XII. rsz: AZ ESZKATOLGIA
36. A krds jelenlegi llsa
36. A krds jelenlegi llsa
36.1 Elzmnyek a protestns modernizmusban
Az eszkatalgia a keresztyn vradalmak tana. Alapszava ta eschata
vgs dolgokat jelent, pedig voltakppen nem “dolgot”, hanem “szemlyt”
vrunk, nem valami jvendt, hanem valaki jvendt, ti. Krisztust.
Mindaz, amirl az eszkatalgia beszl, Krisztus visszajvetelvel
fgg ssze, mgpedig szorosan sszefgg.
A protestns modernizmus a keresztyn vradalmakat a fejldselmlet
jegyben trtelmezte. E szerint az emberi nemnek vallsos, morlis
s kulturlis haladsa vezet el a boldog llapotba. Isten orszga,
teht a trtnet termszetes kibontakozsa. A protestns modernizmus
ilymdon az eszkatalgit eredeti rtelmbl kivetkztette, a kulturlis
fejldssel azonostotta, elspiritualizlta, voltakppen feladta.
A konkrt bibliai mondanivalkat pedig akarva-akaratlan tengedte
a szektknak, fleg az adventistknak. Azok aztn a Biblia vgidkre
vonatkoz utalsait tanaik kzppontjba lltottk s spekulatv
mdon kiszneztk.
A 20. szzad embertelensgei, fleg a vilghbork alaposan rcfoltak
a protestns modernizmus vradalmaira, az egsz optimista trtnetszemlletre,
s utat nyitottak a bibliai remnysg j megrtse fel. Rbredtek,
nem emberi erfesztsekrl, nem trtneti tfejldsrl van itt sz,
hanem Krisztusrl, aki eljvend, s ahogy a Biblia beszl rla, mint
eljvendrl, az nemcsak “mitolgiai keret” Krisztus lethez,
amelytl “meg kell tisztogatni” a keresztyn hitet, hanem a kijelents
szerves rsze. Eleven remnysg nlkl nem tudhatjuk Isten kezben
magunkat, mint az teremtmnyei, e nlkl res a hit s a keresztyn
let nltats. Akkor csak a vak termszet produktumai vagyunk, s
nem igaz sem a bn, sem a szabaduls, csak kikerlhetetlen sorsunk
van, amelyre pontot tesz a hall, hogy vgleg lezrja a boldogtalan
emberi ltet. Remnysg nlkl teht nincs keresztyn let.
Viszont a vradalmakat az ige fegyelme alatt kell tartanunk. Nem szabad
felednnk: a Biblia gyakran s nyomatkkal beszl a vgs dolgokrl,
de mindenkor nagyon szk szavan. Nem a kvncsisgot, hanem a remnysget
akarja tpllni; nem vilgnzeti spekulciknak, hanem a hitnek ad
anyagot.
36.2 Jelenkori eszkatalgiai vitk
Az eszkatalgiai rdeklds jraledsvel, az eszkatalgia irodalma
is jelents fejldsnek indult. Klnsen a nagy orvos-misszionrius
Schweitzer Albert teolgiai vizsgldsai ta ltalnosan elfogadott
ttel: Jzus s az apostolok egsz igehirdetse jellegzetesen eszkatalgiai.
A tekintetben aztn megoszlanak a vlemnyek, hogy ezt az eszkatalgit
hogyan kell rtennk. A szleskr vitkbl az rtelmezs hrom alaptpusa
rajzoldik ki: az egyik a mltra, a msik a jelenre, a harmadik a
jvre teszi a hangslyt. Mindeniknek van valami bibliai magva, ugyanakkor
mindenik egyoldal, st tbb-kevsb torz.
36.2.1 A mltra vonatkoztatott eszkatalgia
Vannak, akik az eszkatalgit gy lltjk a kzppontba, mint ami
voltakppen mr meghisult. Az a mltbeli tny
szerintk a dnt, hogy az els keresztyn nemzedk, mg a maga idejre
vrta Jzus visszajvetelt, a paruzit. (Mk 9,1; Mt 10,23 par.) Erre
hatrozott greteket kapott, de az gretek mig sem teljesedtek,
a paruzia lassan brndd foszlott. Vannak, akik minden egyebet mellz
kvetkezetessggel ebbl az egyetlen tnybl, a paruzia elmaradsbl
vezetik le a keresztynsg egsz trtnett. A vradalom egyre inkbb
elhalvnyult s a keresztynsg egyre inkbb elvilgiasodott. A misszii
lendlet eszkatalgiai mozgalombl intzmnyes egyhz s megcsontosodott
tanrendszer lett. Mi is akkor jrunk el kvetkezetesen, ha lemondunk
a paruzirl, mint ahogy hallgatlagosan mr az -egyhz is lemondott,
s keresztyn kldetsnket csupn etikai tren: a szeretetparancs
megvalstsban keressk. Ezt a liberlis sznezet gondolatot az
gynevezett konzekvens eszkatalgia hvei (pl. Werner Mrton) kpviselik.
Maga a krds az els keresztyn gylekezetet valban foglalkoztatta.
Pl apostolnl a kzeli, meg a tvoli vradalom egyarnt megtallhat
(1Thess 4,15-18 v. 2Kor 5,1 k. s Fil 1,21-23-al). Pter pedig a
90. zsoltrral hrtja el a paruzia idpontjra vonatkoz krdezskdseket:
“Egy nap az rnl olyan, mint ezer esztend, s ezer esztend olyan,
mint egy nap. Nem ksik az grettel az r… hanem hosszasan tr
rettnk, nem akarvn, hogy nmelyek elvesszenek, hanem hogy mindenki
megtrsre jusson.” (2Pt 3,8-9) - A hit szmra a megnyugtat
megoldst, mr az szvetsgi gretekkel kapcsolatban megadja a Biblia:
az gret “bizonyos idre szl… s nem csal. Ha ksik is, bzzl
benne, mert eljn, el fog jnni, nem marad el!” (Hab 2,2 k.; Ez
12,21 k.)
Valban, az els gylekezetek a kzeli visszajvetelt nem tettk a
hit elfelttelv. Tudtk, Krisztusban a vradalmak mr
megvalsultak, az ige testet lttt, s csak a vgs beteljeseds,
a visszajvetel van mg htra. Annak az idpontja pedig a Feltmadott
szerint az Atya hatalmba helyeztetett (Csel 1,7). Az els gylekezet
teht hitt Isten greteinek szilrdsgban, Istenre, mint az gretek
adjra tekintett. Minden krlmnyek kzt tle vrta a beteljesedst,
s tretlen remnysggel Re bzta a beteljeseds mdjt. Ezzel neknk
is pldt mutatott, mgpedig nem a vradalmak feladsra, hanem a
hitbeli bizodalomra. Ebben legynk “kvetkezetesek”. Az gynevezett
eszkatalgitlanods pedig nem annyira a vradalmak elhzdsnak,
mint inkbb a keresztynsg llamvallss ltelnek kvetkezmnye.
36.2.2 A jelenre vonatkoztatott eszkatalgia
Vannak aztn olyanok, akik a vgs vradalmat teljesen a jelenre
vonatkoztatjk. Belejtszik ebbe a modern embernek a zsids apokaliptiktl
val idegenkedse, de a lnyeg mgis valami ms, kifejezetten bibliai
indokls: Krisztusban az Isten orszga szorongatan kzel jtt, a
vgid mintegy betrt a jelennkbe, itt s most a dnts ideje, a
visszahozhatatlan alkalom.
A dnts pedig abban ll, hogy az evangliumban sajt j letlehetsgemet
ragadom meg. Addig a retteg termszeti ember voltam, a vilg, a gond,
a hall kiszolgltatottja. Krisztus elvette flelmeimet. Mint , vele
n is a mennyei Atyra vetem gondomat, s nem szolglom tovbb a vilgi
hvsgokat (1Kor 7,29-31); mg a hallflelemtl is megszabadulok.
Ms szval mondva, a hitbeli dnts az dvzenet szemlyes megragadsa,
az n. egzisztencilis megrtse. Ebben a megrtsben tminsl az
nem, s a honnan-hov krdsre feleletet kapok.
Ne toljuk ki teht a jvbe a keresztyn vradalmat; jelen van az
letnk minden pillanatban, a dnts istenadta alkalmaiban. gy is
szoktk mondani: a vgs dolgok a trtnet minden pillanatban egyformn
kzel s egyformn tvol vannak. Mint ez irnyzat kpviseli (Bultmann
s tantvnyainak szles kre) hangoztatjk: a trtnet rtelme a
mindenkori jelenben van. Nem a trtnet risi folyamata a fontos,
amit klnben sem tekinthet t senki, hanem az n egyni letem. A
felels dntseket nekem kell vghezvinnem. Ezekben az egzisztencilis
jelleg, konkrt dntsekben rejtezik az ember szmra a trtnet
rtelme.
Az egzisztencilis rtelmezs viszonylagos jogosultsgt nem akarjuk
ktsgbe vonni. Ez a bibliai gondolat (klnsen a Jnosi iratokban
gyakori), csak az a krds, lehet-e az eszkatalgia mondanivaljt
kizrlag a jelenre korltozni, mintegy a jelen
dntseiben, az j nmegrtsben feloldani?
Ha ezt tesszk, akkor a feltmads s az Isten orszga renk nzve
voltakppen mr mltbeli esemnny zsugorodnk, s a vrt jvend
megresednk. Az, ami mr megtrtnt, illetve trtnik, kzmbss
tenne a vgs kibontakozssal szemben. Ha pedig a jelenbe tplntlt
eszkaton felszvja a jvendt, akkor az dvtrtnet megsznnk igazi
trtnet lenni. A Biblia szerint Krisztusban csak elkzelgett
Isten orszga, az j vilgnak csupn elzt, mintegy els zsengjt
rzkelhetjk, elttnk mg a teljessgre juts keresztyn vradalma.
Ezt nem szabad figyelmen kvl rekesztennk.
36.2.3 A jvre vonatkoztatott eszkatalgia
Vannak vgl, akik az eszkatalgit a jvendre
vonatkoztatjk, s “futurikus eszkatalgirl” beszlnek, termszetesen
abban a tudatban, hogy a vrt jv meghatroz mdon hat ki a jelenre
is. Trekvsk bizonyos rtelemben ellenhats az elbbi tpusra, mert
az egzisztencilis megrtsben az emberre szktett, hitcsonkt szemlletmdot,
a trtneti valsgot elkdst doketizmust ltnak. rdekldskkel
ppen a trtnet fel fordulnak; Isten gretei ugyanis az embert
a jvhz ktik. Az gretek mintegy megnyitjk az ember szmra a
bekvetkez esemnyek; ezzel az egsz trtnet rtelmt. Hogy mi volt
a mlt s a jv, az az Isten greteibl tnik ki; letutunkat nem
az vilgostja meg, ahonnan jvnk, hanem ami fel, ahov megynk.
mde tbbrl van itt sz, mint valami magyarz elvrl, mert az gretek
nemcsak a hit hajteri, hanem a trtnet is. Nemcsak rtelmezzk
nmagunkat s a trtnetet, hanem az isteni vltoztats vradalmban,
meg is vltoztatjuk. A szeretet isteni parancsa mintegy az isteni
gretek msik oldala, s a szeretetparancsnak csak azokkal val szoros
sszefggsben van int, tettre indt s vigasztal ereje. A szeretet
ugyanis nem jogi elfelttele az gretek beteljesedsnek, mint a
trvnyeskeds vli, hanem szerves rsze.
A futurikus eszkatalgia kpviseli (pl. Moltmann, Pannenberg, bizonyos
rtelemben Cullmann is) tlmennek teht az egzisztencializmuson, de
szaktanak azzal a remnytelen trtnetszemllettel is, mely a maga
sivr mdjn (lsd az 1. pontot) az egsz egyhztrtnetet az eleszkatalgitlanods
folyamatnak tnteti fel. Az effajta szemlletmd ellenslyozsra
a “remnysg teolgijt” ptik ki. A keresztyn teolgia problmja
ugyanis a jv problmja, Isten a remnysg Istene (Rm 15,3; Kol
1,27). A hit a remnysgbl l, a hitetlensget pedig a remnytelensg
kelti s hordozza. - A vgidk remnysge aztn oly nyomatkos hangslyt
kap gondolkodsukban, hogy a jvendre sszpontosul minden figyelem.
Feltrjk az evangliumnak nemcsak szvetsgi, hanem intertestamentlis
gykrzett is, hiszen az evanglium nem tlszrnyalsa vagy lezrsa
Izrael remnysgnek, hanem ppen rvnybe lptetse s vgs kezessge.
Valban, a keresztyn eszkatalgia az gret s remnysg nyelvn
beszl, s a jv tvlatt nyitja meg. Fenyeget azonban a veszedelem,
hogy Krisztus vltsgmvt egy mindent tfog apokaliptikus trtnetszemllet
rszv tesszk s szre sem vesszk, hogy kzben
a trtnet fontosabb lesz, mint Krisztus maga. Krisztus mintegy az
intertestamentlis kor zsid vradalma alrendeltjv, kiszolgljv
vlik, holott nemcsak a zsid apokalipszisnek, hanem mg az szvetsgnek
is Ura s szuvern rtelemben beteljestje.
De egy msik tlhajtstl is vakodjunk. A bibliai Krisztus-bizonysgttel
valban mltat, jelent s jvt tfog; mgse csinljunk belle valami
trtnetfilozfiai koncepcit. Krisztus nem ll rendelkezsnkre,
mint valami trtnetfilozfiai elv. A Biblinak egyltaln nem trtnetfilozfija,
hanem prfcija van. A prfcia pedig - ezt j menten hozztennnk
- nem azt teszi, hogy a jvre szegzett tekintettel a jelent mintegy
tugorjuk. A jelenben kell felismernnk Isten kegyelmi munkjt, hiszen
mint mondottuk, Krisztusban az jjteremts mr elkezddtt; amit
Krisztus mr vghezvitt s most vghezvisz, az minden tovbbi remnysgnk
alapja.
Vgezetl igaz az is: Isten kijelentse valsgos trtneti esemnyek
sorn megy vgbe, de nem gy, hogy mi magukban az esemnyekben, mint
olyanokban hisznk, vagy ezekbl hmozzuk ki Isten akaratt, hanem
a trtnet Urban hisznk, s az szavra hallgatunk. Nem “dvtrtnetrl”
vall a Hiszekegy, hanem a Szenthromsg Egy rk Istenrl, aki igjben
szl hozznk a meglt trtnet keretei kzt, s az kezben van a
trtnet kibontakozsa is.
me, ily mdon kell ma a felsznen lev megoldsi ksrletekbl: az
eszkatalgia mltra, jelenre, jvre vonatkoztatott tpusaibl okulnunk.
Viszonylagos igazsgaikat igyeksznk megszvlelni, s azokat a torzt
egyoldalsgok nlkl sajt eszkatalgiai ltsunkban rvnyesteni
|