11. Az r intzi peremet. - Dr. Gti Erzsbet gyvdn 33 v. Ppa, 1984. prilis 3.
„De n az Urat vrom, a szabadt Istenben remnykedem: meg is fog hallgatni Istenem... majd intzi peremet, s igazsgot szolgltat nekem. Kivisz a vilgossgra s gynyrkdm igazsgban." Mikes 7,7-9
Nincs kzttnk bizonyosan senki, akit meg ne rendtett volna a megdbbent hr: Dr. Gti Erzsbet gyvdn lete 33. vben vratlanul befejezte fldi plyafutst. Bellem els hatsknt e hrre Vajda Jnos egyik szp verse szlalt meg:
Elhervad a rzsa, lehull a levl!
Ezrt szletnk ht, ez az leti cl?
Csak eddig a plya, semmit se tovbb,
Vagy itten az ember csak ltzik t?
Elhervad a rzsa, lehull a levl!
Hiba hisz ember, hiba reml?
Ht semmi, de semmi ami vigasztal,
Ott tl az rkon jra tavasszal?
Srhalmot lelve az anyag zokog. -
Majd kigyl a csillag, kist a hold.
S ott fenn a keresztfn suttogja a szl:
Kinylik a rzsa, kihajt a levl.
Tovbb zsongott bennem a klt ltal megfogalmazott remnysg: Ott fenn a keresztfn suttogja a szl: Kinylik a rzsa, kihajt a levl.
Azzal a hittel jttem, mint aki ezt hirdeti. Szavam nem sirat dal, hanem az jrateremt let igje. Tudom, hogy nem lehet egyszerre meggygytani a megsebzett szveket, de azt is tudom, hogy felelnem kell szvetek nmn is zokog krdseire. Tudom, hogy Isten e kopors mellett klnsen nagyot akar mondani neknk, hiszen roskasztan nagy itt a gysz. Mirt beszljek n arrl, mit vesztettetek benne: gyis rzitek, hogy tvozsval szegnyebb lett szmotokra a vilg, egy rnyalattal sttebb a fld. De azt is tudom, hogy Isten nem hagy vgasztals nlkl egyetlen emberi szvet sem, amelyik megtanul az szavra hallgatni.
Hallgassunk most mi is az szavra. 2700 esztend tvolsgbl szl hozznk az l Isten szava, Mikes prfta igjn keresztl: „De n az Urat vrom, a szabadt Istenben remnykedem: meg is fog hallgatni Istenem; majd intzi peremet s igazsgot szolgltat nekem. Kivisz a vilgossgra s gynyrkdm igazsgban."
Perrl s igazsgszolgltatsrl beszl neknk Isten egy fiatalon elhunyt gyvdn koporsjnl, aki fiatal letnek legszebb esztendeit arra fordtotta, hogy a Juszticia, az igazsgszolgltats papnjnek szerny szolgl lenya legyen. Perrl s igazsgszolgltatsrl szl az Isten. Az volt a remnye, vigasza, btorsga a prftnak s az a mi egyetlen vigaszunk az letnkben s hallunkban, hogy Isten intzi a mi pernket s igazsgot szolgltat neknk.
De amg a prfta errl jelen (st taln) jv idben beszl, addig mi, az jszvetsgi eklzsia npe ezt mlt idben mondhatjuk: Isten intzte a mi pernket s szolgltatott igazsgot neknk. Mert mind az a remnysg, amirl Mikes s a tbbi prfta s kirly beszlt, beteljesedett az idk teljessgben Jzus Krisztusban, Isten egyszltt Fiban, a mi Urunkban. Benne intzte Isten a mi pernket s benne szolgltatott igazsgot neknk. Benne s ltala vitt ki bennnket a vilgossgra s Benne gynyrkdnk, Isten csodlatos igazsgban.
vezredek sorn sok nagy, emlkezetre mlt per volt ezen a vilgon. De egyik sem hasonlthat ahhoz a perhez, amelyben Jzus Krisztusban az ember perbe fogta az Istent. Egy teolgus, aki knyvet rt Jzus Krisztus szenvedsrl s kereszthallrl, knyvnek ezt a cmet adta: „A perbe fogott Isten..." Igen, ott, akkor ez trtnt. Micsoda per volt az! Milyen krlelhetetlen szenvedlyek, gylletek, irigysgek csaptak ssze. Hogy kitombolta ott magt a rosszul rtelmezett demokrcia, a npakarat. Hrom mozzanatt hadd ragyogtassam fel elttetek itt, az let s hall nagy trgyalsnl, e kopors mellett.
Ennek a pernek hrom mozzanata van:
1. Nzd a koronatant, az rult, a besgt, a tantvnyi krbl lealjasodott Jdst, aki 30 ezstpnzrt elrulta Jzust. Mit csinl? Visszamegy a fpapokhoz, mert megbnta tettt, visszavitte a harminc ezstt s ezt mondta: „Vtkeztem, mert rtatlan vrt rultam el." me, Jds az rul maga mondja: Jzus rtatlan.
2. Nzd a trgyalst vezet brt, a hallos tlet kimondsra, vagy a felment tlet meghozatalra egyedl jogosult helytartt, Piltust! Amikor szinte minden rvbl kifogy, amikor ltja, hogy nem tudja megmenteni Jzust, vizet hozatott, megmosta kezt a sokasg lttra s ezt mondta: „rtatlan vagyok ennek az igaz embernek a vrtl!" me, a Br nneplyesen deklarlja: Jzus igaz ember.
3. s nzd a npet, az istenadta npet, amelyik lhet ezen az nnepen a jogval. Akit kivlaszt, az amnesztit kap, az kegyelemben rszesl. S a np vlaszts eltt ll: Jzus vagy Barabs. Barabs - higgytek el, nem tlzk, ha mai megfogalmazsban azt mondom - ez a Barabs terrorista volt... s a np ezt a terroristt vlasztotta. Jzust keresztre juttatta: az vre mirajtunk s a mi gyermekeinken...
me, ilyen volt az ember pere az Istennel. Nyugod-tan mondhatjuk: az emberi igazsgszolgltats soha nem mondott akkora csdt, mint ott akkor... s ez a perbe fogott Isten, ez a rtul cserbenhagyott, meggyalzott, arcul kpdstt, kignyolt, majd keresztre fesztett Isten lett az ember Megvltja. Ez a kereszt Krisztusa a mi remnysgnk, szabadtnk s vigasztalsunk. Ebben a perben mutatta meg Isten: milyen az igazsgszolgltatsa, ahogy az egyhzatyk nagypnteki prdikcijbl s emlke-zsbl oly gynyr nekben megrta Hermann Jnos:
„Meghal a j, ki hsg volt s alzat,
Az l, ki Isten bntsra lzadt;
A vtkes ember srtetlen
s bilincsben ott ll az Isten!"
(340,5)
Ht ez a mi egyetlenegy remnysgnk s vigasztalsunk letnkben s hallunkban. Adja Isten Lelke, hogy ott fenn a keresztfn elszenvedett drga hall ldsai radjanak le ide rnk. radjon e fiatal halottra, az igazsgszolgltats szerny szolgl lenyra s vigye t az rk dvssgbe!
radjon a gyszol szvekbe s tltse be azokat ldott, szent vigasztalssal, s radjon mindnyjunkra, hogy elmls, hall, siralom tvben is halljuk a Keresztfrl az rk Isteni Llek suttogst:
„Kinylik a rzsa, kihajt a levl..." men
Dr. Gti Erzsbet gyvdn 33 v.
Ppa, 1984. prilis 3.