„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Hargita Pl Hirdesd az Isten orszgt. Temetsi beszdek. PRTA Ppa 2006.
2. Ol Sndor,a templompt 1884-1976„Nem az,aki akarja,sem nem az aki fut... Pcs 1976. 12.07.
2./ Ol Sndor, a templompt 1884 – 1976
„Nem az, aki akarja, sem nem az aki fut, hanem a knyrl Isten.„ /Rmai levl 9, 16./
Mieltt Ol Sndornak, a XX. szzadi magyar klvinista lelkszek egyik nagy egynisgnek, a ppai templom s gylekezet szerelmesnek koporsjt krlleln a baranyai rg, bcszom tle a ppai gylekezet nevben.
26 ven t volt lelkipsztora a ppai szent gylekezetnek, s lett a templompls hse. November 24.-e ta fekete zszlt lenget a „gynyrsges, szp Szentegyhz" tornyban a bakonyi szl. Mi pedig magunkkal hoztuk a templom kveinek zenett is: a kvek zsoltrt a zsoltrok szerelmesrl, Ol Sndorrl, hogy minket tantsanak:
„Mi kvek voltunk, rossz, rideg kvek,
Kemny kvek s haszontalanok,
Nehezek, otrombk, formtlanok,
Tehetetlenek, tompk, elesettek,
Mozdthatatlanok.
Hevertnk kln-kln szerteszjjel,
Egymsrl alig tudtunk valamit,
s nem lmodtunk templomrl soha.
De jtt egy ember, trkeny, beteg,
A lelke gett a szve dobogott,
Az az ember templomrl lmodott.
Elindult a kveket megkeresni,
Omlsokban, elhagyott ktrkben,
Utak mentn, szraz patak mederben,
Barangolt hetedht-orszgon t,
Az az ember keresett, s megtallt.
s azt mondta neknk: Ti templom lesztek." (Remnyik Sndor: Kvek zsoltra)
Ez az ember Ol Sndor volt, a nagy templom lmod, s hromszoros templompt.
Elszr templompt volt, mert maga plt fel templomm, Isten hajlkv, Jzus Krisztus gyermekv a Llek ltal. Aki majd a portrt elkszti, annak meg kell ragadnia az egynisgnek alapmotvumt: a gyermeki lelkletet. Mert ez volt mindvgig: lmod tekintet, tiszta -, melegszv gyermek. Ez volt az erssge s ez volt gyengesge is. gy lett , „a szegny falusi parasztgyerek" Isten tiszta templomv, hogy egsz letn tsugrzott az isteni kegyelem. Neki „hzi-kltsgvetse" lett a nagy pli valloms: Elg nked az n kegyelmem, mert az n erm ertlensg ltal vgeztetik el.
Mind, akik szerettk t, csaldjnak tagjai, volt gylekezeteinek npe, s sorsnak hordozi, mvnek folytati, lelksztrsai: buzduljunk fel e koporsnl jra, hogy mi magunk is felpljnk Isten templomv a Llek ltal.
Nem baj, ha olyan a mi szvnk, mint az istll. A kzelg karcsony hirdeti a nagy rmt: a vilg legszebb, legtndkletesebb templomv lesz az az Istll, amelyben megszletik ama szerelmes, Isten egyszltt Fia, Jzus Krisztus.
Msodszor templompt volt, mert felptette az orszg egyik legszebb reformtus templomt. A ppai gylekezet mltjban szmos hsi idszak van. Ezek kz emelkedett fel az az vtized is, amelyben az j templom ptsnek tervbl valsg lett. S ennek az vtizednek, a templomptsnek hsv, alzatos eszkzv, fradhatatlan szolgjv szentelte az isteni kegyelem l Sndort. Az lelkszi szolglata negyedik esztendejben 1931-ben volt az alapklettel, s 1941-ben, lelkszi szolglata 11. esztendejben felszenteltk a magyar reformtus egyhz egyik legszebb templomt, a sok ldztetst s szenvedst ltott ppai gylekezet j lelki otthont. Pedig az egyhzkerlet nagynev pspke nem akarta az j templomot. A gylekezet kicsiny hit tbbsge nem hitt a lehetsgben. De Ol Sndor nem a ktelkedk s knyelmesek mell llt, hanem a templomlmodk s a templomakark mell. A Cseh-Szomathy Lszlk, a Kovcs Sndorok s Jilek Ferencek mell. Kezbe vette a zszlt, amit a hirtelen hall kitpett Kis Jzsef esperes eldje kezbl, s tz v alatt felplt a templom. Micsoda tz v s micsoda templom. Milyen igazn nekelt rla Bds Jnos templomszentelsi djban:
,,...Csodlatos kegy az;
tlhozott gymlcst, nem a boldog tavasz:
hogy bks s gazdag vtizedek alatt
minden szp vgy, lom csupn lom maradt,
most, a teher alatt, az ertlensgben
megplt a templom gazdagon s szpen."
Gazdagon s szpen, mert tkozl szeretettel plt. Akik ltttok, s akik egyszer megltjtok, igazat adtok nekem: annak a templomnak minden kvn, minden padjn ott van a tkozl szeretetnek nyoma. s mi tudjuk: benne van Ol Sndor alzata, ldozata, hite, remnye, szeretete s nmaga tkozlsa.
Akik krllljuk a koporst, buzduljunk fel temp-lomunk hsges szeretetre. Baranya npe - Sztray npe, s Ormnsg npe - Kiss Gza npe, szeresstek a templomot, az imdsg hzt, az Isten Igjnek hajlkt, a zsoltrok otthont, a honjavesz-tett szvek Menedkt s Isten rvinak ers Bstyjt!
Harmadszor templompt volt, mert sok kicsiny templomot ptett az emberi szvekben. Ol Sndor gy volt az Isten embere, a Jzus Krisztus elhvott szolgja, hogy tudta: azrt kell nagy templomot pteni, hogy a benne hirdetett Ige ltal templomm szenteltessenek az emberi szvek; azrt kell magasra tenni a klvinista templomok csillagjt, hogy azok sokakat elvezessenek a betlehemi csillagokhoz s a golgotai kereszthez. Hsges szolglatval, kicsinyekhez lehajl szeretetvel ennek a templomptsnek volt mindhallig hsges apostola.
Ol Sndor letmvnek maradand emlke nemcsak a szp kttorny ppai templom, hanem azok a gylekezeti tagok, presbiterek s lelkszek, akik az bizonysgttele nyomn tanultk meg magasztalni az Isten ingyen val kegyelmt, hlsan megbecslni hitvall glyarabjainak emlkt, s teljes szvvel szeretni a reformtus kegyessg rk, nagy kincst, a zsoltrokat.
Maradandt alkotott kzttnk, mlt, hogy a gylekezet hlja is ne csupn hervad koszor legyen. A ppai gylekezet tisztelettel s alzattal kri a gyszol csaldot, hogy templompt lelkipsztora srkvt elkszttethesse. Ha mr nem nyugodhat a ppai alsvrosi temetben, ahol nemzeti mveldsnknek s dunntli reformtus egyhzkerletnknek annyi nagyja vrja Krisztust, a pcsi temetben hirdesse e srk a ppai templompt lelkipsztor emlkt s a ppai gylekezet hljt.
Es utoljra bcszom n is, az utd, akit Isten arra predestinlt s arra mltatott, hogy Ol Sndor mvnek megvja, megbecslje s tovbbptje legyek. Nem kvnom n elmondani, mi mindent ksznhetek neki. Csak egyet, taln a legnagyobbat emltem. Hadd lelje ez krl mg egyszer e koporst, ahogyan krlleli a ppai templom szszknek koronjt. A nagy pli kijelents, a kegyelem magasztalsa: “Nem az, aki akarja, sem nem az, aki fut, hanem a knyrl Isten. “
Elszr teolgus dik koromban, negyvenngy vrrel s knnyel ztatott teln olvastam ezt az igt, ott a szszk fltt. Akkor mg tvoli, homlyos, kdbevesz felirat volt. De ahogy tvolabb kerltem a ppai templomtl, s ahogy nvekedhettem a krisztusi kegyelemben, gy szlalt meg szvemben, mint tvoli harangsz, tisztn, rcesen, messze hangzan. Msfl esztend ta pedig htrl - htre, st nem egyszer naprl-napra vezrcsillagom, Bstym s Menedkem. Megtiszttja mltamat, megszenteli jvmet:
„Nem az, aki akarja, sem nem az aki fut, hanem a knyrl Isten. „
Pcs 1976 december 7.-n
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre