„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Hargita Pl Hirdesd az Isten orszgt. Temetsi beszdek. PRTA Ppa 2006.
E kopors mellet a legreformtusabb zsoltr mondatait hallgattuk meg. Ezzel is tisztelgnk annak emlke eltt. Aki e koporsban pihen, s aki oly sokszor tallt ert, megnyugvst s vigasztalst e zsoltrban.
Itt a temetben, mintha mlyebben rtennk e zsoltr felolvasott mondatait. Szv szerint igazat kell mondanunk minden szavra. Bizony letnk ideje 70, vagy 80 esztend, nagyobb rszk nyomorsg s fradsg. Mgis gy tnik tova, mintha replnnk. Ezrt mlt krnnk, hogy blcs szvhez segtsen minket Isten kegyelme.
Hetven esztend, vagy feljebb 80 esztend. Isten rizzen bennnket attl, hogy lebecsljk az orvostudomny fejldst, eredmnyeit. St e helyen is l-dst kell krnnk mindazok letre, fradozsra, akik az emberek gygytsra szenteltk oda let-ket. Azonban azt is meg kell llaptanunk, hogy ma sem vagyunk elbbre, mint Mzes idejben, amikor az tlagos letkor 70-80 esztendben llaptottk meg. Ezt az tlagos letkort adta meg Isten j Anytoknak is, aki szve szeretetben, rtetek val trdsben – s ezt kln, boldog szvvel hangslyozom, a gylekezetrt rzett felelssgben tlagon felli volt. Sok ilyen desanyt kvnok ennek a gylekezetnek s szeretett magyar npnknek.
Nagyobb rszk nyomorsg s fradsg. a zsoltrban elbb van a nyomorsg s azt kveti a fradsg. az letben fordtva volt. Elbb volt a fradsg. A szli hzban, szorgalmas, becsletes munks szlk kztt korn megismerte, megtanulta a munka szpsgt, de fradsgt is. Munkban telt gyermeksge s ifjsga. Majd mint felesgnek s desanynak, mennyi fradsg volt osztlyrsze. Mert ha vannak a munknak hsei, akkor a felesgek s az desanyk azok! Mennyi fradsgot jelentett kedves lenyainak felnevelse. Bizony elmondhatjuk koporsja mellett, hogy letnek nagyobb rsze fradsg volt. s nyomorsg. Az utols 25 esz-tend nem volt ms, mint nyomorsgok sorozata. Elszr j szleit temette el, majd frje koporsja mell kellett llnia. A gazdasgi talakuls mr z-vegy sorsban tallta. S ha az vszzados beideg-zds utn, nehz volt frfiainknak is, megtallni helyket, mikor j barzdt szntott az eke, meny-nyivel nehezebb volt az zvegyeknek. Vannak itt a temetsi istentiszteleten ldott let zvegyasszonyok, akiknek a kzs gazdlkods kezdeti nehzsgeinek esztendeiben nagyon kemny munkval kellett megszerezni a nyugdjat. Ti tudjtok legjobban, mi nyomorsgot jelentett szmotokra azokban az esztendkben az zvegysg. Majd nagyon szeretett testvrtl is bcsznia kellett, mg mindezek a nyomorsgok gy megtrtk erejt, hogy nem maradhatott egyedl az si hzban, s brmily nehz volt is a vls s a bcszs a szlfaltl, a szli hajlktl, el kellett azt hagynia. Kell-e szlanom az utols 4 esztend slyos betegsgrl s a titeket is megprbl szenvedsrl? Ugye elmondhatjuk, hogy letnek nagyobb rsze nyomorsg volt!
Gyorsan tovatnik, mintha replnnk. Bizony, a napoknak, az esztendknek szrnyuk van: replnek azok, reptenek minket is. Ma blcs, holnap kopors s a kett kztt oly gyorsan replnek vtizedek, nemzedkek.
Ennek az Ignek szomort zenete mellett van egy megrvendeztet, megvigasztal zenete is: vndormadarak vagyunk itt, szrnyaink vannak, akik treplnek ezen az leten. A kzdelemben, a nyo-morsgok tzben, a fradsgok znben leperzseldne, s elfradnak szrnyaink, de vergdve, fradtan is replnk.Ugye gy tnt tova ez az ldott anyai szv is, olyan az egsz, mintha csak treplt volna kztetek.
Tants minket, hogy blcs szvhez jussunk! Ezzel mr el is rkeztnk a zsoltr knyrgshez, a blcs szvrt val esedezshez. Mert az a blcs szv, amelyik tudja, hogy e fldn nincsen neknk mara-dand vrosunk. A blcs szv tudja, hogy ez az let csak az igazi, az rk letre val felkszls al-kalma. A blcs szvben Isten flelme lakozik, s p-pen ezrt tudja fldi lett Ksziklra pteni. Jzus Krisztus szerint is,akkor lesz nyilvnval, hogy f-vnyre, vagy ksziklra plt-e egy emberi let, amikor jn az rvz, fjnak a szelek, s beletkznek abba a hzba.
Nyugodt szvvel hirdetem nektek, hogy szeret szv mellett ilyen blcs szv lakozott des-anytokban. Ti tudjtok legjobban, hogy testt, rtelmt megtmadhatta a betegsg, de betegen, nyomorsgban is teljes szvvel ott maradt az Urnl. Pldt hagyott nktek, hogy az Uri imdsgot, gyermek szvvel, gyermek mdjra , naponknt el kell mondanunk. S azrt nekeljk majd koporsja mellett a 25. zsoltr els kt verst, mert ezzel emelte fel szvt is naponknt az Urhoz, istenhez. Amikor pedig azrt knyrgtt, hogy Utaid Uram mutasd meg. Bizonyosan mr az rkk-valsg tjra gondolt, kszlt.
J s ldott emlknek gy adztok legmltbban, ha ti is gy ltek, hogy blcs szvhez jussatok. gy bcszzatok tle... Jertek imdkozzunk. men.
(v hely s nv nlkl nlkl) valszn Ppa
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre