37. A keresztyn vradalom
37.1 Krisztus eljvetele s az tlet
Krisztus egyhza nemcsak htrafel, Hanem elre is tekint. A vrt
jvend vilgi vonatkozsban is ppgy meghatrozza a jelent, akrcsak
a mlt. Htha mg maga Krisztus a vrt jvend.
37.1.1 Az idpont krdse
Mikor jn el? ppen mert nem trtneti erk vagy fejlemnyek eredmnye
a vg: Krisztus jvetelnek ideje kiszmthatatlan, annak rjt meg
nem mondhatjuk. Csak annyit tudunk: “hirtelen” jn (Mk 13,36),
azrt bren kell vrni, teljes kszenltben, imdkozssal s vigyzssal.
Mindenfle “szmtgats” ppoly tveds, mint a remnysg feladsa.
A felads tbbnyire a szmtsbeli tvedsek kvetkezmnye szokott
lenni.
Mg csak a “jelekkel” se spekulljunk. Hbork, nsg, nyomorsg,
az egyhz ldzse stb.: mindezek ltalban jellemzik az letet. Jellemzik
nagyrszt mg az egyhz lett is a feltmads s a paruzia kztti
idben. Szinte “normlis” a bns vilg ellenllsa a felknlt
lettel szemben. Mondhatjuk teht: a vgid mindenkor egyformn kzel
van. “Itt az utols ra” (1Jn 2,18), mr most aktulis. (Ezrt
balga dolog a paruzira nzve “ksst” emlegetni.)
37.1.2 A hetedik nap, mint jel
Egsz istentiszteleti letnk erre a vgidre nz. A megszentelt hetedik
nap, az rk szombatra val kszlds. Jel-voltt csakugyan emlkezetben
tartja-e a gylekezet?
Az rk szombat elrkezse, vagyis Krisztus jvetele eljeleknt emlegeti
nhol a Biblia az antikrisztust. A Biblinak azonban nincs egysges
kpe rla. Az antikrisztust hol egynnek, hol kollektv jelensgnek
tnteti fel; hol a tvtant, hol a tobzd politikai hatalom kpben
jelenti meg. Ennek tudatban vakodjunk az antikrisztus nevet akr
egyes trtneti szemlyekre, akr trtneti jelensgekre alkalmazni,
noha tudhatjuk, az antikrisztus mr most tevkeny. Antikrisztus lehet
egyszeren a Krisztus-ellenes erk trtnelmi tmrlse, summzdsa,
mely igen klnbz mdon s igen klnbz helyeken mutatkozhat.
A politikai, gazdasgi let dmonizldsban ppgy, mint a vallsos
letben. Teht az antikrisztussal kapcsolatban is jzansgot kvn
a Biblia.
37.1.3 A mrtk
Krisztus visszajvetelekor megy vgbe a bza s konkoly klnvlasztsa,
vagyis az utols tlet.
A Biblia nem farizeusi rtelemben beszl az tletrl, vagyis az nem
egyszeren a cselekedetek morlis mrlegelse, amint a kztudat tartja,
hanem a Krisztushoz val viszony nyilvnossgra-jvetele. A Biblia
a cselekedetekrl csak annyiban szl, amennyiben azok a Krisztus-hit
megnyilvnulsai, illetve pognyok esetben a “szv trvnye”
szerint valk. Teht az rk Br a szemlyes magatartssal egytt
mri a cselekedeteket.
rejtett embernk, a szv trekvsei szerint tl (Rm 2,16; 1Kor
4,5) - tlete ppen ezrt mskpp vgzdik, mint ahogy azt pusztn
a cselekedetek morlis mrlegelse alapjn vrhatnk. (Jn 6,28; Mt
7,21-27; Mt 25,31-46)
37.1.4 dv s krhozat
Az tlet dvt vagy krhozatot jelent. Mi a krhozat? Errl csak
annyit tudunk, hogy a menny ellentte. De talny szmunkra, ppgy,
mint a bn. A Biblia kpei sem magyarzzk meg. A tz, jajgats, fogcsikorgats,
sttsg stb.: kpek. A Biblia flt szeretettel v ezektl, illetve
az ezek ltal jelzett dologtl. Maguk a kpek nem arra valk, hogy
riogassuk velk embertrsainkat, mert nem riogats trti meg az embert,
hanem az evanglium: az isteni szeretet lefegyverz ereje.
37.2 A feltmads s az j let
Krisztus visszajvetelekor, mg az tlet eltt feltmadnak a holtak,
s Krisztus szavra eljnnek.
37.2.1 A llek nem minden
Nem csupn a llek halhatatlansgrl van itten sz, ahogy a modern
ember kpzeli. A llek halhatatlansga, idealista eredet, grg gondolat,
s mlyen beleevdtt az eurpai kzgondolkozsba. A llek halhatatlansgt
szoktk kijtszani a testi feltmadssal szemben: gy tntetik fel,
mint a bizonyosat a bizonytalannal, az elkpzelhett a kpzelgsnek
tnvel szemben Ezrt a llek halhatatlansgban keresnek menedket
s btortst a hallflelemben.
Nem csoda, ha kvetkre tall a spiritizmus, mely a testtl elklnlt
llek jeladsairl tud. Sok visszals, babonasg meleggya a spiritizmus;
annyi alapja azonban van, hogy a mdium olykor ma mg felderthetetlen
telepatikus megrzssel, bizonyos fokig beilleszkedhet egy eltvozott
ember tudatvilgba, s annak a tudatnak hatrai kzt mozogni kpes.
Az igaz, hogy kzlsei csak az illet mltjra vonatkoz kds s
jelentktelen mondatok, de az illet jelenlegi krlmnyeirl, teht
a hall-vonta hatron tli helyzetrl nem rulnak el semmit. Teolgiai
jelentst keresni a mdiumos kzlsekben, hatrozottan babonasg s
tvelygs. Biblitlan emberek vallsptlka.
Mr Luther megmondotta: “Isten utlatossgnak tekinti a halottaktl
val tudakozdst; olyan formn, mintha Isten nem volna kzttnk,
aki neknk mindazt, amit tudnunk kell s szksges meg tudja s meg
akarja mondani, kzli is velnk, s mi mg mindig nem rjk be az
igivel… Ha az lk a halottakat krdezik, az nem jelent egyebet,
mintha az ember egy fadarabtl krne tancsot.” (Luther mvei III.
114 s 116. l.)
Ha a spiritizmust helytelentjk is, azrt a llek halhatatlansga
tant mgsem volna helyes merev s bnt mdon eleve elutastanunk,
mert van az aljn valami igazsg-morzsa. Isten ugyanis a maga kpre
s hasonlatossgra teremtett embert eredetileg
nem a mulandsgra, hanem a maradandsgra sznta. jra meg jra meg
is mutatkozik valamilyen formban a tovbbls sejtelme, ignye, tudata.
Ez tbb mint termszeti nnk nfenntartsi sztnnek megnyilvnulsa.
Az emberi hivats hitben felismert arnyaihoz mrten ugyanis fldi
letnk valban befejezetlennek tnik. De ez nem azt jelenti, mintha
mi jogot formlhatnnk az rk letre. Az ember az rk letet a bnesettel
eljtszotta, gyhogy szmunkra az rk let nem jog, hanem kegyelmi
ajndk.
Ezrt a llek sem valami bels kpessg folytn, nem a maga erejbl
s nem magtl rtetden halhatatlan. Nem is az a bizonyos “jobbik
rsz” bennnk, mint a llek halhatatlansgnak hirdeti vlik. A
teremtstrtnet arra emlkeztet: lelknk sem eleve l, hanem Istentl
kapta az letet (1Mz 2,7), s annyira esend, hogy mr az els bn
legalbb annyira lelki, amennyire testi. Azta is minden vtek testi
s lelki egyszerre.
Az rk let olyan rtelemben kegyelmi ajndk, hogy csak Krisztusban
s Krisztus ltal lehetsges, mert mint az rs mondja: “v egyedl
a halhatatlansg” (1Tim 6,16). benne kapjuk azt mi is, mint “java
rszesei”. szmunkra a Megtart. (Lk 2,11; Fil 3,20 stb.) les
fnyt vet a krds lnyegre Lzr feltmasztsnak trtnete. Jzus
vigasztal szavaira a testvrt sirat Mrta, mint valami betanult
leckt, ltalnos rvny ttelt mondja fel: “Tudom, hogy feltmad
a feltmadskor az utols napon”. Mire Jzus kiigaztja, s a szemlyes
mozzanatra tereli a figyelmt: “n vagyok a feltmads s az let:
aki hisz nbennem, ha meghal is l”. (Jn 11,29 k.) A Biblia szerint
Krisztus csodja a feltmaszts a visszajvetelkor is.
37.2.2 A test feltmadsra is gretnk van
A testi feltmads szmunkra elkpzelhetetlen s rthetetlen dolog.
ppoly rthetetlen, mint az a tny, hogy vagyunk s a vilg is van.
Csakhogy ltezsnket, s a vilg ltt is megszoktuk, tapasztaljuk
s termszetesnek vesszk. A feltmadst pedig a kijelents tnyei
alapjn hisszk s remljk. De semmivel sem lenne eljrsunk “logikusabb”
vagy “tudomnyosabb”, ha a feltmads helybe vgpontul pl. a
nirvna vagy az osztly- s llamnlkli trsadalom gondolatt tennk.
A testi feltmadsban a vltsg valsgnak vgs konzekvencii fejezdnek
ki. Maga a kijelents serkent arra, hogy a hall, mint megsemmisls
gondolatban s a htramaradottak tudatban, a kegyeletes megemlkezsben
val tovbblsben ne nyugodjunk meg, s teremtett valsgunk testi
rszt se adjuk fel. Isten hozznk val viszonya, szvetsgi hsge
tlr s tvezet a mulandsgon. Az emberi trtnet folyamata nemcsak
clt r Isten orszglsban, hanem gy summzdik ott, hogy Isten
kegyelmbl, annak szemly szerint mi is rszesei lehetnk, a testnek
s vilgnak dicssges megjulst meglhetjk. Nem a tehetetlensg
s ktsg a keresztyn ember vgs jellemzje, hanem a kijelents
tnyn alapul remnysg s rvendezs.
Az eddigiekkel csupn tisztogattuk a terepet a tzetesebb feleletadsra.
A bibliai feleletet jrszt olyan szentrsi helyek kapcsn mondjuk
el, amelyeket a llek halhatatlansgnak hirdeti tvesen szoktak
idzgetni.
37.2.3 Flrertett textusok
Ne tvesszen meg minket az a jzusi monds: “Ne fljetek azoktl,
akik a testet lik meg; a lelket pedig meg nem
lhetik”. (Mt 10,28) Nem azt a nlunk szokvnyos klnbsgttelt
akarja itt Jzus kifejezni, hogy az ember kt rszbl ll, testbl
meg llekbl, s e kt alkatelem kzl a test gyis haland, a llek
meg mindenkppen halhatatlan. A Biblia szhasznlattl az effajta
klnbsgttel teljesen idegen. A Biblia a lelkeken itt is, mint ltalban:
az letet, mgpedig - tantvnyokrl lvn sz - az igaz, Isten
szerint val letet, a Krisztusba oltott megjult letet
rti. Ez az, amit a keresztynldzsek sem pusztthatnak el.
“Mert meg vagyok gyzdve - mondja az apostol -, hogy sem hall,
sem let, sem angyalok, sem fejedelemsgek, sem hatalmassgok, sem
jelenvalk, sem kvetkezendk, sem magassg, sem mlysg, sem semmi
ms teremtmny nem szakaszthat el minket Isten szerelmtl, mely vagyon
a mi Urunk Jzus Krisztusban.” Ez a Rma 8 kt utols versnek s
a Heidelbergi kt els krdsnek sugrz bizonyossga. Ezen a szilrd
meggyzdsen alapulnak az apostoli intelmek: “Annakokrt ha feltmadtatok
a Krisztussal, az odafelvalkat keresstek.” (Kol 3,1) Pl, mint
nagy-nagy hitbeli tnyt jelenti ki: “Ha valaki Krisztusban van,
j teremts az.” (2Kor 5,17)
Ebben az sszefggsben beszl a Biblia a hall utni letrl, s itt
kezddik renk nzve is a feltmads. Klvin szerint: “Renk nzve
minden megszabadtsnak, melyet a hivk e vilgban rezhetnek, a feltmads
a legfbb pldja”. (Inst III. 25. 4.) “Csak az tett kell elmenetelt
az evangliumban, aki hozzszokott a boldog feltmadsrl val szntelen
elmlkedshez.” (Inst. III. 25. 1.)
Ugyancsak flrertsre, a testtel szemben a llek egyoldal rtkelsre
vezethet nhny zsoltr-vers, mely a llek hljt
s svrgst fejezi ki (pl. Zsolt 23 s 42), holott nemcsak a llekrl,
hanem az egsz emberrl, teljes valnkrl szl, teht a testnkrl
is. Az imdsg nemcsak a “llek trsalgsa Istennel”; a zsoltros
sem ilyen. Az imdsgban az egsz ember rszes,
mindenestl odaborul Isten el, s olyan dolgokrt is knyrg, mint
a mindennapi kenyr. A Biblia letszemllete teljes valsgunkrl
beszl s idegenkedik az elvontsgoktl. Ha mi a grg gondolkozs
jegyben a lelket a testtl val elklnts tjn nllstjuk, akkor
a krisztusi kldetst, az egsz keresztyn letet megcsonktjuk, mert
azt csak a llekre s a tlvilgra korltozzuk. A llek ilyen egyoldal
istpolsa semmivel sem egszsgesebb dolog, mint a msik vglet:
a llek ltezsnek tagadsa. Trtnetileg ppen az elbbi volt az
utbbi kivltja.
37.2.4 Rgi rajongs, mai megalkuvs
A hit annyira nemcsak a llek (vagy mint a modernek mondottk: a “szemlyisg”)
gye, hogy a Biblia kifejezetten a test feltmadst
tantja, mgpedig Krisztussal, az hallon aratott diadalval szoros
sszefggsben. Ez azt teszi, a Biblia nem a mi lehetsgnkrl, hanem
a Teremt Isten jjteremt erejrl beszl. Voltakppen nem is feltmadsrl,
hanem feltmasztsrl.
A korinthusi gylekezetben ekrl mutatkoztak nzeteltrsek. Nem
Krisztus feltmadst vontk ktsgbe, mg csak nem is a holtak feltmasztst.
De a holtak feltmadsrl gy vlekedtek, mint ami mr a keresztynek
krben voltakppen teljessggel megtrtnt. E krn tl nem is rdekelte
ket a krds. A keresztsgben rszeslt hiv, vlemnyk szerint
oly mrtkben meghalt s jjszletett, hogy rajta nem fog tbb sem
a bn, sem a hall ereje. Nincs is rtelme ezek utn a feltmadst,
mint a vgidk csodjt vrni. A korinthusiak teht nmely mai teolgust
megelzve, tlhajtottak egy bibliai gondolatot: gy vltk, k mr
a vgidkben lnek. Ezzel mintegy tugrottk a jelent s annak feladatait,
holott ma mg csak az elzt rezhetjk a feltmadsnak. Azt is elfeledtk,
a hall rvn slyos trs s nem tretlen tfejlds van a jelen
s a jv let kzt.
A hall s feltmads tnyleges komolysgval nem szmol a rgi korinthusi
rajongs mai, egszen vilgias vltozata sem. Azokra az nltat magyarzgatsokra
gondolunk itt, amelyekkel a modern ember igyekszik hallflelmt csittani.
Ezek szerint a hall nem valami stt s oktalan vgzet, hanem egyszer
s rthet biolgiai folyamat: a szervezet elkopsa, az leter elhasznldsa,
kialvsa. Ez minden llny kzs sorsa, Nem flni kell teht tle,
hanem meg kell bklni, st meg kell bartkozni vele. A blcs beltja,
hogy a hall csak a szenvedseknek vet vget, s nem egyb, mint a
llek kiszabadulsa brtnbl, a sokfle vgy ltal hajszolt s sokfle
nyomorsggal terhelt, haland testbl. A hall nem ellensg, hanem
j bart.
A Biblia mellzi az effle megalkuvst, Lehet ugyan gy beszlni:
“Frigyet ktttnk a halllal, a srral meg szvetsget”, de ez
csak annyit jelentene: “A hazugsgot vlasztottuk oltalmunkul, s
a csalsban rejteznnk el.” (s 28,15) A Biblia megalkuvs helyett
hadat zen a hallnak, mert ellensget lt benne. A hall teremtmny
voltunknak nem termszetes tartozka, hanem a rnk trt krlelhetetlen
ellensg, akinek az emberi bn nyitott kaput. A keresztyn gy tudja,
hogy a hall a bn zsoldja (Rm 6,23), de azt is tudja, hogy Krisztus
ezen az ellensgen mr dnt gyzelmet aratott, a mi javunkra is.
Nem maradunk a hall zskmnya.
A Krisztus-prdikci e tekintetben is a Krisztus javaiban val rszesedst:
a feltmadst, mint valsgos testi-lelki megjulst hirdeti. Megvltnk
egsz tanti mkdst s csodatteleit gy kell rtennk, mint amivel
a bn s hall stt erit lpsrl-lpsre szortja vissza. A hallon
aratott dnt gyzelme a hsvti csoda; vgs diadala pedig a testeknek
feltmasztsa. Isten a sajt keze ltal formlt emberi testet nem
elveszteni, hanem megvltani s megszentelni akarja. Ezrt mr most
legyen testnk Istennek temploma: az neve szenteltessk meg testi
letnkben is.
A hall jegyeit nmagban hordoz Klvin is nltats helyett ebben
az irnyban keresett megnyugvst. Szerinte ktsgeink legyzsre
“kt tmasszal szolgl a hitnek a Szentrs,
melyek kzl egyik a Krisztushoz val hasonlsgban ll, a msik pedig
Istennek a mindenhatsgban”.
Elszr is jegyezzk meg “Krisztus nem egyedl nmagrt volt alvetve
a hallnak, s nem egyedl nmagrt nyert gyzedelmet feltmadsval
a hall felett, hanem benne, mint fben kezddtt el az, aminek minden
tagban be kell teljesednie… mennyei halhatatlansggal s dicssggel
van felruhzva azrt, hogy az egsz test hasonlatoss legyen a fhz.”
(Inst. III. 25. 3.)
Tovbb gondoljunk Isten mindenhatsgra. “Hisszk testnknek feltmadst…
mgpedig gy, hogy azok, akik mr elbb elhaltak, visszanyerik testket,
akr frgek rgtk szt, akr a fldben porladt el, akr hamuv gett,
akr valamely ms mdon szrdott szerte.” (Inst. 1536. Victor f.
93. l.) “Mivel pedig Istennek minden elem, brmely szempillantsban
flttlen rendelkezsre ll, t semmi nehzsg sem akadlyozza meg
abban, hogy a fldnek, vznek, tznek megparancsolja, adjk vissza
azt, amit ltszlag megemsztettek.” (Inst. III. 25. 8.) - Klvin
erre a ketts alapra tmaszkodva tudott vigasztaldni s msokat is
psztori mdon vigasztalni e siralomvlgyben. Mgpedig nemcsak az
Institutiban erstett vigaszval, hanem prdikciiban s kivlt
leveleiben.
37.2.5 Pli hasonlatok irnymutatsa
Pl apostol, Krisztus evangliuma nyomn testi feltmadsrl tant
(1Kor 15). Tudja azonban, hogy emberi fogalmainkon kvl es dologrl,
csodrl beszl. De azt is tudja, a testi feltmads nlkl a hit
alaptalan brndozs, res nmts. Nem megfejteni akarja a csodt,
nem a feltmads lehetsgrl, hanem a feltmads valsgrl beszl.
Itt sem rszletezheti, hogy s mi mdon megy vgbe a feltmads, de
legalbb hasonlatokban igyekszik kzel hozni hozznk a csodt.
A hasonlatok mindenkor flrerthetk. Ilyen az elvetett gabonamag
pli hasonlata is. (1Kor 15,35 k.) Egy termszeti folyamaton akarja
lttatni a lthatatlant, a termszetfelettit. A halllal nagyobb trs
kvetkezik be az letfolyamatban, mint a gabonamag bomlsval, de
Krisztusra hagyatkozva, a hallbl is let kvetkezik, Isten ugyanazon
teremt ereje folytn. Lthatv vlik amaz j embernk, akire nzve
kt dolgot hangslyoz: a feltmadott test olyan is, meg nem is olyan,
mint a mostani. Test, de feltmadott test, felismerhet s mgis ms,
kontinuits, meg diszkontinuits van a kett kztt.
Pl apostol hasonlata teht nem elegend a feltmads teljes valsgnak
megragadsra, mg kevsb a kvncsisg kielgtsre. m az irnyt
bzvst megmutatja: Isten a mi halandsgunkban megdicsti hatalmt,
mint letnek s hallnak szabados Ura. Nem az teht a feladatunk,
hogy a feltmads lehetsgt elmletileg belssuk, hanem, hogy amg
tart a kegyelmi id, befogadjuk letnkbe a feltmads erit, a hall
rnykban az letnek Urt. Azrt, hogy hazamenetel lehessen szmunkra
a hall, az let pedig kszlds az Istennel val vgs tallkozsra.
A msik pli hasonlat, amire fentebb mr egy Klvin-idzetben utaltunk,
voltakppen tbb is, mint hasonlat: mi a keresztyn gylekezettel
egyetemben Krisztus teste vagyunk. Pl ezt a kpet gyakran hasznlja
(pl. 1Kor 12,27; Rm 12,5 s fleg az Ef levlben). De szerinte nem
azrt test az egyhz, mert szociolgiai szempontbl valamifle szervezete,
testleti jellege van, hanem mert a feje Krisztus. Ebben a formulban
a test jellsre hasznlt grg sz (sorra) tg jelentskr: meglt
testet, holt tetemet jelent, de jelenti az l testet is, mint a cselekvs
s az let hordoz eszkzt. Krisztusban nemcsak egy valaki, hanem
somms rtelemben az dmi termszet halt kereszthallt, hogy teret
ksztsen a Szentllek ltal feltmasztott testnek, az j letnek,
az j emberisgnek. A “msodik dm” feltmadsval bennnk is
elkezddtt az j let, hiszen az testnek tagjai vagyunk, egyazon
rmzenet, egy keresztsg, egy kenyr rszesei.
A Biblia ezt a feltmadott Krisztussal val ltet egysget s kzssget
az atyafiak s a testvr, a szlt s a szlvesszk sszetartozsval
is kifejezi. Igaz, Krisztus s a Krisztus-test letegysgrl csak
a gylekezet tagjai, csak az egyhz vonatkozsban beszl. A vilg
nem Krisztus teste. Az egyhznak azonban ppen mint Krisztus-testnek
kldetse van az egsz vilgra. A hirdetett s befogadott evanglium
mr az rk let elzt adja, s tapasztalati tartalommal tlti meg
a kpet: bizony mi Krisztus teste vagyunk. Tplltatsunk, letnk
a Ftl fgg. - Ebben s csakis ebben az sszefggsben van relis
alapja s rtelme a test feltmadsrl val beszdnek. Ebbl kiszaktottan
res beszd:
Teht aki csak a sajt tovbblse irnt rdekldik, s szmra a feltmads
csak az egyni megmarads ns vgylmnak kielgtse, az tved s
rtetlenl siklik el a Biblia magvas mondanivalja, j tvlatokat
nyit grete mellett. Viszont, aki mr e fldn megismeri s szolglja
az letnek Urt, felszabadultan tapasztalja a hallnl is hatalmasabb
Valsgot.
A Biblia szerint a feltmads mindannak beteljesedse, amirt Isten
embere mr e fldn tusakodott, mg buksok rn is llhatatosan kzdtt,
s aminek els zsengjt mr boldogan megzlelhette.
A megolds teht nem egy hitttel igaznak tartsa, hanem az r Krisztusnak
val ntads. A httrben pedig ez ll: “Neveden hvtalak el”
(s 45,4). Az elhv Isten hsge ersebb a fizikai hallnl, ezrt
nem hull semmibe az let, s nem olddik fel a mindensgben. A feltmads
csak a teremts s jjteremts hitbeli kategrijban rthet, gy
viszont az egsz vilgra kihat.
Zrjuk fejtegetsnket Luther szavaival, melyekben a hall komolysga
s a hit vigasza egyarnt szhoz jut: “A hall bcs ettl a vilgtl
s ennek dolgaitl… Lelkileg is bcsvtel, ez azt teszi: bocssson
meg ki-ki szvbl minden embernek… s maga is krjen bocsnatot
minden bntsrt”. A hall szoros kapuja s keskeny tja a szletsre
emlkeztet. “Az az letre, ez meg az j letre visz. Fjdalmas,
de boldog szlets. Becslje nagyra az ember a skramentumokat, a
bnnel, halllal s pokollal szemben hagyatkozzk rjuk. Ha ezt megfogadjuk,
nem nmagban nzzk a hallt, nem is bennnk, a termszetnkben,
hanem Abban, aki legyzte a hallt: a mi Urunk Jzus Krisztusban.
szabadt meg minket a hallflelemtl.” (Ein Sermon von der Bereitung
zum Sterben 1519.)
37.3 A kzbevetett id
Mi van a halottakkal a feltmadsig? Tl vannak a hallon, de az tleten
mg innen. Velnk egytt vrjk a vgs napot. Mint ebbl a tmr
feleletbl ltszik, mi hatrozottan elvetnk a kzbees llapotrl
mindenfle spekulcit. Klvin keresztyn jzansggal mondja: “Azt,
hogy a hall s feltmads kztt milyen a lelkek llapota, kvncsian
kutatni nem szabad, de nem is hasznos… Elgedjnk meg azzal, a kegyesek
lelkei nehz kzdelmket bevgezvn, a boldog nyugalomba trnek, ahol
nagy rmmel vrjk, mg a meggrt dicssg lvezetbe juthatnak,
s gy minden fggben tartatik Krisztusnak, a Megvltnak eljvetelig.”
(Inst. III. 25. 6.)
Teht csak annyit tudhatunk, s az neknk elg: akik Krisztusban haltak
meg, azokat a kegyelem a hallban is krlleli. “A ti letetek
el van rejtve egytt a Krisztussal az Istenben.” (Kol 3,3.) Az let
Urval val kzssgnek, a hall sem vethet vget. Ehhez mg hitvallsunk
alapjn hozztesznk annyit (lsd az ecclesia triumpans-rl mondottakat
a II. Helv. hitv. 17. rszben): Kedves halottaink a fldi harc megharcolsa
utn most is beletartoznak az egyhzba, mint a szentek egyessgbe.
Istentiszteletnkben: hitben, imdsgban s az rvacsorban egytt
vagyunk velk, lthatatlan kzssgben. Nem azrt, hogy segtsgket
vagy kzbenjrsukat krjk - hiszen Krisztus a mi egyedli s mindenre
elgsges kzbenjrnk -, hanem hogy hitkn, letk pldjn buzduljunk.
A rmai katolikus egyhz ezen a helyen trgyalja a purgatrium-tant.
A tisztttz tmeneti hely, ahol a hvek, akik az elkvetett mulasztsokrt
“a tredelem mlt gymlcseivel nem tettek eleget”, teht Isten
szne ltsra mg nem elg tisztk, a vgtletig tisztulnak. A tan
arnylag ksei kelet, csak az 1439-i Florenci zsinaton, vgrvnyesen
pedig 1563-ban a Tridenti zsinaton emeltk dogmv. A reformci ezt
a dogmt bibliai alapon elvetette.
Luther 1528-tl kezdve fordult vele szembe: “Sz sincs az rsban
a tisztttzrl… Brha Istennl mindenek lehetsgesek s gytrtethetn
is a lelkeket testtl val megvlsuk utn, mde ezt nem mondotta,
nem is ratta meg, mirt is nem akarja, hogy ezt higgyk.” (Luther
mvei V. 431. l.) Klvin mg kemnyebb tletet mond: “Ha Krisztus
vre az egyetlen elgttel, kiengesztels s megtisztts a hivk
bneirt, mi marad ms htra, mint az, hogy a purgatrium mer kromls,
mgpedig borzaszt kromls a Krisztus ellen.” (Inst. III. 5. 6.)
Erre a dologra nem is kell tbb szt vesztegetni.
Az rk let rtelmrl azonban szlanunk kell mg. A Biblia szerint
az aionos nem azt teszi, hogy “soha sincs vge”, hanem egszen
egyszeren azt, hogy “a jvend vilghoz tartozik”. Az rkkvalsg
teht az j vilg ideje. Nem valami elvont kpzelgs, hanem valsgos
tartalm: Isten boldog orszglsval kapcsolatos.
A feltmadssal vndorletnk clba r. A hit: sznrl-sznre ltss,
a remnysg: boldog valsgg vlik, a szeretet pedig megmarad rkk.
(Jn 17,3) Az rk let a viszontltst is magba zrja, abban az rtelemben,
hogy Krisztus gylekezete odasereglik Ura trnusa kr, a mennyei
kzssgbe. Az j lettel az g s fld megjulsa is egytt jr:
ezzel az dvtrtnet a termszet vilgra is kihat, mgpedig felszabadt
ervel hat ki. (Rm 8,20-25) s Isten lesz minden, mindenekben.
A renk vonatkoz vradalmaknak teht kt f mondanivalja van, Az
egyikben az fejezdik ki, hogy Krisztus ltal a bn s hall ellenre
rk letre jutunk, a msikban pedig az, hogy Isten orszga a vilg
minden ellenllsa ellenre, egykor szemmel lthatan is diadalt fog
aratni. Minden megcsfoltats s leverettets kzepett is, ebben a
hitben harcolhatjuk meg a hitnek szp harct, gyakorta fohszkodvn:
Jvel, Uram Jzus!
|