sszegez s kritikai jellege van az Isten orszgrl szl tantsnak.
Egybefondnak benne azok a szlak, melyek a teremtstl a szvetsgktsen,
kiengesztelsen s vltsgon t a vgs dolgokig a dogmatika tmit
szolgltatjk. De ennl is fontosabb az a kritikai szempont, ami ebbl
a lkusbl a tbbi lkusra vetdik. Ezt ugyan mr menet kzben rvnyesteni
prbltuk, mgis indokolt, ha most sszest mdon jra szv tesszk.
A nyugati egyhzban az evangliumhirdets jellegzetesen az egyni
letre irnyult. Olyan trtneti szemlyisgek adtak erre pldt,
mint goston s Luther. - goston sok mindent vgigprblt, s hajszolt
llekkel kereste az Istennel val tallkozst s a tallkozsban az
htott megnyugvst, a vita beata- t. Vallomsait tekintik a befel
fordul, szemlld nmegrts els eurpai pldjnak. De nemcsak
a szemlyes jelleg Vallomsoknak, hanem szles trgykrt fellel
mveinek is alaptmja: Isten s az emberi llek. - Hasonlt mondhatunk
Lutherrl. Az gostonos bart a szerzetesi let szokvnyos formasgai
kzt vergdtt, s bntudattl gytrten tudakolta a kegyelemre-juts
bibliai tjt: Wie kriege ich einen gndigen Gott? A reformci erre
a szemlyes krdsre adott szleskr feleletet. Luther s reformtor-trsai
a megigazt kegyelmet, mint j nmegrtst ragadtk meg.
Az egymst vlt korramlatok aztn a 17. szzad eleje ta egyre inkbb
az egyni let krdseire szktettk le a keresztyn szemlletet.
A 18. szzadban a pietizmus, a 19.-ben a liberalizmus, a 20.-ban meg
a teolgiai egzisztencializmus kedvezett a leszktsnek. Termszetesen
mindenik a maga mdjn jtszott kzre, az eredmny azonban egyre ment:
alig maradt szem az egyetemesebb ltsra.
Ilyen elzmnyek akarva-akaratlan az individualizmus irnyba tereltk
az evanglium - rtelmezst. A kegyelmi kivlaszts kozmikus arnydvtervbl az n kivlasztottsgom lett, a megigazulsbl s megszenteldsbl az n megigazulsom s megszenteldsem, a vgidk vradalmbl az n
feltmadsom s dvssgem. Ennek a szemlletmdnak megvan az ereje,
de megvan a gyngje is. Nagy ereje, mindenfle elltalnost, intzmnyestett
tankeresztynsggel szemben, hogy a hit dntst srget szemlyes
jellegt kiemelte s rvnyestette. Nagy gyngje viszont, hogy a
hitet Isten s az egyni let krre szktette le, st gyakran mg
ebbl is kivette a testet, gy a hit hatsugara az egyni llekre
zsugorodott.
Ennek a szemlletmdnak nem annyira az ereje, mint inkbb a gyengje
rvnyeslt. Az jkori fejlemnyeken mrhetk le az eredmnyek. Szemlyes
ggy akartuk tenni a hitet, s kifejlesztettnk egy olyan dvegoizmust,
mely a felebarttal deskeveset trdtt, a hitetlent pedig csak megvetni
tudta. Mg a klmisszi terletn is rzdtt a meg nem trttel szemben
a megvets, legalbbis a keresztyn flny formjban. - Isten orszgnak
evangliuma ppen ezzel az eltorzult keresztynsggel fordul szembe,
s helyes irnyba tereli igyekezetnket, de csak ha mondanivaljt
jl rtelmezzk.
38.2 Isten orszga tlutal rajtunk
Nem a mi vltsgunk s dvnk krl forog minden. A Bibliban elssorban
nem rlunk van sz, hanem Isten orszgrl. Az orszg szn valami
fldrajzilag krlhatrolt terleti egysget szoktunk rteni. Isten
orszga azonban nem egy a vilg tbbi orszga mellett; nincsenek fldrajzi
hatrai. Elssorban nem is orszgot, hanem orszglst, hatalomgyakorlst,
uralmat jelent, az szvetsgben Jahve uralmt. Izrael npe ezt az
uralmat a snai szvetsgktsben vette magra. Ebben jult meg az
atykkal kttt si szvetsg, melyet a trvny szablyoz, s a trvnybetlts
realizl.
Izrael hajlamos volt ugyan a Jahve kisajttsra, sajt politikai
cljai vagy vgyai szolglatba lltsra. Isten szemlye azonban
nem trt s nem tr ilyen korltozst. “Az r a mennyekbe helyeztette
az szkt, s az uralkodsa mindenre kihat.” (Zsolt 103,19)
“Az egek hirdetik az igazsgt, s minden np ltja az dicssgt…
meghajolnak eltte mind az istenek”. (Zsolt 97,6 kk.) kezdettl
fogva Uraknak Ura s Kirlyok Kirlya.
Jzus fellptvel szorongatan kzel jtt hozznk Isten orszga. Megjelent
a Jzus szemlybe s cselekedeteibe rejtetten. (Lk 17,20 kk.) Valakik
t hitben befogadjk, mr most az eljvend orszg rszesei, jeleinek
meglti. (Mt 11,5) Isten orszglst e fldn egyelre mg idegen
hatalmassgok keresztezik (bn, hall, stn), vgl mgis teljessgre
jut. Mr eljvetelnek mdjban alapveten klnbzik az utpista
vradalmaktl. Isten boldog orszglst ugyanis nem a kulturlis,
politikai vagy gazdasgi fejlds hozza el, brmily fontos s szksges
minden ilyen fejlds az emberlet szempontjbl. Isten orszglsa
ms dimenziba tartozik, elssorban nem klssges, hanem belssges.
j viszonyulst jelent Isten s az ember kztt, amelynek azonban
messzemen talakt, rendez, helyrellt hatsa van az emberi viszonylatokra,
kulturlis, politikai s gazdasgi vonatkozsban egyarnt.
A “Trjetek meg, mert elkzelgett az Isten orszga!” - ilyen
szles kihatssal, ilyen mindent tfog rtelemben az dvssg tja.
Az Istenhez trt ember imjban ott van a bnbocsnatkrs elvlaszthatatlan
velejrjval, a mi szvbeli megbocst kszsgnkkel felebartaink
irnt. Az imdkoz, mint boldogsga megvalsulst kri Isten akaratnak
teljesedst ezen a fldn s knyrg Isten orszgnak eljvetelrt,
hitvallsunk szerinti aktv rtelemben: “Vezrelj gy minket igddel
s Lelkeddel, hogy mindinkbb-inkbb engedelmeskedjnk Tenked.”
(Heid. kt 123. k.) Az engedelmessg pedig felleli a felebartok
ltalunk ttekinthet krnek krisztusi szolglatt.
Az ri ima krdsei, akrcsak a Hegyi beszd boldog-mondsai, a jzusi
csodk s pldzatok egyarnt Isten orszgra nznek, s olyan tvlatokat
nyitnak, amelyek kritikai funkcijukkal tlsegtenek minket az egyni
dv nzen szk krn. De termszetesen csak akkor, ha jl rtelmezzk
Isten orszgt. Mert az individualizmus ez esetben is nmaghoz szabhatja
a bibliai tantst, akkor pedig elsenyved Isten orszgnak jtkony
kritikai hatsa.
Van pl. a dolognak ilyen belltsa: Isten orszga nem itt vagy amottvan, hanem Isten orszga tibennetek van. Az emberi nre sszpontosul a figyelem s hamar meg is reked a szplelkek nddelgetsben.
Ez esetben a “tibennetek” egyszeren kegyes rzelmeket, bels
minsget jelent, mely kifel jformn semmire sem ktelez. Mintha
valami magngy lenne Isten orszga, melyet Isten npn kvl s Isten
vilgtl elzrkzva is lhetnk. Az ilyen lelki flny a tbbi embert
nem trsnak s testvrnek, hanem csak paralel esetnek tekinti; az
legfeljebb alkalmi jtkonysg vagy a misszi trgya. nelgltsgt
az sem zavarja, ha krle a “hitetlen vilgban” nem megnyugtatan
alakulnak a dolgok: rendletlenl bzik a haladsban s a moralizls
vilgmegvlt hatalmban. Ha pedig hiedelme szertefoszlik, htat fordt
a vilgnak. - Krisztus a “tibennetek” ilyen hamis s medd rtelmezsbl
akar kimenteni. Az orszglsa: Isten s a felebart szolglatnak
a Szentllek ereje ltal val gyakorlsa. Isten orszga a magunkba-zrkzsbl
vezet vissza friss kldetssel az embervilgba.
38.3 Az egyhz s Isten orszga
A keresztynsg nagy tvedsei kz tartozik, hogy az egyhzat valamilyen
formban azonostotta Isten orszgval. Pedig nem az egyhz, hanem
Jzus Krisztus kpviseli Isten orszgt ebben a vilgban. Krisztus
lete az a megjelensi forma, melyben Isten orszga e vilgba lp
s itt a Golgotn keresztl rvnyre jut. Az egyhz csak hrnke,
eljele, tegyengetje, eszkze Isten orszgnak. Az azonostssal
Isten orszga kritikai funkcijt kapcsoljuk ki, amelyre pedig az
egyhznak ppgy szksge van, mint az egyni letnek. Az egyhz annyiban
egyhz, amennyiben bizonysgttelvel Isten orszga jvetelnek elkszt
szerept tlti be. Szolglata hitelnek arnyban, a Ftl val fggs
rtelmben vlik jelszeren “Krisztus testv”, a nlkl azonban,
hogy a fldi ltben azonosthat volna Krisztussal. Ez a bibliai-reformtori
tants ll szemben a rmai magatartssal.
Az llamegyhzi rendszer kialakulstl kezdve ugyanis egyre inkbb
hangslyoztk, hogy az egyhz, mint skramentumokat kiszolgltat
dvintzmny, mr az Isten orszga. Krisztus ezerves uralma kezddtt
el benne (Jel 20,1 kk.), s minden tovbbi mr csak a kiteljeseds
krdse. Ez az igny lt alakot a rmai egyhz zsinati vgzseiben,
nmi tartzkodssal mg a II. Vatikni zsinat tteleiben is (De eccl.
const. 1,3). A protestantizmus elutastotta ugyan az egyhz s Isten
orszga azonostst clz dogmatikai elvet, de azrt konzekvencijt,
vagyis az azonostsbl fakad kzleti ignyeket levonta s rvnyesteni
prblta. A rmai katolikus egyhzzal versenyre kelve nylt a kzleti
tekintly s szerep utn.
Ennek az egyhzi magatartsnak, brmily felekezeti sznezettel s
brmily tradicionlis klssgek kzt is gyakoroltk, nem volt s
nem is lehetett elg meggyz ereje. A mennyei ignynek hinyzott
a hitele, s az igny egyre feltnbb mdon fordtva viszonylott a
valsghoz. Ennek a kvetkezmnye egyebek kzt, hogy Isten orszga
bibliai gondolatt a hivatalos egyhzzal szemben msok karoltk fel,
s a maguk mdjn prbltk s prbljk rvnyesteni: a szektk apokaliptikus
rajongssal, a szekularizmus kpviseli pedig kiterjedt konmiai,
illetve nacionalista jelleggel. A modern utpik valamennyien az Isten
orszga elvilgiasodott utnzatai vagy szekularizlt ptlkai.
Isten orszgt azonban nem vallserklcsi rajongs vagy msfle emberi
erfeszts hozza el, nem is a trtneti fejlds, hanem Isten maga.
ppen ebben rejlik orszgnak titokzatos volta. Istennek kezdettl
fogva terve van ezzel a vilggal; a teremts clja azonban nem az
egyhz, hanem Isten orszga. De hogy tervt s ezzel a teremts mvt,
milyen nevel munka tjn, s milyen prbattelek sorn valstja meg,
mi azt nem tudjuk felmrni s elszmllni. Minden szmtgats emberi
tlkaps lenne. Klnben is a program vagy menetrend, ha egyltaln
rendelkezsnkre llna ilyesmi, csak eltereln a figyelmet arrl,
aki az orszg Ura. minknk - a mr most s a mg nem eszkatalgiai
feszltsgben - a felkszlst, az ber vigyzst s a cselekv
engedelmessget hagyta meg, minekutna belltott minket az emberek
nagy kzssgbe.
Az egyhznak az individualista hajlamokkal szemben hirdetnie kell:
az ember nem nmagban s nmagrt dvzl. Krisztus halla s feltmadsa
mindnket az egsz embervilggal tevlegesen egybekapcsol. Az megyen
be a mennyek orszgba “aki cselekszi az n mennyei Atym akaratt”.
(Mt 7,21) Pl apostol ennek tudatban nem radskppen illeszti levelei
vgre, olykor “ernytblzatokba” foglaltan az intelmeket. Mikzben
a felebarti szeretetet cselekv mdon ljk, azltal tagozdunk be
Isten orszgba, s lesznk tnyleges rszesei a kegyelembl val dvssgnek.
A felebart joga s mltsga azon alapszik, hogy Isten rk Fia a
bns ember trsa, mindnyjunk atyjafia lett.
Nemcsak az egyhznak, hanem a mellett a csaldi, trsadalmi s politikai
kzssgnek is fellrl val megbzatsa van Isten orszga szmra.
Minden jog, brkik gyakoroljk is, fellrl ered, truhzott jog,
s minden tekintly, az egyetlen igazi tekintly visszfnye. Ez nem
azt jelenti, mintha az egyhz volna a jog s tekintly lettemnyese
s igazgatja. Az egyhznak, csak a szolglatban vannak kivltsgai,
egybirnt a tbbi kzssgnl nem kevsb alja van vetve Annak,
aki az. orszg, a hatalom s a dicssg rkkn-rkk.
VGE