„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Hargita Pál Hirdesd az Isten országát. Temetési beszédek. PRTA Pápa 2006.
24. Most azért megmarad a hit, remény, szeretet, e három: ezek között pedig legnagyobb a szeretet.
24./ “Most azért megmarad a hit, remény, szeretet, e három: ezek között pedig legnagyobb a szeretet." 1. Kor 13, 13.
A halálban elválnak egymástól az elmúló és megmaradó értékek. Amikor egy számunkra drága élet elmúlását szemléljük, az is vigasztalja szomorú szívünknek, hogy életműve nem múlik el vele együtt. Amikor egy puritán, alázatos, sokat szenvedett és sok küzdelmet átélt, édesanya koporsója előtt tisztelgünk: Ő elmegy immár, de megmarad életműve.
Egy életműről hitelesen szólani nem könnyű. Egy őt gyermeket példamutatóan felnevelt édesanya életművéről szólani kőnyű is, meg nehéz is. Könnyű, mert ennek az életműnek a megértéséhez nem kell semmiféle előképzettség, csak szív és lélek kell. De éppen azért nehéz, mert bennünk oly kevés szív és lélek lakik.
Ha ilyenkor a prédikátor csendben az Ő Ura elé áll, bevallva erőtlenségét tehetetlenségét, égi üzenetet kap az Örökkévalótól. Ez az égi fény érkezett el hozzám is a szeretet himnuszának záró akkordjában: „Most azért, megmarad a hit, remény, szeretet, e három: ezek között pedig legnagyobb a szeretet."
Látjátok, csak ez marad meg. Minden egyéb odalesz, elszáll, mint a sóhaj mint a beszéd. Így elszáll az élet is. Ahogyan esztendő fordulásakor az 1. zsoltárból hallottuk: Megemésztjük a mi esztendeinket, mint a beszédet.
Megmarad a hit, remény, szeretet. Hiszen ez volt, ami megmaradt. Ez volt állandó és változhatatlan az Ő életében is. Minden más megváltozott hosszú élete alatt. Nemcsak életsorsok, de történelmek vonultak el az Ő szeme előtt. Átalakult a föld arca, és a népek sorsa. Külsőleg mássá lett az Ő egyéni élete is. Változott gyermekeinek és unokáinak sorsában. Hiszen az édesanya gyermekeiben újra átéli a változásokat is. De nem változott a szíve. Megmaradt a hívó, reménykedő, szerető szívnek. Hitt magasabb, boldogabb világban, remélte a szépség, jóság és igazság győzelmét.
Bizonyos, hogy amikor ereje gyengült és dolgozni nem tudott már gyermekeiért, szíve, hite, reménye és szeretete a legnehezebb szolgálatba kezdett: imádkozott gyermekeiért. Bizonyos, hogy az Ő imádságai is olyanok voltak, amilyennek a mi nagy Jókaink jellemzi az édesanyák imádságát:„...az újabb mítosztalan kornak is vannak bűvszerei, amikkel az anyák bebalzsamozzák fiaik testét, hogy ne fogjon azon a kard éle. Talán egy örökké hangzó imádkozás az, mely útjában áll a halálangyal pallosának, s mikor az ércen, vason keresztülvágott már, e vékony sóhajtáson nem bír keresztülvágni." (A kőszívű ember fiai II. 64) Az élet harcaiban az édesanya imája volt védőpajzsotok.
Legnagyobb a szeretet. Őt a szíve tanította hinni és remélni. Szeretete munkás, dolgos, áldozatos szeretet volt. Természetes, magától értetődő, közvetlen és boldog szeretet volt. Úgy tudott adni, mintha Ő kapna ajándékot. Úgy hozott áldozatot, mintha ez őt kötelezné hálára. Csodálatos, mennyire igaza volt. „Jónak lenni boldog ajándék, szeretni az élet nagy nyeresége, és áldozatot hozni a választottak boldog kiváltsága."
Az anyai szívben bizony legnagyobb a szeretet. Ti tudjátok legjobban: az Ő nemes, nagy szívében is a szeretet volt a legnagyobb. Mert az anyai tisztet nem lehet paragrafusokba foglalni. Ahhoz egy szakadatlan élet kell, mely szakadatlan ihletésből és szolgálatból áll: egyetlen nagy önfeláldozásból. Valami nagy szétosztattatás az, mint ami egy darab kenyérrel történik, míg elfogy szív és kenyér, de körülötte virul az élet. Megmarad a hit, remény, szeretet, s ezek között legnagyobb a szeretet. Megmarad néktek gyászoló Gyermekek és Unokák. Megmarad mint életetek legdrágább java, mint áldott anyai örökség. Ti sohasem lehettek egészen önzők, egészen ridegek, fásultak, vagy lemondóak. E kihült anyai szív minden melege, fénye ott sugárzik a szivetekben.
Örökkévalóság van a szeretetben, mert benne Jézus szívéhez érkezünk. Milyen áldott vigasztalás gyászunkban Jézushoz érkezni, s vele járni. Amen.
Pápa, 1978. január 2. özv. Szíj Gáborné 87 éves felett
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére