„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Hargita Pl Hirdesd az Isten orszgt. Temetsi beszdek. PRTA Ppa 2006.
7. A Llek s szellem embere. A. Tth Sndor festmvsz, rajztanr, presbiter Ppa,1980.10.08.
7./ A Llek s szellem embere.
De Jzus tment kztk s eltvozott. Lukcs 4, 30
Vlasztottam magamnak kt plct, az egyiket neveztem szpsgnek, a msikat egyessgnek, s gy legeltettem a juhokat. Zakaris 11,7
Gyszol Kedves Testvrek!
Lukcs evanglista Jzus Krisztus nzreti mkdst jellemzi e szavakkal: tment kztk s eltvozott. De mltn mondhatjuk Megvlt Urunk egsz lettjrl: tment kztnk s eltvozott. Jtt a mennyei dicssgbl, nem ragadt le a fld sarban, rmeiben, lvezeteiben, dicssgben. Hiba krleltk jelen ltre vgy szinte szvek:
„Maradj velnk, mert beesteledik!" tment s eltvozott. A kereszthall knjain, hallon, poklokra alszllson t eltvozott s most a mennyben van az Atya jobbjn, ahonnan hitnk szerint egyszer eljn tlni lket s holtakat.
Az rk Ignek ebben a kijelentsben vilgosodott meg elttem A. Tth Sndor lete s letmve. is tment kztnk s eltvozott. nem volt testi ember, lelki ember volt, a szellem embere. Puritn volt evsben, ruhzkodsban, egsz letstlusban. Nem ragadt bele a fldi ml lvezetekbe. tment kzttnk. Mivel a llek s a szellem embere volt, mindig mozgsban volt. Mindhallig tevkeny, alkot, munks letet lt. gy jrt kztnk mindvgig nagy lptekkel, mint akinek siets a dolga. Lobog alakja olyan volt, mint egy reg cserksz, akire rbztak valamit, s azt neki teljestenie kell.
tment kzttnk. Nem innen szrmazott. Rimaszombat, az egykori megyeszkhely, Hatvani Istvn, Ferenczi Istvn, Tompa Mihly s Blaha Lujza szlvrosa adta t is a magyar mveldsnek s mvszetnek. Szp npes csaldban, ptszmrnk apa s iparmvszn anya nevelte t gyermeke kztt szeretett Sndor fiukat is. s van abban valami szimbolikus, hogy 1931-ben, a hres Reformtus Kollgium alaptsnak 400. vforduljn tartott nnepsgre rkezik elszr Ppra, hogy egy vig helyettes -, majd megvlasztott tanrknt egsz letben ppai iskolkban tantson.
Nem volt ppai, de ppai lett. Lakhelyszeretett tantani kell. Megszerette, megfestette az reg fkat, a zegzugos utckat, a lebontsra kerld reg hzakat.
De nemcsak a trgyakat szerette meg. Megszerette a dunntli embert. tment kzttnk, de nem gy, mint aki elnz az ember feje felett, s azokat csak jrkl fknak ltja. Neki mindenkihez volt egy j szava, blcs tancsa, ders mosolya, vagy szigor intse.
De A. Tth Sndor pldt hagyott rnk a legnemesebb hazaszeretetbl is. Br szlvrost 1944 ta jra Rimavsk Sobotanak hvjk, nem lett nacionalista. Ms npeket s azoknak rtkeit megbecslte s azok megbecslsre tantott. lettjt nzve kimondom: lt benne valami Szenczi Molnr Albert szellembl. gy volt magyar, hogy eurpai volt, s gy volt eurpai, hogy magyar maradt. Nem volt nacionalista, de nem lett kozmopolita sem. gy jrta a nagyvilgot, hogy szve mindig hazahozta.
1928-ban tanulmnyai befejezse utn hrom esztendt tlttt klfldn. Elbb Londonban, majd Ady Prizsban. Ngy nyelvet beszlt. Prizsban hrnevet szerzett fiatalon. Ennek bizonytka, hogy az UNIMA-nak, a Bbjtkosok vilgszervezetnek rks tiszteletbeli tagja lett. Ha akart volna, maradhatott volna, akr Prizsban is. De szve hazahozta. Ksbb is nagy utaz maradt. Megnzte az eurpai orszgok jelentsebb kptrait, az angol, francia, spanyol, holland, nmet, olasz nagy mesterek alkotsait. Ltta az amerikai nagy kptrakat, s ltta az Ermitzst, a leningrdi kptr s mzeum egsz eurpai festszetet fellel, rendkvl sokoldal s gazdag iparmvszeti anyagt. S mindazt, amit odakint ltott, tapasztalt, azt itthon hasznostotta, tovbb adta, gymlcsztette. A. Tth Sndor tment kztnk s pldt hagyott neknk az eurpai mvelds rtkeit magba szv s feldolgoz hazaszeretetbl.
tment s eltvozott. Nem azt mondtam, hogy meghalt. nem halt meg, Re is igaz - ha kisebb mrtkben is -, amit Arany Jnos, a nagyszalontai tanr klt mondott Szchenyirl:
„Nem hal meg az, ki millikra klti
Ds lte kincst, mbr napja ml;
Hanem lerzvn, ami benne fldi,
Egy ltet eszmv finomul,
Mely fennmarad s nttn n tiszta fnye,
Amint idben, trben tvozik;
Melyben tekint fel az utd ernye:
hajt, reml, hisz s imdkozik."
Eltvozott. A Gmri hegyek kzl, meghalni a zalai dombok kz ment, de porteste itt pihen majd a Bakony aljn, a ppai Alsvrosi temetben, hol nemzeti mveldsnk oly sok nagyja - csak nhny nevet emltek: Mndi Mrton Istvn, Bocsor Istvn, Tarczy Lajos, Vly Ferenc, Jkai Eszter, Tth Ferenc, Fejes Zsigmond, Pongrcz Jzsef s Sndor Pl - pihennek. A. Tth Sndor is tment kztnk, eltvozott, s kzben maradandt alkotott.
Pedaggiai munkssgnak s mvszetnek mltatsra n igazn nem vagyok hivatott. Isten Igjnek fnyben fel kell azonban mutatnom letbl s munkssgbl azt, amire rvilgtott Zakaris prfta igje: „Vlasztottam magamnak kt plct, az egyiket neveztem szpsgnek, a msik a egyessgnek, s gy legeltetem a juhokat." Ez a prftai kijelents egy gyszdalbl val. Arrl beszl a prfta, hogy k tisztk betltshez kt botot hasznltak, mint ahogyan az kori keleti psztor is kt botot hasznl nyja rzsnl s gondozsnl. Az egyiket szpsgnek, vagy kedvessgnek, hberl N'AM-nak, a msikat egyessgnek vagy sszetartsnak, hbrl HBE-LIM-nek neveztk. Ezek jelkpes nevek s jelkpes cselekedetek is jelk-pezik A. Tth Sndor mvszi s tanri munkjt is. is kt plct vlasztott magnak, s az egyiket nevezte szpsgnek. Tudom naiv megllapts ha ennyit mondok: Szpek a kpei. Szpp teszi azokat az egyszersg s tisztasg, az alkotjuk bels egyszersge s tisztasga. Hatrozott, egyszer vonalak, amelyekkel a Teremt szp vilgt meg-ragadta s kifejezte. Kpei akr a Gmri hegyeket, akr a Dunntl erds vidkt, vagy a ppai vrkert fit szemlljk, a zsoltros vallomsait juttatjk esznkbe: „A te kezednek mveiben rvendezem. Mely nagyok Uram a te mveid."
A msik plca az egyessg, vagy sszetarts plcja volt. Ezt a plct tartotta kezben a tanr, az ember. Szthz erk s szthull szemlyek kztt az egyessg s az sszetartozs embere volt. Majd valaha megrjk, hogy egynisge kifejldshez, szellemi alkatnak tvzdshez mennyiben jrult hozz az, hogy a budapesti KIE sszejvetelein Karcsony Sndor s Tltssy Zoltn lelki, szellemi hatsa al kerlt; s mennyiben jrult hozz az, hogy sei szzadokon t egy demokratikus, autonm s lelki mrtkkel mr egyhznak, a magyar reformtus egyhznak voltak presbiterei. Haznkban e presbitriumokban lt le egyms mell ezeltt 350 vvel r s jobbgy, gazda s zsellr. Itt becsltk meg egymst, s lttk meg egyms nlklzhetetlensgt. A presbitriumokban tanultk meg az apostoli szt: Egyms terht hordozztok, s gy tltstek be a Krisztus trvnyt.
A. Tth Sndor lettjnak beteljesedst ltom abban, hogy az sszetartozs plcjt kezben tartva, lete utols esztendeiben a ppai reformtus gylekezet presbitere volt. S ha szimbolikus volt Ppra rkezse, szimbolikus eltvozsa alkalmval az is, hogy , aki nyugdjas korban is annyi eladst tartott, lete utols eladst nhny httel ezeltt presbitriumunk szeretetvendgsgn tartotta. Hiszem, hogy „volt titkos kapcsolata a lthatatlan Fvel, Krisztussal, ki most szegny bns lelkt rdemnek kirlyi palstjval betakarja, hull vrvel hfehrre mossa, s kzen fogva viszi t a kegyelem kirlyi trnusa el", ahol szemtl szemben tapasztalja annak a kt ignek ldott valsgt, melyek legmlyebben maradtak meg szvben. Azt, ami szerelmi zenett lett szmra: „A hit pedig a remnylett dolgok valsga, s a nem ltott dolgokrl val meggyzds," s annak a msiknak igazsgt, mely frfikora s regsge vezrigje lett onnan a ppai templom szszke fll: ,,Nem az aki akarja, sem nem az aki fut, hanem a knyrl Isten." men.
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre