//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985 :

35. Az rvacsora

35. Az rvacsora


35. Az rvacsora

35.1 A szereztetsi ige

Trtnetkritikai elmletek, dogmatikai spekulcik tmkelegn kell ttrnnk, hogy a szertartss merevedett cselekmny jra gylekezetpt tnyezv lehessen. Kezdjk a vizsgldst a szereztetsi igken.

Ngy szvegezsben maradt renk az rvacsora szereztetse: Mt 26,26-29; Mk 14,22-25; Lk 22,15-20; 1Kor 11,23-26. A ngy szveg a rszletek, vagy inkbb csak a kifejezsi formk tekintetben kisebb eltrseket mutat. A trtneti kutats keresi a szvegek mgtt lev “eredetit”. A cl rdekben elmleteket llt, s az eltrseket kijtssza egymssal szemben, anlkl, hogy ezideig ltalnosan elfogadott egysges kpet alkotott volna. A dogmatiknak nem feladata a trtneti feltevsek s folyamatban lev vitk eldntse. A maga rszrl csak a viszonylagosan megllapodott eredmnyekre pt. Teszi ezt abban a tudatban, hogy az egyhz a kifejezsi formk eltrse el-. lenre is egysget, kzs rtelmet rzett a ngy szvegben, s a ngy kzl elssorban a pli szvegre ptett, mint a legrszletesebbre. rsba foglalsa szempontjbl is ez tekinthet a legrgibbnek.

A ngy szveg fontosabb mozzanatai a kvetkezk:

  1. Az rvacsora htterben az szvetsgi pszka ldozat ll, mg akkor is, ha vita trgya, hogy maga az rvacsora eredetileg pskavacsora volt-e vagy sem. A trgyi kapcsolat a kett kztt mindenesetre fennll (1Kor 5,7). A pszka nnepet tudvalevleg az egyiptomi szabaduls emlkezetre ltk, ldozatbemutatssal, a pszkabrny elkltsvel; a brnyvrnek ugyanis a szabadts jszakjn ment szerepe volt.
  2. Az utols vacsora gy kezddtt, mint a szoksos pskavacsora: Jzusnak, mint hzigazdnak csaldatyai ldsval, a kenyr megtrsvel, majd a pohr krbeadsval. j vons volt azonban, hogy a kenyeret s bort sajt lete jelkpeknt, megtretett teste s kiontatott vre jegyeknt adta. Az rvacsora ezzel Jzus hallnak meghirdetse, e hall ldozati jelentsgnek kifejezse lett. A szereztetskor mg Jzus ldozata szbeli kzls, elkvetkez esemny volt, de a vacsora msnapjn betelt, Jzus a jvendlst hallval pecstelte, majd feltmadsval magyarzta. Ez az ldozat a szereztets igje s az rvacsora kifejez jelbeszde ’szerint rtnk trtnt: gy lnk engesztel ldozatbl, mint a kenyrbl s borbl.
  3. Az rvacsora nemcsak egy mltbeli esemnyre val emlkezs. A hls emlkezs s bizonysgttel kzssget forml, valsgos kzssget Krisztussal. Mint ahogy a magunkhoz vett kenyr s bor testnkk s vrnkk vlik, gy kerlnk szemlyes kapcsolatba Krisztussal, a feltmadottal. Testnek tagjaiv lesznk, egyek mindazokkal, akik szintn Krisztus testnek tagjai. A Krisztussal val kzssg teht Krisztussal s ugyanakkor a gylekezet tagjaival val kzssget jelenti s adja. Ezltal az rvacsora az Istennel val szvetsg megjtsa, kibrzolsa s pecstje. Pl apostol a szereztetsi igk kapcsn ppen a kzssgbont, s ezltal szvetsgront korintusiakat feddi, akik rabszolgasorban l testvreiket kihagytk az asztali kzssgbl; mltatlan magatartsukkal eltkozoltk az rvacsora ajndkt (1Kor 11,20-22).
  4. Az rvacsora a mennyei kzssg elkpe, a messisi lakoma ellegezse. Klnsen a szinoptikusok hangslyozzk ezt az eszkatalgiai vonst (Mt 26,29 par.); a vacsora vgeztvel a tantvnyok a boldog jvend remnyben ksrtk Jzust “dicsretet nekelve” az olajfk hegyre. A pli “mglen eljvend” (26. v.) formulban szintn ott van az eszkatalgiai kitekints, mint minden rvacsorzs alkateleme. De az eljvendre utalnak mr az evangliumokban olvashat tkezsi trtnetek s csodk is, pl. az tezer ember megvendgelse. Ezek az evangliumi elbeszlsek ppen eszkatalgiai vonatkozsuk rvn kapcsoldnak az rvacsorai szvegekhez.

Az rvacsora szereztetsnek most felsorolt bibliai mozzanatai utn szlanunk kell arrl is, ami nincs benne a szereztetsi igk egyik vltozatban sem.

Ha Jzus nyelvre, armra fordtjk a szereztetsi igt, a ksbbi rvacsora-vitkban oly nagy szerepet jtsz “est” sz: hoc est corpus meum, — nincs is ott, mint ahogy a mi nyelvnkben sincs kitve. Magyarul egyszeren gy mondjuk: ez az n testem. Nem beszl tovbb a Biblia az rvacsorai elemek: a kenyr s bor lnyegrl, mg kevsb azok tvltozsrl, az tlnyeglsrl. A szubsztancia s transzszubsztancici, st a konszubsztancici is a Biblitl idegen filozfiai fogalom.

A bibliai sszefggs ki is zrja a spekulcikat. Nem ehettk a tantvnyok Krisztus testt s vrt, hiszen Krisztus mg srtetlen valsgban volt ott kzttk. Egybknt is a zsid hagyomnyokban ntt tantvnyoknak egyenesen borzadlykelt kptelensg lett volna a vr fogyasztsnak puszta gondolata is. Az tlnyeglssel kapcsolatos elmletekhez s okoskodsokhoz viszonytva a Biblia rvacsorrl szl tantsa egyszer, tmr s vilgos. ppen spekulcimentes egyszersgben, szemlyes kzvetlensgben megragad.

35.2 rvacsora-vitk

A ksbbi tanfejlds elssorban nem a szereztetsi szvegekre plt, hanem Jnos evangliuma rvacsorai szakaszra, a Jnos 6, 48-58-ra. Bultmann pl. ezt a szakaszt jrszt ksbbi betoldsnak tekinti. Az evanglium itt, Jnos sajtos szhasznlatval nem Jzus testrl s vrrl, hanem Jzus hsrl s vrrl beszl, s nem is evsrl, hanem rgsrl s ivsrl.

Jnos ezekkel a realisztikus kifejezsekkel nem akart mst mondani, mint a szereztetsi szvegek, de ahogy mondta, azzal doketista kpzelgseket akart elhrtani: Jzus Krisztus nem eszmei vagy szellemi jelensg csupn. valsggal testet lttt s valsgos emberi testt adta rtnk engesztel ldozatul. gy a mi Megvltnk, gy a “mennyei kenyr”, az “letnek kenyere”. De hogy flrerts ne essk, s ppgy bet szerint ne vegyk szavait, mint ahogy Nikodmus bet szerint rtette a szlets szt (Jn 3,4), hozztesz valamit, amibl kitnik, itt sem a testi, hanem a lelki-dolgokon, elssorban az ign a hangsly: “A llek az, ami megelevent, a test nem hasznl semmit: a beszdek, amelyeket n szlok nktek, llek s let.” (Jn 6,63) Ne akadjunk fent teht a realisztikus kifejezseken.

Az vs azonban nem bizonyult elg hatkonynak. A rgi keresztynek a hellenizmus vilgban ltek, a misztrium-vallsok krnyezetben. Az antik misztrium-kegyessg alapeszmje az, hogy anyagi dolgokba rejtetten, termszetfeletti erk, mennyei szubsztancik jelenlnek meg, s azok a fldi elemekben s fldi elemeken t hatnak, jtkony mennyei hatsokat fejtenek ki. A hellenisztikus vilg keresztynei gy vltk, az rvacsorban is ilyesmi megy vgbe, s az rvacsorai jegyek csodlatos tvltozsrl tantottak. Ezzel ttevdtt a figyelem az dvtrtneti esemnyrl annak a jegyeire, Krisztus szemlyrl trgyi jelensgekre: a kenyrre s borra.

Keleten a hall s rk let gondolata llt a teolgiai gondolkozs kzppontjban, s az rvacsorban ppen a Jnosi szveg alapjn a halandsg ellenszert, a pharmakon athanasias-t kerestk. A jegyek, amelyeket kt. szn alatt osztottak ki, a pap knyrgsre s nem a szereztetsi igk elmondsa rvn kapjk a skramentumi ert. Beteggygyt hatst fejtenek ki, imdatban is rszeslnek. Br Keleten is ott van az tvltozs (metousiosis) gondolata, attl mgis vakodtak, hogy rvacsorn kvli skramentum-kultuszt, szentsgimdst alaktsanak ki.

Nyugaton a bn s kegyelem sszefggsben rtelmeztk az rvacsort. Papi ldozat az: a bneinkrt vgbement kereszthall naponkinti megismtlse. A golgotai ldozat s mise-, ldozat klnbzik az ldozat mdjban, de a klnbsg ellenre is a kett ugyanaz a cselekmny. Ehhez az rvacsorai jegyek lnyegi tvltozsa szksges, amit ma is az arisztotelszi szubsztancia — akcidencia fogalmi klnbsgvel magyarznak. A pap a felszentelskor kapott termszetfeletti hatalma folytn a transzszubsztancicit a szereztetsi ige elmondsval vghez viszi. Ez pedig gy trtnik:

Az rvacsorai jegyek jrulkos, teht rzkszerveinkkel felfoghat elemei, akcidencii megmaradnak ugyan, de lnyegk (vagyis szubsztancijuk) Krisztus testv s vrv vltozik, s amg csak a jegyek megmaradnak, az j, termszetfeletti lnyeget rzik. A miseldozat bemutatsa kapcsn egy szn alatt szolgljk ki az rvacsort azzal az indoklssal: a testben ott van a vr is, az ostya minden darabkjban ott a teljes Krisztus. A konszekrlt ostya vallsi kultusz trgya, a miseldozat cselekmnyn s a templomon kvl is. A tmegeket mozgat eucharisztikusokat pl. a konszekrlt ostya imdatrt rendezik.

A rmai katolikus egyhz jelenkori reformtrekvsei tomptani igyekeznek a-miseldozatban a termszetfeletti papi hatalom olykor krkedsig men magasztalst. Nem a pap, hanem- Krisztus cselekedete kerl eltrbe s ezzel egytt a kommuni gondolata, amit a nemzeti nyelv liturgilis alkalmazsa is tmogat. Tovbb az jabb rtelmezs szerint a mise nem megismtli, hanem csak megjelenti, reprezentlja, megjtja a golgotai ldozatot. Ilyen irnyba mutat a II. Vatikni zsinat liturgiai konstitcija is (1963. dec. 4.). A hagyomny megktz ereje folytn azonban ezek az rvendetes trekvsek egyelre inkbb csak a formulzst modernizltk, alig rintik a lnyeget. Tovbbra is az elemek mgikus tvltozsrl van sz, tnylegesen a golgotai ldozat kultikus megismtlsrl. A kifejezsi mdok korszersdtek ugyan, a rmai egyhz eddigi gyakorlata azonban lnyegben nem vltozott.

A reformci nem ok nlkl ltta a Krisztus egyszeri ldozatnak elhomlyostst a naponkint ismtld miseldozatban. Hiszen mg a jelenkori rmai katolikus hittudomny szerint is: “A Golgota ldozatnak szent lngja lobog fl minden szentmisben”, “minden oltr Golgota.” (Schtz: Dogmatika II. 366. s 368. l.) — Igaza volt a reformcinak abban is, hogy az ldozati jelleg hangoztatsa a cselekedeti kegyessg, az nmegigazts kifejldst segti el a hit rovsra. A konszekrlt ostya tisztelete pedig, brhogyan forgatjuk is, vgeredmnyben teremtett dolog istentse, s mint ilyen bizony nemcsak a Heidelbergi kt kemny szavai, hanem ha szigoran vesszk, a Biblia szerint is a blvnyozs esetei kz tartozik.

A reformci egysges a Rmval szemben elfoglalt kritikban. A kt fg, a lutheri s a klvini reformci elveti ugyan a transzszubsztancicit s az ostyakultuszt, az. rvacsora mgsem csak egy mltbeli esemny emlkezetbe idzse s hirdetse csupn, hanem a feltmadott r Krisztussal val tallkozs. Klvin, akrcsak Luther az rvacsorban nemcsak visszafel tekint, mint Zwingli, hanem elre is. Nemcsak a Golgotra emlkezik, hanem ugyanakkor a Feltmadottal val kzssget li, teht az rvacsora nemcsak szellemi aktus, nemcsak emlkezs nla, hanem Krisztussal val lelki kzssg. Jellemz Klvinnak Westphalhoz rt vallomsa: “Amikor a ppasg sttjbl kezdtem kigzologni s kstolgattam az egszsges tant, Luthernl olvastam, hogy Oekolompadius s Zwingli a skramentumokban csak csupasz s res figurkat ltnak, akkor n — megvallom — ezeknek a knyveitl gy elidegenedtem, hogy hossz ideig kezembe sem vettem.” (CR. IX. 51.)

Klvin teht a szndkban egynek vallja magt Lutherrel, de a kzs szndkot krltekintbben fogalmazza meg, s lesebben elhatrolja a rmai tvelygssel szemben’. Sajnos, Luther s kveti, csak a svjcit lttk Klvinban s zwinglinus szellemben magyarztk s magyarzzk mindmig rvacsora-tant. Ez a trtnelmi jelentsg flrerts e kt testvrfelekezet tulajdonkppeni elklntje. A Krisztus valsgos jelenltt, a relprezencit teht mskppen magyarzza a lutheri s mskpp a klvini irny. A klnbsg, br egyltaln nem dnt jelentsg az dvssg szempontjbl, mgis az idk folyamn megmerevedett, szkematizldott, s odalett a megrts klcsns szabadsga. Azta a protestantizmus nemcsak a rmai katolicizmuson, hanem sajt magn is szemllheti a hagyomny erejt.

A luthernusok az rvacsorai jegyek tlnyeglst tagadtk ugyan, de fltek az rvacsora megresedstl, emlknnepp zsugorodstl, az evangliumok mtossz val oldstl, ezrt a rmai rtelmezs kzelben-maradtak. Krisztus nem zrhat ugyan az rvacsorai jegyekbe, mert mint feltmadott, a tr s id vilgt maga mgtt hagyta, mgis jelenltnek trbeli vonatkozst tulajdontanak. Nevezetesen Krisztus a maga mennyei mdjn ott van a szent jegyekben, vagy alattuk, vagy felettk, vagy bennk (in, mit, unter).

A lutheri-rtelmezs szerint nem transzszubsztancici, hanem konszubsztancici trtnik. Ennek rvn a kenyr s bor az Istengretnek hordozja s szolgltatja. A foghat s mgis megfoghatatlan jelenlt rtnk trtnik. Isten szabad kegyelmt knlja fel-az rvacsorban, ezrt annak rvnye nem fgghet az ember magatartstl sem az elfogadstl, sem az elutaststl. Majdnem ppistsan objektv hatert tulajdontanak a jegyeknek. A jelenlt mdjnak magyarzatra a finitum capax infiniti nven ismert, s mshol mr trgyalt spekulci szolglt.

A reformtus irny megrtette a szndkot, de idegenkedett, nem csak a szereztetsi igtl eltvolod spekulcitl, hanem annak kvetkezmnyeitl is.

A luthernusok annyira flnek az rvacsora elspiritualizlstl, hogy szinte az ellenkez vgletbe esnek, s agglytalanul elmaterializlni kszek az rvacsort. Ezltal a hitbeli dnts mr-mr mellzdik; akkor pedig a szemlyes aktus helybe dologi hats lp. Ennyi veszly lttn, a helyes lutheri szndkot a reformtusok mskpp igyekeztek rvnyesteni. gy mondottk: Jzus Krisztus, mint megfesztett s feltmadott szemlyesen van jelen az rvacsorban, akkppen, ahogy jelenltt meggrte, a Szentllek ltal. Lelke ltal teszi hatkonny az rvacsorval val lst, minden hiv szmra. Eri radnak a gylekezetre, mint testnek tagjaira. Valsgos Krisztuskzssget teremt lelki tpllk az rvacsora. Ezzel a reformtusok gy karoltk fel a kegyelmi eszkzt, hogy a jegy jegy maradt, s az dvssg gye nem a jegyre, hanem az rral val szemlyes tallkozsra sszpontosult.

Ha ezt az rvacsora-rtelmezst rvnyestjk, a szereztetsi ige kzelben maradunk, s nlklzhetv vlik szmunkra mindaz a spekulci, amelybe a protestns belvitk sorn estnk, s amelyek jele pl. a Heidelbergi kt 76. krdsnek krlmnyes megfogalmazsn is szrevehet. A szereztetsi ige exegzise nyit utat avult hagyomnyoktl val szabadulsra, egysges protestns rvacsorai llsfoglalsra. Ennek bztat kezdete az arnoldshaini tancskozs (1947-57), amelynek tteleit szem el tt tartva fejtjk ki a kvetkezket.

35.3 A szent vendgsg

35.3.1 Az rvacsorai rm

A Cselekedetek knyvben a jeruzslemi gylekezet rvacsorai gyakorlatrl feljegyeztk, hogy “rmmel s tiszta szvvel” rszesedtek benne, “dicsrve az Istent s az egsz np eltt kedvessget tallva”. (2,46 k.) Ez az ujjong lelki rm hinyzik a mi rvacsorzsunkbl. Rszint azrt, mert a gyszos emlkezs alkalma lett, szinte halotti tor, rszint azrt, mert a fegyelmezs eszkzv tettk. Mindkt okkal foglalkoznunk kell itt.

Az rvacsora gysznnep jellege onnt ered, hogy a megtretett testre s a kiontatott vrre, csak mint valami emberi tragdira emlkeznk, s nem mint Isten Finak rtnk hozott pratlan ldozatra, a szabadt vltsghallra. A szokvnyos emlkezs megreked a mlton, a mulandsg gondolatn, holott ha jl emlkeznnk, ppen ezzel a mlttal kapcsoldnk a jvend. Feltrulna szemnk eltt az dv mennyei tvlata, olddnk a szertartsos formk megszokott merevsge s hlaadsra, felszabadult rmre, dicsret-mondsra nylnk a mi szvnk is. ppen erre szolglna az rvacsora. Az elfelttel viszont a j bizonysgttel, hiszen az rvacsora a hirdetett ige megpecstelse. Nem az rvacsorban kezd Krisztus elszr az let kenyerv lenni; itt annak a hatsnak erejt rezteti velnk, amellyel mr szmunkra az let kenyere lett s minket vg nlkl tpll. (Inst IV. 17. 5.)

A msik hiba, ami ugyancsak gtl hatst vlt ki, hogy ppen az rvacsorval kapcsolatban gyakoroltunk egyhzfegyelmet. Fegyelmez eszkzz degradltuk. Nem az itt a baj, hogy nvizsglatra s bnbnatra intjk a gylekezetet; a lelki felkszls hozz tartozik a szent vendgsghez. De ha a felszabaduls rme elmarad, ez is csak fokozza a gysznnep komorsgt. Ebben az sszefggsben a hangsly akaratlanul is a “krhozatot eszik s iszik” flelmetes fenyegetsre esik, s az rvacsora alkalma feloldozs s hitersts helyett a lelkiismeret nyugtalantjv, st gytrjv vlik. Klvin nem ok nlkl emelt vst ezen a ponton. A “mltkppen” szval tlzsba ne essnk, mert akkor ezzel “mindazok az emberek, akik csak valaha a fldn voltak s vannak, eltiltattak ennek a skramentumnak hasznlattl. Mert ha arrl van sz, hogy mlt voltunkat magunkban keressk, akkor vgnk van.” “Nagy balgasg a skramentum vtelben olyan tkletessget kvetelni, mely magt a skramentumot teszi feleslegess.” (Inst. IV. 17. 41 k.) A szent vendgsg ppen a bnsk vigasztalsa s betegek orvossga.

Bullinger, Klvinon is tlmenve, nem akarta az rvacsort egyhzi fegyelmezsre felhasznlni: Pl csak arrl beszl, kiki nmagt vizsglja meg, de ne a msikat tlgesse. Msok kirekesztse ltal tbb flelmet keltnk, mint rmet, holott az rvacsora rvendez hlannep a kiengesztels jttemnyirt. Krisztus Jdst is odaengedte az rvacsorhoz, s ezzel nem esett folt a tbbi tantvnyon. Krisztus a bnskrt ontotta vrt, ne zrjuk ki teht a bnsket az rvacsorbl. (Hollweg: H. Bullingers Hausbuch, 1956. 259. l.) — Voltakppen az rvacsora rmt magyarzza tovbbi fejtegetsnk is.

35.3.2 Az rvacsorai egysg

Mint lttuk, a szereztetsi ige elemzse nem ad tmpontot sem a transzszubsztancici, sem a konszubsztancici elmletnek, sem a “mennyei matri”-ra vonatkoz spekulciknak. A keresztsg vize megmarad vznek, az rvacsora kenyere s bora sem adja fel termszeti mivoltt. Mindenfle tlnyegls, csak eltereln figyelmnket a jegyek ltal jelzett esemnyrl, s magukra a jegyekre irnytan azt. Pedig a Biblia szerint nemcsak a keresztsg, hanem az rvacsora kzppontjban is Jzus Krisztus ll. Milyen teolgiai korltok kzt rtelmezzk helyesen az valsgos jelenltt?

“Kt hibtl kell rizkednnk — mondja Klvin –: nehogy, vagy felettbb meggyengtvn a jegyeket, elszaktsuk azokat misztriumaiktl, amelyekhez valami mdon hozz vannak ktve, vagy hogy azokat mrtktelenl felmagasztalvn, gy tnjnk fel, mint akik magukat a misztriumokat is nmileg elhomlyostjuk.” (Inst. IV. 17. 5.) Ms szval: se meg ne restsk a jegyeket, se imdat trgyv ne tegyk; mindkettvel az rvacsora titknak rtannk.

Abban, amit az rvacsora alkalmval a gylekezet tesz, maga Jzus Krisztus cselekszik. Mint feltmadott r, grete szerint igje s Szentlelke ltal jelenlv. Nemcsak minden javainak, hanem nki magnak rszeseiv tesz. Olyan elvlaszthatatlanul sszekt minket magval, mint ahogy a szlt egyv tartozik a szlvesszvel. Krisztussal val egysgnknek mg a hall sem vethet vget. Klvin szavai szerint “annyira egy testt nttnk ssze, hogy mindazt, ami csak az v, a minknek mondhatjuk”. Klvin teht nem a jegyek, hanem a mi letnk csodlatos tvltozsrl beszl. Arrl, hogy “Krisztus velnk egytt ember fiv lvn, minket magval egytt Isten fiaiv tett; hogy a fldre val lejvetelvel felmenetelt ksztett szmunkra a mennybe; hogy miutn felvette a mi halandsgunkat, halhatatlansgt kzlte velnk, hogy magra vvn ertlensgnket, sajt erejvel erstett meg minket, hogy felvvn magba a mi szegnysgnket, trassza renk gazdagsgt, hogy magra vvn igazsgtalansgunknak ama terht, amely alatt gytrdtnk, sajt igazsgba ltztetett fel minket.” (Inst. IV. 17. 2.) Ebben a hitben zengi hlatelten az rvacsorz gylekezet: “E gyarl testben Jzus l mr nem mi, h szerelmtl nem szakaszt el semmi.”

A feltmadott Krisztussal val egyeslsnk titka termszetnl fogva felfoghatatlan, de a titkot lthat jegyekben s jegyek ltal hatkony mdon adja elnk az rvacsora, gy, hogy az mg a legtompbb elmkbe is behatolhat: a lelkek ppgy tpllkoznak a magt rtnk ldoz Krisztussal, mint a kenyr s bor tpllja a testi letet.

35.3.3 Az rvacsorai kzssg

A feltmadott Jzus Krisztus nemcsak az igehirdetsben s a keresztsgben, hanem sajtos mdon az rvacsorban is engesztel s dvszerz halla ajndkait ajnlja fel neknk. Mint mondottunk, midn retnk megtretett testt s rtnk kiontatott vrt hitben magunkhoz vesszk, fogad be minket jra meg-jra letkzssgbe. Ez a kzssg azonban nem valami vilgtl elvonult vagy ppen vilgmegvet magnos kegyeskeds, ttlen misztikus elmlyeds, hanem lthat, foghat feladatokat s tettekben megnyilvnul alakot lt. Krisztus az rvacsorban gy kzli magt velnk, mint aki j teremts kezdete s feje, mi pedig az testnek, egyhznak l tagjai vagyunk, a vre ltal kttt j szvetsg tevkeny rszesei. Nem magnosan, hanem egy szent kzssggel egytt kapcsoldunk Urunkhoz. ntads ez egyszerre Krisztusnak s a gylekezeti kzssgnek.

Az rvacsora a szvetsg npt, az egyhz lett tpll s serkent eszkz: t akar hatni annak tudatval, “hogy senkit sem bnthatunk meg felebartaink kzl, senkit meg nem vethetnk, senkit sem utasthatunk vissza s srthetnk vagy botrnkoztathatunk meg anlkl, hogy benne egyttal Krisztust is meg ne bntsuk, meg ne vessk s meg ne srtsk igaztalansgainkkal; nem szakthatjuk el magunkat felebartainktl anlkl, hogy egyttal Krisztustl is el ne szakadnnk; Krisztust nem szerethetjk klnben, mint ha felebartainkban szeretjk t. Amilyen gondjt viseljk testvrnknek, olyan gondot kell viselnnk felebartainkra is, akik a mi testnknek tagjai. Amint testnk egyik tagjt sem jrhatja t gy a fjdalomrzet, hogy az a tbbire, mindre is ki ne terjedne, gy nem szabad trnnk, hogy felebartainkat valami baj rje gy, hogy abbl a rajtuk val sznakozs ltal mi is ki ne vegyk a magunk rszt.” (Inst. IV. 17. 38.) Az rvacsora valban a “szeretet ktelke”, minden izben kzssgi cselekedet. Az egyhz testvri kzssgvel, hivatsa szerint j emberisg kezdett rakja le ebben a vilgban.

Az “ezt cselekedjtek az n emlkezetemre” teht sokkalta tbb, mint valami szertarts szokvnyos elismtlse. Benne van az is: amint befogadott minket, gy kell neknk is msokat befogadni, s a rnk szorulknak-rszt adni mindabbl, amik vagyunk s amink van. (1Kor 10,17) A kzssgvllals sok prbltatssal, vvdssal, st nem egyszer szenvedssel is jr, de az rvacsora tpll s erst a helytllsra abban a harcban, amelybe Krisztus vit kldi. Klvin pl. szksgt rezte a hetenknt val rvacsorzsnak, amint azt ismtelten kifejezte s srgette is. (Inst IV. 17. 43 s 46.)

A fldi kenyr s bor kiosztsban s kzs elfogadsban realizld emberi kzssg a Szentllek ltal lesz -a mennyei r testve-l s vrvel val egysg. Ez az esemny nem magtl rtetd, hanem nagyon is csodlatos. Emberileg egyenesen lehetetlen, de Istennl lehetsges. Isten npe ajndkul kapja az egysget s kzssget.

35.3.4 Az interkommuni

Az rvacsora Istentl rendelt egyik eszkze annak, hogy a gylekezet letben a golgotai ldozat hatkonny vljk. Nem kapcsolhatja-e az rvacsora ppgy ssze a klnbz felekezet keresztyneket, mint ahogy a keresztsg sszekapcsolja? Ez is, mint a keresztsg, krisztusi szereztets, az nevben s jelenltben kiszolgltatott skramentom. Mg egyetemlegesen elismert jogi kapcsolat is van a kett kztt: a megkeresztelkeds az rvacsora vtelnek elfelttele. Ha klcsnsen elfogadjuk a klnbz felekezetek ltal kiszolgltatott keresztsget, lehet-e sz a klnbz felekezetek rvacsora-kzssgrl?

Mg ha a rmai misvel szemben knytelenek vagyunk is fenntartsokkal lni, legalbb protestns testvreinkkel gyakorolhatjuk-e az interkommunit? A krds nem mai kelet, mr a pietizmus s a racionalizmus kora ta, sokfle indokkal, ismtelten felvetdtt. A klmisszi terletn alig lehetett az rvacsorai klnbsgeket megrtetni, az kumenikus konferenciknak pedig kezdettl fogva lland krdse lett elmleti s gyakorlati szempontbl az rvacsorai kzssg.

Az interkommuni ellen lelkiismereti agglyokat vonultatnak fel. Lehet-e rvacsorai kzssgnek tekinteni azt, amikor az egyik rsztvev a “teljes Krisztust” keresi s tallja meg az rvacsorban, a msik pedig megelgszik valami “rsszel”? Anglikn oldalrl tovbbi nehzsg is tmad: egyltaln rvnyes rvacsora lehet-e az, ahol a kiszolgltats mgtt nincs ott a lelki felhatalmazs, amely az apostolica successibl ered?

Ezekrl a lelkiismereti agglyokrl esznkbe jut, hogy Jzus nem rzett gtlst, amikor a vmszedkkel is asztalkzssget vllalt, pedig a farizeusok nagyon megbotrnkoztak rajta. A Zkeus esete azt a krdst is felvetheti, vajon a tanbeli egysg okvetlenl elfelttele az rvacsorai kzssgnek; htha lehet a gymlcse is? Mindenesetre rdemes hagyomnyaink s szoksaink mg hatolni s megnzni, mi a tnyleges egysg s klnbsg rvacsorai gyakorlatunkban?

Ma mg protestns vonatkozsban sem rvnyesl ltalban az rvacsorai kzssg. A kvetkez fokozatokat figyelhetjk meg: van teljes felekezeti korltozs, amit zrt kommuninak neveznek. De ilyenkor is, rendkvli esetekben, pl. kumenikus konferencikon tbbnyire teret engednek a ms felekezetekkel val rvacsorzsnak, vagy klns alkalmakon, vendgknt rvacsorhoz bocstanak ms felekezeteket is. Ez mr a korltolt kommuni esete. Nylt kommuni az, ahol nincs is kln alkalomhoz ktve a kzs rvacsorzs. Vgl teljes kommuni, ahol az rvacsora kiszolgltatsban is rszt vesznek a klnbz felekezetek tagjai. Ez az intercelebrci esete.

Az rvacsora, klnsen az els idkben, az ldzsek korban bizonysgttel is volt. Az rvendez llekkel nnepelt szent vacsora ma is az, st a fokozd hitveszts korszakban egyre inkbb bizonysgttell vlik. Kivlt, ha mg a kzs prbattelek alatt a klnbz felekezetek tagjai az rasztalnl hitben egymsra tallnak.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!