//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985 :

34. A keresztsg

34. A keresztsg


34. A keresztsg

34.1 A keresztsg titka

A keresztsg szertartsa a vlasztott np krben, mr Jzus eltt
ismeretes volt, de Jzusban teljesedett ki az rtelme.

felvette ugyan a Jnos keresztsgt, de hogy maga is keresztelt
volna, arrl nincs feljegyzsnk, hacsak ide nem soroljuk a pnksdi
trtnetet, amikor a tantvnyokat “tzzel s Szentllekkel” keresztelte
meg. Ezt meg is tehetjk, ha arra gondolunk, magra vonatkoztatva
milyen tfog rtelemben beszl Jzus a “keresztsgrl”. Megldoztatst
nevezi keresztsgnek. Ksbb ennek mintjra a vrtank ldozatt
is a vr keresztsgeknt emlegettk. (Mk 10,38; Lk 12,50) Ez mindjrt
rzkelteti is a Jnosi s a jzusi keresztsg klnbsgt (Mk 1,8),
amit a szereztetsi ige mg nyilvnvalbb tesz.

A keresztsget, mint az jszvetsg egyik skramentumt Jzus szerzettea
tantvnyok jzusi rendelsre kereszteltek (Jn 3,22; v. 4,2 s Csel
2,38 stb.). Gyakorlatukban a keresztsg a szereztetsi igk rtelmben
vlt teljess. Ez akkor tnik ki, ha a szveget nem csonkn idzzk.
A szereztets ugyanis nem a Mt 28,19-el kezddik, hanem mr a 18b-vel:
“Nkem adatott minden hatalom mennyen s fldn. Elmenvn azrt,
tegyetek tantvnyokk minden npeket, megkeresztelvn ket az Atynak,
a Finak s a Szentlleknek nevbe.” Hozz tartozik a 20. vers is:
“Tantvn ket, hogy megtartsk mindazt, amit n parancsoltam nktek:
s m n ti veletek vagyok minden napon, a vilg vgezetig. men!”

A keresztsg megrtse rdekben a kvetkez mozzanatokat kell kiemelnnk:

  1. A keresztsg szereztetse nem a “trtneti”, hanem a feltmadott
    Krisztusra megy vissza, aki teljhatalommal ruhztatott fel s rr
    ttetett mennyen s fldn.
  2. A keresztsg nemcsak valami rgi kegyes hagyomny polsa, a keresztsget
    nem csupn Krisztus rendelse folytn gyakoroljuk, mint jelkpes cselekmnyt,
    hanem az a feltmadott Krisztus jelenltben, az szne eltt megy
    vgbe.
  3. A keresztsg a feltmadott Krisztus nevbe trtnik. Nem nevben,
    vagyis megbzatsbl csupn, nem is csak nevre, a megkeresztelt
    keresztynn ltelt jelezve, hanem nevbe, azaz a keresztsg bemertkezs
    vagy bemerttets a Krisztus feltmadott letnek az elembe. Mert
    a Biblia szhasznlata szerint az isteni lte lnyegt fejezi ki
    a Krisztus nv.A keresztsggel kapcsolatban az jszvetsg legtbb helyt csupn Krisztus
    nevt emlti, s nem szl az Atyrl s a Szentllekrl (Csel 8,16;
    Gal 3,27 stb.); a szereztetsi igben meg kifejezetten a trinitrius
    formulval tallkozunk, mint ahogy ez van a Jzus megkeresztelkedsrl
    szl tudsts mgtt is (Mt 3,15 k. par.) - Ne keressnk itt ellenttet.
    A trinitrius formula csupn azt az sszefggst jelzi, amelybe Krisztus
    beletartozik, mintegy a Krisztus nv magyarzata. Teht nem ms, hanem
    csupn teljesebb formula. Az Atya, Fi, Szentllek a keresztsg elfelttele
    s tartalmat adja.
  4. Keresztel Jnos Isten bekvetkez cselekedeteire: Krisztus jvetelre
    s a Llek kitltetsre nzve keresztelt. Az apostolok pedig mr
    arra nzve kereszteltek, aki eljtt. ltala a vrt jvend teht betelt.
    A keresztsg mr Isten orszgt, Isten j vilga letrendjt, a feltmadott
    Krisztus uralmnak tvtelt fejezi ki. Ez azt teszi, a keresztsgnek
    eszkatalgiai tvlata van: a vgidkre nz a keresztsggel kapcsolatban
    minden tants.
  5. Nemcsak utal a keresztsg a bekvetkezett s bekvetkez esemnyekre,
    hanem szemly szerint ignyt tmaszt renk, s Krisztus kzvetlen uralmi
    krbe von minket.

Mint ebbl ltszik, a Jnos keresztsge s a Krisztus keresztsge
kzt folyamatossg van ugyan, de nem azonossg. A keresztsg rtelme
Krisztusban teljesedett be. Ezt csak a teljes szereztetsi ige fejezi
ki; ezrt annak csonktott szveg hasznlata elsegti a keresztsg
res szokss cskevnyesedst.

Milyen ajndkokrl tesz bizonysgot ez a skramentom?

A keresztsg titkt a Biblia szimblumok sorval fejezi ki. A keresztsg
eredeti szertartsa, maga a bemerts is jelkpes cselekmny. Az almerls
jelenti az addigi tvelygssel val szaktst, a bns mlt megbnst,
az tlet elvllalst, az ember hallra adatst s hallt. A vzbl
val kiemelkeds a bnbocsnatot, az j letre szletst, a fiv
fogadtatst jelenti (Rm 6,3 k.), tovbb mg egyszerbb kppel a megmosatst.
Azonban nem a “vz ereje” mossa le bneinket - ilyen mgikus
elkpzels elvonna Krisztustl - hanem Krisztus vre a mi igazi
frdnk. (1Kor 6,11; 1Jn 1,7)

Ebben a vonatkozsban jelenti tovbb az elpecstelst a Krisztus-kvetsre
s az dvssgre (2Kor 1,22; Ef s a Jel tbb helye). Itt mr bizonyos
rtelemben jogi jellege is van. Aztn meg, gyakran idzett szvetsgi
kpek alapjn az Istennek elpecstel lelki krlmetltets (Kol 2,11);
Mzessel egytt a felh s tenger keresztsgnek tlse (1Kor 10,2);
mindezek rvn az Istennel val szvetsg rszesv ltel. Vgl kapcsolatos
a keresztsg a katechumenusok fehr ruhjnak felltsvel.

A felsorolt dolgok nem azt jelentik, hogy a keresztsg jelkp csupn,
a rla szl beszd mindssze kpes beszd. A kpek valsgos letfordulatot
fejeznek ki. A bemerts pl. hangslyozottan a Krisztussal
val eltemettetst s a vele val feltmadst jelenti, ezrt a keresztsg
a Krisztusba oltats , a Krisztus testbe, az egyhzba val plntls,
a tagg-ltel skramentuma. Az egyhz l tagjv nem is lehetnk
gy, mint ahogy belpnk valami trsadalmi egyesletbe, vagy beleszletnk,
mint az llampolgrsgba. Egyhztagg a Krisztusrl val nyilvnos
vallsttel ltal lehetnk. Ennek rendelt kifejez cselekmnye a keresztsg
skramentuma.

A keresztsg igazi kumenikus skramentom. Nemcsak valamely felekezetbe,
hanem Krisztus egyetemes egyhzba val felvtel. Ha valaki mr megkeresztelkedett,
s egy msik felekezetbe lp, a keresztsget nem kell megismtelni.
Az egyszer majd kialakul kumenikus teolgia a keresztsgen fog tjkozdni.
- De nemcsak azrt egyetemes, mert bizonysgttele elpecstel a
Krisztusban s Krisztusrt val lsre, az egyhzban s az egyhzrt
val lsre, hanem a keresztyn kldetst is kifejezi, amennyiben
elpecstel Krisztus pldja nyomn a vilgban s a vilgrt val lsre.

Mint mr a mondottakbl is kitnt: a keresztsg az emberlet egyszeri
esemnye, akr a hall vagy akr a szlets is. Elfordulhat, hogy
valaki megkeresztelkedett, majd pedig megtagadja a hitet, a hithagyssal
azonban nem lehet a keresztsget meg nem trtntt tenni; ha visszatr
a hitre, nem kell jra megkeresztelkednie, hanem a rgi keresztsget
kell jra hitben megragadnia, mint ahogy a tkozl fi sem szletett
mg egyszer, hanem visszatrt az atya-fi viszonyhoz.

Emlkezznk Luther szavaira: nemcsak azt mondta, hogy a keresztyn
ember lete naponkinti bnbnat, hanem azt is, hogy az egsz keresztyn
let mindennapi keresztsg (Nagy kt). Teht a keresztsg nemcsak
egyszeri, hanem egyszer s mindenkori: elkezdtk s abban jrunk.

gy vlik a keresztsg a Krisztus ltal nven szltott s elhvott
ember letnek mozdt rugjv. Ugyanakkor vigasz is, amihez pl.
Luther ktsgeiben s ksrtseiben ismtelten meneklt: Felvtettem
Isten kegyelmi szvetsgbe Krisztus rendelse szerint. A bn ostromolhat,
de nem fog uralkodni rajtam. Vdoltats s krhoztats kzepett hittel
tmaszkodhatom a keresztsg tnyre: Isten elfogadott engem. Ez mg
a hitetlenn vlt szmra is a visszatrs alapja.

Mgsem lltjuk, hogy a keresztsg az dvssghez nlklzhetetlen.
Isten nagy ajndka szmunkra. A gylekezetet a keresztsgre vonatkoz
rendels kti, Istent azonban nem ktheti: az kegyelme kirlyian
szabad, s nincsen a keresztsghez ktve. A keresztsg az dvelsajtts
egyik, de nem egyetlen mdja, mg kevsb maga az dvelsajtts.
“Krisztus nmagt adta az egyhzrt, hogy azt megszentelje, megtiszttvn
a vznek feredjvel az ige ltal.” (Ef 5,26) Nincs a keresztsgnek
olyan igtl fggetlentett, nll hatsa, ami felttlenn tenn.
De minden okunk megvan r, hogy mint ldott lelki ajndkot hlval
fogadjuk s megbecsljk.

34.2 A gyermekkeresztsg krdse

Az jszvetsg a felntt-keresztsg eseteirl szl. Trtnetileg bizonythat
mdon, a misszi korban az apostolok csak ezt gyakoroltk. Mi is
a misszii keresztsget tartottuk szem eltt, midn a keresztsg titkt
trgyaltuk. Nlunk viszont, kivtelektl eltekintve nem a felntt,
hanem a gyermekkeresztsg a szoksos. Ennek hagyomnya nem elzmnyek
s nem is ingadozsok nlkl, de bizonythatan mgis a 4. szzadtl
ered, vagyis a keresztynsg llamvallss tteltl. Ez a hagyomny
korntsem magtl rtetd. St vita trgya volt, szinte kezdettl
fogva. A vitk klnsen napjainkban lesedtek ki, Barth, Aland s
msok rvn.

A Biblia szerint ugyanis a keresztsg nemcsak az egyhz, hanem egyben
a megkeresztelt felels cselekedete. Szemlyes bizonysgttel, mely
a megkereszteltet gy klnti el a tbbi embertl, hogy kifejezdik
benne a megkeresztelt sajt llsfoglalsa, tudatos hitbeli dntse.
Ezek a mozzanatok a gyermekkeresztsg esetn hinyoznak, pedig a szemlyes
hit a skramentom elfogad eszkze. Szabad-e ezt mellzni? Mrpedig
a gyermekkeresztsgben mellzzk. A kisdedben mg az ntudat is alig
pislkol, a keresztsg megrtsrl, szemlyes llsfoglalsrl meg
sz sem lehet. Fggetlenthetjk-e az ige megrtstl, s az igre
felel hittl a kegyelmi eszkzt? Nem vlik-e ezltal semmiss a skramentom?
Vagy pedig mi is gy vljk, hogy a skramentom nmagban vve, bels
varzser rvn hat? Az l Krisztus-viszony helybe lp valami mgia?

A szorongat krdsek ell mr az kori egyhzban gy prbltak meneklni,
hogy feltteleztk a gyermekben a vallsos kszsget, az ntudatot
megelz gyermeki hitet. A llektani ismeretek gyarapodsval azonban
ez a feltevs egyre valszertlenebbnek tnt. Ezrt utbb, a protestns
modernizmusban, klnsen lutheri rszrl, egy termszeti analgin
plt elkpzelssel, az letcsra gondolatval ksrleteztek. Feltteleztk,
hogy a kisdedben a keresztsg kiszolgltatsakor a Szentllek a hit
magvt, azt az letcsrt lteti el, amelybl az j let idvel kin.

Az effle feltevseknl nem kevsb erltetett volt az exegetikai
alapozs, amivel a gyermekkeresztsg tmogatsra siettek. Hivatkoztak
Jzus szavaira: “Engedjtek hozzm jni a kisdedeket” (Mk 10,14),
mde itt sz sincs arrl, hogy Jzus meg is keresztelte ket. Csaldok
megkeresztelkedse esetn sem beszl az rs kifejezetten kisdedekrl
(Csel 16,15 s 33); csak feltevs, hogy a szertartsnak gyermek-rsztvevi
is voltak. Az igazsg az: a Bibliban sem gyermekkeresztsgre vonatkoz
rendelkezs, sem gyakorlst igazol ktsgtelen bizonytk nincs.

Klnsen ktsgess tette a gyermekkeresztsget az utbbi idk fejlemnye.
Mg korbban a felekezeti iskolk idejn volt lehetsg s remny
arra, hogy a gyermekkeresztsg fogyatkossggait kiegszti s ptolja
a keresztsget nyomon kvet vallsos nevels, majd teljes rtkv
avatja a konfirmci nneplyes fogadalomttele, a hitveszts korban
mindez meghisult. Az iskola s a csald egyre nvekv szekularizldsval
megsznt a kezessg, olykor mg a vallsoktats puszta lehetsge
is. A gyermekkeresztsg megresedett szokss, klsleges trsadalmi
konvenciv fajult, a keresztyn nevels tnyleges ktelezettsge
nlkl.

Mr nem is annyira a keresztyn hagyomny, mint inkbb a polgri erklcs
tartja. A nagymama tbbnyire csak ennek akar eleget tenni, amikor
a msgondolkozs szlk hta mgtt, titkon megkeresztelteti a kisunokt.
Az eleven hater itt mr lellt, csak a tehetetlensgi nyomatk mozgatja
mg egy darabig a kereket. Az egyhz pedig, ugyanazon szoks hatalmnl
fogva, minden krltekints s aggly nlkl, egyre-msra kiszolgltatja
a keresztsget, mintha a corpus christianum elvesztett hsos fazekaira
emlkezve, ezzel akarn a npegyhz ltszatt menteni. Rg hitelvesztett
statisztikval ltatjuk magunkat, ha azt kpzeljk, akiket megkereszteltnk,
azok keresztynek is lettek.

De nem formljuk-e gy akaratlanul is lkplett az egyhzat, amit
aztn brki idegen clok szolglatba llthat?

Az teht a krds, hogy szabadulhat az egyhz ebbl a tarthatatlan
s veszedelmes hamis ltszatbl? Annyi bizonyos, a hit komoly ignye
nlkl nem gyakorolhatjuk tovbb a gyermekkeresztsget. Mi legyen
a megolds? Trjnk vissza az eredeti misszii helyzethez, s csak
felntteknek, vagy legalbbis arra retteknek szolgltassuk ki a keresztsget?
Egyszeren a konfirmci helybe iktassuk a keresztsget, vagy mondjuk
a 25 ves korhatrt vegyk irnyadnak? Egyltaln milyen mrtk alapjn
dnthetjk el, hogy hitvallsra rett-e mr a jellt? Vagy esetleg
tovbbra is maradjunk a gyermekkeresztsg mellett, de szktsk a
keresztelendk krt a rendszeresen rvacsorzk gyermekeire?

A rmai katolikus egyhz helyzete ms; azt kti e tekintetben a szksgkeresztsg
dogmja. Ha valaki kereszteletlenl hal meg, az kvl reked az dv
teljes lvezetn, a “mennyen”, s csak az szvetsgi atyk helyre,
a limbus patrumba juthat, mely a limbus infantum is. Minket ilyen
dogma nem kt. A megkereszteletlent a Biblia sehol sem krhoztatja;
mi teht vlogathatunk a felsorolt megoldsok kztt. De brmelyiket
vlasztank is, az alkalmazsban menten mindeniknek ezernyi nehzsge
mutatkoznk, az egyhz pedig nincs ezekre a nehzsgekre felkszlve.

A nlkl, hogy a gyermekkeresztsggel kapcsolatos slyos aggodalmakat
leplezni, vagy kisebbteni akarnk, vegyk jra fontolra, milyen
lehetsge maradt a jelenlegi helyzetben a gyermekkeresztsgnek? Milyen
rtelemben lhetnk mg egy ideig a gyermekkeresztsg gyakorlatval,
s milyen j felelssget r az rnk?

A Biblia nem ad ugyan pldt a gyermekkeresztsgre, de nem is tiltja
azt. Legalbbis kifejezett tilalommal nem tallkozunk. Az ily mdon
nyl valamelyes lehetsget a reformtus teolgia az evangliummal
sszhangban igyekszik kiaknzni. Ez a teolgia az szvetsgi alapozottsg
s a szvetsg gondolatnak kvetkezetes rvnyestse folytn elfogadhatbb
eredmnyre jutott, mint ltalban protestns testvrei.

A klvini okfejts (Inst. IV. 16) a krlmetlkeds szertartsbl
indul ki. Mr ez a szertarts a vtkektl val elklnts s az Isten
csaldjba val felvtel jelkpe, a szvetsg jegye. Az, amit az szvetsg
a “szv krlmetlsrl”, az j meg a lelki peritomrl mond,
nyilvnvalv teszi a kapcsolatot: a trtneti folyamatossg esete
forog fenn a kett kztt, mert mind a kett ugyanazon dologrt van.
A krlmetlkeds teht a keresztsg szvetsgi elkpe.

A krlmetlst tudvaleven mr a gyermekeken, mgpedig a i szletst
kvet nyolcadnapon hajtottk vgre. Tovbb, ha pogny zsidv lett,
a peritomt nemcsak rajta, hanem kiskor gyermekein is elvgeztk.
A gyermek-peritom, meg a prozelita csaldok felvtelnek mdja, egyttesen
alkotja a gyermekkeresztsg trtneti elzmnyt. A keresztynsg
terjedse els szakaszban, az apostoli korban mg a felntt keresztsg
llt eltrben, s csak a keresztyn hitre trtek gyermekeinl vlhatott
krdsess a gyermekkeresztsg. Erre a krdsre pedig a szvetsg
tnyben s termszetben talltak megoldst. Istennek az brahmmal,
mint npe atyjval kttt szvetsgrl ezt a sokatmond gretet
olvashatjuk: “Megtartom szvetsgem kztem s kzted, st utnad
magoddal is, minden nemzedkkel, rk szvetsgl. Mert Istened leszek
s utnad magodnak is.” (1Mz 17,7)

Mint a szvetsg rszesei, mi is brahm magva vagyunk. Az els keresztyn
prdikci ezt a gondolatot viszi tovbb, midn mindeneket keresztsgre
hv: “Mert nktek lett az gret, s a ti gyermekeiteknek.” (Csel
2,39) Teht a szvetsg rszeseinek gyermekeit is a kegyelem vezi
ezerziglen. k, a tudatossg kezdeti foktl fggetlenl, a szvetsg
rszesei s a mennyorszg rksei. Ha pedig a jelzett dologban rszesek,
s a hitet munkl Szentllek grett kaptk, mirt ne rszesedhetnnek
a szvetsg kls jegyben, a keresztsgben is?

De hol marad a szemlyes dnts s hitvalls?

  1. Elszr is jl rtsk meg, itt nem ltalban a gyermekkeresztsg lehetsgrl
    van sz, hanem kifejezetten a keresztyn szlk gyermekeinek a megkeresztelsrl,
    ott is csak a keresztyn kzssgben s hitben nevels s neveltets
    szigor felttele alatt. Mintegy a keresztyn gylekezet viszi Ura
    el s ajnlja fel neki a leend egyhztagokat, az r ldst krve
    rjuk. Az “engedjtek hozzm jni a gyermekeket” stb. (Mk 10,14
    kk.) nem indoka ugyan a gyermekkeresztsgnek, de legalbbis valsznsti
    a lehetsgt. Ugyanezt mondhatjuk egsz csaldok megkeresztelkedsnek
    bibliai pldirl.A gyermekkeresztsget az egyhz a szlk s keresztszlk fogadalomttele
    alapjn, a gylekezet szne eltt szolgltatja ki. Biztostkul a
    szlkn s keresztszlkn kvl felelssget vllal a megkereszteltrt
    a keresztsget kiszolgltat lelkipsztor s az egsz gylekezet is.
    Ezt a szvetsgi fogadalmat, s a vele kapcsolatban vllalt ngyszeres
    felelssget kell az eddiginl sokkal komolyabban vennnk. Ennek alapjn
    s a felelssg tudatban kell fokoznunk a psztori munkt. Pldamutat
    az a gyakorlat, amelyet nmely gylekezetben mr bevezettek: az asszonyok
    bibliakrnek tagjai a keresztsg kiszolgltatsa vforduljn, a
    gylekezet nevben megltogatjk a kisdedet, s ezzel jelt adjk,
    hogy a gylekezet valban szmon tartja az j tagot.
  2. Ha ez a tbbszrs felelssgvllals csakugyan megvan, akkor beszlhetnk
    a szemlyes vallsttel krdsrl is. Ez a gyermek rszrl mg termszetszerleg
    hinyzik. A keresztsg azonban nem korltozdik a vgrehajts cselekmnyre,
    hanem az egsz letre szl hivats s feladat. Ebben a tudatban mondja
    Klvin a gyermekkeresztsg elvetinek: “Az els napon balgn kvnjk
    meg az embertl azt a tkletessget, amelyre a keresztsg egsz letnkben
    fokozatokon t hvogat minket.” (Inst. IV. 16. 31.)
  3. Ezzel elrkeztnk az elbb-utbb sorrendi krdshez. Csak a felntt-keresztsgnl
    lehet szably, hogy a tants s bizonysgttel elzze meg a keresztsget.
    De mg ott sem okvetlen merev szably. Vajon az jjszlets is, akrcsak
    a szlets, legalbbis kezdeteiben, nem a szemlyisg tudatt megelz
    aktus? Az Isten kegyelmes elhvsa, mellyel szvetsgbe hv, nemde
    megelzi a hitet? A gyermekkeresztsg, ha jl lnk vele, lehet ennek
    a gratia praeveniens-nek hirdetse.Ha a keresztsg krdsben els helyre tesszk a hitet, knnyen s
    hamar trvnyeskedsbe eshetnk. Pedig a mi mindenkori tredkes,
    gyenge hitnk nem lehet alapja s tartoszlopa annak, amit Isten cselekszik
    velnk. A keresztsgben befogadott kegyelem felttlen kegyelem, nem
    tehetjk azt fggv a hittl, noha ldsa s gymlcsei, csak hit
    ltal fogadhatk el. Nem akarjuk teht elszaktani a keresztsget
    a hittl, csupn arra utalunk: idileg nem kell okvetlen egybeesnie
    a kettnek. Ha a kisded hite helyett - az erre vonatkoz spekulcikat
    elvetve - a szlk s a gylekezet hitt hangslyozzuk, bizonyos
    mrtkben a helyettessg s kezessg gondolatra ptnk; de ez a
    gondolat nem idegen a Biblitl (1Kor 7,14).
  4. Ezek utn s mindezek jegyben beszlhetnk a gyermekkeresztsg ldsrl
    is, mert minden valban hitben vllalt cselekedet lnktleg hat
    a keresztyn kzssgekre. sztkli a gylekezetet, hogy flt szeretettel
    vegye krl a gyermeket, hogy az nvekedhessk Isten s emberek eltti
    kedvessgben. De sztkli a gylekezet kzssgben nvekv gyermeket
    is, hogy szvbl tisztelje s szeresse Istent, aki elbb szerette
    t.

A gyermekkeresztsg teht olyan hagyomny, amelyet ha felelsen gyakorlunk,
minden krdsessge ellenre is sszhangban tarthat az evangliummal.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!