34.1 A keresztsg titka
A keresztsg szertartsa a vlasztott np krben, mr Jzus eltt
ismeretes volt, de Jzusban teljesedett ki az rtelme.
felvette ugyan a Jnos keresztsgt, de hogy maga is keresztelt
volna, arrl nincs feljegyzsnk, hacsak ide nem soroljuk a pnksdi
trtnetet, amikor a tantvnyokat “tzzel s Szentllekkel” keresztelte
meg. Ezt meg is tehetjk, ha arra gondolunk, magra vonatkoztatva
milyen tfog rtelemben beszl Jzus a “keresztsgrl”. Megldoztatst
nevezi keresztsgnek. Ksbb ennek mintjra a vrtank ldozatt
is a vr keresztsgeknt emlegettk. (Mk 10,38; Lk 12,50) Ez mindjrt
rzkelteti is a Jnosi s a jzusi keresztsg klnbsgt (Mk 1,8),
amit a szereztetsi ige mg nyilvnvalbb tesz.
A keresztsget, mint az jszvetsg egyik skramentumt Jzus szerzettea
tantvnyok jzusi rendelsre kereszteltek (Jn 3,22; v. 4,2 s Csel
2,38 stb.). Gyakorlatukban a keresztsg a szereztetsi igk rtelmben
vlt teljess. Ez akkor tnik ki, ha a szveget nem csonkn idzzk.
A szereztets ugyanis nem a Mt 28,19-el kezddik, hanem mr a 18b-vel:
“Nkem adatott minden hatalom mennyen s fldn. Elmenvn azrt,
tegyetek tantvnyokk minden npeket, megkeresztelvn ket az Atynak,
a Finak s a Szentlleknek nevbe.” Hozz tartozik a 20. vers is:
“Tantvn ket, hogy megtartsk mindazt, amit n parancsoltam nktek:
s m n ti veletek vagyok minden napon, a vilg vgezetig. men!”
A keresztsg megrtse rdekben a kvetkez mozzanatokat kell kiemelnnk:
- A keresztsg szereztetse nem a “trtneti”, hanem a feltmadott
Krisztusra megy vissza, aki teljhatalommal ruhztatott fel s rr
ttetett mennyen s fldn. - A keresztsg nemcsak valami rgi kegyes hagyomny polsa, a keresztsget
nem csupn Krisztus rendelse folytn gyakoroljuk, mint jelkpes cselekmnyt,
hanem az a feltmadott Krisztus jelenltben, az szne eltt megy
vgbe. - A keresztsg a feltmadott Krisztus nevbe trtnik. Nem nevben,
vagyis megbzatsbl csupn, nem is csak nevre, a megkeresztelt
keresztynn ltelt jelezve, hanem nevbe, azaz a keresztsg bemertkezs
vagy bemerttets a Krisztus feltmadott letnek az elembe. Mert
a Biblia szhasznlata szerint az isteni lte lnyegt fejezi ki
a Krisztus nv.A keresztsggel kapcsolatban az jszvetsg legtbb helyt csupn Krisztus
nevt emlti, s nem szl az Atyrl s a Szentllekrl (Csel 8,16;
Gal 3,27 stb.); a szereztetsi igben meg kifejezetten a trinitrius
formulval tallkozunk, mint ahogy ez van a Jzus megkeresztelkedsrl
szl tudsts mgtt is (Mt 3,15 k. par.) - Ne keressnk itt ellenttet.
A trinitrius formula csupn azt az sszefggst jelzi, amelybe Krisztus
beletartozik, mintegy a Krisztus nv magyarzata. Teht nem ms, hanem
csupn teljesebb formula. Az Atya, Fi, Szentllek a keresztsg elfelttele
s tartalmat adja. - Keresztel Jnos Isten bekvetkez cselekedeteire: Krisztus jvetelre
s a Llek kitltetsre nzve keresztelt. Az apostolok pedig mr
arra nzve kereszteltek, aki eljtt. ltala a vrt jvend teht betelt.
A keresztsg mr Isten orszgt, Isten j vilga letrendjt, a feltmadott
Krisztus uralmnak tvtelt fejezi ki. Ez azt teszi, a keresztsgnek
eszkatalgiai tvlata van: a vgidkre nz a keresztsggel kapcsolatban
minden tants. - Nemcsak utal a keresztsg a bekvetkezett s bekvetkez esemnyekre,
hanem szemly szerint ignyt tmaszt renk, s Krisztus kzvetlen uralmi
krbe von minket.
Mint ebbl ltszik, a Jnos keresztsge s a Krisztus keresztsge
kzt folyamatossg van ugyan, de nem azonossg. A keresztsg rtelme
Krisztusban teljesedett be. Ezt csak a teljes szereztetsi ige fejezi
ki; ezrt annak csonktott szveg hasznlata elsegti a keresztsg
res szokss cskevnyesedst.
Milyen ajndkokrl tesz bizonysgot ez a skramentom?
A keresztsg titkt a Biblia szimblumok sorval fejezi ki. A keresztsg
eredeti szertartsa, maga a bemerts is jelkpes cselekmny. Az almerls
jelenti az addigi tvelygssel val szaktst, a bns mlt megbnst,
az tlet elvllalst, az ember hallra adatst s hallt. A vzbl
val kiemelkeds a bnbocsnatot, az j letre szletst, a fiv
fogadtatst jelenti (Rm 6,3 k.), tovbb mg egyszerbb kppel a megmosatst.
Azonban nem a “vz ereje” mossa le bneinket - ilyen mgikus
elkpzels elvonna Krisztustl - hanem Krisztus vre a mi igazi
frdnk. (1Kor 6,11; 1Jn 1,7)
Ebben a vonatkozsban jelenti tovbb az elpecstelst a Krisztus-kvetsre
s az dvssgre (2Kor 1,22; Ef s a Jel tbb helye). Itt mr bizonyos
rtelemben jogi jellege is van. Aztn meg, gyakran idzett szvetsgi
kpek alapjn az Istennek elpecstel lelki krlmetltets (Kol 2,11);
Mzessel egytt a felh s tenger keresztsgnek tlse (1Kor 10,2);
mindezek rvn az Istennel val szvetsg rszesv ltel. Vgl kapcsolatos
a keresztsg a katechumenusok fehr ruhjnak felltsvel.
A felsorolt dolgok nem azt jelentik, hogy a keresztsg jelkp csupn,
a rla szl beszd mindssze kpes beszd. A kpek valsgos letfordulatot
fejeznek ki. A bemerts pl. hangslyozottan a Krisztussal
val eltemettetst s a vele val feltmadst jelenti, ezrt a keresztsg
a Krisztusba oltats , a Krisztus testbe, az egyhzba val plntls,
a tagg-ltel skramentuma. Az egyhz l tagjv nem is lehetnk
gy, mint ahogy belpnk valami trsadalmi egyesletbe, vagy beleszletnk,
mint az llampolgrsgba. Egyhztagg a Krisztusrl val nyilvnos
vallsttel ltal lehetnk. Ennek rendelt kifejez cselekmnye a keresztsg
skramentuma.
A keresztsg igazi kumenikus skramentom. Nemcsak valamely felekezetbe,
hanem Krisztus egyetemes egyhzba val felvtel. Ha valaki mr megkeresztelkedett,
s egy msik felekezetbe lp, a keresztsget nem kell megismtelni.
Az egyszer majd kialakul kumenikus teolgia a keresztsgen fog tjkozdni.
- De nemcsak azrt egyetemes, mert bizonysgttele elpecstel a
Krisztusban s Krisztusrt val lsre, az egyhzban s az egyhzrt
val lsre, hanem a keresztyn kldetst is kifejezi, amennyiben
elpecstel Krisztus pldja nyomn a vilgban s a vilgrt val lsre.
Mint mr a mondottakbl is kitnt: a keresztsg az emberlet egyszeri
esemnye, akr a hall vagy akr a szlets is. Elfordulhat, hogy
valaki megkeresztelkedett, majd pedig megtagadja a hitet, a hithagyssal
azonban nem lehet a keresztsget meg nem trtntt tenni; ha visszatr
a hitre, nem kell jra megkeresztelkednie, hanem a rgi keresztsget
kell jra hitben megragadnia, mint ahogy a tkozl fi sem szletett
mg egyszer, hanem visszatrt az atya-fi viszonyhoz.
Emlkezznk Luther szavaira: nemcsak azt mondta, hogy a keresztyn
ember lete naponkinti bnbnat, hanem azt is, hogy az egsz keresztyn
let mindennapi keresztsg (Nagy kt). Teht a keresztsg nemcsak
egyszeri, hanem egyszer s mindenkori: elkezdtk s abban jrunk.
gy vlik a keresztsg a Krisztus ltal nven szltott s elhvott
ember letnek mozdt rugjv. Ugyanakkor vigasz is, amihez pl.
Luther ktsgeiben s ksrtseiben ismtelten meneklt: Felvtettem
Isten kegyelmi szvetsgbe Krisztus rendelse szerint. A bn ostromolhat,
de nem fog uralkodni rajtam. Vdoltats s krhoztats kzepett hittel
tmaszkodhatom a keresztsg tnyre: Isten elfogadott engem. Ez mg
a hitetlenn vlt szmra is a visszatrs alapja.
Mgsem lltjuk, hogy a keresztsg az dvssghez nlklzhetetlen.
Isten nagy ajndka szmunkra. A gylekezetet a keresztsgre vonatkoz
rendels kti, Istent azonban nem ktheti: az kegyelme kirlyian
szabad, s nincsen a keresztsghez ktve. A keresztsg az dvelsajtts
egyik, de nem egyetlen mdja, mg kevsb maga az dvelsajtts.
“Krisztus nmagt adta az egyhzrt, hogy azt megszentelje, megtiszttvn
a vznek feredjvel az ige ltal.” (Ef 5,26) Nincs a keresztsgnek
olyan igtl fggetlentett, nll hatsa, ami felttlenn tenn.
De minden okunk megvan r, hogy mint ldott lelki ajndkot hlval
fogadjuk s megbecsljk.
34.2 A gyermekkeresztsg krdse
Az jszvetsg a felntt-keresztsg eseteirl szl. Trtnetileg bizonythat
mdon, a misszi korban az apostolok csak ezt gyakoroltk. Mi is
a misszii keresztsget tartottuk szem eltt, midn a keresztsg titkt
trgyaltuk. Nlunk viszont, kivtelektl eltekintve nem a felntt,
hanem a gyermekkeresztsg a szoksos. Ennek hagyomnya nem elzmnyek
s nem is ingadozsok nlkl, de bizonythatan mgis a 4. szzadtl
ered, vagyis a keresztynsg llamvallss tteltl. Ez a hagyomny
korntsem magtl rtetd. St vita trgya volt, szinte kezdettl
fogva. A vitk klnsen napjainkban lesedtek ki, Barth, Aland s
msok rvn.
A Biblia szerint ugyanis a keresztsg nemcsak az egyhz, hanem egyben
a megkeresztelt felels cselekedete. Szemlyes bizonysgttel, mely
a megkereszteltet gy klnti el a tbbi embertl, hogy kifejezdik
benne a megkeresztelt sajt llsfoglalsa, tudatos hitbeli dntse.
Ezek a mozzanatok a gyermekkeresztsg esetn hinyoznak, pedig a szemlyes
hit a skramentom elfogad eszkze. Szabad-e ezt mellzni? Mrpedig
a gyermekkeresztsgben mellzzk. A kisdedben mg az ntudat is alig
pislkol, a keresztsg megrtsrl, szemlyes llsfoglalsrl meg
sz sem lehet. Fggetlenthetjk-e az ige megrtstl, s az igre
felel hittl a kegyelmi eszkzt? Nem vlik-e ezltal semmiss a skramentom?
Vagy pedig mi is gy vljk, hogy a skramentom nmagban vve, bels
varzser rvn hat? Az l Krisztus-viszony helybe lp valami mgia?
A szorongat krdsek ell mr az kori egyhzban gy prbltak meneklni,
hogy feltteleztk a gyermekben a vallsos kszsget, az ntudatot
megelz gyermeki hitet. A llektani ismeretek gyarapodsval azonban
ez a feltevs egyre valszertlenebbnek tnt. Ezrt utbb, a protestns
modernizmusban, klnsen lutheri rszrl, egy termszeti analgin
plt elkpzelssel, az letcsra gondolatval ksrleteztek. Feltteleztk,
hogy a kisdedben a keresztsg kiszolgltatsakor a Szentllek a hit
magvt, azt az letcsrt lteti el, amelybl az j let idvel kin.
Az effle feltevseknl nem kevsb erltetett volt az exegetikai
alapozs, amivel a gyermekkeresztsg tmogatsra siettek. Hivatkoztak
Jzus szavaira: “Engedjtek hozzm jni a kisdedeket” (Mk 10,14),
mde itt sz sincs arrl, hogy Jzus meg is keresztelte ket. Csaldok
megkeresztelkedse esetn sem beszl az rs kifejezetten kisdedekrl
(Csel 16,15 s 33); csak feltevs, hogy a szertartsnak gyermek-rsztvevi
is voltak. Az igazsg az: a Bibliban sem gyermekkeresztsgre vonatkoz
rendelkezs, sem gyakorlst igazol ktsgtelen bizonytk nincs.
Klnsen ktsgess tette a gyermekkeresztsget az utbbi idk fejlemnye.
Mg korbban a felekezeti iskolk idejn volt lehetsg s remny
arra, hogy a gyermekkeresztsg fogyatkossggait kiegszti s ptolja
a keresztsget nyomon kvet vallsos nevels, majd teljes rtkv
avatja a konfirmci nneplyes fogadalomttele, a hitveszts korban
mindez meghisult. Az iskola s a csald egyre nvekv szekularizldsval
megsznt a kezessg, olykor mg a vallsoktats puszta lehetsge
is. A gyermekkeresztsg megresedett szokss, klsleges trsadalmi
konvenciv fajult, a keresztyn nevels tnyleges ktelezettsge
nlkl.
Mr nem is annyira a keresztyn hagyomny, mint inkbb a polgri erklcs
tartja. A nagymama tbbnyire csak ennek akar eleget tenni, amikor
a msgondolkozs szlk hta mgtt, titkon megkeresztelteti a kisunokt.
Az eleven hater itt mr lellt, csak a tehetetlensgi nyomatk mozgatja
mg egy darabig a kereket. Az egyhz pedig, ugyanazon szoks hatalmnl
fogva, minden krltekints s aggly nlkl, egyre-msra kiszolgltatja
a keresztsget, mintha a corpus christianum elvesztett hsos fazekaira
emlkezve, ezzel akarn a npegyhz ltszatt menteni. Rg hitelvesztett
statisztikval ltatjuk magunkat, ha azt kpzeljk, akiket megkereszteltnk,
azok keresztynek is lettek.
De nem formljuk-e gy akaratlanul is lkplett az egyhzat, amit
aztn brki idegen clok szolglatba llthat?
Az teht a krds, hogy szabadulhat az egyhz ebbl a tarthatatlan
s veszedelmes hamis ltszatbl? Annyi bizonyos, a hit komoly ignye
nlkl nem gyakorolhatjuk tovbb a gyermekkeresztsget. Mi legyen
a megolds? Trjnk vissza az eredeti misszii helyzethez, s csak
felntteknek, vagy legalbbis arra retteknek szolgltassuk ki a keresztsget?
Egyszeren a konfirmci helybe iktassuk a keresztsget, vagy mondjuk
a 25 ves korhatrt vegyk irnyadnak? Egyltaln milyen mrtk alapjn
dnthetjk el, hogy hitvallsra rett-e mr a jellt? Vagy esetleg
tovbbra is maradjunk a gyermekkeresztsg mellett, de szktsk a
keresztelendk krt a rendszeresen rvacsorzk gyermekeire?
A rmai katolikus egyhz helyzete ms; azt kti e tekintetben a szksgkeresztsg
dogmja. Ha valaki kereszteletlenl hal meg, az kvl reked az dv
teljes lvezetn, a “mennyen”, s csak az szvetsgi atyk helyre,
a limbus patrumba juthat, mely a limbus infantum is. Minket ilyen
dogma nem kt. A megkereszteletlent a Biblia sehol sem krhoztatja;
mi teht vlogathatunk a felsorolt megoldsok kztt. De brmelyiket
vlasztank is, az alkalmazsban menten mindeniknek ezernyi nehzsge
mutatkoznk, az egyhz pedig nincs ezekre a nehzsgekre felkszlve.
A nlkl, hogy a gyermekkeresztsggel kapcsolatos slyos aggodalmakat
leplezni, vagy kisebbteni akarnk, vegyk jra fontolra, milyen
lehetsge maradt a jelenlegi helyzetben a gyermekkeresztsgnek? Milyen
rtelemben lhetnk mg egy ideig a gyermekkeresztsg gyakorlatval,
s milyen j felelssget r az rnk?
A Biblia nem ad ugyan pldt a gyermekkeresztsgre, de nem is tiltja
azt. Legalbbis kifejezett tilalommal nem tallkozunk. Az ily mdon
nyl valamelyes lehetsget a reformtus teolgia az evangliummal
sszhangban igyekszik kiaknzni. Ez a teolgia az szvetsgi alapozottsg
s a szvetsg gondolatnak kvetkezetes rvnyestse folytn elfogadhatbb
eredmnyre jutott, mint ltalban protestns testvrei.
A klvini okfejts (Inst. IV. 16) a krlmetlkeds szertartsbl
indul ki. Mr ez a szertarts a vtkektl val elklnts s az Isten
csaldjba val felvtel jelkpe, a szvetsg jegye. Az, amit az szvetsg
a “szv krlmetlsrl”, az j meg a lelki peritomrl mond,
nyilvnvalv teszi a kapcsolatot: a trtneti folyamatossg esete
forog fenn a kett kztt, mert mind a kett ugyanazon dologrt van.
A krlmetlkeds teht a keresztsg szvetsgi elkpe.
A krlmetlst tudvaleven mr a gyermekeken, mgpedig a i szletst
kvet nyolcadnapon hajtottk vgre. Tovbb, ha pogny zsidv lett,
a peritomt nemcsak rajta, hanem kiskor gyermekein is elvgeztk.
A gyermek-peritom, meg a prozelita csaldok felvtelnek mdja, egyttesen
alkotja a gyermekkeresztsg trtneti elzmnyt. A keresztynsg
terjedse els szakaszban, az apostoli korban mg a felntt keresztsg
llt eltrben, s csak a keresztyn hitre trtek gyermekeinl vlhatott
krdsess a gyermekkeresztsg. Erre a krdsre pedig a szvetsg
tnyben s termszetben talltak megoldst. Istennek az brahmmal,
mint npe atyjval kttt szvetsgrl ezt a sokatmond gretet
olvashatjuk: “Megtartom szvetsgem kztem s kzted, st utnad
magoddal is, minden nemzedkkel, rk szvetsgl. Mert Istened leszek
s utnad magodnak is.” (1Mz 17,7)
Mint a szvetsg rszesei, mi is brahm magva vagyunk. Az els keresztyn
prdikci ezt a gondolatot viszi tovbb, midn mindeneket keresztsgre
hv: “Mert nktek lett az gret, s a ti gyermekeiteknek.” (Csel
2,39) Teht a szvetsg rszeseinek gyermekeit is a kegyelem vezi
ezerziglen. k, a tudatossg kezdeti foktl fggetlenl, a szvetsg
rszesei s a mennyorszg rksei. Ha pedig a jelzett dologban rszesek,
s a hitet munkl Szentllek grett kaptk, mirt ne rszesedhetnnek
a szvetsg kls jegyben, a keresztsgben is?
De hol marad a szemlyes dnts s hitvalls?
- Elszr is jl rtsk meg, itt nem ltalban a gyermekkeresztsg lehetsgrl
van sz, hanem kifejezetten a keresztyn szlk gyermekeinek a megkeresztelsrl,
ott is csak a keresztyn kzssgben s hitben nevels s neveltets
szigor felttele alatt. Mintegy a keresztyn gylekezet viszi Ura
el s ajnlja fel neki a leend egyhztagokat, az r ldst krve
rjuk. Az “engedjtek hozzm jni a gyermekeket” stb. (Mk 10,14
kk.) nem indoka ugyan a gyermekkeresztsgnek, de legalbbis valsznsti
a lehetsgt. Ugyanezt mondhatjuk egsz csaldok megkeresztelkedsnek
bibliai pldirl.A gyermekkeresztsget az egyhz a szlk s keresztszlk fogadalomttele
alapjn, a gylekezet szne eltt szolgltatja ki. Biztostkul a
szlkn s keresztszlkn kvl felelssget vllal a megkereszteltrt
a keresztsget kiszolgltat lelkipsztor s az egsz gylekezet is.
Ezt a szvetsgi fogadalmat, s a vele kapcsolatban vllalt ngyszeres
felelssget kell az eddiginl sokkal komolyabban vennnk. Ennek alapjn
s a felelssg tudatban kell fokoznunk a psztori munkt. Pldamutat
az a gyakorlat, amelyet nmely gylekezetben mr bevezettek: az asszonyok
bibliakrnek tagjai a keresztsg kiszolgltatsa vforduljn, a
gylekezet nevben megltogatjk a kisdedet, s ezzel jelt adjk,
hogy a gylekezet valban szmon tartja az j tagot. - Ha ez a tbbszrs felelssgvllals csakugyan megvan, akkor beszlhetnk
a szemlyes vallsttel krdsrl is. Ez a gyermek rszrl mg termszetszerleg
hinyzik. A keresztsg azonban nem korltozdik a vgrehajts cselekmnyre,
hanem az egsz letre szl hivats s feladat. Ebben a tudatban mondja
Klvin a gyermekkeresztsg elvetinek: “Az els napon balgn kvnjk
meg az embertl azt a tkletessget, amelyre a keresztsg egsz letnkben
fokozatokon t hvogat minket.” (Inst. IV. 16. 31.) - Ezzel elrkeztnk az elbb-utbb sorrendi krdshez. Csak a felntt-keresztsgnl
lehet szably, hogy a tants s bizonysgttel elzze meg a keresztsget.
De mg ott sem okvetlen merev szably. Vajon az jjszlets is, akrcsak
a szlets, legalbbis kezdeteiben, nem a szemlyisg tudatt megelz
aktus? Az Isten kegyelmes elhvsa, mellyel szvetsgbe hv, nemde
megelzi a hitet? A gyermekkeresztsg, ha jl lnk vele, lehet ennek
a gratia praeveniens-nek hirdetse.Ha a keresztsg krdsben els helyre tesszk a hitet, knnyen s
hamar trvnyeskedsbe eshetnk. Pedig a mi mindenkori tredkes,
gyenge hitnk nem lehet alapja s tartoszlopa annak, amit Isten cselekszik
velnk. A keresztsgben befogadott kegyelem felttlen kegyelem, nem
tehetjk azt fggv a hittl, noha ldsa s gymlcsei, csak hit
ltal fogadhatk el. Nem akarjuk teht elszaktani a keresztsget
a hittl, csupn arra utalunk: idileg nem kell okvetlen egybeesnie
a kettnek. Ha a kisded hite helyett - az erre vonatkoz spekulcikat
elvetve - a szlk s a gylekezet hitt hangslyozzuk, bizonyos
mrtkben a helyettessg s kezessg gondolatra ptnk; de ez a
gondolat nem idegen a Biblitl (1Kor 7,14). - Ezek utn s mindezek jegyben beszlhetnk a gyermekkeresztsg ldsrl
is, mert minden valban hitben vllalt cselekedet lnktleg hat
a keresztyn kzssgekre. sztkli a gylekezetet, hogy flt szeretettel
vegye krl a gyermeket, hogy az nvekedhessk Isten s emberek eltti
kedvessgben. De sztkli a gylekezet kzssgben nvekv gyermeket
is, hogy szvbl tisztelje s szeresse Istent, aki elbb szerette
t.
A gyermekkeresztsg teht olyan hagyomny, amelyet ha felelsen gyakorlunk,
minden krdsessge ellenre is sszhangban tarthat az evangliummal.