„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Hargita Pl Hirdesd az Isten orszgt. Temetsi beszdek. PRTA Ppa 2006.
Pl apostol azt rja egy helyen, hogy hitben jrunk, nem ltsban. (ldott legyen Isten, hogy hitben jrhatunk mi is. Mert a „lts" a kopors mellett, a temetkertben fjdalmas s flelmetes. Mit ltunk? Azt, hogy az letet elnyelte a hall. Az desapt, a hitvestrsat, egy hsges, becsletes munksembert elnyelt kzlnk a hall. Tbb nem ltjuk, nem halljuk.
ldott a mi Istennk, hogy Igjben gy jn vgasz-talsunkra, bztatsunkra, hogy ellene mond a mi ltsunknak. Fordtva mondja, igen ppen megfordtva. Azt mondja, hogy nem az let nyeletett el, hanem a hall:
„Elnyeletett a hall diadalra!"
A gylekezetben val els temetsi szolglatomra ppen gy kszltem, mint a bemutatkoz szolglatomra. S az els temetsi beszdem alapigjl tudatosan vlasztottam ezt az alapigt - amelyrl tudatosan minden esztendben legalbb egyszer - jra bizonysgot teszek a kopors mellett -, hogy nyilvnvalv tegyem, hogy meghirdessem: mi az let hrnkei lehetnk.
Hirdetem nktek Atymfiai, hogy ne szemetek ltsa szerint tljetek, ne ltsban jrjatok, hanem hitben. Higgyetek a mi igazmond Istennk evangliumban, Aki Jzus Krisztus Keresztjben s feltmadsban azt hirdeti neknk, hogy beteljeslt zsais prfcija, Isten elvesztette a hallt rkre.
Az letet hirdetjk a hallban.
Mi is az let? Megszmllhatatlan sokfle feleletet adtak mr a krdsre. Valjban minden ember, a maga letfolytatsval, azzal a mddal, ahogyan feleletet ad re. Mi a keresztyn emberek felelett mondjuk, akik kzl elnk ll Pl apostol s szemlyesen gy vall: „Nkem az let Krisztus, s a meghals nyeresg". (Fil 1, 21)
Teht nem azt mondjuk - Pllal -, hogy mi az let, hanem hogy ki az let: Krisztus az let. Mi benne talltuk meg az letet. Az az evanglium - amiben hisznk s amit hirdetnk -, hogy rk letet adott nknk az Isten, s ez az let az Fiban van. Aki a Fi, az az let; akiben nincs meg az Isten Fia, az let sincs meg abban. (1 Jn 5,11-12)
Az letet hirdetjk nktek a kopors mellett. Azt az letet, amit Isten Jzus Krisztusban adott. Mert Benne az rklet remnysgt kapjuk meg, azt a remnysget, mely tl lt a koporsn, a hallon.
Ismerek egy csodlatosan szp verset. Arrl szl, hogy a misszionrius hzasprnak mindegyik gyermeke meghalt. Most csolja az apa a koporst a legkisebb szmra. Bennszltt gylekezete tagja sznan krdi: „Ugye most hazamentek?" A megtrt apa csendesen vlaszol, hogy nem, mi most sem megynk haza. Az egyszer ember nehezen rti ezt a magatartst. Vgl ki is mondja: „Akkor ms szvetek van, mint neknk." A vlasz megint egyszer: Nem, mi is olyan emberek vagyunk mint ti. „Egy a szvnk, de ms az Istennk." S a bennszltt elmegy, majd visszajn s ezt krdezi:
„Mond, ti tlltok a lthatron?"
A misszionrius rtekint:
„Igen, tlltunk a lthatron!"
S szeme felcsillan: Hisz ez a remnysg!
Milyen rgen kereste ezt a szt!
Most megtallta - ilyen drga ron.
Hisz a keresztyn ember remnysge
tllt, mindig tl a lthatron!
(Trmezei Erzsbet: A misszionrius nyelvet )
A diadalt hirdetjk a hallban.
Ht lehet itt diadalrl beszlni? Ht vgl is nem a hosszan tart betegsg gyztt, nem a hall gyztt az ers lni akarson is? Atymfiai, jra mondom: Hitben jrunk, nem ltsban. A hit pedig diadalt hirdet. Nem ami diadalmunkat elszr, hanem az Anyaszentegyhz Urnak, a mi hsges Megvltnknak, Jzus Krisztusnak a diadalt. Milyen felsgesen nekel errl a keresztyn gylekezet: „Jzus, ki a srban vall, ltalad megholt a hall... (347,1)
Az az Isten igaz kegyelme, hogy ezt a diadalt nknk adja: „De hla az Istennek, aki a diadalmat adja neknk a mi Urunk Jzus Krisztus ltal." Mit jelent ez? Egyszeren szlok: Azt, hogy a Jzus Krisztusban nyert vigasztalsban lehet boldogan lni s boldogan meghalni. Ezt tartom az emberi let legnagyobb tudomnynak, s a legnagyobb diadalnak, ha Isten, az Igje s Lelke ltal megtant boldogan lni s boldogan meghalni. Remnysgnk szerint elkltztt Testvrnk letben valami felragyogott ebbl a diadalbl. Ti ezt jobban tudjtok. Szvembl kvnom, hogy Isten adjon mindnyjunknak gyzelmes letet a Jzus Krisztusban! Ezzel a hittel s ezzel a vigasztalssal bcszzatok.
Fehrvrcsurg 1951. - Adsztevel 1962. - Ppa 1975.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre