„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Hargita Pál Hirdesd az Isten országát. Temetési beszédek. PRTA Pápa 2006.
8. Aki hold volt a nap és csillagok között.- A.Tóth Sándomé, Csákány Etelka felett. Pápa,1980.11.28.
8./Aki hold volt a nap és csillagok között. 1 Korintus 15, 41-43
Ötven nappal ezelőtt itt állt szeretett férje koporsója mellett. Még meg sem nyugodott a gyászban és már itt fekszik ő is „kiterítve, mereven". Találhat-e erre szavakat a halandó ember, akinek keblében szív dobog, csak dadogni tud itt.
Az igehirdető ilyenkor térdre kényszerül, hogy elkérje Urától a vigasztaló üzenetet. Mert ezen a temetésen kettőzött mérték-ben igaz az angol költőfejedelem, Schakespeare szava: „A szív sebét szájon át, gyógyítani nem lehet." Mily nagy is itt a szív sebe! Vártatok „irgalomra s ím lőn siralom." Az első jaj el sem múlt, íme itt a második. Fel sem száradhattak a szemeitekben a jó apa elvesztése felett ejtett könnyek, s íme már sirathatjátok a jó édesanyát is. Lehet-e a szívnek ekkora sebét szép szavakkal gyógyítani? Bizony nem lehet. De nem is akarom én ezt szavakkal gyógyítani. Jézus Krisztus követségében járva, én az Ő vigasztalását hoztam a Ő Igéjében. Abban az Igében, mely „Lélek és élet."
Azt az evangéliumot juttatom most eszetekbe, „amelyet át is vettetek, amelyben meg is maradtatok," s amelyben maradjatok is meg, „hogy tudniillik Krisztus meghalt a mi bűneinkért az írások szerint. Eltemették, és - ugyancsak az írások szerint – feltámadt a harmadik napon." Azt az üzenetet hoztam számotokra az Anyaszentegyház élő Urától, hogy szíveteknek vigasztalást, sebetekre gyógyulást egyedül Jézus Krisztusnál keressetek. Az Ő halála és az Ő Feltámadása, a mi egyetlen vigasztalásunk. Mert enélkül bizony nyomorultak vagyunk és azok is maradunk: „Ha csak ebben az életben reménykedünk a Krisztusban, minden embernél szánalomra méltób-bak vagyunk." Azt a vigasztalást hoztam, amit az ének szavaival vallottunk meg:
„Nem vagyunk mi magunkéi, de Jézus vére, bére; Lelkünk, testünk Istenéi, az Ő tiszteletére."
S hogy mindezt nem a tekintélyhit alapján kéri tőlünk a mi Urunk, hanem azt akarja, hogy értelmünk szemei is nyíljanak, „érvelni kezd a feltámadás és az örökélet ténye mellett. Halljátok csak a nagy apostol érvét: „Más a nap fényessége, más a hold fényessége: mert egyik csillag, fényességbe különbözik a másik csillagtól. Így van a halottak feltáma-dása is." Az apostolnak ebben a szép példájában ragadtam meg,
A. Tóth Sándorné, Csákányi Etelka festőművésztanár feleség életútjának mennyei mását. Az Ige napról, holdról és csillagokról beszél. S ha megkérdezhetnénk Őt: Ki voltál te ezek között? Kinek tartottad magadat egy életen át: napnak, holdnak, vagy csillagok Ő gondolkodás nélkül felelne mosolyogva: én a hold voltam a nap és a csillagok között. Mert bizony az volt. Igaz reá, amit Reményik Sándor mond:
„Ti ott, künn, a rendes embervilágban
Ugye az apát is tisztelitek,
Gyermekét nevéről nevezitek.
Látjátok, e furcsa tündérvilágban
A nőnek ismeretlen a neve,
Az alkotónak és az alkotásnak
Ő láthatatlan, szerény háttere." Reményik Sándor: „Cheréhez la femm Az építész Fia
A női lélek örök titkos vágya a ragyogni akarás. Csak a legnagyobbak tudnak eltűnni a napnak árnyékában. S Ő a legnagyobbak közül való. Soha nem akart nap lenni, nem kívánta és nem óhajtotta a nap dicsőségét (Károli), mert neki a férje-ura volt a napja. Ő férje-urának emberi és művészi ragyogása körül forgott, mint hold a nap körül.
Ma már kimondhatjuk mert nem lehet hízelgő szó az ajkunkon: Csákány Etelkában a régi magyar nagyasszonyok lelke, életszemlélete támadt újjá! Azoké a magyar nagyaszonyoké, akik oly hűséggel, oly gondoskodó, önfeláldozó nem egyszer anyáskodó szeretettel tudtak egy életen át, forgolódni hites uruk körül. Nem akarjuk kisebbíteni a festőművész tanár életművét, de ki kell mondanunk hogy az Ő hűséges hitvese, aki szolgálója és menedzsere is volt , hűség alázatos szolgálata nélkül, nem hagyhatott volna hátra olyan emlékezetünkre méltó és megbecsülendő életművet, mint amelyet hátra hagyott. S ha csak most, e koporsó mellett mondjuk ki, azért van, mert csak a megrendítő halál sötétjében ragyogott fel előttünk az örök igazság:
„Más a nap fényessége, más a hold fényessége." A. Tóth Sándorné, Csákány Etelka fényessége, dicsősége a hold fényessége és dicsősége volt. Azzal az alázattal szolgált az ő ura körül, ahogyan a hold forog a nap körül; és a sötétben fényt hullatott rátok, a napnak fényét sugározta rátok, drága gyermekeire, az ő csillagjaira. Az, az életmű, amelyet édesanyátok reátok hagyott, s a megdöbbentő értelmetlen, erőszakos halál, mely őt elragadta, vezessen el benneteket oda, ahova az apostol mindnyájunkat el akar vezetni „érvelése" által: a feltámadás drága bizonyosságához.
Hogyan van a halottak feltámadása?
Elvettetik romlandóságban, feltámasztatik romolhatatlanságban; elvettetik gyalázatban, feltámasztatik dicsőségben; elvettetik erőtlenségben, feltámasztatik erőben." Elvettetik, ez a szó itt nem az eldobás, hanem a magvetés értelmében használatos. Mi a halálban, annak győzelmében, a romlandóságban, gyalázatban és erőtlenségben a véget szoktuk látni, Isten Igéje új kezdetnek diadalát mutatja nekünk. Ahogyan ezen a rideg őszi időjárásban sárba, fagyba, hóba elvettetik a búzamag, hogy új tavaszon új kenyér legyen belőle, romlandóságban, gyalázatban és erőtlenségben így vettetik el a halálban az ember, hogy új életben, az örökkévalóságban romolhatatlanság, dicsőség és erő támadjon fel. Romlandóságban vettetünk el: Milyen romlandók is vagyunk; egy rohanó gép pillanatok alatt véget vethet nekünk! Gyalázatban vettetünk el: Nem egyszer ártatlanok vére hull az utca kövére, felelőtlenség és könnyel-műség miatt! S milyen erőtlenségben vettetünk el: Lépegetünk a szolgálat útján és nem érünk át az utca másik oldalára! Bizony emberek: romlandóság, gyalázat és erőtlenség ami hűséges árnyékunk!
De íme: Feltámasztatik, nem a maga erejéből. Nem ennyit mond az Ige: feltámad, hanem így mondja: Feltámasztatik Isten ereje által. S ott már csak romolhatatlanság, dicsőség és erő van! Mert a végső győzelem a halálon diadalmaskodó Jézus Krisztusé, Azé, Akié minden hatalom mennyen és földön. Ez volt a reménysége a mártíroknak, az ártatlanul tűzbe hullottaknak, hitvalló őseinknek. Ez vigasztalása minden keresztyénnek. Legyen ez a tiétek is drága Gyermekei, Unokái, minden Szerettei! Ne az elvettetést forgassátok szívetekben, hanem a feltámasztást. Így ragyogjatok, mint a csillagok a sötét éjszakában!
Ámen
Pápa, 1980. november 28. - A. Tóth Sándomé, Csákány Etelka felett.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére