„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Hargita Pál Hirdesd az Isten országát. Temetési beszédek. PRTA Pápa 2006.
7. A Lélek és szellem embere. A. Tóth Sándor festőművész, rajztanár, presbiter Pápa,1980.10.08.
7./ A Lélek és szellem embere.
De Jézus átment köztük és eltávozott. Lukács 4, 30
Választottam magamnak két pálcát, az egyiket neveztem szépségnek, a másikat egyességnek, és így legeltettem a juhokat. Zakariás 11,7
Gyászoló Kedves Testvérek!
Lukács evangélista Jézus Krisztus názáreti működését jellemzi e szavakkal: Átment köztük és eltávozott. De méltán mondhatjuk Megváltó Urunk egész életútjáról: Átment köztünk és eltávozott. Jött a mennyei dicsőségből, nem ragadt le a föld sarában, örömeiben, élvezeteiben, dicsőségében. Hiába kérlelték jelen létére vágyó őszinte szívek:
„Maradj velünk, mert beesteledik!" Ő átment és eltávozott. A kereszthalál kínjain, halálon, poklokra alászálláson át eltávozott és most a mennyben van az Atya jobbján, ahonnan hitünk szerint egyszer eljön ítélni élőket és holtakat.
Az örök Igének ebben a kijelentésében világosodott meg előttem A. Tóth Sándor élete és életműve. Ő is átment köztünk és eltávozott. Ó nem volt testi ember, lelki ember volt, a szellem embere. Puritán volt evésben, ruházkodásban, egész életstílusában. Nem ragadt bele a földi múló élvezetekbe. Átment közöttünk. Mivel a lélek és a szellem embere volt, mindig mozgásban volt. Mindhalálig tevékeny, alkotó, munkás életet élt. Úgy járt köztünk mindvégig nagy léptekkel, mint akinek sietős a dolga. Lobogó alakja olyan volt, mint egy öreg cserkészé, akire rábíztak valamit, s azt neki teljesítenie kell.
Átment közöttünk. Nem innen származott. Rimaszombat, az egykori megyeszékhely, Hatvani István, Ferenczi István, Tompa Mihály és Blaha Lujza szülővárosa adta őt is a magyar művelődésnek és művészetnek. Szép népes családban, építészmérnök apa és iparművésznő anya nevelte öt gyermeke között szeretett Sándor fiukat is. És van abban valami szimbolikus, hogy 1931-ben, a híres Református Kollégium alapításának 400. évfordulóján tartott ünnepségre érkezik először Pápára, hogy egy évig helyettes -, majd megválasztott tanárként egész életében pápai iskolákban tanítson.
Nem volt pápai, de pápai lett. Lakóhelyszeretetét tanítani kell. Megszerette, megfestette az öreg fákat, a zegzugos utcákat, a lebontásra kerüld öreg házakat.
De nemcsak a tárgyakat szerette meg. Megszerette a dunántúli embert. Átment közöttünk, de nem úgy, mint aki elnéz az ember feje felett, s azokat csak járkáló fáknak látja. Neki mindenkihez volt egy jó szava, bölcs tanácsa, derűs mosolya, vagy szigorú intése.
De A. Tóth Sándor példát hagyott ránk a legnemesebb hazaszeretetből is. Bár szülővárosát 1944 óta újra Rimavská Sobotanak hívják, ő nem lett nacionalista. Más népeket és azoknak értékeit megbecsülte s azok megbecsülésére tanított. Életútját nézve kimondom: Élt benne valami Szenczi Molnár Albert szelleméből. Ő úgy volt magyar, hogy európai volt, s úgy volt európai, hogy magyar maradt. Nem volt nacionalista, de nem lett kozmopolita sem. Úgy járta a nagyvilágot, hogy szíve mindig hazahozta.
1928-ban tanulmányai befejezése után három esztendőt töltött külföldön. Előbb Londonban, majd Ady Párizsában. Négy nyelvet beszélt. Párizsban hírnevet szerzett fiatalon. Ennek bizonyítéka, hogy az UNIMA-énak, a Bábjátékosok világszervezetének örökös tiszteletbeli tagja lett. Ha akart volna, maradhatott volna, akár Párizsban is. De szíve hazahozta. Később is nagy utazó maradt. Megnézte az európai országok jelentősebb képtárait, az angol, francia, spanyol, holland, német, olasz nagy mesterek alkotásait. Látta az amerikai nagy képtárakat, és látta az Ermitázst, a leningrádi képtár és múzeum egész európai festészetet felölelő, rendkívül sokoldalú és gazdag iparművészeti anyagát. S mindazt, amit odakint látott, tapasztalt, azt itthon hasznosította, tovább adta, gyümölcsöztette. A. Tóth Sándor átment köztünk és példát hagyott nekünk az európai művelődés értékeit magába szívó és feldolgozó hazaszeretetből.
Átment és eltávozott. Nem azt mondtam, hogy meghalt. Ő nem halt meg, Reá is igaz - ha kisebb mértékben is -, amit Arany János, a nagyszalontai tanár költő mondott Széchenyiről:
„Nem hal meg az, ki milliókra költi
Dús élte kincsét, ámbár napja múl;
Hanem lerázván, ami benne földi,
Egy éltető eszmévé finomul,
Mely fennmarad s nőttön nő tiszta fénye,
Amint időben, térben távozik;
Melyben tekint fel az utód erénye:
Óhajt, remél, hisz és imádkozik."
Eltávozott. A Gömöri hegyek közül, meghalni a zalai dombok közé ment, de porteste itt pihen majd a Bakony alján, a pápai Alsóvárosi temetőben, hol nemzeti művelődésünk oly sok nagyja - csak néhány nevet említek: Mándi Márton István, Bocsor István, Tarczy Lajos, Vály Ferenc, Jókai Eszter, Tóth Ferenc, Fejes Zsigmond, Pongrácz József és Sándor Pál - pihennek. A. Tóth Sándor is átment köztünk, eltávozott, s közben maradandót alkotott.
Pedagógiai munkásságának és művészetének méltatására én igazán nem vagyok hivatott. Isten Igéjének fényében fel kell azonban mutatnom életéből és munkásságából azt, amire rávilágított Zakariás próféta igéje: „Választottam magamnak két pálcát, az egyiket neveztem szépségnek, a másik a egyességnek, és így legeltetem a juhokat." Ez a prófétai kijelentés egy gyászdalból való. Arról beszél a próféta, hogy ők tisztük betöltéséhez két botot használtak, mint ahogyan az ókori keleti pásztor is két botot használ nyája őrzésénél és gondozásánál. Az egyiket szépségnek, vagy kedvességnek, héberül NÓ'AM-nak, a másikat egyességnek vagy összetartásnak, hébérül HÓBE-LIM-nek nevezték. Ezek jelképes nevek és jelképes cselekedetek is jelké-pezik A. Tóth Sándor művészi és tanári munkáját is. Ő is két pálcát választott magának, s az egyiket nevezte szépségnek. Tudom naiv megállapítás ha ennyit mondok: Szépek a képei. Széppé teszi azokat az egyszerűség és tisztaság, az alkotójuk belső egyszerűsége és tisztasága. Határozott, egyszerű vonalak, amelyekkel a Teremtő szép világát meg-ragadta és kifejezte. Képei akár a Gömöri hegyeket, akár a Dunántúl erdős vidékét, vagy a pápai várkert fáit szemléljük, a zsoltáros vallomásait juttatják eszünkbe: „A te kezednek műveiben örvendezem. Mely nagyok Uram a te műveid."
A másik pálca az egyesség, vagy összetartás pálcája volt. Ezt a pálcát tartotta kezében a tanár, az ember. Széthúzó erők és széthulló személyek között ő az egyesség és az összetartozás embere volt. Majd valaha megírják, hogy egyénisége kifejlődéséhez, szellemi alkatának ötvöződéséhez mennyiben járult hozzá az, hogy a budapesti KIE összejövetelein Karácsony Sándor és Töltéssy Zoltán lelki, szellemi hatása alá került; s mennyiben járult hozzá az, hogy ősei századokon át egy demokratikus, autonóm és lelki mértékkel mérő egyháznak, a magyar református egyháznak voltak presbiterei. Hazánkban e presbitériumokban ült le egymás mellé ezelőtt 350 évvel úr és jobbágy, gazda és zsellér. Itt becsülték meg egymást, és látták meg egymás nélkülözhetetlenségét. A presbitériumokban tanulták meg az apostoli szót: Egymás terhét hordozzátok, és úgy töltsétek be a Krisztus törvényét.
A. Tóth Sándor életútjának beteljesedését látom abban, hogy az összetartozás pálcáját kezében tartva, élete utolsó esztendeiben a pápai református gyülekezet presbitere volt. S ha szimbolikus volt Pápára érkezése, szimbolikus eltávozása alkalmával az is, hogy ő, aki nyugdíjas korában is annyi előadást tartott, élete utolsó előadását néhány héttel ezelőtt presbitériumunk szeretetvendégségén tartotta. Hiszem, hogy „volt titkos kapcsolata a láthatatlan Fővel, Krisztussal, ki most szegény bűnös lelkét érdemének királyi palástjával betakarja, hulló vérével hófehérre mossa, s kézen fogva viszi őt a kegyelem királyi trónusa elé", ahol szemtől szemben tapasztalja annak a két igének áldott valóságát, melyek legmélyebben maradtak meg szívében. Azt, ami szerelmi üzenetté lett számára: „A hit pedig a reménylett dolgok valósága, és a nem látott dolgokról való meggyőződés," s annak a másiknak igazságát, mely férfikora és öregsége vezérigéje lett onnan a pápai templom szószéke fölül: ,,Nem azé aki akarja, sem nem azé aki fut, hanem a könyörülő Istené." Ámen.
Pápa, 1980. október 8. napján A. . Tóth Sándor festőművész, rajztanár, presbiter.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére