„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Hargita Pál Hirdesd az Isten országát. Temetési beszédek. PRTA Pápa 2006.
17. Ezt mondja az Úr... Jer. 31,16. Pápa 1980.09.19. Vozáry Pálné Pongrácz Irén 60 éves főiskolai docens
17./„Ezt mondja az Úr - így szól az Úr!" Jer. 31,16. Pápa, 1980. 09.19. Vozáry Pálné Pongrácz Irén 60 éves főiskolai docens felett.
„Ezt mondja az Ur: Hagyd abba a hangos sírást, ne könnyezzenek szemeid! Mert meglesz szenvedésed jutalma - így szól az Úr". Jeremiás 31,16
Gyászoló Kedves Test vérek!
Gyásztisztességtevő Szent Gyülekezet!
Annak a szent Igének, amelyből vigasztalást, erőt merítünk Vozáry Pálné, Pongrácz Irén drága testvérünk koporsójánál a búcsúzásnak e megszentelt perceiben, ez a kezdete és ez a vége: „Ezt mondja az Úr - így szól az Úr!"
Ez az Anyaszentegyház bizony ságtételének, igehirdető szolgálatának a felelőssége, kiváltsága és bolondsága. Úgy van, ahogyan Pál apostol mondja: „Mivel tehát a világ saját bölcsessége útján nem ismerte meg az Istent a maga bölcsességében, az tetszett az Istennek, hogy a bolondságnak látszó igehirdetés üdvözítse a hívőket." (1.Kor1,21) Testvéri szívvel mondjuk, édes, szenvedő Testvéreink: Nem emberi beszédet hoztunk számotokra erre a megrendítő alkalomra.
Azt hangsúlyozzuk mindenekelőtt, félve és remegve, ami körülöleli a Jeremiásnak adott üzenetet, ahogyan a ti szeretetetek és gyászotok körülöleli e koporsót: Ezt mondja az Úr - így szól az Úr! Azért imádkoztunk, hogy adjon Isten lelke szívetek számára csendességet ezekben a percekben, hogy meghalljátok az ő szavát. Hitünk szerint annak kell megtörténnie minden keresztyén temetés alkalmával, ami megtörtént ott akkor Bethániában, Lázár halála alkalmával, ahol elhangzott a testvéri hívás: „A Mester itt van és hív téged!" (Ján. 11,28)
Igen, nemcsak Ti vagytok itt nagy gyászotokkal, megtört szívetekkel, nemcsak elhunyt kedvesetek kihűlt teteme van itt koporsóba zárva, és nemcsak a mindnyájatokat szerető és tisztelő rokonok, barátok, munkatársak és tanítványok gyülekezete van itt együttérző szeretettel, hanem itt van az Anyaszentegyház élő Ura; Jézus Krisztus, és így szól hozzátok: Tartsd vissza szódat a sírástól és szemedet a könnyhullatástól...
Drága Testvérek, egy pillanatig se gondoljátok, hogy az a kemény közönyösség, és az érzéketlen részvétlenség szava. Nem, nem az. Csak mi emberek tudunk türelmetlenül, idegesen és keményen rászólni a sírókra: Ne sírj már, hagyd abba! Isten nem így beszél velünk, mert Ő nem ember! Ő úgy jelentette ki magát Jézus Krisztusban, mint aki ismerte az emberi könnyeket, és aki azt hirdette:
„Boldogok, akik sírnak, mert ők megvigasztaltatnak." (Már. 5,4) Akkor értjük meg a Jeremiás által mondott üzenetet, ha azt az újszövetség világosságában látjuk. Arról van itt szó, amit Pál apostol így fogalmazott meg: „Nem szeretnénk testvéreink, ha tudatlanok lennétek az elhunytak felől, és hogy szomorkodjatok, mint a többiek, akiknek nincs reménységük." (1.Thessz 4,13) Amikor Isten azt mondja: Tartsd vissza szódat a sírástól és szemeidet a könnyhullatástól... akkor Ő vigasztaló szeretetével jön hozzánk, a jelenről és múltról kívánja elfordítani tekintetünket, hogy a jövőbe nézzünk: Mert, meglesz a te cselekedetednek jutalma vagy ahogyan újfordítású Bibliánk mondja: Mert meglesz szenvedésed jutalma. Lehetetlen, hogy a búcsúzásnak e megszentelt perceiben mi ne tekintsünk a múltba! Hiszen, Akinek szenvedésektől megszentelt teste itt pihen előttünk, Aki szeretteinek bizonyságtétele szerint is miután megpróbáltatott, elnyerte az élet koronáját; az egy nagy emlékezetű pápai professzor leánya; akit hazahoztatok (akinek porait hazahozzátok majd) pihenni e pápai alsóvárosi temetőbe, ahol magyar nemzeti művelődésünk oly sok nagyja között az ő kedvesei is pihennek, az innen indult, ide érkezett meg, azt Pápa városában a református gyülekezet, mint hazaérkezett testvért fogadja!
Ahol ő élt és szolgált közöttetek, ott Ő keresztyén személyiségével, mindig otthont teremtett maga körül. Nem az a mi szolgálatunk és megbízatásunk Testvérek, hogy sebeket szaggassunk, hanem inkább, hogy bekötözzük azokat; de tudjuk, bizonyosak vagyunk benne, hogy szívetek fájdalma, szemetek könnyhullatása most a hűséges áldott hitvest, a drága édesanyát, a példás pedagógust, a jó testvért, a segítőkész munkatársat és a melegszívű tanárt siratja!... De ha a múlta tekintve úgy érzitek a jelenben, hogy Benne kibeszélhetetlenül sokat veszítettetek el, kérlek Benneteket, emeljétek fel szemeiteket és tekintsetek a jövőbe. Halljátok a bíztató, a vigasztaló Isteni üzenetet: meglesz a te cselekedetednek (a te szenvedésednek) jutalma!
Ne értessem félre! Az a mi boldog hitünk és reménységünk, hogy Isten Jezus Krisztus egyetlenegy és tökéletes áldozatáért, a keresztfán értünk megtöretett testéért és értünk hullott véréért, az Ő dicsőséges feltámadásáért, a Jézus Krisztusban való hit által ingyen, kegyelemből adja nekünk a bűnbocsánatot és az örökéletet! Nem kisebbíteni akarom én a Jézus Krisztus váltságszerző munkáját; sőt inkább azt ő nagy kegyelmét magasztalom, amikor - sokszor elfelejtett - isteni igazságra kell rámutatnom az alapige alapján, hogy az Isten jelenlétében, az Isten színe előtt végzett cselekedet s vállat szenvedések nem veszítik el jutalmukat. Mondjátok csak Szeretteim, e néma koporsóba zárt áldott életű hitves, drága édesanya, jó testvér és szeretett népének fiait felső fokon tanító pedagógus élete is nem egyetlen nagy bizonyságtétele-e annak, hogy az Úrban való áldozatos élet nem veszíti el jutalmát?
Drága, özvegyen maradt hűséges Hitvese, aki nagy kereszttel indulsz a nyugdíjas esztendőkbe, tedd azt, amit Kossuth Lajos tett, amikor eltemette hitvesét. Hazament s hitvese fényképére odatett egy kis papírt, amire ennyit írt: „Nem hagytál itt, csak előrementél!" Nem hagyott itt, csak előrement,ahol a Krisztusban megjutalmazottak között vár reád!
Drága Gyermekei, kedves Leányai, kedves Fia és kedves Veje, akik nem mutathatjátok már meg édesanyátok iránti hálás szereteteteket, kettőzött mértékben vegyétek körül gyermeki szívetek hálájával az özvegyen maradt édesapát! Ne legyen olyan fájdalmas a veszteség! Ámen.
Pápa, 1980. szeptember 19. Vozáry Pálné Pongrácz Irén, Karolina 60 éves főiskolai docens felett.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére