmikppen nem; mert termszet szerint hajland vagyok Isten s felebartom gyllsre.
Az els krdsben arrl beszltnk, hogy milyen szp Isten szerint szeretetben lni. De most itt arrl van sz, hogy termszet szerint hajland vagyok Isten s felebartom gyllsre. Az emberrel, az egsz emberisggel valami trtnt. Megromlottunk, elromlottunk, elromlott a termszetnk. Nzztek meg, hogy mindig ott van az emberi termszetben az Isten s felebart gyllse. Mikor az emberek kromkodnak, milyen csnyn tudjk szidni Istent. Ha rt egy kalapccsal valaki a kezre s nem ri fel sszel, hogy volt figyelmetlen, azrt is Istent szidja. Menjetek ki az utcra, hallgasstok meg az emberek beszdt, hogy milyen semmisgek miatt milyen trgr szavakkal kromoljk Istent, s mg csodlkoznak, hogy Isten nem segti meg ket. Az egsz vilg trtnelme, a npek egyms irnti gyllkdse, a tmegsrok, az rtatlanul kivgzett emberek ezrei, az egymst pusztt hbork, az emberek, st a rokonok kztti veszekedsek mind arrl beszlnek, hogy hajlandk vagyunk felebartaink gyllsre.