„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Hargita Pl Hirdesd az Isten orszgt. Temetsi beszdek. PRTA Ppa 2006.
25. Igen, Atym..! Dr.Pnzes Tibor krhzi forvos, presbiter felett 1Kor.15,10;Mt 11,25-30 Ppa,1991.04.
25./ Igen, Atym..! Dr. Pnzes Tibor krhzi forvos, presbiter felett 1 Kor. 15,10 s Mt 11,25-30 Ppa 1991. 04. 13 (Egy v mlva exhumltk, Csopakon temettk el.)
Gyszol Gylekezet! Drga Testvrek!
Mintha az g is siratn t s mintha knnyeket hullatna a tragdia s a fjdalom fltt. Bizonyos vagyok benne, hogy Isten ereje mindig ertlensg ltal r el a cljhoz. Ebben a hitben imdkoztunk dleltt a templomban a drga Lennyal. Ebben a hitben mertem vllalni a bcsztat beszdet.
Az emberisg rk krdse az let s a hall. Mindenkor, mindentt ez a legnagyobb krds. Hitnk szerint erre rk rvny feleletet az Anyaszentegyhz knyvben, a Bibliban tallunk. letnkben s hallunkban ott tallunk vigasztalst s remnysget. A Bibliban tallunk tmutatst az letre s a hallra nzve. Most is ezt keressk, mint minden te-mets alkalmval.
Az letre nzve hangzik az apostoli ige az Isten kegyelmrl:„Isten kegyelme ltal vagyok, ami vagyok, s az hozzm val kegyelme nem lett hibaval." rvnyes ignek tlem Dr. Pnzes Tibor egsz letre. Ngy pontban kvnom megmutatni Isten kegyelmt az letben, hogy ersdjk az a mi letnkben is.
Nyilvnvalv tette Isten az letben, hogy minden idben lehetek becsletes magyar ember, az Isten kegyelme ltal. Mert az volt. Kt vszm van a fejfra vsve: 1926 - 1991. E kt vszm kztt mennyi minden trtnt, hnyszor volt sorsfordulat e hazban. Ezeket nem kvnom mg csak vzolni sem.
Voltak idk, amikor a nagy klt sorai voltak rvnyesek: ,,Perc-emberkk dridja tart" ott. De, Dr. Pnzes Tibor soha nem volt kzttk.
Voltak idk, amikor klnfle szljrsok uraltk a Duna-Tisza tjt. S az emberek tzezrei, szzezrei hajlongtak mindig a szl jrsnak engedve.
A Biblia ezt gy mondja: „szlingatta ndszlak." Nyugodt szvvel mondom: Dr. Pnzes Tibor nem volt szlingatta ndszl. Nha taln magnyos tlgy volt, de megmaradt mindvgig becsletes magyar embernek. Nos, tantson az lete mindnyjunkat arra, hogy minden vltozsok kztt tudjunk megmaradni becsletes magyar embernek.
Az lete tant arra is, hogy Isten kegyelme ltal minden idben lehetek hivatsom kivl mvelje. Az orvosi hivatst vlasztotta. S hogy milyen orvos volt, arrl hitelesebben vall majd tantvnya s utda. De vall arrl a jelen lv leghresebb magyar szemsztl a debreceni Szemklinika kldttsgig, sok-sok ppai betegn t a lelkipsztor is.
1972-ben haznkban megfogalmaztk az orvosi plya tkrt. Dr. Hetnyi Gza hres professzor ezeket rta: „A j orvos szakmai bizonysggal rendelkezik. Mveltsge szles legyen. Blcs legyen s megrt. s mindenekfelett: rz ember. Nagy szerepet kapjon letben az ltalnos emberi problmk irnti rzkenysg..."
Mondjam Testvrek? Mintha csak rla rajzoltk volna meg ezeket a szksges ernyeket. Tant bennnket arra, hogy vlasztott hivatsom s szakmm kivl mvelje lehetek Isten kegyelme ltal minden idben. Pldja volt annak, hogy a kimvelt emberf mennyire fontos ebben a magyar hazban. Legutbbi kt irodalomtrtneti eladsa - nyugodt szvvel mondom - magntanri szkfoglalnak is beillett volna brmelyik egyetemen.
De tant bennnket Dr. Pnzes Tibor lete arra is, hogy Isten kegyelme ltal minden idben vllalhatom Isten npvel a kzssget, minden idben oda tartozhatom a Jzus Krisztus kicsiny nyjhoz. Legutbb 20 ven t volt hsges, ldozatksz, templomos presbitere gylekezetnknek.
Nem csak akkor jrt templomba s vett rszt a gylekezet letben, amikor azrt elismers jrt, hanem akkor vllalta az Istennpvel val kzssget, amikor az elismers helyett htra ttel, a jutalmazs helyett prmiumelvons, a kitntets helyett id eltti nyugdjba ttel jrt mindazrt, hogy valaki hitvall reformtus keresztyn presbiternek vallotta magt. s hogy mennyire hittel tartozott az anyaszentegyhz kzssghez, azt is hadd mondom el egy mondattal.
Nem akkor volt elttem legnagyobb Pnzes doktor - ahogy hvta magt -, amikor jra meg jra pldamutatan rszt vett a gylekezet letben.
Nem akkor, amikor fehr asztal mellett szinte szvvel elismer szavakat mondott a lelkszrl, s megbecslsre hvta fel a gylekezetet, a teolgit, a fiskolt vgzett lelkszek irnt. (Hnyszor emlegette, ugyanannyit tanultatok, mint az orvosok.)
Nem akkor volt legnagyobb, amikor egy-egy krdsben alzattal megvallotta, hogy n nem vagyok teolgus. Nem akkor volt legnagyobb, amikor alzattal belt forvos trsa mell a templompadba.
Hanem akkor, amikor jra meg jra bellt a kegyelemre szorul bnsk sorba s jtt az rasztalhoz, hogy maghoz vegye az r Jzus Krisztus megtretett testnek s kiontott vrnek szent jegyeit. Szmomra valami vgzetszer s megnyugvst ad van abban, s n magam eltt mindig azt a Pnzes Tibort fogom ltni, aki hsvt vasrnapjn kezembl vette a kelyhet: „Ez az n vrem, az jszvetsg vre, amely kiontatik szmotokra bnk bocsnatra." Bizonyos vagyok benne, hogy befejezve fldi zarndoktjt, hazament s a mennyei gylekezetben nekli a Mzes nekt.
S ezek utn, az let tantsa utn mit zen a hallra nzve Jzus Krisztus? Nincs r lehetsg, pedig fontos lenne, hogy elmondjam: az a szakasz, amit felolvastunk Mt evangliumbl, Jzus Krisztus letnek eredmnytelennek tn munkssga idejn hangzott el. A megelz versekben a legkemnyebb szavakat mondja Jzus Korazinra, Bethsaidra, Kapernaumra, amelyekben a legtbb csodi lettek, s amelyek mgsem fogadtk be t. Tele eredmnytelensggel a zarndokszolglatban, s ekkor az Atynl keresi a megrtst s a vigasztalst, s el tudja mondani: „Igen Atym, gy volt kedves Te eltted." Vagy az j fordts szerint: „Igen Atym, gy lttad ezt jnak", hogy a blcsek s az rtelmesek ell elrejtetted s a kisdedeknek jelented ki. Szmomra most lett megdbbent, hogy Jzus Krisztus ebben az idben fordul a kisdedek fel, a megfradtak s a megterheltek fel, s ket hivogatja nagy-nagy szeretettel.
Testvrek, legyen ez tants minden temetsen, ezen a temetsen is, a Ti szmotokra is drga Gyszolk: Igen, az Anyaszentegyhznak olyan Ura van, neknk olyan Megvltnk van, aki nem az erseket, nem a munkabrkat, nem az nmagukban bzkat, hanem a megfradtakat s a megterhelteket hvja. Ha gy rzed, hogy te nem vagy ms, - ahogy Jzsef Attila fogalmazta meg - „csak egy megfradt ember", akkor gyere gy, ahogy vagy, az Anyaszentegyhz taln egyik legszebb neke szerint: „A keresztfhoz megyek, mert mshol nem lelhetek nyugodalmat lelkemnek." Akkor jjjetek mind ti Gyszolk, mind ti megfradtak, csaldban, rokonsgban, Ppa vrosban, s nyugalmat tall-tok a ti lelketeknek, s megtapasztaljtok ti is, hogy a Jzus Krisztus igja knny s des, mert nyil-vnval, hogy soha nem mi hordozzuk a keresztet, hanem a kereszt hordoz minket. Legyen szmunkra ez is maradand Dr. Pnzes Tibor letbl s hallbl. gy vigasztaljon mindnyjunkat a mi Istennk.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre